Help... Mijn eerste Mac!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mjah ik denk dat ik maar 1 laptop in de verkoop gooi :-) en dan een mac mini met 2 x een 24 inch scherm :-)Ruimte zat om te werken dan :D

nie denke, DOEN!

De Fireface 800 installeren op de Mac was een makkie. Aansluiten, software installeren en that's it; makkie! In Logic 9 werkt ie helemaal naar behoren.
En wat ik echt uber-relaxed vind is dat ik gewoon in iTunes of een andere player een geluidsbestandje kan afspelen over de Fireface 800 terwijl de Logic 9 Core Audio nog draait. Dat kon op de pc dus mooi niet!

welles!

http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=113997
(of bedoel je wat anders)

Ja dat bedoel ik idd... Ik heb werkelijk alles geprobeerd en neem maar van mij aan dat dat echt niet werkt i.c.m. de ASIO driver onder Logic 5.5 op PC.

De optie die RME zelf aandroeg om een channel pair te disablen in de ASIO driver is leuk bedacht, maar ten eerste, dat kan niet in Logic 5.5 en ten tweede al zou het kunnen, ik gebruik alle outputs van m'n Fireface 800 tijdens een muziekproductie, dus nee bedankt!

De andere optie "release asio driver in background" zal wel in Cubase zitten, maar niet in Logic 5.5 hoor, Logic 5.5 is gewoon eigenwijs en claimt de volledige ASIO driver van de Fireface 800.

By the way, mijn oude Motu 828 (MK1) was qua drivers wel geniaal, gewoon ASIO en daarnaast DirectX allemaal tegelijk, geen enkel probleem.

Maargoed... deze ellende is allemaal achter de rug.

Enneh... @Alcje: Begrijp me niet verkeerd, mijn Windows bakken draaien ook allemaal retestabiel hoor. Zodra je je juiste driver en software config eenmaal gevonden hebt is er niets meer aan de hand hoor. Maargoed, ik heb zoooo veel van die vage onzin dingetjes meegemaakt die echt zooo typisch Windows zijn. Tot nu toe met de Mac nog niets van dit raars meegemaakt gelukkig!

Ja dat bedoel ik idd... Ik heb werkelijk alles geprobeerd en neem maar van mij aan dat dat echt niet werkt i.c.m. de ASIO driver onder Logic 5.5 op PC.

Zelfde liedje aan deze kant met PC en audiointerfaces vroeger. Met de Lexicon Omega moest ik ook kiezen tussen Ableton OF andere geluiden. Niets aan te doen. Nu blijft mijn Ableton lekker altijd open staan en kan ik gerust even op internet op iTunes naar wat songs luisteren en terug verder werken. Zalig gevoel. En niets voor moeten instellen. Op de Mac ging alles meteen goed.

Daar bent ik weder met een update:

Afgelopen vrijdag mijn eerste projectje volledig (althans, bijna) op de Mac gedraaid! En dat viel alles mee.

Eigenlijk, gelukkig dan ook maar, is er helemaal niet zo veel veranderd t.o.v. Logic 5.5. Natuurlijk zijn er talloze mogelijkheden en opties bijgekomen en veel zit net even op een andere plek in Logic, maar de algemene werkwijze is toch wel hetzelfde gebleven.

Een ding valt me op. En dat wist ik eigenlijk al jaren geleden.
De totale workflow in Logic op Mac is gewoon trager dan de workflow op de PC. Op de PC lijkt alles net even wat vloeiender te gaan, alles net even wat sneller te reageren, alles pakt net even wat lekkerder vast en laat lekkerder los op de PC dan op Mac. Op de Mac werken lijkt net of de Mac het heel zwaar heeft, maar begrijp me niet verkeerd. De CPU trekt het mákkelijk natuurlijk. Maar het voelt aan alsof dat niet zo is. Gewoon simpele dingen als een objectje vastpakken, slepen en loslaten duurt net eventjes een halve seconde langer dan op de PC. Of bijvoorbeeld een automation lijntje tekenen is even net wat minder realtime dan op PC.
Dit is voor mijn gevoel altijd al zo geweest op de Mac vergeleken met de PC.
Waarom????? Beats me!

Mensen die bij Mac zweren (en ja, ik ben ook hard op weg om er een te worden), die zeggen dat dat gevoel wel over gaat en dat je er op den duur helemaal aan zal wennen. Ik als een over-ervaren PC user betwijfel dat.

