Help... Mijn eerste Mac!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mjah opzich werkt alles easy.

Alleeen moet ik zeggen. Ik twijfel wel om evt cubase te gaan draaien op de mac.
Vind logic (misschien kwam het door de mini), niet echt dat je zegt soepel werken.

Naja werkte wel soepel. Maar als je door je plugin lijsten gingen dan aaaaaaaaaah. Beetje alsof het net iets vertraagd ging.

Dus dat is nog even kijken :-)

Ja idd. Als ik dus me plugins ga selecteren.

Dus ik klik op een leeg vakje, bij me spoor. Dan ga je naar je eigen plugins. En dan heb ik echt van 1 uitgever een flinke lijst. En als je dan naar boven scrolt en beneden gaat het wel snel. maar als je over degene gaat die in de lijst in je scherm staan. Dan gaat het nogla buggy. :)

alsof het echt vertraagd gaat.

Dus ben benieuwd of dat straks weg is :) ik hou van snel werken. :P

Klinkt niet als mijn ervaring iig! Ik heb een Macbook pro met Core 2 Duo 2.4 Ghz en 4Gig intern.. ik heb daar geen problemen mee iig!

Wel begin ik nu tegen haar limiet te komen, bij het werken aan mixen van anderen (in opdracht) kom ik regelmatig aan het plafond van de kracht van deze laptop. Met mn eigen songs gelukkig niet, omdat ik zelf veeeeel minder sporen gebruik :)

Maar jouw nieuwe iMac moet een berg PK meer hebben!! Ik wil uiteindelijk weer een Mac Pro, en ernaast een iPad voor on the road. Ik mis de brute kracht van een mac pro..

(ja, mijn laatste mac pro was een Powermac G3 350 Mhz, was toen de bom..haha)

Dat was een 2ghz c2d met 4 gb en 500 gb 7200 rpm schijf. Wat me wel opviel als ik logic eerst als 64 bit opstarte. En daarna als 32 toen liep ie wel soepeler :)

Misschien is het ook wel omdat je cubase gewend bent ofzo :)

Vind het ook jammer dat je de plugins dus niet kunt sorteren bij de standaard plugins :)

Ik vind een mac pro veel te duur eigenlijjk ivm de imac. Heb er ook naar zitten kijken. Maar als je de goedkoopste mac pro pakt. Die was in de bechmarks maar iets sneller als de i7 :)

En wat me vooral wel aanstond was dat je gewoon een scherm hebt met resolutie 2500 x **** :)

Lekker veel op je scherm :)

maar heb je logic 8 of 9?
ik liep er ook tegen aan maar dat was in L8, in 9 heb ik gemerkt dat het veel soepeler ging.
Misschien een update draaien? helpt ook vaak wel.

de mijne is niet veel sneller dan die van jelle, en heb er ook geen last van..

Laatst gewijzigd:
Ik heb logic origineel gekocht, en de update is geloof ik 9.1 ofzo :)

Ik laat jullie z.s.m weten hoe het loopt op de imac :-).

Als het goed is komt hij eind deze week, begin volgende week.

Wachten duurt erg lang haha :-)

Ik heb een imac met precies dezelfde specs en gebruik logic 9.1 64bits.
Alles werkt prima, plugins selectie is soepel, alles is soepel. Je kan echt torens plugins laden en gebruiken. Je zult er geen spijt van krijgen :) De enige bottleneck van de imac is de harde schijf. Het is een normale sata 7200 rpm, dus wel genoeg voor vele audio sporen, maar lang niet zo krachtig als een SAS array zoals je in een MacPro kan stoppen. Maar als je niet volwaardig protools gebruiker bent heb je eigenliijk geen SAS nodig, dus de iMac27 vond ik, na jaren nooit een mac gewild te hebben, eindelijk een goede koop.

Veel plezier en success met het wachten :) (ik ken het gevoel)

Yo! Hier weer even een berichtje van de TS!
Ja, ik leef nog... :P

Nog steeds een tevreden Mac gebruiker en wil ook echt niet meer terug naar PC (hoewel ik voor mijn administratie en interpret nog steeds een PC laptopje gebruik hoor). *D

Maargoed. De Mac Pro met Logic 9 werkt dus als een tierelier. Nog niets raars meegemaakt tot nu toe. Geen rare vastlopers of crashes in ieder geval.

