Het proces (wat zijn jouw valkuilen?)

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Ik begin me de laatste tijd te realiseren dat er heel veel gelegen is in het proces van muziekmaken.
Het beinvloed in hoge mate of je wat je in je hebt zitten eruit krijgt. Maar ik denk wel dat voor iedereen geldt dat hij/zij op zoek moet gaan naar welke manieren op welk tijdstip goed werken.

Wat ik vooral merk is dat bepaalde valkuilen me in de weg zitten. Numero uno is daarbij "te lang doorgaan". Op een gegeven moment zijn m'n oren de druk en m'n deuntje zat. Dan moet ik voorkomen dat ik daarom m'n in-wezen goede deuntje niet ga aanpassen of gewoonweg richting minder goede muziek neig omdat ik me minder goed voel. Want als je je niet goed voelt komt er meestal (in mijn geval) ook niet meer uit dan wat mineur ambient ofzo. (waar ik later bij terugluisteren ook niet vrolijker van wordt)
Ook resulteert te-lang-doorgaan erin dat ik vaak me niet lekker voelend m'n hok uit kom. En dan denk ik (onterecht): "Damn, van muziekmaken voel ik me toch wel vaak slecht. Is dit wel echt goed voor me?"
Maar feit is eigenlijk dat ik het ZO leuk vind dat ik het overdrijf. (een algemene karaktertrek van mij)
Het heeft iets te maken met concentratiespanne en de kracht van de irritatie van (te veel) repetitie. Je moet gewoon even stoppen en later verder gaan. Concentratie=op en m'n brein is overprikkeld.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie valkuilen in het proces? Wat is je numero uno valkuil?

ja ik heb ook een valkuil : maar dat is niet muzikaal want ja ook al maak ik niet altijd de muziek zoals ik het plan en in mn hoofd heb..... toch heb ik altijd lol erin....

nee ik ben zakenlijk heel slecht : maak echt ongeveer zo een keer per jaar ofzo hele domme beslissingen ha ha ( echt tenekrommende fouten )

zo heb ik wel eens ( paar jaar geleden ) mn synton modulair college.....weg gedaan en geruild voor een juno 106

ruilen doet huilen : want de synton stond in de catalogus voor 5000 euro......

ja dus voor dat geld had ik een hele studio kunnen kopen hee?

ja maar aan alle pijn komt een einde ha ha ha dus nu ben ik weer bezig en ik ken een paar ( wereld) beroemde mensen persoonlijk : dus ja ik ga weer "up the hill" so to speak

maar ja dat blinde zaken doen van mij : oei oei oei daar heb ik al heel mn leven last van .....

Teveel blowen in de studio is mijn valkuil.

ja zelf ben ik al een tijdje gestopt met drugs en ja ik mis het helemaal niet meer..... ja ik drink en rook nog wel ha ha das ook een probleem ( en een soort drugs )

ps ps je kan beter aan de wiet verslaafd zijn ha ha met als reden : ik drink nogal wat bier en ja dat moet je dan heel de tijd gaan kopen in de super en das best wel zwaar tillen : rook je echter wiet dan ga je naar de coffeshop om de hoek en dan hoef je maar hooguit 4 gram naar huis te tillen

nuchter werkt voor mij vaak wel het best. Soms misschien een pilsje, maar niet teveel anders schiet het niet op. Mijn grootste valkuil is dat ik de laatste tijd te snel stop/af laten leiden, teveel denken is eigenlijk de grootste valkuil....

blowen: dan gebeurt er enkel nog kickgedreun waardoor mijn vriendin wel eens binnenkomt en zegt: noem jij dat muziek? Dit leidt tot wat heen en weer gekijk waardoor ik dan maar mooi alles afzet en me naast haar in de zetel ga zetten en wat lees of filmpje meekijken... en er van muziek helemaal niet meer gesproken wordt

als je een nieuwe synth hebt, hup midi in en er komt geluid uit. Terwijl het beter zou zijn om eerst de manual te lezen want anders leer ik de synth nooit goed kennen en vind ik hem saai of stom na een tijdje, terwijl het een schitterende machine zou moeten zijn...

