piracy en de muziekindustrie,. de cijfers!

mario010

kijk diep in mijn ogen
Trek je eigen conclusies!

Music_And_Piracy_Infographic_by_curseofthemoon.jpg

...dus?

Oh jah... conclusie trekken...

Ik koop zelden muziek. Als ik iets goed vind koop ik het wel, maar dat gebeurt dus zelden.
Maar goed, ik werk in 'n pop podium DUS word wekelijks bestookt met vrij veel LIVE muziek.

...oh jah... conclusie...

Het komt er dus op neer dat uuuuuuh.. alle artiesten die ik volkomen KUT vind veel geld verdienen. MAARRRRRRR dus niet over mijn rug, want ik koop het niet.
Ik werk mee aan de digitale opmars. Want ik koop bij BeatPort zo nu en dan dingen die niet meer te krijgen zijn op vinyl... jah.. voor ietsje VEUL meer dan op beatport.
ModdyMan.. origineel op vinyl: €80... BeatPort: €1,56... DO THE MATH SON!

En zo nu en dan koop ik vinyl, en die vallen dan meestal onder de Independent Labels.. dus ik steun ook nog eens de gene die het minst verdienen..

Uuuuuuuuuuhhh... conclusie....???!!?!??!!???

Ik geloof dat de 3 grote namen die we zien, Warner, Sony en Universal, dikke aandelen in de olie hebben.. en olie is oorlog is.. piraterij??

Vermoeiend man, denken..

Hij zegt trek je eigen conclusies :)

On topic: downloaden doe ik niet, ik heb nog steeds liever een CD met doosje en hoes. Probleem is alleen dat je in de meeste winkels niet vindt wat je zoekt.
Ok, bij Amazon kan je alles bestellen, maar vaak komen die doosjes dan beschadigd toe en als verzamelaar vind ik dat dus een no-no.

Nee,. Gewoon,. Een beetje muziekindustrie gerelateerde info,..
Al dat zielige gezeik van de platenbonzen over vermeende verliezen en
hun geldproblemen.
Ze zijn nog nooit zo rijk geweest en maken nog steeds dikke winst!
Waar gaan de miljarden heen,.. Wordt hier ook duidelijk gemaakt.
Verder is dit interessant voor iedereen hier die professioneel muziek maakt.
Dit maakt nl iets duidelijker welk pad je kunt bewandelen om toch je brood te kunnen blijven verdienen met muziek!

Wie er wat aan heeft doe er wat mee,.. Als je er niks aan hebt of je snapt de grafiekjes niet,.. Kan ik niks mee,.. Ik vind t relevante info en ik dacht dat ik misschien niet de enige zou zijn.

de cijfers kon al al zo´n beetje, al enige jaren.
mooi om het eens in een plaatje te zien.
dit maakt dudelijk waarom ik mezelf niet druk kan maken om downloaden en de vermeende verliezen.
die zij er niet.
temeer omdat zeker 99,9% van alle ( illigale en legale) downloads als een soort van eenmalig gebruik zijn;..
mensen downloaden een liedje, luisteren een keer half, en dumpen het op de harde schijf, om er vervorgens niets meer mee te doen.
behalve als het een goed liedje is, vaak kopen ze het dan.
net zoals de radio dus ( een soort van apparaat waarmee je draadloos , zonder keuzemogelijkheid, een soort van muziek en gelul kan luisteren).
het is mij dan ook een raadsel waarom platenmaatschappijen op dit punt zo aan het drammen zijn, zijn zij nou zo dom, of ben ik nou zo slim.
oh ja, ik weet het al, ze investeren al jaren niet echt meer in nieuwe dingen waarvan niet helemaal zeker is of het wel een vette winst oplevert.
dan ga je dus dingen missen, en heb je een zondebok nodig...

:mega:

oh ja, ik weet het al, ze investeren al jaren niet echt meer in nieuwe dingen waarvan niet helemaal zeker is of het wel een vette winst oplevert.
dan ga je dus dingen missen, en heb je een zondebok nodig...

:mega:

Mooie theorie dude! :okdan:

Vroeger nam iedereen van de radio op, of van "boek en plaat" e.d.