Wel een paar dingetjes die in Logic 9 anders zijn dan in Logic 5 welke behoorlijk irritant zijn. Niet heel ernstig, maar toch jammer dat dat veranderd is (of misschien zie ik het wel over het hoofd):

- Als ik in mijn Arrangement Window een track MUTE, dan is deze track in mijn mixer ook automatisch geMUTE. Dat wil ik niet. Bij Logic 5 stonden de Arrangement- & Mixer Windows echt los van elkaar.
Stel dat ik nu in mijn Arrangement Window 3x een Audio kanaal 15 heb. Op alle 3 staan wav files. Dan wil ik die 3 omstebeurt van elkaar kunnen MUTEN in mijn Arrangement Window. Als ik dit nu probeer, dan gaan ze alle 3 tegelijk op MUTE etc... Irritating!

- In Logic 5 vond ik het altijd zo handig dat mijn ingestelde kanaalfader een andere stand kon aannemen als deze record-enabled stond. Als je hem dan weer van record-enable afhaalde, sprong deze weer terug naar de 'oude' stand. Dit is dus in Logic 9 niet meer zo? Why not??? Superhandig juist!

Dat was het weer voor deze week 8~

dat is waar.. ik moest hier ook ff aan wennen, maar nu ik het weet vind ik het wel fijn, ook logisch. Om tracks te muten ipv kanalen gebruik ik dan ook de "region mute"..track selecteren in je arrange window en op 'm' drukken. alle regions binnen je cycle (of alles wanneer deze uitstaat) worden gemute.

Dat laatste vond ik zelf juist irritant aan de oude logic.. ieder zn ding ;)

Als je vanaf je PC je mac opent vanuit een verkenner met "\\<ip-adres-van-mac>" kun je er gewoon bij via smb en hoef je niet elk bestand te downloaden voor dat je er iets mee kunt.

Als je via deze methode problemen krijgt met het opslaan van files moet je in de desbetreffende map op je mac 'rechterklik > get info' en dan bij permissions instellen dat de groep 'everyone' "read and write" access heeft

Edit: Oh, ik was weer veel te snel, ik zie bij pas na het reageren dat er nog 8 pagina's aan replies waren :). Excuses

De hoofdreden dat ik overstap is doordat ik mijn brood verdien als muziekproducer en ik nog steeds met Logic 5 op PC werkte. Een hopeloos verouderd systeem. Logic 5 begon ook steeds meer moeilijk te doen op een te snelle PC.

Bij kennissen Logic 9 uitgeprobeerd en gelijk verslingerd.

Ik kon inderdaad nog steeds wel wat ik wilde met Logic 5, maar ik werd steeds minder serieus genomen als ik vertelde dat ik nog met Logic 5 werkte.
Plus het feit dat Logic 9 vele malen beter klinkt dan Logic 5. Betere summing algoritmes, nieuwe plugins etc. etc.

Ik wilde ook graag even inpikken op deze thread omdat ik na lang nadenken ook maar beslist heb om (weer) over te stappen op Mac.
Mijn vorige Mac was een 2FX, dat is dus heel lang geleden.

Echter, ik denk me nog suf over een Mac Pro 2dehands, of een nieuwe. Vraag is echter wat minstens nodig is om zonder problemen de laatste versie Logic te draaien, te weten dat er gemiddeld toch 12 tracks audio en een stuk of 8 vst synths tegelijk moeten kunnen draaien.

Ik gebruik Logic 5 op PC en eigenlijk bevalt me dit nog steeds prima. Ik heb niet het gevoel dat dit systeem 'verouderd' is of dat ik minder 'ernstig' word genomen. Immers, de geluidskwaliteit in het midden gelaten (ik gebruik RME 9652 /O2R) is het toch het resultaat dat telt, en niet hoe of met welk materiaal dat tot stand komt.

