Korg M3

Dus ik ga maar eens kijken naar een Motif.

:okdan: moet je echt doen, op basis van wat jij zei is dat precies wat je wilt namelijk. Ik weet alleen niet of een medewerker van een muziekwinkel snapt hoe die sequencer werkt. Maar mocht je vragen hebben stel ze gerust hier dan.

(op youtube zijn overigens ook wel videos te vinden waarin de sequencer van de motif uitgelegd wordt).

Het 'song based' verhaal klopt niet helemaal voor de Korg. Het is mogelijk om gebruik te maken van de RPPR (Realtime Pattern Play Record) functie. Dit geeft je de mogelijkheid patterns onder toetsen te plaatsen. Zelf te bepalen welke en zelf te maken patterns. Door de toetsen aan te raken bepaal je zelf of dit pattern de volgende maat meespeelt of juist weer uitgaat.

Als je vervolgens een vette combi kopieëert naar de sequencer en de patterns laadt (althans zo werkte het vroeger...), heb je een prima realtime livefunctie.

Het viel me op dat deze optie nergens genoemd staat. Het vergt wel de nodige puzzeltijd, maar is zeker de moeite waard eens nader te bestuderen. Het is trouwens al vanaf de N-series in de workstations van Korg toepasbaar.

Even de handleiding van de M3 downloaden om eens te kijken wat dit voor je kan betekenen.

Ik ken de functie...en heb al sinds de M1 bijna alle workstations wel gehad (behalve de X en N-serie) maar echt lekker werken doet het niet hoor!
Maar je kan er wel ff naar kijken, alleen makkelijker en overzichtelijker dan met die XS kan het bijna niet met de workstations van tegenwoordig

Het 'song based' verhaal klopt niet helemaal voor de Korg. Het is mogelijk om gebruik te maken van de RPPR (Realtime Pattern Play Record) functie. Dit geeft je de mogelijkheid patterns onder toetsen te plaatsen. Zelf te bepalen welke en zelf te maken patterns. Door de toetsen aan te raken bepaal je zelf of dit pattern de volgende maat meespeelt of juist weer uitgaat.

Als je vervolgens een vette combi kopieëert naar de sequencer en de patterns laadt (althans zo werkte het vroeger...), heb je een prima realtime livefunctie.

Het viel me op dat deze optie nergens genoemd staat.

Nou ik heb het wel genoemd in 1 van mijn eerste posts hier in dezze thread, ik heb alleen de term rppr vermeden omdat dat de meesten niets zegt. Zie de herhaling van de quote van mij hieronder

Deze sequencer is meer song based in de M3. Wat de M3 wel heeft is dat je eigen phrases aan een noot kan toekennen (dus een melodielijn, of baslijn). Op die manier kun je wel live wat varieren.

Maar dit neemt niet weg dat de sequencer song based is van de korg m3. Natuurlijk kun je een rppr set laden en handmatig een phrase afspelen, maar echte pattern sequencers spelen met 1 druk op de knop meerdere phrases tegelijk af in een repeat mode, waarmee je alle aandacht vrij kan houden voor het daadwerkelijk live spelen.

Ik ken de M3 van binnen en buiten en heb zelf ook live ervaring, maar je moet toch wel een enorme hekel aan jezelf hebben als je de rppr mode echt een goede feature voor live gebruik vindt :D

of te wel, als je echt live pattern based wil werken, neem dan gewoon een mpc of xs of een andere pattern based sequencer, dan heb je gewoon wat je wilt. De M3 voldoet daar simpelweg niet aan :)

... maar echte pattern sequencers spelen met 1 druk op de knop meerdere phrases tegelijk af in een repeat mode, waarmee je alle aandacht vrij kan houden voor het daadwerkelijk live spelen.

Dat is ook handiger en het kost minder inspanning. Het was ook om aan te geven dat er wel mogelijkheden op de M3 zijn. Het is misschien wat omslachtig, maar kan met wat puzzelen werken.
Ik ken de M3 van binnen en buiten en heb zelf ook live ervaring, maar je moet toch wel een enorme hekel aan jezelf hebben als je de rppr mode echt een goede feature voor live gebruik vindt :D

Als je het doet, doe je het goed. Dan wellicht niet met een M3, maar ook met andere apparatuur zul je de patterns moeten starten of stoppen. Eventueel van tevoren in een bepaalde volgorde willen programmeren. Alles om het zo gemakkelijk mogelijk te maken en om het goed te laten klinken natuurlijk.