Een ding is zeker: Mac OS is fantastisch, Windows zuigt zwaar en iedereen, maar dan ook iedereen zou gewoon Mac OS moeten gaan gebruiken!

Enfin, dat Logic eigenlijk niet zoveel veranderd is vind ik natuurlijk wel fijn, maar ja. Blijkbaar is er zodanig weinig veranderd dat ook de vervelende foutjes van de oude versies gewoon zijn gebleven.
Zo heb ik me altijd geërgerd aan het volgende:
Je hebt een audiokanaal in je arrangement. Hierop staat een heel kort stukje audio, van bijvoorbeeld 1 tel lang op 130 bpm. Als plugin insert je hier de tape-delay van Logic en je speelt je arrangement af, dan pakt ie vaak de eerste keer die delay niet gelijk. Je hoort dan een stottertje, de delay stopt, en na 1 seconde (terwijl je sequence gewoon doorloopt) gaat je delay pas door.
Dat is gewoon een stomme programmeerfout! Waarom is dat nog steeds niet opgelost?

Natuurlijk zet dit mij flink aan het denken; als dit soort foutjes in de code van Logic zijn blijven zitten. In hoeverre is Logic dan werkelijk in de loop der jaren echt doorontwikkeld?
Natuurlijk zijn er veel heel interessante opties (zoals flex audio, external instruments etc.etc.) bijgekomen, maar feit blijft nu dat het blijkbaar allemaal maar toevoegingen zijn op de oude code.
Dan rijst bij mij de vraag: Is de hele audio engine van Logic 9 nou daadwerkelijk verbeterd t.o.v. de oudere versies (met name Logic 5)? Is de audio summing nu dan inderdaad stukken beter geworden (wat iedereen beweert)?
Dus: Wat is er nu onder de motorkap daadwerkelijk aangepakt?

Nou ik heb mezelf ook maar een mac erbij gekocht ;-)

Best grappig :P

Nou, daar zijn ze dan... de eerste irritaties!
Onvermijdelijk natuurlijk met een diepgewortelde PC user die op Mac overstapt... 8)

Allereerst wil ik zeggen dat ik Mac wel echt geweldig vind en OSX is de bom!
Ik krijg nu al een steeds grotere afkeer van Windows. Over OSX is nagedacht door mensen die begrijpen dat andere mensen het misschien wel niet zullen begrijpen. :halleluja

Maar enfin, Logic 9!!!

Ik heb van het weekend mijn eerste volledige project in Logic 9 gedraaid.
Ik moet zeggen dat ik van de geluidskwaliteit versteld sta t.o.v. Logic 5. Het laag lijkt veel stabieler, voller, ronder te klinken en de mix opener. Om over alle extra opties en plugins nog maar te zwijgen.

Maarrrr.... ik merk dat het hele systeem bij mij tijdens het werken in Logic 9 zo traag als stront lijkt te gaan. Het werken in Logic 9 voelt ongeveer alsof je probeert te rijden in een auto waarvan de handrem staat aangetrokken.

Begrijp me niet verkeerd. De CPU is echt mega krachtig. 16 instruments gebruikt en nog geen 10% van alle 8 viruele cores in gebruik!!! Chapeau Xeon Quad!!! :okdan:

Alleen die traagheid. Ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed zit.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een aantal voorbeelden:

- Bij een redelijk vol project, ik druk op play en hij gaat niet hands-on realtime play, maar het duurt eventjes, soms een halve seconde, soms zelfs een paar seconden. Met het stopzetten soms precies hetzelfde. Dat is irritant, als ik stop wil, moet ie ook gelijk stop gaan, niet eventjes een paar seconden doorspelen!

- Ik wil een objectje kopiëren in mijn arrangement window. Ik houd ALT ingedrukt, pak een objectje vast en laat hem ergens anders weer los. Nu heeft Logic serieus 4 van de 5 keer dat objectje gewoon verplaatst i.p.v. gekopiëerd. De 5e keer doet ie het dan wel, hèhè, pfffff, was dat nou zo moeilijk zeg, phoephoe!

- Ik heb een cycle-loopje van 8 maten. tijdens het spelen zet ik een midi-track op record, wanneer de cursor weer verspringt naar tel 1 van maat 1, begin ik een melodietje te spelen op m'n masterkeyboard. Praktisch altijd mist Logic de 1e noot die ik gespeeld heb, want Logic was met 'zijn gedachten' nog niet bij maat 1.