Als je alles bij elkaar gaat tellen (Mac, Apogee audio interface, midi-interface, Euphonix controllers, software, 2 schermen) kom je toch snel aan + 7000€ en dat is toch wel even goed nadenken. Want de vraag wordt dan wat in essentie de meerwaarde is tov een systeem dat dan wel wat 'ouder' is, maar eigenlijk nog steeds erg goed werkt. Ik ben van plan om beide systemen naast elkaar te gebruiken, gelinkt via midi en digital audio. Ik ben wel verplicht, omdat anders een aantal 'oudere' plugins verloren zijn. Ik heb 2 collega muzikanten die al geruime tijd zijn overgestapt op MAC en ik hik natuurlijk aan tegen een compatibiliteits probleem, WAV buiten beschouwing gelaten. Geen makkelijke beslissing.

Ik heb een imac met precies dezelfde specs en gebruik logic 9.1 64bits.
Alles werkt prima, plugins selectie is soepel, alles is soepel. Je kan echt torens plugins laden en gebruiken. Je zult er geen spijt van krijgen :) De enige bottleneck van de imac is de harde schijf. Het is een normale sata 7200 rpm, dus wel genoeg voor vele audio sporen, maar lang niet zo krachtig als een SAS array zoals je in een MacPro kan stoppen. Maar als je niet volwaardig protools gebruiker bent heb je eigenliijk geen SAS nodig, dus de iMac27 vond ik, na jaren nooit een mac gewild te hebben, eindelijk een goede koop.

Veel plezier en success met het wachten :) (ik ken het gevoel)

Ja ik vond het jammer dat je bijv bij een macbook wel een ssd erin kan stoppen, maar bij een imac kan je daar niet voor kiezen helaas.

Ik heb even zitten youtube kijken hoe je die hd vervangt. Maar daar ga ik toch echt niet aan beginnen haha 8)

Dat is eigenlijk het enigste wat jammer eraan is.

Ik wilde ook graag even inpikken op deze thread omdat ik na lang nadenken ook maar beslist heb om (weer) over te stappen op Mac.

Echter, ik denk me nog suf over een Mac Pro 2dehands, of een nieuwe. Vraag is echter wat minstens nodig is om zonder problemen de laatste versie Logic te draaien, te weten dat er gemiddeld toch 12 tracks audio en een stuk of 8 vst synths tegelijk moeten kunnen draaien.

QUOTE]

Hmm denk dat een c2d mac mini toch al leuk doet met zoiets :-).

Maargoed dan moet je wel de hd upgraden naar een 7200 rpm of ssd.

Ik gebruik Logic 5 op PC en eigenlijk bevalt me dit nog steeds prima. Ik heb niet het gevoel dat dit systeem 'verouderd' is of dat ik minder 'ernstig' word genomen. Immers, de geluidskwaliteit in het midden gelaten (ik gebruik RME 9652 /O2R) is het toch het resultaat dat telt, en niet hoe of met welk materiaal dat tot stand komt.

Als je alles bij elkaar gaat tellen (Mac, Apogee audio interface, midi-interface, Euphonix controllers, software, 2 schermen) kom je toch snel aan + 7000€ en dat is toch wel even goed nadenken. Want de vraag wordt dan wat in essentie de meerwaarde is tov een systeem dat dan wel wat 'ouder' is, maar eigenlijk nog steeds erg goed werkt. Ik ben van plan om beide systemen naast elkaar te gebruiken, gelinkt via midi en digital audio. Ik ben wel verplicht, omdat anders een aantal 'oudere' plugins verloren zijn. Ik heb 2 collega muzikanten die al geruime tijd zijn overgestapt op MAC en ik hik natuurlijk aan tegen een compatibiliteits probleem, WAV buiten beschouwing gelaten. Geen makkelijke beslissing.

Nou, ik dacht er net zo over als jij. Nu na de overstap op Mac met Logic 9 zie ik alleen nog maar de voordelen en zou ik echt niet meer terug willen.
Logic 5 is zeker niet verouderd, maar de voordelen die Logic 9 biedt zou ik echt meer willen missen nu!
Zoals het offline bouncen (wat een hel was dat in Logic 5, alles realtime bouncen... wachten, wachten en wachten). Ook de zwik aan nieuwe plugins ben ik erg over te spreken, met name de Space Designer reverb, wat een geweldige galm!!!
Ook de flex audio (realtime audio quantize en timestretching) werkt als een tierelier. Heel makkelijk allemaal.

