piracy en de muziekindustrie,. de cijfers!

home-taping-is-killing-record-industry-profits-500x313.jpg

Haha. :D

Gheheh,.. Gaaf man!

Hmmm... ik wordt er iig niet echt blij van wanneer ik net 2000 euro heb neergelegd voor een vinyl persing, plus het geld dat ik aan de artiesten heb betaald om vervolgens 2 dagen na release mijn release op die @#$!@ russiche mp3 sites te zien staan voor 80cent per download waar ik niets van terug zie en vervolgens ook mijn verkopen daardoor zie dalen.

Beetje kortzichtig hier de mensen die pro gratis zijn. Er wordt werk geleverd en daar moet voor betaald worden.

Beetje kortzichtig hier de mensen die pro gratis zijn. Er wordt werk geleverd en daar moet voor betaald worden.

noem je mij nou gewoon kortzichtig??? :P

niks moet....

vroeger werden je plaatjes op tape opgenomen....en dat was niet zichtbaar....dat je het nu ziet....het is nu eenmaal zo...

Als je goede muziek op plaat zet, dan willen DJ's en liefhebbers etc. de plaat echt wel hebben....die gaan echt niet naar een russische site zoeken om daar jouw geripte muziekje te downloaden....

Als jouw verkoop daalt...bied je de downloaders toch een alternatief.....geef je ze ook een download site die je zelf maakt bijvoorbeeld.....je kan ook er wat mee doen ipv het alleen tegen te gaan....

+1

Pro gratis is prima. Alleen is het eigenlijk niet gratis (gratis=legaal), maar heling tegen € 0,-. Iemand gapt het van een ander, en gaat het dan (gratis?) distribueren. En jij neemt dat dan af. Juridisch heet dat heling.

Het is eigenlijk gewoon hetzelfde als werken met een gedownloade illegale versie van je DAW of plugin, wat op dit forum in principe niet getolereerd wordt.

Het is gemakkelijk omdat de kans gepakt/betrapt te worden nihil is. Wees dan moedig en ga eens in een muziekwinkel een CD'tje jatten.

En wat hier nog meer dubbel is:
Muziek illegaal downloaden vinden velen (ook hier blijkbaar) prima, maar als dan iemand een melodielijntje van je pikt voor een ander nummer (en er misschien ook nog wel geld aan verdient), staan we op onze achterste benen.......
Daar moet je dan ook niet moeilijk meer over doen.
My 2 cents.

ben ik helemaal met je eens, maar stel dat die russen die nu stieken downloaden dat niet meer zouden kunnen doen, gaan ze dan massaal jou product kopen?

ik ben in principe tegen welke vorm van diefstal dan ook, ook downloaden ( ik zou niet eens weten hoe het moet) , alleen betwijffel ik hardop de vermeende verliezen.

die zijn ook niet meetbaar, simpel omdat je niet weet of iemand die download , het in geval van niet downloaden dan zou kopen.

:koffie:

Hmmm... ik wordt er iig niet echt blij van wanneer ik net 2000 euro heb neergelegd voor een vinyl persing, plus het geld dat ik aan de artiesten heb betaald om vervolgens 2 dagen na release mijn release op die @#$!@ russiche mp3 sites te zien staan voor 80cent per download waar ik niets van terug zie en vervolgens ook mijn verkopen daardoor zie dalen.

@ Arnomusician: er wordt geen werk geleverd: er wordt een product geleverd waar men eindeloos van kan melken met als oogmerk eindeloze winst. Dat dat spaak loopt is een gemene streek van "de eerlijkheid", raar maar waar. :D

De speelman wordt betaalt voor zijn spel, de slimme platenbazen en "vrije jongens" voor de plaatjes.

Ik heb er dan hoegenaamd geen enkel probleem mee om muziek gratis weg te geven, in die zin: muziek dat niet in opdracht gemaakt is. Als er een opdracht ligt, dan vraag ik er geld voor, simpel. Maar dat is eenmalig en niet via "royalties" of andere nonsense.

