akai mfc42 vs. sherman filterbank2

Re: Bypass sherman....

Re: Bypass sherman....

Origineel geplaatst door Bas
Ik had echt geen idee dat een sherman in bypassed positie je geluid toch een stuk lekkerder (imho) laat klinken.

Je kan de sherman wel subtiel gebruiken maar je gaat al snel over the top, z'n sterkste kant is dan ook het betere scheurwerk.

Dat is idd zijn sterkste kant: de input stage.
It is a versitale filter effect box with tube sound overdrive.......
Dat klinkt als een veelgebruikte kreet maar in dit geval geheel terecht.
Als je hier en daar de review's leest zie je ook dat niet alleen de filters maar ook de overdrive geroemd wordt.

Ronald.

Een vriend van me kwam gisteren langs met een paar tracks waarop hij van alles door het filter van een MS-10 gehaald had; drums, bassen, strings, whatever.

.... DAMN!!! dat klinkt.

Wie heeft dit filter wel eens naast de Sherman beluisterd, en hoe verhouden beide sounds zich tot elkaar? Het is niet mijn bedoeling om elk willekeurig filter met de Sherman te vergelijken, maar aangezien het MS10/MS20 filter ook bekend staat om zijn wilde ranzigheid leek het mij een goede vergelijking.

Deed Aphex Twin ook niet wat geluidseffecten mbv sounds door de MS-filter te gooien??

Zal zeker [ook] wel gaaf zijn via de MS-filters! Maar ik neem aan dat 't toch anders klinkt en een kwestie van smaak zal zijn..

O ja, De filterbank2 is bij FB <eindelijk> in de aanbieding: €599,-
De Akai is er voor €299,- daar.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Deed Aphex Twin ook niet wat geluidseffecten mbv sounds door de MS-filter te gooien??

Klopt, Aphex Twin was ook nogal fan van de pitch-to-CV functie die de MS20 schijnt te bezitten; juist door dat ding geluiden te voeren waar ie geen soep van kan koken schijnen er bizarre dingen uit te komen. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb. Maar de Sherman heeft die functie ook, dus daar kun je het ook mee proberen.

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik zou dus NOOIT een akai filter kopen

Ach, voor een honderdje of ... 'n half : ik wel, hoor! :D

Ik heb dat ding toevallig vorige week beluisterd: ik vond hem heel strak klinken en erg fijn te bedienen. (in combinatie met een mpc een prima ding)

Kent iemand die dingen van filtered coffee?

Ik hoopte deze post te kunnen negeren...
De voors en tegens van beide filters waar deze thread over gaat zijn in bovenstaande posts duidelijk naar voren gekomen. De rest is een kwestie van smaak.

De Akai is strak en 'netjes', heeft een stereo- en een mono pad, en hele goeie (om niet te zeggen perfecte) midi implementatie. En met de LFO en ADSR is ie goed te moduleren. Verder is ie super gebouwd (interne PSU!). Als je een beetje weet wat je doet zijn er hele brute geluiden uit te krijgen. Voor sommigen is dit filter ideaal, maar blijkbaar niet voor mono-poly. Prima toch?

Zelf zet ik er aanstaande zaterdag een Filterbank 1 naast. Waarschijnlijk blijf ik ze naast elkaar gebruiken, maar als er een weg gaat dan zal ik het hier posten.

Kan iemand nog iets zeggen over de vergelijking Sherman - MS10/20, of is dat meer iets voor een nieuwe thread?

nooit komt alleen voor in het land van ooit dus nooit.

overigens vind ik die akai filter heel bruikbaar in een combinatie met een sherman en mutator.
Noem het maar de 3eenheid.

Ben blij dat ik hem heb.

ik vind een akai en een sherman bijna 2 totaal andere dingen
Je moet een sherman ook niet met een ms filter vergelijken
Een mutator is wel erggg lekker inderdaad }:|

ik vind een akai en een sherman bijna 2 totaal andere dingen
Je moet een sherman ook niet met een ms filter vergelijken

natuurlijk niet, wie doet dat dan?

alles heeft zn eigen karakter en is als het kwalitatief van goede kwaliteit is altijd bruikbaar.
sherman, akai, mutator zijn allemaal van goede kwaliteit maar totaal verschillend in geluid.
gelukkig maar.

Origineel geplaatst door lo-fi
Kan iemand nog iets zeggen over de vergelijking Sherman - MS10/20, of is dat meer iets voor een nieuwe thread?

Om te beginnen de overeenkomsten : beide filters klinken best kil (iig niet mijn definitie van warm).

De Sherman vind ik een stuk vuiler, meer bijgeluiden. En verder is de Sherman natuurlijk veelzijdiger. Je kunt er kicks, snares e.d. mee opleuken op een manier waar de MS alleen maar van kan dromen...een MS filter is echt meer een, eh ja, filter....om dingen weg te halen (je kunt wel wat toevoegen met resonantie, eh peak in dit geval, en door te oversturen) terwijl de Sherman meer geluiden 'maakt' en echt iets toevoegt.

Kortom, best wel veel verschil... :walker:

Het is allemaal een kwestie van smaak.....

Ik heb zowel de Sherman als de MS20 gebruikt......de MS20 heb ik nog......de Sherman al lang niet meer.

Ik vind de Sherman te grof.......alles komt er zo distorted uit.......de MS klinkt voor mijn muziek fijner.....

Vooral de enveloppe follower en dat fijne patchpanel..........

Voor mijn gevoel is de MS funky en de Sherman punky

och, ik gebruik ze ook allebij ( sherman en ms20) en ik zet ze in waar ik het nodig vindt. ze zijn echt allebij SUPERB:D
van dat funky en punky klop wel, ik ben gek op funky en punky! komt dat goed uit8o)

Haha, net nog even de Sound on Sound review van de Filterbank 1 gelezen:

"There were no noise specifications available for the review model Filterbank, but I found the audio quality to be clean and noise-free, even at extreme settings."

Clean and noise-free?

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
De zijne was defect :D

Idd *D

Ik ga volgend jaar iig een sherman filterbank 2 kopen. De akai zou ik er gewoon bij nemen als je echt enorm twijfelt. De prijs is er wel naar in ieder geval.

Back