Hoe je het ook went of keert, hoe meer gebruik je begint te maken van deze patterns, hoe meer je een soort veredelde keyboardspeler wordt. En dat 'daadwerkelijk live spelen' is dan ver te zoeken ;). Kan je net zo goed een Tyros kopen... oeps, dat is bij sommigen tegen het zere been... sorry :D.

Hoe je het ook went of keert, hoe meer gebruik je begint te maken van deze patterns, hoe meer je een soort veredelde keyboardspeler wordt. En dat 'daadwerkelijk live spelen' is dan ver te zoeken ;). Kan je net zo goed een Tyros kopen... oeps, dat is bij sommigen tegen het zere been... sorry :D.

dat heeft alles met je belevingswereld te maken natuurlijk :D.

zoals ik patterns gebruik sla je de plank volledig mis. Laat ik het uitleggen. Stel je bent een nummer aan het componeren en die bestaat uit een drumpattern, baslijn, padje, en wat vulsounds en een piano partij die je er overheen speelt. Alles behalve de piano partij zet je in een aantal patterns (die je dus allemaal zelf inspeelt).

1 pattern bevat dus de drum, bas, pad en de vulsounds.
voor je hele nummer maak je de verschillende patterns

Als je nu op play drukt daarna, dan speelt de gekozen pattern alles af wat jij ingespeeld hebt, en jij kan live je piano partij erover heen spelen.

Megahandig ook als je live moet en niet de beschikking hebt over een complete live band die die patterns voor jou spelen. Dat heeft dus helemaal niets met keyboard spelen te maken. Aangezien je exact dezelfde partij zou spelen met een live band.

de vergelijking met een tyros gaat dan ook compleet mank, omdat je daar over een soort van veredelde midifiles heen zit te spelen (styles) die het akkoorden schema volgen die je met je linkerhand kiest.

Pattern sequencers zijn gewoon megahandig dus :D.

Is het niet zo bij de m3 dat je meerdere songs in kan laden en achter elkaar kan afspelen ?
Dus als je die songs gewoon gebruikt als zijnde patterns werkt het toch in principe als een patten sequencer ?

Bv. Song01 is de main sequence, Song02 de break, Song03 de intro en Song04 de outro dan zet je die gewoon aan elkaar in de que list (03, 01, 01, 02, 01, 01, 04 bv.)... of werkt dat niet zo ?

Ik was vandaag even in de muziekzaak, en de verkoper legde mij uit de je songs op de M3 kan opslaan als een loop en die vervolgens onder die 8 pads kan zetten. Zo kan je dus in feite ook "patterns" triggeren....

Eigenlijk is dit precies waarnaar ik zocht toen ik dit topic opende, het leek me ookal sterk dat de M3 zoiets niet zou kunnen.

Ik was vandaag even in de muziekzaak, en de verkoper legde mij uit de je songs op de M3 kan opslaan als een loop en die vervolgens onder die 8 pads kan zetten. Zo kan je dus in feite ook "patterns" triggeren....

Eigenlijk is dit precies waarnaar ik zocht toen ik dit topic opende, het leek me ookal sterk dat de M3 zoiets niet zou kunnen.

ik kan me dat niet voorstellen dat dit waar is. Ik zou vragen aan die man of hij het ook kan demonstreren. Want technisch gezien druist dit volledig in hoe de M3 werkt. Zodra je van song, combi of program wisselt stopt het hele geluid namelijk omdat de sounds en de effecten en de mix opnieuw ingestelt worden in het apparaat. Daar kan je gewoon niet live een complete track mee neerzetten. Daar komt bij dat je de knop of toets ingedrukt moet houden om de complete pattern af te spelen.

tenzij je natuurlijk accepteert dat je steeds een seconde moet wachten bij een wissel.

Wat wel kan, en dat is ook al eerder genoemd is dat je patterns maakt die je toekent aan toetsen (of pads, maar die moeten dan allemaal verwijzen naar dezelfde combi of song, plus dezelfde geluiden gebruiken in je track. Hoe je die pattern maakt (via een song naar pattern menu optie of midi file, maakt uiteindelijk niet uit).

Nogmaals, dat is echt niet wat je wilt in de praktijk.

dus voordat je je geld nu uit gaat geven, vraag die man het te demonstreren met een praktijkvoorbeeld zoals jij werkt.

