Verkoopt vinyl nog?

Wat ik wel weet is dat de SL10 indertijd met een mc element werd uitgevoerd en dat was toen toch iets voor de duurdere draaitafels eigenlijk.
Ik heb later een draaitafel gehad met een mc element maar vond het geen succes; erg kwetsbaar, duur en je had een aparte mc ingang nodig die alleen op de duurdere versterker zat of je moest een aparte phono trap kopen.
Kan me er nou niets meer bij voorstellen, het is al 10 jaar geleden dat ik m'n vinyl verkocht heb en ook de draaitafel.
Er staat alleen nog een oude phase linear versterker op zolder met die aparte ingang voor moving coil.

Tegenwoordig heb je ook "high output" MC elementen, die op dezelfde versterkeringang als een gewoon MM element kunnen. Het geeft wel wat beperkingen in de constructie van het element, vandaar dat sommige fabrikanten nog steeds low output MC elementen maken.

De Technics SL10 en bijhorend element zijn het beste wat er ooit op het vlak van T4P spelers en elementen gemaakt is. Met T4P kan je zelf niks afstellen, dus moet de speler en element op zichzelf helemaal goed zitten. T4P is een interface die wel helemaal dood en begraven lijkt op serieus hifi niveau, de lijkt het CD tijdperk niet overleefd te hebben. Nu is alles op serieus niveau met SME stijl connector uitgerust.

Een mooie docu van een half uurtje over het nieuwe Technics. Er komt duidelijk uit dat men binnen Panasonic Technics als een high-end merk ziet, en de SL-1200G als een high-end draaitafel. Dat die ook door DJ's zo omarmd wordt is vanuit Technics perspectief een gevolg van hun streven naar degelijkheid en kwaliteit.

Ik ben benieuwd of ze nog consessies gaan doen op het vlak van productie. Er rollen nu zo'n 30 1200G's per dag naar buiten. Als ze een significant deel van de DJ markt (willen) veroveren, zal er toch een massaproduct versie moeten komen. Of misschien vinden ze het wel goed zo, ze zouden anders tenslotte moeten concurreren met én goedkope knockoffs én hun eigen tweedehandsmarkt. Vraag Fokker hoe leuk dat laatste is. En het zou de huidige marktplaatsing van Technics terug wat naar beneden halen.

Moest die topmodel eindversterker niet zo onbetaalbaar zijn, zou ik hem nog overwegen ter vervanging van mijn Accuphase. De bouwkwaliteit, met name ook aan de buitenzijde, lijkt op hetzelfde niveau te liggen. Perfect, zeg maar. Ik hoop dat ze ooit nog een high end draaitafel voor 2 armen - of een los loopwerk- overwegen voor minder dan 5k.

Als Technics hun draaitafels wil slijten die amper meer waard zijn voor de DJ dan de oude, zal de prijs toch wel ERG naar beneden moeten...
Wie kan dat in hemelsnaam betalen? Een handvol lucky few.
Technics weet zelf ook wel hoeveel ze hebben verkocht van hun laatste dure specials.

Het nieuwe Technics mikt voornamelijk op dat handvol Lucky few. En handvol is relatief, die 30 die ze per dag maken zullen ze ook wel ongeveer aan dat tempo kwijt raken. Binnen de high end wereld is 3500€ nog een zeer schappelijke prijs, en een prijs die nog niet zo hoog zijn dat het echt enkel een paar magnaten zijn die het kunnen kopen.

Bij mij komt er ook alleen maar analoog in huis, dat verschil hoor je zo...

Geen smartphone maar een degelijke telefoon met draaischijf, ook geen tablets voor mij, tenzij ze van steen of klei gemaakt zijn want zo'n CRT scherm op je schoot in de bank is toch ook niet makkelijk... Mijn auto ook, ik zwengel hem nog liever aan en gebruik mooi gedrukte kaarten en straten atlassen... Mijn hele koffer ligt wel vol maar nog liever dat dan een GPS te gebruiken... Het verschil zie je zo... :W

Op de zolder heb ik ook aardig wat vinyl... op de vloer... niks mis mee trouwens... ligt er erg mooi...

Jeezes, wat een achterhoede gevecht... 8-track tape rules! Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik nog een DJ met een platenbak heb zien zeulen...

