Ebay en hersencellen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Stel een product is jou 100 euro waard, je stelt dus 100 euro in als (hoogte) bod. Je ziet 3 uur voor einde dat iemand 101 euro geboden heeft. Dan zou je als je het graag wil hebben nog snel 102 euro kunnen bieden. Maar als je geen tegenbod meer ziet denk je dat je hem voor je max. bod van 100 euro kan krijgen. En dan komt de sniper 3 seconden voor einde met 100,01... dan heb jij geen tijd meer om nog wat meer te bieden.

Dat is het principe van bieden, beetje zoals met gokken, toch net ietsje meer bieden dan je eigenlijk in gedachten had om het begeerde object te winnen. Totdat niemand meer biedt (denk je, en je verheugt je al omdat je de hoogste bieder bent), behalve de last-second sniper.

dan vergeet je dat de ander misschien 300 euro heeft geboden.

Dit is nou een moderne versie van het klassieke prisoner's dilemma.
Ik snap precies wat Etaoin zegt, in principe is het natuurlijk helemaal waar, maar ik denk dat je even moet kijken naar het netto resultaat.
En volgens mij komt daar redelijk duidelijk naar voren dat snipers een bepaalde rol vervullen. En aangezien er ongelofelijk vaak met kleine marges wordt gewonnen, zullen snipers tot op zekere hoogte effectief zijn.

De vraag is (en daar komt het prisoner's dilemma om de hoek) wat doe je eraan?

1) Een extra hoog eindbod, waarbij je er ook nog rekening mee moet houden dat sommige minder scrupuleuze luitjes zelf lustig meebieden of hun maatjes inschakelen als de veiling niet zo lekker gaat als gehoopt. De kans dat je dan een bedrag betaalt dat dicht bij je eindbod zit, is daarmee groter. Koopjes halen op Ebay wordt ook steeds lastiger...

2) Ook een sniper inzetten, waarbij je natuurlijk ook uiteindelijk niet meer betaalt dan het eindbod wat je in gedachten had, maar waarbij het eindbod zodanig wordt uitgebracht dat het wellicht soms effectiever is. Nadeel is dan weer de kans op technische problemen. En als iedereen een sniper gebruikt, heeft het ook weer weinig zin. That's life... :D

3) De beruchte nuloptie. Niets meer kopen via Ebay. Tja... eerlijk gezegd koop ik ook liever bij bekenden of via marktplaats na persoonlijk contact. Maar probeer maar eens een rechte rug te houden.

dan vergeet je dat de ander misschien 300 euro heeft geboden.
Hooguit een andere sniper ja... alle andere biedingen zijn zichtbaar. En dat is wat ik net zei, als er steeds meer snipers komen is het effect daarvan natuurlijk minder.

Ik heb volgens mij alleen goeie "Nu Kopen" items gekocht, dat bieden is gewoon geen flikker aan daar.

Hooguit een andere sniper ja... alle andere biedingen zijn zichtbaar. En dat is wat ik net zei, als er steeds meer snipers komen is het effect daarvan natuurlijk minder.

nee de manier waarop de ander 300 euro heeft geboden maakt niet uit.
je kan nog zo hard met 1 euro blijven verhogen in de laatste secondes als je op 100 euro zit terwijl de ander 300 euro heeft geboden.

je ziet een het maximum bod van de anderen niet.

Tuurlijk niet, als de ander 300 euro max bod heeft en jij 200 dan staat daar toch 201 op een gegeven moment. Dan weet je dat iemand anders meer dan 200 als hoogste bod heeft. Staat het bod wel op 200 dan is er geen hogere bieder. Behoudens snipers.
Nuff said.

Het is van beide kanten te begrijpen. Ik ben duidelijk niet zo'n ervaren Ebayer want heb eerder nog nooit van dit sniper gebeuren gehoord. Ik bood altijd op de conventionele manier en heb vaak genoeg wat gewonnen omdat ik bijvoorbeeld manueel in de laatste 10 seconden mijn maximum bod plaatste. Het lijkt mij dat de snipers dan ook geen tijd hebben om hun maximumbod te verhogen indien dit nodig was. Het nadeel in mijn geval is dan ook dat ik tijdens mijn laatste 10 seconden een blind bod moet doen, wetende dat tijdens dit bieden in die laatste seconden meerdere hoge (sniper-)biedingen worden gedaan. Daarbij is het ook vaak lastig om tijd te reserveren om bij die laatste seconden online aanwezig te zijn. Dus dat snipergebeuren heeft wel wat voordelen, maar iedereen heeft toch een bepaald maximum bedragbedrag wat ie voor een item over heeft. |De hoogste bieder wint. Sniper of niet. Heeft een sniper gewonnen met een euro meer, jammer voor mij. Mijn hoogste bod is dan ook echt mijn hoogste bod.

