Korg M3

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Yo,

ik ben van plan om eind vd maand een KORG m3 aan te schaffen, tenminste dat was ik van plan. Nu ben ik vanochtend ff langs BAX geweest om het een en ander uit te checken op de m3 maar het beviel me toch niet helemaal om eerlijk te zijn. Ik vraag me een aantal dingen af over dit workstation en ik hoop dat iemand me er wat meer over kan vertellen.

1: Zit er nou een echt een synth in die je in staat stelt om je eigen geluiden te maken? (ik weet al van de radias expansie)

2: Hoe makkelijk is het nou allemaal om te programmeren? Zowel de geluiden als eventuele sequences. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal behoorlijk diep te gaan, maar ik wil graag snel kunnen werken.

3: Zijn alle controls op het paneel nou toetewijzen naar keus, of ben je hierin beperkt?

4: Hoe lang heb je ongeveer nodig om hem goed onder de knie te krijgen.

Dat was het, hopelijk kan iemand antwoord geven.

En hoe zit het nou met het realtime gebeuren? Kan je nou dingen veranderen tijdens het afspelen van de sequencer, of moet je dan de sequencer stoppen of opnieuw instellen (soortje multitasking zeg maar :)) ?

Yo,
1: Zit er nou een echt een synth in die je in staat stelt om je eigen geluiden te maken? (ik weet al van de radias expansie)
Ja, er zit een synth in waarmee je je eigen geluiden kan maken.
Deze standaard synth is wel gebaseerd op rom wavesamples of op de standaard synthvormen zoals sinus, saw, etc. Dus net zoals bijvoorbeeld een roland jv80 maak je een sound gebaseerd op meerdere wavesamples. Uiteraard heb je alle standaard envelopes en filters etc tot je beschikking. Ook zijn de standa

2: Hoe makkelijk is het nou allemaal om te programmeren? Zowel de geluiden als eventuele sequences. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal behoorlijk diep te gaan, maar ik wil graag snel kunnen werken.
geluiden maken is makkelijk als je standaard synthese snapt. Sequences en dan met name KARMA is bepaald niet makkelijk. Dat vergt een hele hoop tijd om dat te leren. Als je gewoon random iets wilt maken wat per toeval onstaat (dus dat je niet echt weet wat je doet) , dan valt het wel mee overigens. Dan is het meer een pattern kiezen en die toewijzen.

3: Zijn alle controls op het paneel nou toetewijzen naar keus, of ben je hierin beperkt?
Ja, alles is te routen naar de meeste parameters die in de synth aanwezig zijn (inclusief de 100-en KARMA parameters)

4: Hoe lang heb je ongeveer nodig om hem goed onder de knie te krijgen.

de synth zelf ongeveer een dag. KARMA ongeveer een half jaar als je op het diepste niveau wilt programmeren. Als je wat basis dingen wilt doen in KARMA reken dan ongeveer op een week, waarin je heel veel tijd zult moeten spenderen in de manual.

Om eerlijk te zijn, zijn er maar heel weinig mensen die echt in staat zijn om KARMA te programmeren op de M3. Dus als je hem specifiek daarvoor wilt hebben denk dan goed na of je zelf wel de discipline hebt om er weken aan oefenen in te stoppen om KARMA te laten doen wat je wilt.

Hoi, ik heb geen m3 maar ben wel al jaar en dag Korg fan

De M3 is weinig anders van interface dan alles tussen 1995 en nu (workstations)

1. Jazeker dat kan, je Ocsilators zijn hier dan samples ipv een zaag/blokgolf zoals bij een VA, voor de rest is het principe hetzelfde.
De basiskennis van substactieve synthese is dus al een flinke stap vooruit.

2. De basic dingen zijn snel en makkelijk, vannaf dat je een program kiest zie je op het groot display wat dirrect beschikbaar is en je kan gelijk tweaken (filter, effect sent etc)
Door de enorme hoeveelheden mogelijkheden die beschikbaar zijn om te programeren is het dieper gaan niet van het makkelijkste, eenmaal je het gewend bent is het ook snel en leuk om mee te rommelen.

3, ja je kan de kontrollers AT velocety, joystick, XY pad toewijzen aan zowat alles.