- Ik heb in mijn 2e scherm mijn mixer window, daarin ben ik een beetje aan het schuiven met wat faders. Ik klik terug in mijn arrangement window, het duurt nu soms wel 4 seconden voordat Logic ook daadwerkelijk die window selecteert. Allerjezus, dat is toch geen werken zo.

- De algehele schermverversingssnelheid lijkt heel traag te zijn. Alle peakmetertjes in Logic 9 bewegen gewoon niet vloeiend. Alsof je naar een schokkerige film kijkt. Het ziet eruit als 12fps maximaal. Op de PC (hoe zwaar het project ook was), het beeld leed daar niet onder, altijd super vloeiend beeld hoor...
Bijvoorbeeld ook als je de Logic compressor opent, dan zie je die reductie-peakmeter gewoon maar met een paar frames/sec heen en weer flapperen. Ik wil dat natuurlijk wel echt vloeiend zien, anders heb ik er niks aan.

Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik wist van tevoren dat deze irritaties zouden ontstaan, maar dat het zo ernstig zou zijn, dat had ik niet verwacht.
Dat moet ook niet kunnen bij een systeem van bijna 3 mille!

Dusss... er moet gewoon ergens iets fout zitten:

Ik zit zelf te denken aan de videokaart die erin zit.
Dat is maar een standaard GT120 kaartje (nieuwere versie van de 9500GT). Op een PC zou dit meer dan voldoende moeten zijn, zo zwaar is Logic grafisch nou ook weer niet.
Maar aangezien Mac niet echt zoiets heeft als DirectX voor zijn videokaart driver kan ik me voorstellen dat dit misschien toch wel een te langzame kaart is (zou wel sneu zijn van Apple, dan moeten ze toch echt eens drivers leren programmeren).
Als ik trouwens een webpagina heen en weer scroll in Safari, dan gaat dat supervloeiend, maar in Logic in mijn mixer heen en weer scrollen gaat schokkerig traag.
Zou ik er verstandig aan doen een dikkere ATI 4570 kaart bijvoorbeeld te kopen en die erin te zetten?

Wat ook nog zou kunnen zijn... Heel Logic draait nu op de Core Audio driver met mijn RME fireface 800. Alle ins en outs doen het gewoon goed.
Is dit de juiste driver die ik moet selecteren? Of is er nog zoiets als een ASIO driver van RME die ik moet selecteren dat het dan ineens allemaal veel gemakkelijker draait???

Wat me ook opvalt tijdens het starten van Logic, is dat er '32 bit version' in beeld staat. Ik neem toch aan dat OSX i.c.m. Intel Xeon Quad wel 64bit is...??? Wat, hoe, waar?

Trouwens, net iemand gevonden met (denk ik) hetzelfde probleem als ik. Helaas zonder oplossing:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=11363095

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Herkent iemand dit probleem? Of ben ik de enige?

niet dat er hier op het forum geen goede hulp is, maar probeer de jongens van de future store in utrecht eens, die kunnen je er waarschijnlijk zo mee helpen. advies is altijd gratis bij ze...

Wd schijven in laptops zijn echt een hell dan hebben we het dus over de 2.5 inch. Had 3 wd schijven in me laptops.. allemaal maakte ze click geluiden net alsof je hd ging overleiden.
Sorry Alcje maar ik heb binnen 6 maanden 3x een dooie WD (ja, 3.5") gehad. Ik zie het als toevalstreffers. Je moet je oordeel niet op dat soort gevallen gaan baseren. Als ik jou verhaal lees ga je ook af op eigen ervaring, als je mijn situatie had meegemaakt vond je WD 3.5" waarschijnlijk bagger :)

@Subgroover
Amai lijkt me toch dat er daar iets fout zit.. zo'n "laggy" gedrag heb ik nog nooit gehad hier op OSX.

Wat me ook opvalt tijdens het starten van Logic, is dat er '32 bit version' in beeld staat. Ik neem toch aan dat OSX i.c.m. Intel Xeon Quad wel 64bit is...??? Wat, hoe, waar?

doe appeltje-i (= toon info) op de Logic.app en deactiveer "32 bit mode"

echt merkbaar zal het resultaat daarvan waarschijnlijk niet zijn hoor..

