wat was jullie eerste synth ,/app

de eerste: Korg MS-20 in 1980
de laatste: Moog Voyager Sig. Ed. in 2002

Ik heb voor het eerst muziek gemaakt met fastracker op en 486.
Mijn 1ste synth was een Korg X5. Heb hem nog steeds, gebruik hem
als masterkeyboard en soms voor een distort piano geluidje ofzo.

cool zeg dat een aantal van jullie met c64 / amiga is begonnen!

mijn echte eerste synth was feitelijk een omnichord van suziki, ik was toen 7 ofzo, en die kreeg ik van m'n vader die muzikant was / is. overigens had ik ook een paar keer een soort zelfbouw synth boxje van een vriend van m'n vader, genaamd johan timman gekregen, die ik iedere keer uit elkaar schroefde en kapotmaakte omdat ik zo graag wilde weten wat er in zat. ik was toen 6. het werkte dmv het drukken met je vingers op metalen pads / plaatjes en daar kwamen dan hele weirde soundjes uit... maar nog even over die johan timman (misschien hij nu wel op dit synthforum onder een obscure nickname!!!), die maakte dus in '82 synthesizer muziek, met een ENORME, maar dan ook een ENORME hoeveelheid Moog synths!!!! als ukkie van 6 vond ik het wel leuk maar zag totaal de waarde er niet van in. ik kan me alleen nog herinneren dat het om Moog ging, want hij had custom systemen laten maken door Moog!!! Wow! ik zat daar toen dag in dag uit omdat ze bezig waren met een synth album... dat was echt gadget heaven toen! nostalgie hoor.

welnu om niet teveel af te dwalen: die omnichord was bruin en niet grijs zoals je op het plaatje ziet. er zat een hele mooie glimmende hoes omheen en het was echt fun. maar dit was eigenlijk allemaal maar speelgoed.

toen ongeveer 8 jaar niks behalve c64 sid tunes uit games rippen. maar toen.... soundtracker!!! ik kreeg een kopietje van een jongen uit m'n klas en had al binnen een dag door dat dit heel leuk was, muziek maken zo. ik was sowieso gehypnotiseerd door de geweldige geluidskwaliteit van de amiga (xenon 2, supercars, demomaker etc) en kon nu eindelijk zelf aan de slag (1990). toen nog de overstap naar noisetracker, startrekker (8 sporen brak!) protracker en later octamed (werk ik gewoon nog steeds mee). het begon met bouwen van allemaal ritmes, demo songs nadoen, en later house.

m'n eerste prutsynth was een ys-100 in '91 - werkte met midi waar ik geen software voor had op m'n amiga, en m'n eerste echte een sh-2000 en op dezelfde dag een alpha-juno-1. dit was in '94 toen ik doorkreeg dat analoge synths heel gaaf zijn. toen wist ik nog zooo ongelooflijk weinig van analoge synths af. echt grappig. ik kende alleen maar namen, maar niet wat ze konden, hoe ze eruit zagen! ik had een boekje in de bieb ontdekt van ene ... visser daarin stonden foto's en korte uitleg. dit boekje heb ik echt 500x opengeslagen, gelezen, op z'n kop gehouden. kwijl wat een mooie machines...

wat een magische tijden waren dat allemaal zeg. al die fases waarin je weer nieuwe dingen ontdekt.
genoeg nostalgisch gelul.

Attachments

• omni.jpg
    omni.jpg
    19,4 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door jes303
...overigens had ik ook een paar keer een soort zelfbouw synth boxje van een vriend van m'n vader, genaamd johan timman gekregen, die ik iedere keer uit elkaar schroefde en kapotmaakte omdat ik zo graag wilde weten wat er in zat. ik was toen 6. het werkte dmv het drukken met je vingers op metalen pads / plaatjes en daar kwamen dan hele weirde soundjes uit...

Zag dat ding er toevallig zo uit?

Attachments

• kraakdoos.jpg
    kraakdoos.jpg
    13,5 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Zag dat ding er toevallig zo uit?

!!!!!!!! hoe kom je daar nu weer aan!? shit dat is em gewoon ja. hij zag er in m'n herinnering wel iets netter uit, maar dat kan een vervormde herinnering zijn. lachen zeg, dat ik dat na zoveel jaar weer terugzie. bedankt :biertje:
kan je me misschien wat meer vertellen erover? is het idd een zelfbouw ding?
hoe klinkt het eigenlijk - ik kan me het nauwelijks meer voor de geest halen.