En nu download men. Big deal. Moet je ook maar niet van die achterlijk uber-leet studios op na houden. *zet Harvest nog maar eens op* :P

Mijn conclusie uit dit plaatje is, dat ik, geheel in lijn met mezelf, (onbewust) voor dat kies waar het minst mee te verdienen valt.

Wat ik wil maken / maak / luister staat het laagst in de grafiek of komt er zelfs niet op voor. :W

Als meer dan 1/3 van de inkomsten uit "digitaal" bestaat (whut? lol! en de rest cassettebandjes en elpees zeker?) en de albumverkopen zijn met meer dan 1/3 ingekakt betekent dat dat niemand zich meer gedwongen voelt om de 3/4 bagger die je er bij krijgt op een album er bij te kopen.

Ik heb alleen deze week al 3 cds gekocht, mischien niet het populairste wat er is maar toch.

Uhm...leuk die grafiekjes,maar dat zegt niks over piraterij...

Misschien moeten ze er ff bij vermelden dat de inkomsten in de muziek in 2009 weer met zo'n 10% zijn gedaald wereldwijd...
In NL met "slechts" 4,9 %...
(Bron : Buma/Stemra en verschillende kranten-artikelen)

Dat in de VS illegaal downloaden "uit" is en dat daar de verkopen van downloads gigantisch zijn gestegen...
Ook in NL stijgen de verkopen van downloads,maar is het nog slechts een klein gedeelte van de totale verkopen...

Dus kun je concluderen dat de oorlog verklaren aan de piraterij (zoals in VS gebeurd) wel degelijk helpt ??

Dat in de VS illegaal downloaden "uit" is en dat daar de verkopen van downloads gigantisch zijn gestegen...

Dus kun je concluderen dat de oorlog verklaren aan de piraterij (zoals in VS gebeurd) wel degelijk helpt ??

Misschien heeft het ook wel te maken met het gemak waarmee je met een iPhone legale downloads binnenhaalt. Die zelfde mensen betalen opeens ook voor software in de appstore.

Als je een beetje handig bent met usenet en torrents, kun je met een kleine vertraging vrijwel iedere film die je wilt zien kijken wanneer het jou uit komt zonder je huis te verlaten. Videotheken zijn super onhandig en je wilt echt niet de hoofdprijs aftikken voor fysieke media, voor zover die direct beschikbaar zijn.

Wel zit je met het gezever van het combineren van subtitles, audio, beeldkwaliteit etcetera, als er een downloaddienst komt die wel alle voordelen heeft maar niet alle nadelen en daar een redelijke prijs voor vraagt gaat dat ook een succes worden.

Uhm...leuk die grafiekjes,maar dat zegt niks over piraterij...

Misschien moeten ze er ff bij vermelden dat de inkomsten in de muziek in 2009 weer met zo'n 10% zijn gedaald wereldwijd...
In NL met "slechts" 4,9 %...
(Bron : Buma/Stemra en verschillende kranten-artikelen)

Ook in NL stijgen de verkopen van downloads,maar is het nog slechts een klein gedeelte van de totale verkopen...

Buma zijn keiharde leugenaars die als een stel halfbakken fossiele ouwe narren achter de feiten aanklunen. Ze verspreiden ditsoort eenzijdige data, hopend op steun van de overheid en justitie om hun monopolypositie te redden.
Buma is hopeloos achterhaald!
De kranten nemen gewoon deze semifeiten over,. want de Buma is tenslotte "betrouwbaar"!

De Inkomsten wereldwijd zijn overigens alleen maar gestegen,.. (met miljarden) al heeft er wel een verplaatsing plaatsgevonden en zijn diegenen die daar op hebben geanticipeerd er beter op geworden en wie daar te klein of te laat voor was voelt t keihard.
Bedragen als reclameinkomsten concertopbregsten en dergelijken zijn oha niet opgenomen in ditsoort onderzoeken omdat de platenmagnaten dan ineens niet meer zo zielig lijken.
Betaalde downloads zijn veel toegankelijker geworden en dit wordt alleen maar meer zo.
De wereld is steeds kleiner aan t worden met de verspreiding van internet,..
Ik zeg,.. er valt meer geld te verdienen als ooit als je t slim aanpakt en je doelgroep weet te bereiken!

de buma lijkt mij geen betrouwbare bron op dit punt.

