Ik wilde ook graag even inpikken op deze thread omdat ik na lang nadenken ook maar beslist heb om (weer) over te stappen op Mac.
Mijn vorige Mac was een 2FX, dat is dus heel lang geleden.
Echter, ik denk me nog suf over een Mac Pro 2dehands, of een nieuwe. Vraag is echter wat minstens nodig is om zonder problemen de laatste versie Logic te draaien, te weten dat er gemiddeld toch 12 tracks audio en een stuk of 8 vst synths tegelijk moeten kunnen draaien.
Ik gebruik Logic 5 op PC en eigenlijk bevalt me dit nog steeds prima. Ik heb niet het gevoel dat dit systeem 'verouderd' is of dat ik minder 'ernstig' word genomen. Immers, de geluidskwaliteit in het midden gelaten (ik gebruik RME 9652 /O2R) is het toch het resultaat dat telt, en niet hoe of met welk materiaal dat tot stand komt.
Als je alles bij elkaar gaat tellen (Mac, Apogee audio interface, midi-interface, Euphonix controllers, software, 2 schermen) kom je toch snel aan + 7000€ en dat is toch wel even goed nadenken. Want de vraag wordt dan wat in essentie de meerwaarde is tov een systeem dat dan wel wat 'ouder' is, maar eigenlijk nog steeds erg goed werkt. Ik ben van plan om beide systemen naast elkaar te gebruiken, gelinkt via midi en digital audio. Ik ben wel verplicht, omdat anders een aantal 'oudere' plugins verloren zijn. Ik heb 2 collega muzikanten die al geruime tijd zijn overgestapt op MAC en ik hik natuurlijk aan tegen een compatibiliteits probleem, WAV buiten beschouwing gelaten. Geen makkelijke beslissing.
Nou, ik dacht er net zo over als jij. Nu na de overstap op Mac met Logic 9 zie ik alleen nog maar de voordelen en zou ik echt niet meer terug willen.
Logic 5 is zeker niet verouderd, maar de voordelen die Logic 9 biedt zou ik echt meer willen missen nu!
Zoals het offline bouncen (wat een hel was dat in Logic 5, alles realtime bouncen... wachten, wachten en wachten). Ook de zwik aan nieuwe plugins ben ik erg over te spreken, met name de Space Designer reverb, wat een geweldige galm!!!
Ook de flex audio (realtime audio quantize en timestretching) werkt als een tierelier. Heel makkelijk allemaal.
Over de geluidskwaliteit: Logic 9 klinkt (voor mijn gevoel) écht beter dan Logic 5! Logic 5 had altijd een of ander sausje. Het laag smeerde altijd redelijk snel dicht, niet vervelend, maar een echt open mix krijgen (ook al mixte je out-of-the-box) was vrij lastig in Logic 5.
Logic 9 klinkt (heb er niet echt een verklaring voor) opener, frisser en een stuk strakker laag!
Ik denk dat jij echt blij gaat zijn met de overstap. Heb je ooit iemand hier op het forum betrapt op het niet tevreden was met een Mac en die weer terug ging naar PC??? Ikke niet...
7000 Euro is wel een beetje overdreven natuurlijk. Een Mac Pro 2e hands zou ik niet doen. Heb ook al zitten kijken. OF je krijgt een verouderd systeem met oudere CPU, OF je betaalt bijna net zoveel als voor een nieuwe. ALS je het geld hebt en er aan uit wilt geven, koop gewoon een nieuwe Mac Pro.
Mac Mini zou ik niet doen. Ga je snel tegen de max aanzitten en dat zou zonde zijn.
Een iMac zou natuurlijk nog een goede optie zijn, hoef je ook geen schermen meer te kopen. En oh ja, als je schermen gaat kopen bij een Mac Pro / Mac Mini, zou ik geen Apple schermen kopen. Ze zijn wel heel mooi, maar voor 3x zo weinig centen heb je ook hele mooie schermen (Samsung / Iiyama).
Stap nou maar gewoon over op die Mac met Logic 9! Je gaat er echt geen spijt van krijgen!