4. na 1 uur kan je er al een flink stuk mee verder, na 1 jaar ondek je nog dingen
Als je éénmaal korg doorhebt dan kan je met alle korg workstations van de TRinity tot nu werken

De effect sectie is meestal heel goed maar niet van de Poes

Dit is eigelijk meer algemeen voor korg antwoord, maar zal voor de m3 zeker op een stom detail na juist zijn

Groetjes

Vic

Laatst gewijzigd:
Ok bedankt voor de uitleg Quif en Vic. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het weer zo'n stug workstation met allerlei toeters en bellen is (die achteraf helemaal niet nodig blijken te zijn). Heb ik dit mis of is het juist een heel dynamisch apparaat?

Ok bedankt voor de uitleg Quif en Vic. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het weer zo'n stug workstation met allerlei toeters en bellen is (die achteraf helemaal niet nodig blijken te zijn). Heb ik dit mis of is het juist een heel dynamisch apparaat?

Het is allebei!
Korg weet niet precies wat jij wel en niet nodig had dus stopten ze er voor alle zekerheid iets meer in...

Het is JA een workstation, met inderdaad JA heel veel toeters en bellen waarvan een heleboel gave en bruikbare en ongetwijfeld 30% meer dan wie dan ook nodig heeft op een paar na en daarnaast klinkt ie erg goed, als dat jouw sound is..is dat niet zo zal je hem niet zo goed vinden klinken en dat maakt de beslissing alleen maar nog makkelijker toch?

Nouja makkelijker, ik zoek al tijden een apparaat wat alles in een is. Maar ook wat makkelijk te editen is, en het liefst te editten terwijl de sequencer loopt zonder beperkingen.

Daarnaast wil ik kunnen schakelen tussen verschillende sequences (intro, vers, couplet, brug etc enz) zonder dat iemand het merkt. En ik wil ook een deel van de flexabiliteit die mijn radias heeft.

Dussstttt

Nouja makkelijker, ik zoek al tijden een apparaat wat alles in een is. Maar ook wat makkelijk te editen is, en het liefst te editten terwijl de sequencer loopt zonder beperkingen.

Daarnaast wil ik kunnen schakelen tussen verschillende sequences (intro, vers, couplet, brug etc enz) zonder dat iemand het merkt. En ik wil ook een deel van de flexabiliteit die mijn radias heeft.

Dussstttt

als ik jou was zou ik voor een motif XS6 workstation gaan. Daar zit een supergoede synth engine in, plus een zeer bruikbare sampler, en daarnaast een pattern mode sequencer waarin je on the fly kunt switchen tussen patterns. Ook kun je elke sound in die pattern muten, daarnaast kun je ook nog realtime de sound in een part switchen en zelfs binnen die sound de verschillende oscillatoren muten of veranderen. En dat alles Realtime!

de korg m3 heeft geen goede voorzieningen voor het werken met realtime patterns. Deze sequencer is meer song based in de M3. Wat de M3 wel heeft is dat je eigen phrases aan een noot kan toekennen (dus een melodielijn, of baslijn). Op die manier kun je wel live wat varieren. Maar voor meer MPC style achtige pattern modes kun je beter een XS nemen die dat wel kan.

Wat de M3 wel als voordeel heeft is dat je realtime de KARMA module live kan beinvloeden, en het resultaat drastisch kan veranderen. Maar in de meeste gevallen is dat meer experimenteel dan opbouwend in een live set.

De XS kun je gewoon simpel elke melodie of bas of drumlijn die je inspeelt naar een ARP pattern omzetten, die kun je ook weer live gebruiken in je patterns.

Dussstttt

Moet zeggen dat wat betreft editten (heb ik het over gewoon onboard editten en niet al die irritante VST-edit gevallen) ik die M3 absoluut verkies boven de Motif, qua live backingtracks/sequences/arrangeren absoluut de XS!! De sound is en blijft toch altijd doorslaggevend bij mij en dat is toch heel persoonlijk en een beetje afhankelijk van in welke hoek je zit. Akoestisch/organisch zeg ik Motif XS (ook al krijg ik er ook wel goede synthsounds uit) maar voor experimenteel/synthetisch/beweging/ruwer zeg ik M3 met of zonder Radius

daarnaast een pattern mode sequencer waarin je on the fly kunt switchen tussen patterns. Ook kun je elke sound in die pattern muten, daarnaast kun je ook nog realtime de sound in een part switchen en zelfs binnen die sound de verschillende oscillatoren muten of veranderen. En dat alles Realtime!