Over de geluidskwaliteit: Logic 9 klinkt (voor mijn gevoel) écht beter dan Logic 5! Logic 5 had altijd een of ander sausje. Het laag smeerde altijd redelijk snel dicht, niet vervelend, maar een echt open mix krijgen (ook al mixte je out-of-the-box) was vrij lastig in Logic 5.
Logic 9 klinkt (heb er niet echt een verklaring voor) opener, frisser en een stuk strakker laag!

Ik denk dat jij echt blij gaat zijn met de overstap. Heb je ooit iemand hier op het forum betrapt op het niet tevreden was met een Mac en die weer terug ging naar PC??? Ikke niet... 8)

7000 Euro is wel een beetje overdreven natuurlijk. Een Mac Pro 2e hands zou ik niet doen. Heb ook al zitten kijken. OF je krijgt een verouderd systeem met oudere CPU, OF je betaalt bijna net zoveel als voor een nieuwe. ALS je het geld hebt en er aan uit wilt geven, koop gewoon een nieuwe Mac Pro.
Mac Mini zou ik niet doen. Ga je snel tegen de max aanzitten en dat zou zonde zijn.
Een iMac zou natuurlijk nog een goede optie zijn, hoef je ook geen schermen meer te kopen. En oh ja, als je schermen gaat kopen bij een Mac Pro / Mac Mini, zou ik geen Apple schermen kopen. Ze zijn wel heel mooi, maar voor 3x zo weinig centen heb je ook hele mooie schermen (Samsung / Iiyama).

Stap nou maar gewoon over op die Mac met Logic 9! Je gaat er echt geen spijt van krijgen!

Daar bent ik weder met een update:

Afgelopen vrijdag mijn eerste projectje volledig (althans, bijna) op de Mac gedraaid! En dat viel alles mee.

Een ding valt me op. En dat wist ik eigenlijk al jaren geleden.
De totale workflow in Logic op Mac is gewoon trager dan de workflow op de PC. Op de PC lijkt alles net even wat vloeiender te gaan, alles net even wat sneller te reageren, alles pakt net even wat lekkerder vast en laat lekkerder los op de PC dan op Mac. Gewoon simpele dingen als een objectje vastpakken, slepen en loslaten duurt net eventjes een halve seconde langer dan op de PC. Of bijvoorbeeld een automation lijntje tekenen is even net wat minder realtime dan op PC.
Dit is voor mijn gevoel altijd al zo geweest op de Mac vergeleken met de PC.
Waarom????? Beats me!
?

Ik heb afgelopen weekend zelf uitvoerig getest op een G5 Quad Xenon 2.66 /4Gb
Spijtig genoeg kom ik tot exact dezelfde vaststellingen als jij Groover !

Logic stopt gewoon bij het switchen van Mixer naar Arranger window, fader bewegingen of quantizeren. Zomaar zonder melding van overflow of Asio problemen of wat dan ook. Start drukken en niet onmiddellijk starten. Objecten willen kopieren en uiteindelijk gewoon verslepen. Moeten pielen om events te verlengen of verkorten. Echt frustrerend allemaal. Je hebt 100% gelijk als je zegt dat de workflow een pak minder soepel gaat dan op PC. (nota bene is mijn PC 5 jaar oud !!!) Tja, dit komt een beslissing om (terug) over te stappen naar Mac niet ten goede.
De vraag is dan hoe dat komt. Bottleneck ? Te weinig geheugen ? Te trage HD's ? Vervuiling van het OS ?

Ik moet tot mijn grote verwondering vaststellen dat er wel meerdere gebruikers zijn met minder goede ervaringen zijn op MAC. Ik wil zeker geen Pro/contra discussie loswrikken, maar 100% waterdicht is heel dat MAV verhaal toch niet. Dat staat anderzijds wel los van de geluidskwaliteit van Apogee en mogelijkheden die je in de laatste Logic krijgt.

