quifster
Gepokt en gemazeld
Dus ik ga maar eens kijken naar een Motif.
(op youtube zijn overigens ook wel videos te vinden waarin de sequencer van de motif uitgelegd wordt).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dus ik ga maar eens kijken naar een Motif.
Het 'song based' verhaal klopt niet helemaal voor de Korg. Het is mogelijk om gebruik te maken van de RPPR (Realtime Pattern Play Record) functie. Dit geeft je de mogelijkheid patterns onder toetsen te plaatsen. Zelf te bepalen welke en zelf te maken patterns. Door de toetsen aan te raken bepaal je zelf of dit pattern de volgende maat meespeelt of juist weer uitgaat.
Als je vervolgens een vette combi kopieëert naar de sequencer en de patterns laadt (althans zo werkte het vroeger...), heb je een prima realtime livefunctie.
Het viel me op dat deze optie nergens genoemd staat.
Deze sequencer is meer song based in de M3. Wat de M3 wel heeft is dat je eigen phrases aan een noot kan toekennen (dus een melodielijn, of baslijn). Op die manier kun je wel live wat varieren.

...e moet toch wel een enorme hekel aan jezelf hebben als je de rppr mode echt een goede feature voor live gebruik vindt...
... maar echte pattern sequencers spelen met 1 druk op de knop meerdere phrases tegelijk af in een repeat mode, waarmee je alle aandacht vrij kan houden voor het daadwerkelijk live spelen.
Ik ken de M3 van binnen en buiten en heb zelf ook live ervaring, maar je moet toch wel een enorme hekel aan jezelf hebben als je de rppr mode echt een goede feature voor live gebruik vindt![]()
. Kan je net zo goed een Tyros kopen... oeps, dat is bij sommigen tegen het zere been... sorry
.Hoe je het ook went of keert, hoe meer gebruik je begint te maken van deze patterns, hoe meer je een soort veredelde keyboardspeler wordt. En dat 'daadwerkelijk live spelen' is dan ver te zoeken. Kan je net zo goed een Tyros kopen... oeps, dat is bij sommigen tegen het zere been... sorry
.
.
.Ik was vandaag even in de muziekzaak, en de verkoper legde mij uit de je songs op de M3 kan opslaan als een loop en die vervolgens onder die 8 pads kan zetten. Zo kan je dus in feite ook "patterns" triggeren....
Eigenlijk is dit precies waarnaar ik zocht toen ik dit topic opende, het leek me ookal sterk dat de M3 zoiets niet zou kunnen.
. Qua drums een manier gevonden om resultaat gericht te werken, en een groove feel te behouden. Invoeren via step edit en dan via data entry scherm aanpassen. Er zit altijd 1 stap tussen realtime afspelen/editen, maar het werkt redelijk.
Ok, dan rest mij voorderest nog enkel een vraag.
Hoe kan het dat een duur en toch wel redelijk geavanceerd apparaat zoals de Korg M3 niet zoiets handigs heeft als een pattern sequencer, of een functie die ik al eerder aanhaalde (loops onder de 8 pads) ??
Ik voel me redelijk bedonderd eigenlijk haha![]()
Omdat Korg andere strakke eigenschappen heeft.
Den dat volgend jaar de opvolger van de Korg M4 komt en die zal zeker een pattern sequencer hebben. Dat is inmiddels wel onderkent door de developers van Korg.
De sequencer is inderdaad het zwakke punt van de M3 en trouwens ook van zijn grote broer de Oasys.
Maar wat veel mensen vergeten is het feit dat je met KARMA minimaal net zo creatief kunt zijn als met de Motif pattern sequencer. Echter kost dit wat meer moeite.
Ik vind de M3 trouwens erg handig als module on top of a Motif, gewoon direct bedienen vanaf je Motif. Dan heb je het beste van beide werelden.