EDIT: toch wel vreemd enzo.. idd mac heeft geen directx, maar wel vergelijkbare technologie onder de motorkap.. zeker in Snow Leopard zou grafische acceleratie optimaal moeten zijn

Ik heb het probleem zelf niet, van het trage switchen, of peakmeters die te traag reageren, ook niet als mn cpu in het rood schiet doordat ik in mn arrangement op bepaalde punten veel fx gebruik.

Dat met dat ALT kopieren heb ik ook weleens, ik betrap mezelf er dan op dat ik toch iets te snel ben met het loslaten van de alt knop.

trubble shooten;
wordt het trager naarmate je mee tracks gaat gebruiken? of is het al vanaf het begin, als je een project opstart? (gebruik je misschien een (oude?) auto load waar iets leips in zit, of begin je echt kaal aan een project?)
Heb je de mogelijkheid om je audiointerface te omzeilen door iets anders aan te kiezen, om te kijken of t probleem dan weg is?

Ik gebruik zelf een mbp 2,5 Ghz Dual core, alles in the box, dus geen externe geluidskaart, en heb zelf nergens last van.
Lijkt er inderdaad op dat er iets hardwarematigs voor de problemen zorgt. Misschien juist wel omdat je zo veel power hebt dat je de cpu niet overdreven ziet pieken (bij mij zou ie het waarschijnlijk niet trekken, en een cpu overload melding geven).

Wat ik gisteren trouwens had is dat wanneer ik een bepaalde audiofile inlaadde, logic op een gegeven moment over zn nek ging, telkens na 16 bars ofzo....alsof er een buffer volliep, en als die volzat gaf logic er de brui aan, alles liep door, maar geen audio (na een flinke bleep of hiss). Audiofile weggeknikkerd, en probleem opgelost. Dergelike problemen kunnen dus blijkbaar ook door audiofiles worden veroorzaakt. (vandaar de vraag of je misschien leipe dingen in je autoload hebt, waardoor je misschien meteen als een manke begint)

succ7

Laatst gewijzigd:
schiet me net te binnen, laatst bij een kennis op zijn mac mini, toevallig een "default" template voor uhm.. ik denk rock ofzo (met vocals, gitaren, synths) ingeladen..
Liep ook fout.. maar zijn mini is wel al ouder dan 1 jaar en in basis config

maar goed, even stelselmatig trouble shooten zoals ook rubbah zegt

Mijn Imac van nog geen jaar oud is er helemaal mee gestopt,

begon te haperen nadat ik snowleopard heb geinstalleerd,
garageband stopte telkens spontaan,
photoshop die garagebandplugins opent
me'n nikon programma's die nergens meer op reageerde

en allemaal met de laatste snowleopard updates.

als ik hem nu opstart krijg ik gewoon een zwart scherm, muis en toetsen
bord werken niet meer.

terug naar de winkel dus ;{

Das mooi lelijk dan :<

Ik ben wel blij met me mac mini.

Had even cubase LE 4 geinstalleerd. Dat werkte 10 keer sneller dan logic.

Maargoed alleen beetje jammer dat me vst plugins daar niet in laden!

Subgroover weet jij hoe je au plugins kan sorteren in logic?

Wat ik sowieso aan te raden heb voor iedereen die met logic of fcs werkt, beginner of pro....

Logic en FCS boeken uitgegeven door Peachpit.
Dit zijn Apple certified boeken waarin elke hoofdstuk bestaat uit een opdracht (bij elk boek in dvd voor content)

Hele simpele tips waar je niet zo 123 bij stil staat maar die je workflow flink kunnen verbeteren tot basic dingetjes voor de beginneling.

De boeken zijn tussen de 30/55,- een koopje dus! (o.a. via bol.com verkrijgbaar)
En mss niet geheel onbelangrijk de opdrachten zijn niet saai zoals een hoop andere boeken vaak wel hebben.

http://www.peachpit.com/store/browse.aspx?st=60884

Heb je aandelen peachpit ofzo? :P

MOah ik denk dat ik maar cubase koop voor de mac :-).

Weet iemand trouwens die edu versies, word dat nog gechecked ofzo?

Me vrouwtje is student, scheelt onderhand de helft. Maar hoe checken ze dat dan? :) beetje raar

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back