doorgedraaid schroefje

Nightly Build

Go for what you know
Ik heb een synth met een dolgedraaid schroefje aan de onderkant.
Omdat het schroefje verzonken ligt kan ik er moeilijk bij...
is er een manier om hem los te krijgen zonder dat ik te veel cosmetische schade aanricht?

attachment.php

Attachments

• dolgedraaid.jpg
    dolgedraaid.jpg
    320,6 KB · Bekeken: 86
uitboren?

Nog losser draaien en een Neodymium magneet erbij houden?

Mischien de juiste maat kruiskop gebruiken?
Zit namenlijk best veel verschil hierin..
438.jpg

Zoiets als het rechter bitje, zonder punt en iets breder..
Ik zie dat je nog wel iets van grip heb in dat schroefje..

door een boor ter grote van de schroef pakken, en de kop eraf boren.

Volgens mij is dat losdraaien juist het probleem... zo te zien is hij kapotgedraaid omdat hij te vast zit.

Uitboren is inderdaad een mogelijkheid. Als er ook weer een schroef in terug moet, moet je wel even zeker weten dat de schroefdraad nog uitsteekt als de synth uit elkaar is. Dan kun je dat met een tangetje los kunt draaien.

Als je een klein boortje of freesje hebt (en een vaste hand) kun je ook aan weerszijden een sleufje erin proberen te maken zodat je er met een gewone schroevendraaier in kunt.

Van die speciale metaal-seconden lijm (naam ff vergeten) ander schroefje met de kop er tegenaan lijmen, laten drogen en met een tang beide delen draaien... toppie

Ow en als je een boutje erop lijmt, kan je daar weer een moertje op draaien wat het mogelijk maakt met een klein steeksleuteltje de beide delen los te maken

Eerst een beetje kruipolie.
Dan met een slagschroevendraaier.

Of de kop er af boren met een grote boor,wel zorgen dat je een vaste hand hebt.
Als het overgebleven stukje bout niet kan verwijderd worden met een tang,met een klein boortje het resterende uitboren,en opnieuw draad tappen.

Jammer dat je zo ver woont,anders had ik had voor je gefixed.

Toevallig gisteren nog 2x een schroef uit moeten boren.

Zorg d'r wel voor dat je metaalboortjes gebruikt als je dat gaat doen.

Eerst heb ik de kop voor 90% weggeboord met een boor iets dunner dan de kopdoorsnede, toen met een boortje wat iets dikker is dan de schroefdikte het laatste stukje geboord tot de verbinding losliet, ging perfect.

Eventueel af en toe even het vijlzel wegstofzuigen om troep waar je het niet hebben wilt te voorkomen.

Oja, als je een boormachine gebruikt en geen schroeftol op boorstand, zet het toerental dan niet te hoog, maar net hoog genoeg om constant te kunnen boren zonder dat je boor er van door wil.

Dan met kruipolie eventueel het resterend stukje schroef in spuiten en na 10 minuten met een tang losdraaien.

eens met eenieder hierboven, al zou ik wel beginnen met een passende
handschroevendraaier.

zeker ook omdat er nog een kruisvorm ( en dus waarschijnlijk grip ) te zien is en uitboren ook het risico van beschadiging van de schroefdraad meebrengt, waarna je opnieuw moet gaan tappen etc

super dank voor de tips!

gister 2 metaalboortjes gehaald en zojuist de kleinste boor erop gezet.
de boor draaide eerst de schroef nog steviger aan waarna het kopje van de schroef afbrak...
probleem opgelost :)

Back