akai mfc42 vs. sherman filterbank2

bass-molecules

M'n waakhond .... !!
heb al wat info lopen zoeken over deze twee filters, alleen ik kon niet echt persoonlijke bevindingen vinden. over de sherman wel maar de akai niet echt.

wie kan me helpen met de knoop door hakken, ik wil een filterbank en de akai is wel erg goedkoop op het moment, maar hoor wel dat de sherman VEEEL vetter is.

en wie kan me vertellen wat het veschil tussen de sherman 1 en de 2 is.

Hmmm..ik heb een Sherman FB1 ...

hij is niet voor mietjes!!!:D

..en van de Sherman zijn er niet echt heel veel van gemaakt, dus als je R 1 kan kopen voor weinig ...
Tjs ik vind hem er gewoon al cool uitzien!8)

Ik denk dat de Akai 'braver' is als gewoon extern filter...

het allergrootste verschil vind ik toch wel dat je sherman mono is en de akai stereo.. dus wat wil je ermee?

Origineel geplaatst door krz
het allergrootste verschil vind ik toch wel dat je sherman mono is en de akai stereo.. dus wat wil je ermee?

Nee hoor...de Sherman heeft 2 uitgangen.... 1 per filter als je ze allebei aansluit...
Ik gebruik hem stereo...

Origineel geplaatst door Bass
Nee hoor...de Sherman heeft 2 uitgangen.... 1 per filter als je ze allebei aansluit...
Ik gebruik hem stereo...

aaargh, ik heb altijd gedacht dat het een monofilter was.. nja, dan weet ik het wel.. :{

Ik loop met dezelfde vraag. Eigenlijk wil ik 'n Sherman, maar de MFC is ZO goedkoop nu (255@thomann)...

Ik hou wel van wat lo-fi smerige distortion in m'n filter, dus wat dat betreft moet de Sherman no.1 zijn. Aan de andere kant hoor je soms dat de Sherman TE bruut over je signaal heen gaat, maar voor 'n ander is de MFC weer te tam.

Als ik het goed heb is de Sherman mono in, stereo uit, en de MFC stereo in, stereo uit.

Verder heeft de MFC geen envelope follower, en dat zou ik toch wel missen. Hij heeft wel 'n ADSR die via midi te triggeren is. Ik geloof dat de knoppen op 'n MFC wel midi uitsturen, itt die op de Sherman.

Eigenlijk komt het er dus weer op neer dat je gewoon naar 'n winkel moet waar je ze allebei even kan beluisteren. Je hoort gauw genoeg of 1 van de 2 te tam of te wild is voor wat je wil doen. Het is echter wel zo dat geoefende Filterbank-abusers geluiden uit die Sherman halen die je als beginner niet snel tevoorschijn tovert.

Origineel geplaatst door lo-fi
Het is echter wel zo dat geoefende Filterbank-abusers geluiden uit die Sherman halen die je als beginner niet snel tevoorschijn tovert.

Mwoagh dat valt mee :

GEWOON KNOPPEN DRAAIEN....:D :D ;)

maar de MFC is ZO goedkoop nu (255@thomann)...

..tja dat zal wel zo zn reden hebben denk ik dan...:(

Origineel geplaatst door Bass
..tja dat zal wel zo zn reden hebben denk ik dan...:(

Ja, bijvoorbeeld dat er teveel van geproduceerd zijn, of dat de verkoop tegenvalt, of misschien stopt de productie wel of komt er een nieuw model aan. Eerst luisteren, dan oordelen (nee ik heb ze ook nog niet naast elkaar beluisterd). Trouwens, één van de redenen dat de Sherman zo kostbaar is, is dat ie door 'n heel klein bedrijfje wordt gemaakt. Dat maakt hem op zich niet beter of slechter dan bakken van grote fabrikanten (hoewel de support wel voorbeeldig is!).

heeft de sherman ook een LFO en geheugen??

1 ding durf ik wel te zeggen dat mogelijkheden dan de akai zeker beter zijn, maar ja het gaat ook om hoe die klinkt.

als ik een vet filter nodig heb zit er op m'n future retro ook een zeer vet filter, en die kan ik ook als filterbank gebruiken.

ik ga ze gewoon even beluisteren:)

Origineel geplaatst door bass-molecules

1 ding durf ik wel te zeggen dat mogelijkheden van de akai zeker beter zijn, maar ja het gaat ook om hoe die klinkt.

Nou ja, de MIDI/geheugen mogelijkheden wel, maar de analoge-synth achtige mogelijkheden weer niet...

Ja, je kan natuurlijk ook 'n synth als filter gebruiken, hoewel ik het dan vaak lastig vind dat je die gate moet triggeren om wat te horen. Of kan dat ook anders? Als je de gate op een of andere manier op 'altijd open' kan zetten, zou ik 'n Virus A oid ook het overwegen waard vinden als filterbak. Of dwalen we nu te ver af, van analoge filterbakken naar VA synths...

Tja...

Ik geloof dat ze in Sound on Sound zeiden : 'De Sherman Filterbank is een volledige synth zonder oscillator'...

En dat klopt wel, want je hebt FM , AM, ring modulatie, sync enz. enz.

Ja, je kan natuurlijk ook 'n synth als filter gebruiken, hoewel ik het dan vaak lastig vind dat je die gate moet triggeren om wat te horen. Of kan dat ook anders? Als je de gate op een of andere manier op 'altijd open' kan zetten, zou ik 'n Virus A oid ook het overwegen waard vinden als filterbak. Of dwalen we nu te ver af, van analoge filterbakken naar VA synths...

ik heb niet over VA synth's. een retro777 is analoog en het filter is zeker vet. spectral audio's kan je ook alleen als exteren filter gebruiken alleen niet zijn ze niet zo vet.

en wat er al gezegt is, wat wil je er mee.

helaas kan ik de link die BASS neer had gezet, wel zien maar niet horen. ben aan het werk er zit geen geluid in m'n computer:(

heeft de sherman ook een LFO en geheugen??
Geheugen heeft ie niet, maar een LFO gelukkig wel... ik begin ook steeds meer te twijvelen of ik 'em nou wel of niet moet gaan kopen. De MFC is me ook al een keer aangeraden, maar de Sherman spreekt me gewoon meer aan, mede door z'n reputatie.

Kijk anders ook ff op www.sherman.be

ik heb niet over VA synth's. een retro777 is analoog en het filter is zeker vet.

Weet ik toch. Ik begon zelf over VA's; virus enzo. Over VA gesproken: ik gebruk nu m'n micromod als filter, en met 'n beetje zorgvuldig programmeerwerk klinkt die ook ZEER vettig. Jammer alleen dat ik 'm onder OSX niet meer kan proggen.

Weet ik toch. Ik begon zelf over VA's; virus enzo. Over VA gesproken: ik gebruk nu m'n micromod als filter, en met 'n beetje zorgvuldig programmeerwerk klinkt die ook ZEER vettig. Jammer alleen dat ik 'm onder OSX niet meer kan proggen.

oohhhhhh:D maar goed met alle andere filter(VA+analoog) die ik nu toch ook wel tot mijn beschikking heb, ga ik voor de akai.

de akai klinkt misschien minder vet, maar zeker niet slecht en als je kijk wat de akai te op zichte van sherman meer te beiden heeft een de prijs, ben ik er wel 85% uit.

Akai meer te bieden dan Sherman??

Hmm.. dan heb je wel een saai standaard filter die alleen maar filtert (!!)

(Oei ik ben toch geen reclame aan t maken??:smeris: )

Back