:koffie:

Buma zijn keiharde leugenaars die als een stel halfbakken fossiele ouwe narren achter de feiten aanklunen. Ze verspreiden ditsoort eenzijdige data, hopend op steun van de overheid en justitie om hun monopolypositie te redden.
Buma is hopeloos achterhaald!
De kranten nemen gewoon deze semifeiten over,. want de Buma is tenslotte "betrouwbaar"!

Oh,maar een paar grafiekjes geplaatst op een vage website zijn wel betrouwbaar ? :P

Ik heb geen idee hoe het werkelijk zit met de cijfers, maar dat er op een bepaalde manier schade wordt geleden door het massale downloaden is best aannemelijk. Waarmee ik niet gelijk zeg dat platenmaatschappijen of de grote artiesten zielig zijn.

Zelf doe ik niet aan downloaden in ieder geval; niet omdat ik nou zo heilig ben maar als ik iets goed of mooi vind ben ik simpelweg bereid ervoor te betalen. Op de een of andere manier vind ik het een degradatie van de muziek zelf als je niet eens bereid bent een tegenprestatie te leveren om het te kunnen bemachtigen, op dezelfde manier eigenlijk zou ik nooit plezier kunnen hebben van een gestolen synthesizer. Ik weet dat dit voor sommigen misschien te ver gaat, maar ik wil het gevoel hebben dat iets "van mij" is, that's all. Bovendien is het gewoon fijn om een mooi CD-hoesje met artwork en sleevenotes in je handen te hebben. Of een mooie platenhoes, want vinyl koop ik uiteraard ook nog steeds :dj:

Een andere reden is de filterwerking van een aanschafprijs. In de loop der jaren heb ik, net als de meesten hier, een flinke muziekverzameling opgebouwd. Soms heb je het gevoel dat je het onmogelijk allemaal nog kunt beluisteren en het wordt steeds meer.....als je alles gratis binnenhaalt zit er denk ik helemaal geen rem meer op. Ik ken iemand die altijd maar liep te pochen dat hij de nieuwste dit en de allerlaatste dat had weten te downloaden, en elke dag haalde hij wel zoveel MB binnen aan muziek. Op de vraag of hij dat nu ook allemaal luisterde zat hij me zo'n beetje dom aan te kijken. Als hij ook maar 1 euro had moeten betalen dan had hij waarschijnlijk nooit dat nieuwe album van Britney Spears (ik noem maar wat) van het net gehaald, want in wezen interesseerde die muziek hem gewoon geen reet.

Bedenk nou gewoon dit: als je zelf artiest zou zijn, groot of klein, wat zou je dan vinden van het feit dat men je werk wel wil hebben maar er niet voor wil betalen?

Als hij ook maar 1 euro had moeten betalen dan had hij waarschijnlijk nooit dat nieuwe album van Britney Spears (ik noem maar wat) van het net gehaald, want in wezen interesseerde die muziek hem gewoon geen reet.
Dan kun je je in dit geval afvragen wat het verlies is voor Britney en haar platenmaatschappij, hij zou het immers nooit kopen, ook niet als downloaden verboden zou zijn.

Bedenk nou gewoon dit: als je zelf artiest zou zijn, groot of klein, wat zou je dan vinden van het feit dat men je werk wel wil hebben maar er niet voor wil betalen?

zo denkt niemand erover na want dan zou iedereen betalen...

ikzelf heb gedurende 20 jaar echt héél veel vinyl en cd's gekocht; een vinylplaat kostte op zn duurst 10 euro en dan kwam er de cd, veel duurder maar ging 'zodra het een massaproduct ging worden' even duur of zelfs goedkoper worden dan een plaat : it never happened, integendeel.

Goed wetende dat een cd maken/masteren véél goedkoper is dan een vinlyplaat, kan ik daar echt niet mee akkoord gaan dat je voor een cd in de reguliere winkel nog steeds zo veel moet betalen.

Ik bestel online nog pakweg 50 cd's per jaar, en sinds het downloaden zo easy is, bestaat de muziek die ik de laatste 2 jaar op mn ipod heb gezet, wellicht voor 75% gratis gedownload spul.
Ik wil niet weten hoeveel geld ik ooit aan muziek heb uitgegeven ...ruwe schatting adh van platen en cd's die ik nog heb is een 10 a 15.000 euro, en daarmee vind ik dat ik stilaan genoeg aan artiesten gegeven heb :-)

Back