Roland W-30 doe hem nooit van mijn leven weghet is mijn masterkeyboard en hij klinkt op 1 of andere manier ook nog steeds lekker.

Origineel geplaatst door Tactic
Roland W-30 doe hem nooit van mijn leven weghet is mijn masterkeyboard en hij klinkt op 1 of andere manier ook nog steeds lekker.

W30 heb ik ook nog gehad... begin jaren 90
ik was er snel op uitgekeken.
het was een aardig ding
maar ik verwachtte er teveel van denk ik
ik dacht dat je er een complete studio aan had
maar dat viel vies tegen
vrij snel weer verkocht en toen begonnen een echte studio opbouwen

ik dacht dat je er een complete studio aan had

Ik heb hem gekocht na een docu op tv waarin dj Dano met een w-30 een heel nummer in elkaar aan het schroeven was.... ik dacht toen eerlijk gezegd ook dat een w-30 alles was wat ik nodig had..

Ik haal nu bijna alleen nog maar drumgeluiden eruit...........

leuke set up ,..ondertussen

leuke set up ,..ondertussen

mijn echte eerste synth was feitelijk een omnichord van suziki, ik was toen 7 ofzo, en die kreeg ik van m'n vader die muzikant was / is.

@ hmmmm die suzuki heb ik ooit een kunnen scoren vooren 60.-eu
maar er zit allen midi out op geloof ik en een drummdoosje in
t leek een grappig music-toy!!!

maar nog even over die johan timman (misschien hij nu wel op dit synthforum onder een obscure nickname!!!), die maakte dus in '82 synthesizer muziek, met een ENORME, maar dan ook een ENORME hoeveelheid Moog synths!!!! als ukkie van 6 vond ik het wel leuk maar zag totaal de waarde er niet van in. ik kan me alleen nog herinneren dat het om Moog ging, want hij had custom systemen laten maken door Moog!!! Wow! ik zat daar toen dag in dag uit omdat ze bezig waren met een synth album... dat was echt gadget heaven toen! nostalgie hoor.

@ ok allemaal op zoek naar johan timman
wie ........?; een moog-ie scoren

wel leuk dat jeen aantal yamahas hebt [wil ik ook ]
de cs 15 cs 40m zijn best ok synthies
en best -hard to find !!!
laatst ging er nog een cs 30 voor 1100,. gekkenwerk
- massl

wel leuk dat jeen aantal yamahas hebt [wil ik ook ]
de cs 15 cs 40m zijn best ok synthies
en best -hard to find !!!
laatst ging er nog een cs 30 voor 1100,. gekkenwerk

ja een vriend van mij heeft 2 jaar terug een cs-30 voor 900 gulden gekocht, ik ging mee om te kijken. stonden we nog af te dingen ook want hij was eigenlijk 1000. jammer dat die zoveel geld kosten, net zoals de sh-5 die is ook zo veel waard. terwijl in feite het hier om mono synths gaat... ook al hebben ze veel features.

om de een of andere reden klinken cs'en veel rauwer dan sh's. waarschijnlijk omdat cs filters minder heftig zijn (12db) waardoor meer van de oorspronkelijke vco's doorgelaten wordt (bij een lpf dus meer hoge freqs - sherpere randjes)... ik vind bijv. een cs-15 zeer zeker concureren met een sh-101.

Hmmm...muziek volgens mij met een C64, maar da's niet echt een synth eej :D Ik denk dat de Casia VA-1 al snel volgde..en een hele troep meer daar weer na.. Na een tijdje niks kwam een herstart met als eerste...jaja..de CS1x :walker:

"cool zeg dat een aantal van jullie met c64 / amiga is begonnen!"

hier nog eentje....:D

alhoewel ik mijn ouders had kunnen overhalen om onze piano om te ruilen voor een....

DX7 8D (gloednieuw....en dat was toen Hfl 5000,-)

vervolgens heb ik jaren kranten bezorgd om dat ding af te betalen..... :r

Bij mij is het ook begonnen met een W-30. erg leuk, maar werd er helemaal lijp van om steeds met die diskettes dat ding op te starten en alles inladen enzo...

