compressie door cassettedeck

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb een mooie oude cassettedeck met limiter. nou las ik dat je deze kunt gebruiken als pompende compressor. en als je wat klooit met elcos kun je hem ook instellen met release tijd... nou dat lijkt me dus wel wat maar hoe doe je dat en vooral wat is de toegevoegde waarde als het om muzikaliteit gaat. daar moet ik dan wel even bij zeggen dat ik graag met oude meuk werk en ik het ook niet erg vind als het als oude meuk klinkt... als het maar lekker klinkt!

Hoe het zit met elco's vervangen hiervoor heb ik geen idee van, hooguit dat het iets met bias (bandvoormagnetisatie) te maken kan hebben.

Maar het klopt dat analoge (band) geluidsdragers bandverzadiging (tapesaturation) met zich mee brengen, die zeer bruikbaar kan zijn als je van die klank houdt. Waar compressie met een bandrecorder echt nog wel "Hi-Fi" bruikbaar is, is de kwaliteit met kleine cassettebandjes natuurlijk wel wat minder (vooral in de hoge tonen), maar dit kan in sommige gevallen juist een leuk extra tintje geven. Ik geloof ook dat de cassettebandjes-compressie ook heftiger is dan met een normale bandrecorder.

Hoe je dit in het algemeen voor elkaar kan krijgen is door, heel simpel, gewoon met de metertjes in het rood op band op te nemen. Het vergt even wat fine-tuning, het moet nog niet echt distortion, maar het moet wel wat rauwer / pompender gaan klinken. Als je last krijgt van distortion waardoor de rest van het geluid weggedrukt wordt, dan moet je de lagetonen wat verminderen, of als je er drums door heen haalt, de kick even uitschakelen en apart opnemen. Aangezien zo'n lagetonengeluidspiek nogal veel energie heeft, zal de rest daardoor ook snel oversturen.

Maar ik zou zeggen, ga gewoon lekker aan de slag en kijk wat voor resultaten het geeft! Met m'n bandrecorder ben ik al tot zeer leuke resultaten gekomen, die ik met een software compressor nog niet heb weten te behalen. Kwaad kan het ook niet, hooguit krijg je bij zeer hard geluid overspraak op de andere (B) kant van het bandje.

Ik las vandaag op een of ander forum iets over een compressor in een akai cassettedeck. die persoon kon de ratio en release tijd aanpassen door een andere elco. ik begreep alleen niet wat ie bedoelde en ben de link naar dit forum alweer kwijt. het leek erop dat hij niet op tape opnam maar het cassettedeck als effect gebruikte in realtime....???

Een tape-limiter in realtime? Zal hooguit semi-realtime zijn, met een vertraging van een seconde ofzo. Je kan namelijk op decks met 3 of meer koppen tape opnemen, en dit opgenomen signaal dan gelijk monitoren. Zo kun je het als tape echogebruiken, of als je zou willen als limiter, die dan wel een kleine seconde achterloopt met de rest.

Dat akai deck met limiter ingebouwd zegt me verder niks..

gevonden:
“een oud cassettedeck fungeert als compressor-limiter, en dat pompt héérlijk op zender!”
"Ik heb vroeger een Saba cassettedeck gehad, daar zat ook een limiter op. Pompen als een gek dat ding :-)"
"De Sony’s waren ook heel fijn. Alleen zo traag als Tante Betje. Ik had er nog helemaal geen kaas van gegeten en ben op de gok wat elco’s gaan verkleinen totdat ik de release tot bijna niks gereduceerd had."
"Ik heb trouwens zelf ook nog een Akai met limiter type CS-702D. Ook wel andere van Akai gehad maar die leven niet meer…Ik ken ze ook van Philips trouwens waar de cassete heeeel raar in moest.."

Het zou dus zo te zien toch moeten kunnen, ach weet je wat ik ga gewoon prutsen tot ik iets hoor. en wat the fck als het bagger klinkt... ik ben van mening dat baggergeluid niet bestaat zolang je er maar iets leuks mee doet. kan daar nu veel over uitwijken maar das denk ik hier niet nodig is.

Ik denk dat die limiters op de Akai decks gewoon echt limiters zijn, dus in principe hoef je het ding alleen maar op record pause te zetten met de limiter knop aan en het werkt al. Wat Bob beschrijft is gewoon het typische karakteristiek van analoge tape, maar dat heeft niets met dit speciefieke geval te maken (althans, indirect wel, want die limiters waren er juist om saturatie te voorkomen). Die limiters van Akai waren (vermoed ik) dan ook een soort voorloper van dbx ruisonderdrukking, wat pas begin jaren 80 op cassette recorders kwam.

Back