Verder jat men maar wat men wil, immers: zo zit de menselijke cultuur in elkaar. Of mag het sinds Disney niet meer?. >)

Ik ben het ook helemaal zat om die f#cking Russen als jakhalzen te zien profiteren van mijn muziek/harde werk. En ik ben het niet eens met de gedachte dat songs maar gratis moeten zijn. Laten we dan ook het brood van de bakker gratis maken en al de rest... Tevens is het mijns inziens een probleem dat nu zo veel muzikanten financieel aan het gas zitten, een hoop niet de stap kunnen zetten naar professional worden en dat daardoor de algehele kwaliteit van de muziek meer op de vlakte blijft.

Laatst gewijzigd:
@ Arnomusician: er wordt geen werk geleverd: er wordt een product geleverd waar men eindeloos van kan melken met als oogmerk eindeloze winst. Dat dat spaak loopt is een gemene streek van "de eerlijkheid", raar maar waar. :D

Dat valt nu ook nog wel mee............
Momenteel ben ik bezig om van een band mijn CD collectie compleet te maken. Die CD's worden niet meer geperst. Dus nu koop ik ze via Ebay. En raad eens.....sommige heb ik al meer voor betaald dan wat ze toen nieuw kostten. En de maatschappij verdient er geen rooie stuiver mee. Alleen degene die de CD tweedehands aanbiedt.

Maar liever zo dan MP3'tjes gaan downloaden van ze, want dat vind ik nu echt helemaal niks.

Als ik muziek wil die ik goed vind, koop ik die gewoon. Die maatschappij heeft het mogelijk gemaakt dat die muziek er komt, en laten we nou niet schijnheilig doen, bijna iedereen werkt om geld te verdienen. Niet omdat het zo leuk is om anderen een plezier te doen. En als je vind dat maatschappijen teveel verdienen, richt er dan zelf een op! Dan kun jij misschien ook wel zoveel gaan verdienen.....;) (was het maar zo gemakkelijk!)

Dat maatschappijen veel verdienen is gewoon een rotsmoes om goed te praten dat er gedownload wordt bij het leven, en je dat dan zelf ook doet, "want iedereen doet het toch".

Behoudens dit alles vind ik wel dat CD's duur zijn...........8D

Oh ja, als je gratis muziek wilt:
zet je toch gewoon de radio aan..........:eureka:

en daar zijn we bij de kern van de zaak aangekomen,.................

waarom is dat wel opeens goed?

er worden continue 2 totaal verschillende dingen door mekaar gegooid.

de artiest die slecht verkoopt roept meteen dat het door het downloaden komt.
degene die goed verkoopt, verkoopt zeer waarschijnlijk goed door airplay en (illigaal) downloaden.
de kern van de zaak is, als iemand ¨graties¨ luisterd, betekend dat niet meteen een financiele aderlating voor de maatschappij en/of artiest.
als er geen winst gemaakt wordt betekend niet meteen dat er dan verlies is.
het is een ander verhaal natuurlijk als iemand complete CD´s gaat kopieeren en verhandelen, dan is er mi pas echt sprake van pure diefstal.
:mega:

Oh ja, als je gratis muziek wilt:
zet je toch gewoon de radio aan..........:eureka:

:eureka: zelfs daar betaal je aan mee... wat een loze uitpraak ;)

het idee van geld is achterhaald....
het is zn doel als eerlijk ruilmiddel voorbij geschoten...
gaandeweg zorgt het nog meer voor ongelijk- en verdeeldheid...
en is sinds heugenis een machts-/dwangmiddel...

muziek op kleine schaal --> kostendekkend
muziek op grote schaal --> kostendrukkend

kostendekkend om ervoor te zorgen dat het mogelijk is..
kostendrukkend om ervoor te zorgen dat marktconforme prijzen inclusief ingecalculeerde marges ingedamd/afgezwakt worden en om het financieel meer toegankelijk maken voor iedereen......