Ik deed dat elke set tem 2014 en weet je, discobar galaxie @ depot leuven hun nightshift, was zogenaamd vinyl only. En de newbeat label night donderdag, was duidelijk ook vinyl, toen de naald full power de slipmaat speelde gedurende 15 seconden en iedereen zijn oren uit zijn kop blies...

Voor wie analoog (lees vinyl) niet zo'n warm hart toedraagt :D.

14980728_1570657386293729_4471732075036133023_n.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

High end is altijd een kleine markt geweest.
Ik heb vroeger wel 'ns bij Pruijs wat gekocht en dan kreeg je één keer per jaar een uitnodiging voor de luisterdag en dan zat je te luisteren naar een paar Apogees van een ton met een Goldmund draaitafel van zon 40000 gulden.
Op zo'n dag kwamen er dan een paar honderd mensen uit heel Nederland.
Ook nu zal er een markt zijn, er zijn tenslotte ook mensen die een Ferrari of Lamborghini kopen.
Maar aan mij zullen niet meer rijk worden.

Inmiddels heb ik mijn draaitafels (de welbekende SL 1200 MK II) alweer dertig jaar en dan heb ik ze ook nog eens tweedehands gekocht. Over kwaliteit gesproken :halleluja

Ik ben denk ik wel weer eens toe aan nieuwe naalden en ik ga gelijk maar voor nieuwe cartridges (ik heb nu nog de Stanton Trackmaster II er op zitten). Ben dus nu maar even aan het kijken wat ik het beste kan kopen om weer even vooruit te kunnen, want er is genoeg te koop zie ik al :)

Dat ziet Sony er blijkbaar brood in als ze weer gaan persen.
Maar het is momenteel vrij onduidelijk of de vinyl hype wellicht alweer voorbij is. Bij ons is de verkoop van vinylplaten in 2016 weliswaar met ca. 15% gestegen, maar in de VS is deze bijv. met bijna 10% afgenomen.

Ik ben de bekende platenbeurzen wel een aantal keren afgestruind, maar je moet niet denken dat vinylplaten daar goedkoop zijn en je vindt vaak niet alles wat je zoekt. Daarom koop ik nieuwe vinylplaten liever bij een goede platenzaak en oud vinyl via Discogs.

Naast een SL 1200 mk2 heb ik sinds 2 jaar een Thorens TD 160 uit de 60's. De TD 160 heeft een nieuwe behuizing gekregen, want de originele behuizing viel zo'n beetje half uit elkaar - een bekend probleem van Thorens uit die tijd. En met een nieuwe Thakker snaar, een nieuw element/naald, een 18 mm dikke MDF bodemplaat, nieuwe voedingskabel, nieuwe bekabeling met Neutrik vergulde tulp stekkers is de TD 160 weer als nieuw / in top staat. Wat je al niet doet om een plaatje te kunnen draaien. :okdan: Van de TD 160 bestaat ook een mk2, maar die is een stuk minder van kwaliteit.

Voor mij mag vinyl gerust terug wat minder gehyped. Een nieuwe lp is tegenwoordig pokkeduur. 2e hands verkopers op beurzen vertelden me eerder al dat al hun eerste persingen verkocht geraken en ze er niet meer aan geraken. Dat hun prijzen zullen stijgen.
Nu heb ik al veel, duurder hoef t t niet te worden.
Ik speel momenteel prince, want vanavond komt the new power generation achter mijn hoek spelen!!

Dat wordt dan vanavond met de NPG een heerlijk funky avondje...

Maar een nieuwe LP is idd pokkeduur!

Het album "Purple Rain" (Prince And The Revolution) is opgepoetst / remastered en vorige maand opnieuw uitgegeven en kost op vinyl 25€, maar het origineel uit 1984 is nog steeds vrij makkelijk - in VG+ conditie - te koop voor ca. 8€.

De nieuwe uitgave van "Purple Rain" is nu ook verkrijgbaar als Remastered 3CD+DVD-Boxset, en ook voor 25€.

Relaas

Relaas

Moet eerlijk zijn om te zeggen dat ik (op enkele vinyl's na) geen vinyl meer heb maar desondanks toch meer gecharmeerd ben van het medium zelf.
Ongeacht de discussie over geluidskwaliteit. Van alle lp's/maxie's die ik destijds kocht weet ik tot op heden welk titel op welk album stond. Vaak de meewerkende artiesten etc.