Software: Iets van Roland dacht ik... maar daarna kwam er iets van Voyetra Studio ofzo... Het eerste wat ik serieus gebruikt heb was Cubase 3
Keyboard: een Casio MT-220! Kreeg ik van m'n oom voor m'n 7e verjaardag. Ik heb 'm nog steeds!
Synthesizer: Roland JV-1010, paar maanden geleden gekocht

cs15/cs40m

cs15/cs40m

ja een vriend van mij heeft 2 jaar terug een cs-30 voor 900 gulden gekocht, ik ging mee om te kijken. stonden we nog af te dingen ook want hij was eigenlijk 1000. jammer dat die zoveel geld kosten, net zoals de sh-5 die is ook zo veel waard. terwijl in feite het hier om mono synths gaat... ook al hebben ze veel features.

om de een of andere reden klinken cs'en veel rauwer dan sh's. waarschijnlijk omdat cs filters minder heftig zijn (12db) waardoor meer van de oorspronkelijke vco's doorgelaten wordt (bij een lpf dus meer hoge freqs - sherpere randjes)... ik vind bijv. een cs-15 zeer zeker concureren met een sh-101.

ik ben het hier niet helemaal mee eens
wan ook een 12 db filter als je dat helemaal open draait laat ie alles door wat er voor de "filterdeur "staat
en bij een 24 db filter dus ook
de cs40m heeft 4 vcos, is ook polyfoon toch
- klinkt ie ook een beetje 4vco-like
brallend of juist heel tam,... ziet er heel leuk uit vindt ik ,....!:gaap:of ,.... :D

!!!!!!!! hoe kom je daar nu weer aan!? shit dat is em gewoon ja. hij zag er in m'n herinnering wel iets netter uit, maar dat kan een vervormde herinnering zijn. lachen zeg, dat ik dat na zoveel jaar weer terugzie. bedankt :biertje:
kan je me misschien wat meer vertellen erover? is het idd een zelfbouw ding?
hoe klinkt het eigenlijk - ik kan me het nauwelijks meer voor de geest halen.

Heheh, dat is de Kraakdoos van STEIM. Hij is in de jaren '70 ontworpen door de Nederlandse componist Michel Waisvisz. Het was geen zelfbouw ding, je kon ze kant en klaar kopen bij STEIM toendertijd. Er zijn er zo'n 4000 van gemaakt. Zie ook de site van Michel Waisvisz: http://www.xs4all.nl/~mwais/CrackleBox.htm

Je kunt 'm nu ook zelf nabouwen met behulp van het schema op deze site (als je de 709 opamp tenminste nog ergens kunt vinden): http://www.logosfoundation.org/kursus/2005.html

Hoe ie klinkt? Er komen vage, meestal krakerige geluiden uit. :) Dr. Senso kan er vast nog wel meer over vertellen.

Origineel geplaatst door borchen
"cool zeg dat een aantal van jullie met c64 / amiga is begonnen!"

Amiga 500 heb ik ook nog mee gekooit
maar nooit verder dan dynamic drums gekomen helaas
was eerst wel van plan om de samplerkaart ervoor te kopen
maar toen ik ergens iemand met een ATARI ST en Cubase zag werken ben ik daar ook op overgestapt.

Omdat die dingen zo onbetrouwbaar zijn (vaak ineens zomaar crashen ed... heel wat mooie dingen kwijtgeraakt en veel gevloek... ) ben ik begin jaren 90 overgestapt op een mac.

He he nou eindelijk een grotere foto gevonden van mijn aller-allereerste toetsenbord !!! :

Dit was hem :

Attachments

• magnusgroot.jpg
    magnusgroot.jpg
    85,4 KB · Bekeken: 88
Mijn allereerste toetsen-ervaring was een Yamaha PS-55, ongeveer 15 jaar geleden...
g09b.jpg

Een geweldig keyboard met 16 ritmes, 5 fills en 32 geluidjes... Hehehehe :D

Daarna overgegaan op Fast-tracker... Jaaaaren mee gewerkt! Zat bij Sound Alliance, een trackergroup die op t internet muziek uitbracht... Helaas is SA nu een beetje dood, misschien komt er ooit nog eens leven in?! Produceerde in die tijd eerst onder de naam "Divine Prophecy", daarna onder "Psychotic"...
Heeft me zelfs een platencontract opgeleverd! Helaas wegens wanprestatie (van het label) het contract verbroken. Wel een hoop opgetreden toen!

Daarna begonnen op de HKU, en een Yamaha CS2X gekocht!
cs2x.jpg

Daar een hoop op geleerd, maar bleek dat het toch niet diep genoeg ging... Daarom de CS2X een paar weken terug ingeruild voor de MicroKorg!
info_microKORG.jpg

Zo, was meteen een brief history van mijn muziek-verleden :okdan:

Back