Genoeg, is genoeg en een overschot zorgt voor waardevermindering..

just my 2 cents :)

Vroeger werden je plaatjes op tape gezet... ja klopt. Maar dat was niet op zo'n grote schaal als dat er nu tracks illegaal op het net gezet worden en makkelijk voor veel mensen te downloaden is. Appels/peren verhaal. En ik bied ook legale downloads aan via verschillende officiele download stores. Valt op dat mensen die pro gratis zijn eigenlijk zelf niet veel met verkoop/inkomen uit muziek te maken hebben. Leuke hobby die muziek en fijn dat er 2 mensen naar je tracks luisteren. Maar zodra je veel geld gaat verliezen ga je anders nadenken en wordt je toch behoorlijk pissed wanneer je net gereleasde track over het hele net gratis binnen te halen is doordat een of andere pro gratis dude dacht 'laat ik is ff een mp3tje op het net pleuren omdat ik 10 euro voor de vinyl betaald heb'. Normvervaging no1 en de jeugd van nu leert dat het normaal is om alles gratis van het net te trekken. Nog ff en er wordt helemaal geen goede muziek meer gemaakt omdat er geen budgetten voor zijn. Oftwel 90% bagger op het net.

Nog ff en er wordt helemaal geen goede muziek meer gemaakt omdat er geen budgetten voor zijn. Oftwel 90% bagger op het net.

dat ligt dan echt aan de artiesten.......

wie had er vroeger geen 2 videorecorders?....hup naar de videotheek...filmpje halen en hoppa :D

Muziek kopieren gebeurt ook al tig jaren op grote schaal...alleen tegenwoordig door internet kun je het echt meteen zien.
Er was vroeger geen Google die liet zien wie welke muziek op welk TDK bandje had gezet hoor ;)

toen werd er 1 copietje gemaakt waar je 1,5 uur over deed en zat er copyheffing op de tapes die weer ten goede kwam aan aangesloten auteurs. Nu wordt het geript, op het net gezet en door 100000 mensen binnen gehaald. Verschil..... best wel.

Ik blijf erbij dat de muzikant voor zijn werk betaald moet worden, zoals vroegah. (En echte muzikanten nog steeds).

Muziek op CD en MP3 etc. is geen muziek, het is een opname van muziek. En die kan je eindeloos kopieren, een optreden niet. Kopieren is dan ook geen werk. De hele verdere pop-cultuur mag wat mij betreft weer echte cultuur zijn, i.p.v. gehypte plastic wegwerp-sterretjes met quasi-ideologische prietpraat als preek op elke track. (Shoo, shoo!, Madonna! etc.)

Daarbij moet ik zeggen dat er gewoon weer meer echte muziek gespeeld moet worden in huiskamers e.d.

Koffieconcert in je woonkamer met hardkoor techno? Nodig je buren uit! :P

dit is weer eem heerlijke¨ kruideniers vs alle jongeren zijn dieven¨ discussie geworden.
eg;; bang om door een enkenling bestolen te wonden en daarom maar de winkel dichtgooien.

:koffie:

hehe

Vroeger werden je plaatjes op tape gezet... ja klopt. Maar dat was niet op zo'n grote schaal als dat er nu tracks illegaal op het net gezet worden en makkelijk voor veel mensen te downloaden is. Appels/peren verhaal. En ik bied ook legale downloads aan via verschillende officiele download stores. Valt op dat mensen die pro gratis zijn eigenlijk zelf niet veel met verkoop/inkomen uit muziek te maken hebben. Leuke hobby die muziek en fijn dat er 2 mensen naar je tracks luisteren. Maar zodra je veel geld gaat verliezen ga je anders nadenken en wordt je toch behoorlijk pissed wanneer je net gereleasde track over het hele net gratis binnen te halen is doordat een of andere pro gratis dude dacht 'laat ik is ff een mp3tje op het net pleuren omdat ik 10 euro voor de vinyl betaald heb'. Normvervaging no1 en de jeugd van nu leert dat het normaal is om alles gratis van het net te trekken. Nog ff en er wordt helemaal geen goede muziek meer gemaakt omdat er geen budgetten voor zijn. Oftwel 90% bagger op het net.

+1!

Back