Hoe het zit met elco's vervangen hiervoor heb ik geen idee van, hooguit dat het iets met bias (bandvoormagnetisatie) te maken kan hebben.
Maar het klopt dat analoge (band) geluidsdragers bandverzadiging (tapesaturation) met zich mee brengen, die zeer bruikbaar kan zijn als je van die klank houdt. Waar compressie met een bandrecorder echt nog wel "Hi-Fi" bruikbaar is, is de kwaliteit met kleine cassettebandjes natuurlijk wel wat minder (vooral in de hoge tonen), maar dit kan in sommige gevallen juist een leuk extra tintje geven. Ik geloof ook dat de cassettebandjes-compressie ook heftiger is dan met een normale bandrecorder.
Hoe je dit in het algemeen voor elkaar kan krijgen is door, heel simpel, gewoon met de metertjes in het rood op band op te nemen. Het vergt even wat fine-tuning, het moet nog niet echt distortion, maar het moet wel wat rauwer / pompender gaan klinken. Als je last krijgt van distortion waardoor de rest van het geluid weggedrukt wordt, dan moet je de lagetonen wat verminderen, of als je er drums door heen haalt, de kick even uitschakelen en apart opnemen. Aangezien zo'n lagetonengeluidspiek nogal veel energie heeft, zal de rest daardoor ook snel oversturen.
Maar ik zou zeggen, ga gewoon lekker aan de slag en kijk wat voor resultaten het geeft! Met m'n bandrecorder ben ik al tot zeer leuke resultaten gekomen, die ik met een software compressor nog niet heb weten te behalen. Kwaad kan het ook niet, hooguit krijg je bij zeer hard geluid overspraak op de andere (B) kant van het bandje.