Als je dit zoekt is de Yamaha wel onovertroffen...heb er wel ff mee geexperimenteerd maar ik gebruik de hele sequencer niet van m'n XS7

Moet zeggen dat wat betreft editten (heb ik het over gewoon onboard editten en niet al die irritante VST-edit gevallen) ik die M3 absoluut verkies boven de Motif, qua live backingtracks/sequences/arrangeren absoluut de XS!! De sound is en blijft toch altijd doorslaggevend bij mij en dat is toch heel persoonlijk en een beetje afhankelijk van in welke hoek je zit. Akoestisch/organisch zeg ik Motif XS (ook al krijg ik er ook wel goede synthsounds uit) maar voor experimenteel/synthetisch/beweging/ruwer zeg ik M3 met of zonder Radius
ben ik echt helemaal met je eens.

de touch screen werkt vele malen handiger op de m3, dan al die context gevoelige drukknopjes op de XS. Aan de andere kant, als je eenmaal de knoppen series op de XS uit je kop hebt geleerd (door veel te doen), dan gaat het ook wel vanzelf.

Kwa geluid vind ik zelf dat de Motif XS beter klinkt dan de Korg M3. De M3 klinkt niet slecht , maar ik mis de punch die ik wel in de XS hoor. Maar inderdaad sound beleving is erg persoonlijk altijd :D.

Kwa geluid vind ik zelf dat de Motif XS beter klinkt dan de Korg M3. De M3 klinkt niet slecht , maar ik mis de punch die ik wel in de XS hoor. Maar inderdaad sound beleving is erg persoonlijk altijd :D.

De overall sound/output van de XS vind ik ook veel lekkerder dan de M3...bij Korg zijn de ballen opgehouden bij de Triton Studio (de O1/Wfd en Trinity ballen zeg maar, de Classic had het niet en ook de Extreme niet, de M3 niet en de Oasys ok da's een losstaand ding...die moet er nog steeds komen)

Ik kan ook de XS wel M3 laten klinken maar de M3 niet XS

Ik vind het een moeilijke keuze, ik hoor erg goede dingen over de Motif. Maar ik heb eigenlijk niets met Yamaha, en ik vind die Motif er eigenlijk ook niet uitzien om eerlijk te zijn ;) (Ja ik hecht heel erg veel waarde aan uiterlijk).

Daarintegen vind ik dat de M3 weer teveel "menutjes" heeft.

Keuzes, keuzes pffffffffffff

Heb laatst eens op een motif en een M50 gespeeld, maar vond de Korg toch lekkerder klinken en spelen. Ook het menu en het scherm van de korg spraken mij meer aan. Zo'n complex apparaat moet je toch leren kennen. De M3 dus ook.

Bij twijfel zou ik toch voor de m3 gaan, kan meer, leuker, klinkt even goed of beter (smaak hé) en die karma is ook veel fun. pads,schuiven knoppen grootscherm....aaargh KORG RULES :okdan:8)8~
Heb het schijt aan arpeggiators die je makkelijk kan proggen voor een arrangement, dat kan een sequencer ook.

Moet wel bekennen dat ik op de m3 en de motif es al heb kunnen rommelen maar niet op de xs :o:

Ik vind het een moeilijke keuze, ik hoor erg goede dingen over de Motif. Maar ik heb eigenlijk niets met Yamaha, en ik vind die Motif er eigenlijk ook niet uitzien om eerlijk te zijn ;)

volgens mij is het helemaal geen moeilijke keuze hoor. Als je graag live wilt switchen tussen patterns, dan is een korg M3 GEEN goede keuze, daar kan dat gewoon niet op. De sequencer op de XS is echt vele malen beter dan de M3 en ik heb ze hier allebei staan om te vergelijken. (anderen mogen aanvullen / veranderen zoals zij dat zien :D)

mijn mening kwa sterke en zwakke punten voor beide apparaten:

Korg M3:
+ Erg mooie motion sounds mogelijk voor elektronische muziek
+ KARMA is fantastisch en geeft praktisch ongelimiteerde inspiratie mogelijkheden
+ Radias (1 engine) kan geintegreerd worden en geeft de M3 VA mogelijkheden
+ Touch Screen !!!