Ik dacht dat ik beslist had maar ik ga toch even de Apple Store opzoeken denk ik.

Mierenneuk modus aan.. is natuurlijk geen G5 maar een Mac Pro. G5 is de oude IBM processor.

Ik kan er voor de rest weinig zinnigs over zeggen trouwens, is erg lang geleden dat ik logic op PC heb gebruikt, en ik heb eigenlijk nooit problemen met kopieren/slepen enzo. Misschien speelt het ander soort toetsenbord hierbij ook een rol?

Ben het wel eens met de CPU spikes die ik af en toe krijg waardoor alles stopt.. Maar hier wel altijd een melding erbij.

Maar het is wel zo, dit moet opgelost worden en kan idd veel "snappier"

Al moet ik zeggen dat ik er in het dagelijks gebruik niet erg last van heb, maar ik denk dat ze logic vanaf nul opnieuw moeten gaan schrijven, teveel legacy code. Net als Steinberg met de SX versies heeft gedaan en Apple zelf met Mac OSX.

Switchen tussen screensets kost bizar veel moeite voor logic, dit moet echt sneller kunnen, en stabieler ivm cpu overloads.

trouwens, wat jij beschrijft met fader bewegingen en quantizen is echt niet normaal. Ik denk dat die Computer ff een clean install van zn os kan gebruiken.

Kan ook aan snow leopard liggen, hoor daar meer verhalen over. Ik heb die dan ook niet :)

Spijtig genoeg kom ik tot exact dezelfde vaststellingen als jij Groover !

Logic stopt gewoon bij het switchen van Mixer naar Arranger window, fader bewegingen of quantizeren. Zomaar zonder melding van overflow of Asio problemen of wat dan ook. Start drukken en niet onmiddellijk starten. Objecten willen kopieren en uiteindelijk gewoon verslepen. Moeten pielen om events te verlengen of verkorten. Echt frustrerend allemaal.

Ik moet zeggen dat ik langzaam wel echt aan het wennen ben aan de Mac hoor. Als ik in Logic het e.e.a. aan het editen ben gaat het al best goed. Ik pas dus automatisch mijn werkwijze aan aan de workflow van de Mac met Logic 9.

Die dingen die jij omschrijft; Logic stopt gewoon met spelen zonder melding bij wisselen van venster... dat heb ik niet hoor. Logic blijft bij mij gewoon wel altijd netjes doorspelen.
Ik heb ook nooit CPU spikes. Gebeurt ook niet zo snel met de Xeon Quad lijkt me.

Het enige dat ik me kan bedenken dat Logic soms niet gelijk play gaat als ik op play druk, is dat hij even flink moet laden van de HDD. HDD balkje bij System Performance slaat dan ook even helemaal in het rood. Misschien moet ik Spotlight toch maar eens uitzetten, dat dat iets scheelt. Of had ik misschien toch maar een 7200rpm schijf moeten kopen, maar dat laatste lijkt me niet de bottleneck.

Wat je omschrijft met 'dat je objecten kopieert en dattie hem dan alleen versleept ipv kopieert', dat heeft puur te maken met het te vroeg loslaten van ALT. Hier wen je echt aan.

Al met al, de workflow van Logic 9 op Mac is algemeen best een stuk trager dan die van Logic 5 op PC, maar voor een heel groot deel wen je hieraan, gelukkig!
Het weegt niet op tegen de voordelen die Logic 9 te bieden heeft.
Logic 9 is (tot nu toe bij mij tenminste) wel reeeete stabiel. Dat in tegenstelling tot de rare fratsen van mijn PC die ik allemaal heb meegemaakt.

Dus ik snap dat het je overstap bemoeilijkt, dat deed het bij mij ook, maar toch zul je uiteindelijk (even door de zure Apple heen bijten :D) een blij mens zijn!

Al met al, de workflow van Logic 9 op Mac is algemeen best een stuk trager dan die van Logic 5 op PC, maar voor een heel groot deel wen je hieraan, gelukkig!

bedoel je puur zo de "vertraging" van de interface?
of echt wel dat je trager tot het resultaat komt dat je wil?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back