Nou, daar zijn ze dan... de eerste irritaties!
Onvermijdelijk natuurlijk met een diepgewortelde PC user die op Mac overstapt...
Allereerst wil ik zeggen dat ik Mac wel echt geweldig vind en OSX is de bom!
Ik krijg nu al een steeds grotere afkeer van Windows. Over OSX is nagedacht door mensen die begrijpen dat andere mensen het misschien wel niet zullen begrijpen.
Maar enfin, Logic 9!!!
Ik heb van het weekend mijn eerste volledige project in Logic 9 gedraaid.
Ik moet zeggen dat ik van de geluidskwaliteit versteld sta t.o.v. Logic 5. Het laag lijkt veel stabieler, voller, ronder te klinken en de mix opener. Om over alle extra opties en plugins nog maar te zwijgen.
Maarrrr.... ik merk dat het hele systeem bij mij tijdens het werken in Logic 9 zo traag als stront lijkt te gaan. Het werken in Logic 9 voelt ongeveer alsof je probeert te rijden in een auto waarvan de handrem staat aangetrokken.
Begrijp me niet verkeerd. De CPU is echt mega krachtig. 16 instruments gebruikt en nog geen 10% van alle 8 viruele cores in gebruik!!! Chapeau Xeon Quad!!!
Alleen die traagheid. Ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed zit.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een aantal voorbeelden:
- Bij een redelijk vol project, ik druk op play en hij gaat niet hands-on realtime play, maar het duurt eventjes, soms een halve seconde, soms zelfs een paar seconden. Met het stopzetten soms precies hetzelfde. Dat is irritant, als ik stop wil, moet ie ook gelijk stop gaan, niet eventjes een paar seconden doorspelen!
- Ik wil een objectje kopiëren in mijn arrangement window. Ik houd ALT ingedrukt, pak een objectje vast en laat hem ergens anders weer los. Nu heeft Logic serieus 4 van de 5 keer dat objectje gewoon verplaatst i.p.v. gekopiëerd. De 5e keer doet ie het dan wel, hèhè, pfffff, was dat nou zo moeilijk zeg, phoephoe!
- Ik heb een cycle-loopje van 8 maten. tijdens het spelen zet ik een midi-track op record, wanneer de cursor weer verspringt naar tel 1 van maat 1, begin ik een melodietje te spelen op m'n masterkeyboard. Praktisch altijd mist Logic de 1e noot die ik gespeeld heb, want Logic was met 'zijn gedachten' nog niet bij maat 1.
- Ik heb in mijn 2e scherm mijn mixer window, daarin ben ik een beetje aan het schuiven met wat faders. Ik klik terug in mijn arrangement window, het duurt nu soms wel 4 seconden voordat Logic ook daadwerkelijk die window selecteert. Allerjezus, dat is toch geen werken zo.
- De algehele schermverversingssnelheid lijkt heel traag te zijn. Alle peakmetertjes in Logic 9 bewegen gewoon niet vloeiend. Alsof je naar een schokkerige film kijkt. Het ziet eruit als 12fps maximaal. Op de PC (hoe zwaar het project ook was), het beeld leed daar niet onder, altijd super vloeiend beeld hoor...
Bijvoorbeeld ook als je de Logic compressor opent, dan zie je die reductie-peakmeter gewoon maar met een paar frames/sec heen en weer flapperen. Ik wil dat natuurlijk wel echt vloeiend zien, anders heb ik er niks aan.
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik wist van tevoren dat deze irritaties zouden ontstaan, maar dat het zo ernstig zou zijn, dat had ik niet verwacht.
Dat moet ook niet kunnen bij een systeem van bijna 3 mille!
Dusss... er moet gewoon ergens iets fout zitten:
Ik zit zelf te denken aan de videokaart die erin zit.
Dat is maar een standaard GT120 kaartje (nieuwere versie van de 9500GT). Op een PC zou dit meer dan voldoende moeten zijn, zo zwaar is Logic grafisch nou ook weer niet.
Maar aangezien Mac niet echt zoiets heeft als DirectX voor zijn videokaart driver kan ik me voorstellen dat dit misschien toch wel een te langzame kaart is (zou wel sneu zijn van Apple, dan moeten ze toch echt eens drivers leren programmeren).
Als ik trouwens een webpagina heen en weer scroll in Safari, dan gaat dat supervloeiend, maar in Logic in mijn mixer heen en weer scrollen gaat schokkerig traag.
Zou ik er verstandig aan doen een dikkere ATI 4570 kaart bijvoorbeeld te kopen en die erin te zetten?
Wat ook nog zou kunnen zijn... Heel Logic draait nu op de Core Audio driver met mijn RME fireface 800. Alle ins en outs doen het gewoon goed.
Is dit de juiste driver die ik moet selecteren? Of is er nog zoiets als een ASIO driver van RME die ik moet selecteren dat het dan ineens allemaal veel gemakkelijker draait???
Wat me ook opvalt tijdens het starten van Logic, is dat er '32 bit version' in beeld staat. Ik neem toch aan dat OSX i.c.m. Intel Xeon Quad wel 64bit is...??? Wat, hoe, waar?
Trouwens, net iemand gevonden met (denk ik) hetzelfde probleem als ik. Helaas zonder oplossing:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=11363095
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Herkent iemand dit probleem? Of ben ik de enige?