piracy en de muziekindustrie,. de cijfers!

Wat de majors doen boeit mij niet, die houden zich niet bezig met "mijn genre".

Dat naïeve mensen dat soort major cijfers tegen mijn eigen zwart op wit royaltie statements gebruiken om te zeggen dat ik niet moet zeiken des te meer.

Dan kun je je in dit geval afvragen wat het verlies is voor Britney en haar platenmaatschappij, hij zou het immers nooit kopen, ook niet als downloaden verboden zou zijn.

Het gaat mij ook niet alleen om het verlies van artiest + platenmaatschappij, maar je kunt (in het geval wat ik beschreven heb) je afvragen WAAROM sommigen nog downloaden als de muziek ze niet eens interesseert. Ik kom dan maar tot 1 conclusie en dat is: puur voor de "heb" en omdat het "gratis" is. Misschien is dat puur Hollands of zo, ik weet het niet, maar ik vind dat nogal een trieste instelling.

Maar ach, het is niet wereldschokkend en veranderen zal het ook niet :)

In mijn ogen is het heel eenvoudig.. Volgensmij denken de meeste mensen hier er hetzelfde over.. Als de muziek echt goed is, en de artiest wordt gewaardeerd, dan kopen mensen het.. In de andere gevallen wordt het gedownload..

Artiesten die veel inkomsten mislopen door downloads.. maken dus te weinig goeie muziek.. Die hebben dan dus sowieso geen recht op inkomsten.. ;) Toch zorgt het downloaden (ook al is het illegaal) ervoor dat de artiest wel bekendheid vergaart.. De artiest wordt veel gedraaid door iedereen, omdat na die gratis download het liedje toch blijft hangen en anderen het oppikken..

Al die bekendheid genereert weer extra geld door optredens, tv shows en alle schnabbels die je maar kunt bedenken.. Soms krijgen ze door die bekendheid zelfs goede samenwerkingen met goeie producers, maatschappijen die ook hun graantje willen meepikken van het succes.. Hierdoor gaan ze zelfs betere muziek voortbrengen, die dan wel weer gekocht wordt, omdat het t betalen waard is geworden..

Om een lang verhaal kort te maken.. Ook al wordt er illegaal gedownload.. de artiest wordt er gewoon niet minder van.. Al met al wint ie er sowieso bij. ;)

Zorgt er wel voor dat de artiest ook het label/promotie zelf moet doen en in staat moet zijn om te kunnen optreden. Wat weer extra werk en de nodige kennis vergt, en vaak een btw nummer en var verklaring vereist is.
Royalties en auteursrechten kan je zo incasseren zonder extra stappen. Optredens waar geld te verdienen valt niet (of je moet zwaar zwart hosselen, wat weer risico's met zich meebrengt).

poen verdienen door op te treden, je eigen merchandising, en kleinere oplages met wat extra's
die kant zal het wel uitgaan. die profiteurs die zogenaamd tendienste staan van de uitvoerende artisten ten spijt. van mij mag de hele buma tesamen met stichting brein, sony e.a. zo op de mestvaal. ze spelen geen noot en leven wel van de verdiensten van de ware kunstenaars. en inmiddels willen ze ook nog een dikke vinger in de pap hebben als je bv iets op cd wilt uitbrengen of een covertje spelen op het podium etc etc. de muzikanten overleven ook wel zonder de overhead van formalistische ambtenaarsgilde en pooierachtige productiemaatschappijen.

zo denkt niemand erover na want dan zou iedereen betalen...

...en daarmee vind ik dat ik stilaan genoeg aan artiesten gegeven heb :-)
:stupid

Dubbel :stupid

Er zijn nog vele mensen die betalen voor hun muziek, miljoenen. Gelukkig maar anders maakte er niemand meer een plaat.

Als je genoeg hebt gegeven, moet je andere muziek niet stelen. Of vind je ook omdat je aan de auto-industrie voldoende hebt betaald je vanaf nu auto's mag stelen.

Ik begin dit soort argumenten een beetje zat te worden. Ik zie om me heen ouders die het toestaan dat hun kinderen films, games en muziek downloaden. En dan op hypocriete wijze hun kinderen leren dat stelen niet mag.

Wil of kun je niet voor muziek betalen dan hou je het gewoon bij je huidige verzameling ipv dat je als zogenaamde fan muziek van je favoriete artiesten steelt.