De gevoelswaarde voor de albums was in mijn beleving vele malen groter gewoon omdat het een fysiek medium was. Met de auto of openbaar vervoer op pad en dan uren in de bakken zoeken en luisteren om die paar tientjes zo goed mogelijk te besteden. Thuis plaat opzetten waarbij de hoes door de handen van alle aanwezigen op de bank ging.

Ok cd's hebben ook een hoesje en vaak zelfs nog een heel boekwerk erin maar hier kan ik niet op zien waar de zachte en harde passages in de muziek zitten door naar het oppervlakte te kijken. Op zo'n grote hoes komt het artwork ook echt tot z'n recht wat het geheel: muziek, productie, drager, artwork (en dus de ontwerper) tot een item maakt.

Merk juist dat door de enorme hoeveelheid muziek die nu binnen handbereik is er maar weinig albums zijn die ik echt meerdere keren volledig beluister met als gevolg dat je mp'3 spelers, hdd's en telefoons in huis slingeren bomvol met muziek waarvan je de helft nog niet de kans heb gegeven.

Daarom vindt ik de prijs van vinyl best redelijk. Een concert kost al gauw een drievoud en dat is een eenmalige ervaring.
En voor, de meer dan redelijk betaalde, dj moet de aanschaf van vinyl ook geen issue zijn. Beetje zeulen met platenkoffers hoort er gewoon bij hoor. Pas op een lokaal feestje hadden ze een wat bekendere dj geboekt. Komt die beste vent gewoon aanlopen met zijn eigen koptelefoontje en een mapje vol zelf gebrande cd'tjes, gaat een uurtje plaatjes staan draaien zonder enige interactie met het publiek en vertrekt weer=(

Van mij mag vinyl blijven en wellicht komt die draaitafel er gewoon weer. Misschien moet de cd gewoon weg: vinyl voor thuis en voor onderweg de wav's, flacs en mp3's, spotifys ed.
Want eerlijk gezegt een 8 cd wisselaar hoeft voor het vintage gevoel toch ook echt niet meer in mijn kofferbak ;)

Hiernaast vindt ik als (hobby) producer het werken naar een vinyl een mooie lat: de uitdaging 2 of 3 tracks te maken die je met volle overtuiging op vinyl laat snijden.

Dit daagt me persoonlijk meer uit tot het uiterste te gaan dan dit voor soundcloud oid te doen ( waar de meeste volgers opvallend aantrekkelijke dames blijken die nog geen track van je beluisterd hebben en zelf niet eens muziek maken?!)

Npg was de max. Stijn dj-erna met oa
Vinyl.
Ik schrok erg toen ik onlangs een
Lp speelde van the black keys en
De
Nieuwprijs zag op
De hoes die ik betaalde. Vinyl is zeker 30% duurder sinds een paar jaar.

Ik denk dat als je de prijs van een plaat vergelijkt met vroeger, valt het nog wel mee. Een LP nu kost ongeveer hetzelfde wat hij vroeger (mid jaren 80) in guldens was. De inflatie van zeg 1985-2017 meerekenend valt dat uiteindelijk toch nog wel mee?
Recent heb ik een nieuwe (remastered) Dark Side Of The Moon van Pink Floyd gekocht. Deze was nieuw hoge kwaliteit uit de platenzaak goedkoper dan een grijsgedraaide tweedehands op een platenbeurs. Doe me dan maar nieuwe....

Moet eerlijk zijn om te zeggen dat ik (op enkele vinyl's na) geen vinyl meer heb maar desondanks toch meer gecharmeerd ben van het medium zelf.
Ongeacht de discussie over geluidskwaliteit. Van alle lp's/maxie's die ik destijds kocht weet ik tot op heden welk titel op welk album stond. Vaak de meewerkende artiesten etc.

De gevoelswaarde voor de albums was in mijn beleving vele malen groter gewoon omdat het een fysiek medium was. Met de auto of openbaar vervoer op pad en dan uren in de bakken zoeken en luisteren om die paar tientjes zo goed mogelijk te besteden. Thuis plaat opzetten waarbij de hoes door de handen van alle aanwezigen op de bank ging.