en vind ik hem saai of stom na een tijdje,

ha ha das de valkuil van veel mensen in het rijke westen : ja geef n zambiaan uit africa het meest lullige solina orgeltje en hij komt een jaar lang de deur niet meer uit en is tevreden

echter ja wij rijke westlingen willen nog wel eens snel verveeld zijn en dan is het nieuwe eraf van een instument en dan zien we er nix moois meer in ha ha ha

ik heb dat ook wel eens

Bij mij is het probleem vaak het volgende:

Ik neem plaats achter mijn klavieren en ... 2 uur later heb ik nog niets opgenomen (maar wel plezier gehad en eens ff kunnen afreageren na een drukke werkdag).

Ik kom dus vaak niet toe aan het muziek maken maar enkel aan het spelen zelf (is ook leuk natuurlijk). Niet erg uiteindelijk want ik heb geen deadline die ik moet halen.

Ben dus meer een player

Bij mij is het probleem vaak het volgende:

Ik neem plaats achter mijn klavieren en ... 2 uur later heb ik nog niets opgenomen (maar wel plezier gehad en eens ff kunnen afreageren na een drukke werkdag).

Ik kom dus vaak niet toe aan het muziek maken maar enkel aan het spelen zelf (is ook leuk natuurlijk). Niet erg uiteindelijk want ik heb geen deadline die ik moet halen.

Ben dus meer een player

Ik zou dit ook niet echt een valkuil noemen... het gaat toch om de lol?

ik denk dat er veel afhangt van wat voor muziek je maakt
voor mezelf (en vele anderen ?) die loopbased muziek maken (minimal, techno, ...) ben je na een uur soms echt hoorndol gedraaid !
ik ken er die als gevolg ervan dan met iets nieuws beginnen en vooral met software eindig je dan met een harddrive vol 10% uitgewerkte projecten

gelukkig is het voor mij maar een hobby en stop ik er gewoon mee als het 'te veel' wordt of doe ik effe iets anders
als dit mijn beroep zou zijn zou ik het niet afkunnen om énkel minimal, techno en dubstep te maken
verder beginnen mijn ogen soms te flippen/flipperen als ik 1 uur héél de tijd naar mn scherm zit te zien

dus nog maar eens een voordeel van hardware+software : je kan je ogen ipv op je scherm effe over je hardware laten gaan tijdens het knoppendraaien :-)

Valkuil 1: voor percussie gebruik ik enkel een Tr-707, en ik moet me nog eens verdiepen in hoe ik songs uit patterns kan maken. Want momenteel gebruik ik meestal maar 1 pattern per nummer. Gevolg: saaie percussie, geen brugjes enzo.

Valkuil 2: ik ben niet zo goed met de toetsen, daardoor moet ik een stuk veel inoefenen voor ik het vlot speel. Maar ik ben nog niet zo goed dat ik op een stuk kan improviseren. Het gevolg is dat ik, hoe meer ik een stuk inoefen, hoe minder ik improviseer en dus weerom hoe saaier het wordt.

dus nog maar eens een voordeel van hardware+software : je kan je ogen ipv op je scherm effe over je hardware laten gaan tijdens het knoppendraaien :-)

Nadeel van enkel hardware: niet alles heeft een backlight of eenvoudig leesbare opschriften in het donker, dus omgevingslicht is ietwat noodzakelijk.

ik ken er die als gevolg ervan dan met iets nieuws beginnen en vooral met software eindig je dan met een harddrive vol 10% uitgewerkte projecten

ik heb soms dat ik weken achtereenvolgens ELKE met iets nieuws begin, ik pleur de zooi van gisteren dan vaak gewoon weg...ik heb niet al teveel tijd dagelijks dus als ik een hele track zou moeten maken ben ik een jaar bezig (en dan ga ik me HEEL erg irriteren aan alles in die track)...dus dat doe ik maar niet...