Hè, dat lucht op *D

Ik zie om me heen ouders die het toestaan dat hun kinderen films, games en muziek downloaden. En dan op hypocriete wijze hun kinderen leren dat stelen niet mag.
:halleluja

wen eraan : we gaan naar een maatschappij met Vrije Informatieuitwisseling.
nu is alles "bezit", ook de geluidjes die ik heb gemaakt, het liedje dat ik heb opgenomen etc, hopelijk gauw passe die mentaliteit !
wordt onpasselijk van al die mensen die nooit eens iets van zichzelf, een patch gemaakt op een synth, een sampeltje, een tip, gratis en belangeloos geven /uitwisselen met anderen.
geloof je het niet ? kijk eens op bv de electrocom site onder patches: downloads 1000 keer , mensen die patches erop zetten: 5
iedereen is zo benauwd dat ie tekort komt dat ze alles wat ze produceren( uitgezonderd vooralsnog hun directe ontlasting ) als moederkloek bezitten. delen is bedreigend. misschien als je er poen/ slijk voor ontvangt, en dan ook nog niet het achterste van je tong laten zien , want we dadelijk is het op...
en als ultieme kroon op dit denken, organisaties die je laten betalen voor als je naar een liedje luistert of het op een cd'tje/cassete zet voor in de auto.
( en dan ook nog mensen die online een piratenzender opzetten verbieden om lp's te draaien want die kan je niet traceren voor de buma-stemra declaratiesysteem!)
hoe sneller het weer normaal wordt en we van die uitwas af zijn hoe beter.
delen is groeien , info is vrij , en die muzikanten die redden zich echt wel , muziek overleeft !

wen eraan : we gaan naar een maatschappij met Vrije Informatieuitwisseling.
nu is alles "bezit", ook de geluidjes die ik heb gemaakt, het liedje dat ik heb opgenomen etc, hopelijk gauw passe die mentaliteit !
wordt onpasselijk van al die mensen die nooit eens iets van zichzelf, een patch gemaakt op een synth, een sampeltje, een tip, gratis en belangeloos geven /uitwisselen met anderen.
geloof je het niet ? kijk eens op bv de electrocom site onder patches: downloads 1000 keer , mensen die patches erop zetten: 5
iedereen is zo benauwd dat ie tekort komt dat ze alles wat ze produceren( uitgezonderd vooralsnog hun directe ontlasting ) als moederkloek bezitten. delen is bedreigend. misschien als je er poen/ slijk voor ontvangt, en dan ook nog niet het achterste van je tong laten zien , want we dadelijk is het op...
en als ultieme kroon op dit denken, organisaties die je laten betalen voor als je naar een liedje luistert of het op een cd'tje/cassete zet voor in de auto.
( en dan ook nog mensen die online een piratenzender opzetten verbieden om lp's te draaien want die kan je niet traceren voor de buma-stemra declaratiesysteem!)
hoe sneller het weer normaal wordt en we van die uitwas af zijn hoe beter.
delen is groeien , info is vrij , en die muzikanten die redden zich echt wel , muziek overleeft !

Amen!

Vrije Informatieuitwisseling. Hehe. Echt zo'n consumenten standpunt. Alles heeft zijn prijs.

en iedereen ook zeker ?
( om met van balen te spreken:)
amen*D

puur voor de "heb" en omdat het "gratis" is.
Ik denk idd dat je dan last hebt van verschijnselen van dwangneurose.

Misschien is dat puur Hollands of zo, ik weet het niet, maar ik vind dat nogal een trieste instelling.
Hollanders hebben wel meer trieste instellingen, maar dat terzijde

In mijn ogen is het heel eenvoudig.. Volgensmij denken de meeste mensen hier er hetzelfde over.. Als de muziek echt goed is, en de artiest wordt gewaardeerd, dan kopen mensen het.. In de andere gevallen wordt het gedownload..

Ja, dat klopt wel aardig. Er zijn ook artiesten waar ik zowel legaal als illegale CDs van heb, maar dan koop ik hun concert DVD of ga naar hun optreden en koop daar ook nog een t-shirt etc.

Voor mij is illegaal downloaden voor een groot deel ook luiheid. Ik typ de naam in van een artiest op een torrent of usenet search site en heb na 1x klikken binnen een half uur hun complete oeuvre binnen welke ik meteen op mijn iPhone kan zetten.