Tuurlijk niet, als de ander 300 euro max bod heeft en jij 200 dan staat daar toch 201 op een gegeven moment. Dan weet je dat iemand anders meer dan 200 als hoogste bod heeft. Staat het bod wel op 200 dan is er geen hogere bieder. Behoudens snipers.
Nuff said.

dus wint een hoogste bod altijd van een sniper in de laatste seconden.
als je het nodig vindt om niet je hoogste bod te plaatsen en in de laatste seconden je bod te verhogen moet je mazzel hebben om te winnen.

als een sniper een max bod heeft van 200 wint een bod van 300 altijd. zelfs 2 weken van te voren.

uiteindelijk draait het allemaal om je eigen maximum. als je dat in de laatste seconden verhoogt hou je jezelf voor de gek met je maximum. als je 301 wilt betalen, vul dan gewoon 301 in en ga niet lopen miepen met 200 en dan in de laatste seconden zweten om nog een eurootje te verhogen.

... maar iedereen heeft toch een bepaald maximum bedragbedrag wat ie voor een item over heeft. |De hoogste bieder wint. Sniper of niet. Heeft een sniper gewonnen met een euro meer, jammer voor mij. Mijn hoogste bod is dan ook echt mijn hoogste bod.

precies!

Om een automatisch "maximum bod" in te kunnen geven, moet je dus wel degelijk EERST een bod ingeven. (het éne hangt aan het andere !)

... dus stel, ... ik kan op het einde van de bieding niet voor een computer zitten,... dan geef ik dus bv. 1 dag op voorhand het minimumbod in, en meteen een maximum (onzichtbaar voor de andere bieders) waarmee ik inschat dat ik wel kans maak.

Bieders die dus 1 of meerdere dagen op voorhand een bod ingeven zijn niet dom, maar dienen dit gewoon te doen om aan het automatisch "hoger-bod" spel mee te kunnen doen als ze de dag van het aflopen van de bieding niet aanwezig kunnen zijn.

Mijn laatste ebay-overwinning verliep zo :
- Huidig bod 560 euro. (ingeschatte waarde van het verkochte ongeveer 900 euro)
- 1 uur voor einde van de bieding de kopers uit hun hol gelokt door een automatisch bod teplaatsen van 800, gevolg ..."roefel-roefel" ... volautomatisch meteen huidig bod naar 802,5 door een andere automatische bieder.
- mijn nieuw automatisch bod ingetypt op 911 euro, maar nog niet bevestigd.
- met de vinger boven de "enter" toets 5 seconden voor het einde gedrukt... gewonnen met 903 euro.
(in die laatste seconden moet je het geluk hebben dat in het automatisch wisselen van hoogste bieder juist op jou valt)

Lukt natuurlijk niet als je seconden voor het verstrijken ziet dat het huidig bod je maximum reeds overtreft,.. maar toch , altijd wel wat adrenaline. (en als je verliest heb je dat dan toch gratis gehad)

Veel mensen hier gaan er van uit dat iemand een bedrag biedt terwijl deze persoon er eigenlijk nog wel meer voor over had. "Ja potverdriedubbeltjes, nu heeft die auction sniper €150,01 terwijl ik dan best €150,02 had willen betalen!". Maar ik doe dat nooit.

Ik kijk naar het object, ik bepaal voor welke prijs ik het graag wil hebben, bijvoorbeeld €150,-. Vervolgens verhoog ik dat bedrag met een semi-random "ja maar als dan spijt"-bedrag, bijvoorbeeld €5,76 of desnoods €9,99. Nog nooit heb ik meer betaald dan ik zou willen betalen, nog nooit heb ik iets gemist doordat iemand op het einde een bedrag bood wat ik eigenlijk ook best had willen bieden.
Zo bied ik al jaren €367,89 op iedere Juno 60 op eBay, hebben jullie me nog nooit gezien? :mega:

... of eigenlijk wil je dan zeggen dat je er niet echt één wil kopen;

Ik heb het wel ooit overwogen toen ze daadwerkelijk nog goedkoper waren dan een Juno 106. Maar ja het was een beetje een suffe bak toen, niet echt gabberproof :erm:

tering , waar maak je je druk om

Heb je wel een punt :dubbel: wat maakt het toch allemaal uit, t'is gewoon een vraag dat bij mij vaker naar boven kwam. Genoeg andere plaatsen om je zooi te vinden. :okdan:

tering , waar maak je je druk om

sow je haalt de woorden uit mijn mond :P dan koop je dat drumcomputertje toch lekker niet :P mischien degene die hem voor je neus wegkaapt er wel veel blijer mee als jij er mee zou zijn *D

cant have it all

Snipers of geen snipers, zolang je je WERKELIJKE maximum bod invoert maakt het allemaal niet uit.
Ik lees hierboven een paar keer: "Stel je maximum bod is xx,0 Euro en iemand anders biedt xx,1 Euro dan zou je wel xx,2 Euro willen bieden" Dan hou je jezelf dus voor de gek want dan was xx,0 Euro dus NIET je maximum bod.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back