- Sequencer is alleen song based
- Samplememory (64MB) is een aanfluiting en enorm duur om uit te breiden naar 256MB
- KARMA live gebruiken vergt de nodige oefening
- KARMA programmeren is ingewikkeld

Motif XS:
+ Akoestische sounds zijn erg mooi en de Motif wordt door heel veel bands live gebruikt.
+ Synthengine gaat dieper en biedt meer mogelijkheden dan de Korg M3
+ Samplememory is goedkoop en kan tot 2 gig memory bevatten.
+ Veel soundbanks gebaseerd op samplememory die de type sounds voor de XS compleet omgooien (goedkoop, via motifmart aan te schaffen).
+ Sequencer kan in songbased en in pattern based mode
+ belachelijk veel arpeggiator patterns
+ alles is realtime aan te passen

- geen touchscreen
- menustructuur ingewikkeld door context gevoelige drukknopjes
- weinig gratis soundsets
- standaard vocoder presets zijn zeer matig

mijn mening kwa sterke en zwakke punten voor beide apparaten:

Korg M3:
+ Erg mooie motion sounds mogelijk voor elektronische muziek
+ KARMA is fantastisch en geeft praktisch ongelimiteerde inspiratie mogelijkheden
+ Radias (1 engine) kan geintegreerd worden en geeft de M3 VA mogelijkheden
+ Touch Screen !!!

- Sequencer is alleen song based
- Samplememory (64MB) is een aanfluiting en enorm duur om uit te breiden naar 256MB
- KARMA live gebruiken vergt de nodige oefening
- KARMA programmeren is ingewikkeld

Motif XS:
+ Akoestische sounds zijn erg mooi en de Motif wordt door heel veel bands live gebruikt.
+ Synthengine gaat dieper en biedt meer mogelijkheden dan de Korg M3
+ Samplememory is goedkoop en kan tot 2 gig memory bevatten.
+ Veel soundbanks gebaseerd op samplememory die de type sounds voor de XS compleet omgooien (goedkoop, via motifmart aan te schaffen).
+ Sequencer kan in songbased en in pattern based mode
+ belachelijk veel arpeggiator patterns
+ alles is realtime aan te passen

- geen touchscreen
- menustructuur ingewikkeld door context gevoelige drukknopjes
- weinig gratis soundsets
- standaard vocoder presets zijn zeer matig

+1

Maar ik heb eigenlijk niets met Yamaha, en ik vind die Motif er eigenlijk ook niet uitzien om eerlijk te zijn ;) (Ja ik hecht heel erg veel waarde aan uiterlijk).

Daarintegen vind ik dat de M3 weer teveel "menutjes" heeft.

Keuzes, keuzes pffffffffffff

Eeeeeeeeeeeeeeeennnnnn...ik ben weg uit deze discussie:stupid

LOL...moest toch ergens misgaan met ons he hahaha, en we waren vorige keer nog zo lekker samen hand in hand positief de zon tegemoet aan het rennen hahaha

Nee hoor gelul, ik vind het ook belangrijk hoe spullen er uitzien...alleen niet als het een belangrijke uitgave is en een van de basis dingen gaat worden binnen een setup. Dan staat funtionaliteit toch echt mijlen ver boven looks. Zet jezelf ook ff over dat punt heen en check echt wat je fijn vind klinken en werken. In de basis doen en kunnen hetzelfde, klank ben je zo uit, menu's kan je doorskippen en direct zien wat je wel of niet bevalt, wat betreft je specifieke eisen kan je de manual of specs naast elkaar leggen...

Echt geen rocketsience om een nieuwe bak te kiezen, heel simpel in een dagje gebeurd.

Dan staat funtionaliteit toch echt mijlen ver boven looks.
precies!

maak gewoon een lijstje van wat je echt wilt dat je workstation kan en bepaal wat je het belangrijkste vindt. Het is best veel geld om uit te geven en het is gewoon zonde als je een synth hebt staan die er mooi uitziet maar die niet kan wat je wilt.

desnoods koop je een XS (of MPC) en hang je er een foto van de M3 achter :D hehehe

ik was ook bepaald geen workstation fan, maar sinds ik de XS heb gebruik ik de workstation sequencer continu in pattern mode.

Het is heerlijk als ik gewoon vrij aan het jammen ben op de XS en ik heb een leuk akkoorden schema / melodie gevonden om die even in een paar patterns te zetten. Dat gaat bloedsnel, je drukt op de record knop, je geeft aan hoelang je pattern is, en je neemt die realtime op. Daarna doe je het refrein in spelen, en nog daarna nog een breakje en klaar.
binnen 2 minuten heb je de parts klaar staan en kan het echte jamwerk beginnen.

Daarna kan ik echt uren met die patterns door ze realtime te switchen doorjammen om zo een uiteindelijke song vorm te geven.

(nog fijner voor mij is dat de sequencer van de XS naadloos geintegreerd is in cubase en cubase zelfs de sequencer files van de xs gewoon kan lezen :okdan: )

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor alle uitleg jongens, ik vind het erg nadelig dat de sequencer vd m3 "song based" is. Dus ik ga maar eens kijken naar een Motif.

Back