Ok cd's hebben ook een hoesje en vaak zelfs nog een heel boekwerk erin maar hier kan ik niet op zien waar de zachte en harde passages in de muziek zitten door naar het oppervlakte te kijken. Op zo'n grote hoes komt het artwork ook echt tot z'n recht wat het geheel: muziek, productie, drager, artwork (en dus de ontwerper) tot een item maakt.

Merk juist dat door de enorme hoeveelheid muziek die nu binnen handbereik is er maar weinig albums zijn die ik echt meerdere keren volledig beluister met als gevolg dat je mp'3 spelers, hdd's en telefoons in huis slingeren bomvol met muziek waarvan je de helft nog niet de kans heb gegeven.
Helemaal mee eens hoor.
Vroeger ging je naar de platenzaak, alleen of met nog iemand en dan ging je een paar lp's luisteren en kocht je er één of twee.
Daar zat ik me een dag of 2 vantevoren al op te verkneukelen!
Voor mij was dat vooral bij raf en concerto en incidenteel andere zaken in Amsterdam.
De info haalde ik vaak uit de plaatbesprekingen van muziekkrant Oor en omdat ze je een beetje kenden als je regelmatig kwam dan vroeg je wat er was binnen gekomen en lieten ze je het nieuwste horen bij de platenzaak.
Dan zat je als 16 jarige in de bus/tram terug naar huis met je nieuwe plaat en werd je aandacht volledig naar de hoes getrokken en werd die uitgebreid bekeken.
En als je thuis was dan ging je er helemaal voor zitten en de weken daarna kwam er visite die ook belangstellend kwam luisteren en natuurlijk werd de hoes tijdens het luisteren weer bekeken en meteen werd de personele bezetting doorgenomen, de producer enz.
En je kocht af en toe een doos c90 cassettes en voor elkaar nam je dan ook lp's op.
Ook de maandag na de aanschaf in het weekend werd er voor school met gelijkgestemden de plaat besproken.
Kortom; het was inderdaad een hele beleving en dat is wel veranderd sinds de cd.
Bij de eerste cd's werd even snel het inlegvel bekeken en al snel weggelegd, het was gewoon anders.
Maar vanwege het gemak en de ruimte heb ik uiteindelijk wel m'n vinyl en de draaitafel verkocht.
Maar terwijl ik dit hier typ voel ik weer de gein van vroeger als het om muziek ging.

Dark Side Of The Moon kost nieuw (2016 / sealed) en gebruikt (1973 / conditie hoes-vinyl: VG+) nu ongeveer het zelfde. Een re-issue / remastered LP kan een verbetering zijn, maar ook een verslechtering. En er zijn veel vinyl liefhebbers die alleen het origineel (uit 1973) willen hebben.
Ik heb 2 jaar geleden Echos (2001 / the best of Pink Floyd, 4xLP box) via internet van iemand in Zwitserland gekocht. Het was al een rib uit mijn lijf (maar ik wilde 'm toch heel graag hebben), maar toen kwamen er later nog inklaringskosten bij (die ik even vergeten was :stupid).

Op platenbeurzen en op Marktplaats moet je idd oppassen dat je geen grijsgedraaid vinyl koopt. Maar met Discogs heb ik alleen maar positieve ervaringen, maar ik koop nooit vinyl dat van een mindere kwaliteit is dat VG+. Voor de hoes accepteer ik soms VG kwalitiet als het bijv. een (vrij) zeldzame plaat is.
Wel een keer een plaat (uit Denemarken) ontvangen die in tweeén lag, maar waarvan ik netjes mijn geld terug gekregen heb. Ook een plaat (uit Nederland) die helemaal gebogen stond. Dat was in de post gebeurd (PostNL), maar ook netjes het geld terug van gehad. En 2x de verkeerde geleverd en 1x een plaat met een diepe kras erin. In alle gevallen goed opgelost. Discogs kan ik dus (tot zover) aanbevelen om je platen te kopen

Maar soms heb je zelf een plaat helemaal grijsgedraaid en die zit dan vol met tikken, kraakjes en ruis. :okdan: :D Daar ben je dan zo gewend aan, dat je daar geen nieuwe plaat van wil horen.

Max. 20 euro vind ik ok voor een LP :), maar 25 euro (of meer) komt steeds vaker voor. En dat vind ik 30% te duur. Maar ja, meer vraag en dan schieten de prijzen omhoog. :(

@willem1958: Ik zie jou wel weer een draaitafel kopen ;)

Back