maar ik vindt het wel leuk hoor daar niet van...elke dag weer gewoon

blowen: dan gebeurt er enkel nog kickgedreun waardoor mijn vriendin wel eens binnenkomt en zegt: noem jij dat muziek?

uhhhh, inderdaad ja

Terwijl het beter zou zijn om eerst de manual te lezen

das een karaktereigenschap volgens mij, die manual gaat bij mij ook altijd pas open als het echt moet...

2 uur later heb ik nog niets opgenomen (

oja, das ook dom, kan al maanden niet opnemen omdat ik te lui ben om een kabel te gaan halen voor naar mijn pc

dus eigenlijk heb ik best veel "valkuilen" zeg maar

Ik dacht altijd dat blowen me juist creatiever maakt, maar sinds ik 3 maanden gestopt ben merk ik eigenlijk pas hoe erg het me afremde. Ik denk dat het voor iedereen anders is, maar ik werd er erg chaotisch van.

Een valkuil was ook: alleen met sofware werken. Hierdoor veranderde ik in een soort ijsblok.. nu ik met een apc40 werk met ableton werkt dit al een stuk afwisselender.

als ik een pijpje heb gerookt hoor ik veel beter dus om geluiden te maken en er een nummer van te maken is alleen goed
speed en bier zijn funest voor je creativiteit
ben met beiden al 15 jaar gestopt en tabakroken 6 jaar gestopt(180euro per maand aan shag)
soms raak ik alleen met de m-resonator de weg kwijt
dan heb ik een leuk geluid en dan ga ik draaien of ik t geluid beter kan krijgen en dan verlies ik het leuke geluid
dan moet ik FF wat eten(bloedsuiker) en pauzeren om weer een goed geluid te krijgen
maar dat is dan weer helemaal anders dan dat je daarvoor had

richard 2000 : Ik maak me tracks eigenlijk nooit af, ik heb altijd het gevoel dat er iets mist, probleem is dan dat ik niet precies weet wat er mist...???

ja kruisbestuiving kan ook wonderen doen : dus met de juiste persoon gaan samen werken

Mijn grootste valkuil is een totaal gebrek aan talent waardoor ik nooit een compleet nummer voor elkaar krijg. Ik blijf altijd hangen op een enkel riffje of loopje. Ik vermaak me er verder overigens kostelijk mee en kan de hele avond plezier maken met een simpel 4/4 beatje en daar lekker overheen jammen in wat fijne pepermunt accoorden.

Voor mij bestaat de hobby meer uit het lekker bezig zijn met muziek/geluid/studio. Daar hoeft niet perse een compleet afgewerkt eindproduct uit voort te komen. Veel mensen begrijpen dat niet (die denken dat je als je muziek maakt ook gelijk platen moet uitbrengen en optreden) maar ik vind het prima zo. Ik heb jarenlang in diverse pop/rockbandjes gespeeld en hoewel dat ook z'n charme had vind ik het leuker om voor mezelf bezig te zijn in de studio. Optreden hoeft van mij sowieso nooit meer, dat laat ik graag over aan mensen die wel talent hebben. Zonder talent op het podium gaan staan kostte mij op een gegeven moment teveel moeite, je zit dagen te studeren op een paar setjes en in het beste geval klinkt het nog steeds matig. Dat levert alleen maar stress op.

bij mij : totale verwendheid op en top

op een dag had ik een moog staan ( een technics copie van een moog )

tijdje op gespeeld en jawel op een dag dacht ik : wat een saai ding is dat ha ha ( dat was nog in de tijd dat een moog nog niet zo een museum object was )

pure decadentie noemen we dat.....het kind is snel verveeld ha ha

Back