Het kan inderdaad niet wat die verkoper beweert maar quifster had het al verteld. Op mijn m3 niet en op mijn oasys ook niet( maar het blijven geweldige instrumenten!):mega:

Ik zou het advies van Quifster opvolgen.

Wel een geweldige bak hoor de m3. Maar zonder Karma weinig realtime editing mogelijkheden. Binnenkort ga ik de Karma software aanschaffen: zelf patterns in Karma maken, en de boel aansturen 8). Qua drums een manier gevonden om resultaat gericht te werken, en een groove feel te behouden. Invoeren via step edit en dan via data entry scherm aanpassen. Er zit altijd 1 stap tussen realtime afspelen/editen, maar het werkt redelijk.

Laatst gewijzigd:
Ok, dan rest mij voorderest nog enkel een vraag.

Hoe kan het dat een duur en toch wel redelijk geavanceerd apparaat zoals de Korg M3 niet zoiets handigs heeft als een pattern sequencer, of een functie die ik al eerder aanhaalde (loops onder de 8 pads) ??

Ik voel me redelijk bedonderd eigenlijk haha ;)

Ok, dan rest mij voorderest nog enkel een vraag.

Hoe kan het dat een duur en toch wel redelijk geavanceerd apparaat zoals de Korg M3 niet zoiets handigs heeft als een pattern sequencer, of een functie die ik al eerder aanhaalde (loops onder de 8 pads) ??

Ik voel me redelijk bedonderd eigenlijk haha ;)

Omdat Korg andere strakke eigenschappen heeft.

Den dat volgend jaar de opvolger van de Korg M4 komt en die zal zeker een pattern sequencer hebben. Dat is inmiddels wel onderkent door de developers van Korg.

De sequencer is inderdaad het zwakke punt van de M3 en trouwens ook van zijn grote broer de Oasys.

Maar wat veel mensen vergeten is het feit dat je met KARMA minimaal net zo creatief kunt zijn als met de Motif pattern sequencer. Echter kost dit wat meer moeite.

Ik vind de M3 trouwens erg handig als module on top of a Motif, gewoon direct bedienen vanaf je Motif. Dan heb je het beste van beide werelden.

Inderdaad. Karma rocks: het is alleen wel jammer dat je de software nog moet kopen om zelf patterns op de pc te kunnen maken. Aan de andere kant, dat is misschien peanuts in vergelijking tot wat je er mee kunt doen.

Hi VL7, en de rest ook natuurlijk.

Ik lees dat jij een oasys hebt?

Kan ik hierover enkele vraagjes stellen?

Ik was eigenlijk aan't wachten om mij de Kurzweil PC3K8 aan te schaffen. Deze synth voor de sampling mogelijkheden, maar ook voor het layeren van klanken. Bij PC3K8 kan je tot 32 layers gaan. Ook is er de mogelijheid om meer dan 2000 midi setups te maken, zodat je feilloos kan veranderen van klanken tijdens het live spelen.

Nu kan ik voor een goed prijsje een OASYS88 op de kop tikken. Ik vroeg mij nu af of dit met de oasys ook mogelijk is.
Ik lees hierboven dat het blijkbaar onmogelijk is dit te doen met de oasys zonder een hapering te hebben in de klank. Of lees ik dit verkeerd?
Tot hoeveel layers kan je gaan met de oasys. En wat zijn de mogelijkheden om midi programs op te slaan in de oasys?
Mijn bedoeling is gewoon de interne en externe soundengines aan te sturen en live te kunnen wijzigen van klank.
Ook had ik graag met behulp van de schuifregelaars live bepaalde affecten willen toevoegen.

Kan jij me hier bij helpen?

PS: Hoe klinken de standard klanken van de oasys?

Omdat Korg andere strakke eigenschappen heeft.

Den dat volgend jaar de opvolger van de Korg M4 komt en die zal zeker een pattern sequencer hebben. Dat is inmiddels wel onderkent door de developers van Korg.

De sequencer is inderdaad het zwakke punt van de M3 en trouwens ook van zijn grote broer de Oasys.

Maar wat veel mensen vergeten is het feit dat je met KARMA minimaal net zo creatief kunt zijn als met de Motif pattern sequencer. Echter kost dit wat meer moeite.

Ik vind de M3 trouwens erg handig als module on top of a Motif, gewoon direct bedienen vanaf je Motif. Dan heb je het beste van beide werelden.

Dus met KARMA kan het, dan weet ik iniedergeval genoeg.

Back