Daar kan geen (legale) muziekwinkel tegenop. En gezien het feit dat de entertainment industrie de consument tientallen jaren het vel over de neus getrokken heeft, voel ik me niet half zo schuldig als ik misschien zou moeten.

Hmm,.. wordt t toch weer zo'n piraterij discussie,. best interessant op zich,.maar had eigenlijk gehoopt dat iemand ideeen zou hebben over hoe indy en unsigned deze en andere info kunnen gebruiken om zich staande
te houden tussen de gekte! En welke kant we op moeten om meer revenues uit onze producties te krijgen!
Hoe sleep je betaalde gigs binnen,. hoe maak je promotie enzo!
Op welke media ga je uitbrengen?

Lekker boeiend of miley cyrus 1967386148 of 846176489 heeft verdiend afgelopen jaar!

Ik ben erg benieuwd hoe het verdienmodel van muziek er over een jaar of vijf uit zal zien. Van de kleine labels waar ik mee werk weet ik dat de muziekverkoop de kosten niet meer dekt. Ze gaan vaak 360 deals aan waar de artiest ervoor tekent om een gedeelte van alle inkomsten (verkoop/optredens/merchandise) af te staan aan het label.

Een dienst als Spotify die vanaf 18 mei ook in Nederland actief is lijkt me de toekomst. Gratis online luisteren naar alle muziek van de grote labels, kleine labels en zelfs artiesten zonder label met af en toe wat commercials ertussendoor. Gratis altijd en overal alle muziek meteen kunnen afspelen, daar kan illegaal downloaden niet tegenop.

Nou moet ik er niet aan denken om blerende commercials te hebben als ik naar muziek zit te luisteren maar ik betaal dan graag een maandelijks bedrag om van de commercials af te zijn.

Wel jammer dat mp3 de norm lijkt te worden maar hopelijk verandert dat als bandbreedte geen probleem meer is.

Een dienst als Spotify die vanaf 18 mei ook in Nederland actief is lijkt me de toekomst. Gratis online luisteren naar alle muziek van de grote labels, kleine labels en zelfs artiesten zonder label met af en toe wat commercials ertussendoor. Gratis altijd en overal alle muziek meteen kunnen afspelen, daar kan illegaal downloaden niet tegenop.

Klinkt een beetje als Last.fm maar dan met commercials.

Sunny Pedaal:iedereen is zo benauwd dat ie tekort komt dat ze alles wat ze produceren(

Precies. Muziek opnemen en dan met de opname geld vangen, muzikanten zijn luilaards!. Live spelen, en daarvoor centjes vangen en met de geluidsdragers die je dan verkoopt.

Wat Buma betreft: nooit vertrouwd. Altijd maar wat gedaan, en ik moet zeggen: van optredens werden we vet, niet van plaatjes verkopen.

Ja, dat klopt wel aardig. Er zijn ook artiesten waar ik zowel legaal als illegale CDs van heb, maar dan koop ik hun concert DVD of ga naar hun optreden en koop daar ook nog een t-shirt etc.

Voor mij is illegaal downloaden voor een groot deel ook luiheid. Ik typ de naam in van een artiest op een torrent of usenet search site en heb na 1x klikken binnen een half uur hun complete oeuvre binnen welke ik meteen op mijn iPhone kan zetten.

Daar kan geen (legale) muziekwinkel tegenop. En gezien het feit dat de entertainment industrie de consument tientallen jaren het vel over de neus getrokken heeft, voel ik me niet half zo schuldig als ik misschien zou moeten.

Mee eens torrents zijn zooo handig. En zolang die klote DRM nog steeds als een kwaadaardig gezwel door de iTunes store zwerft voel ik me echt niet schuldig.
En laatst ging ik in de Watt naar een artiest kijken waar ik ook alles illegaal van heb gedownload en guess what: Ze gooide 1 T-shirt van het podium af en die ving ik ook nog op! :okdan:

En laatst ging ik in de Watt naar een artiest kijken waar ik ook alles illegaal van heb gedownload en guess what: Ze gooide 1 T-shirt van het podium af en die ving ik ook nog op! :okdan:

Wat leuk.....deze? :D

twittertees--product-636x636-2093-tee_large.png

Back