akai mfc42 vs. sherman filterbank2

Origineel geplaatst door Social Narcotic
De Sherman is helemaal niet altijd distorted...en heel goed inzetbaar als enhancer bijvoorbeeld.
als je als een chaoot aan de knoppen gaat draaien en de input altijd hoog heb staan dan wel jahhhh.
( don't crush my filterbank...:D )

ik zei ook ëigenlijk"en daar staat die ook om bekend. om zn ruigheid.
zeker in vergelijking met de akai filter waar ik de distortion knop eigenlijk het minst interessant van vind.
\
overigens begrijp ik niet wat er mis is met stereo want zo nu en dan heb ik ook stereo samples die gefiltered moeten worden.

vandaar dus.

tja ik heb die akai en de sherman ooit gehoord
alleen van die sherman wel erg distorted geluiden gehoord
(en aangezien distrotions op beats etc niet mooi klinken.. in vergelijking met een gitaar .. vond ik het niets)
maar ik heb hem niet clean gehoord .. en dat zou die ook moeten kunnen

die akai heb ik ook gehoord en was niet impressed
die lfo synv is grappig maar niet de reden waarvoor ik hem zou kopen
vond de resonatie ook om te janken ( leek wel een digitaal akai filter wat ze analoog gemoddeld hadden .. bah)
maar echt veel tijd heb ik hier ook neit mee gespeeld en misschien klinkt ie best mooi

zelf wilde ik voor een moogfooger gaan
ik had een referentie van iemand die erg mooie basgeluiden produceerde en die gebruikte dat moog filter.

Anyway uiteindelijk ben ik bij een arp axxe uitgekomen
netzo duur als de akai en moogfooger

echter je krijgt er ook een synth bij
heb wel de eerste versie van axxe ( ja txs mono poly)
en daar zit is een moog filter ontwerp voor gebruikt ( bij latere versies is die er uitgehaald en vervangen)

ik heb wel wat beatjes er dorheen gejaagd en dat klonk best oke
maar daar heb ik hem niet voor
binnenkort maar eens een bassist uitnodigen
alleen eerst nog effe een midi 2 cv/gate kastje kopen ...

Een nadeel van de Sherman is wel dat ie veel bijgeluiden geeft (o.a. kloksignaal) waardoor hij in sommige knob posities gewoon niet bruikbaar is. Der zit ook sowieso veel ruis op dit bakje (denk vooral door de soort van filter die Herman gebruikt heeft, nl. switched capacitors, wat voor de rest niemand in de industrie gebruikt als filter). De klank die hij toevoegd is echter wel uniek en geef aan bv. drumgeluiden een leuke touch, het hoeft zeker niet altijd distortion te zijn. Het gewone filtertje open en dicht zwieren over bv. een drumloop kun je IMO even goed met een plugin doen (en niet zo direct met een Sherman), maar het analoger/vetter maken doet de Sherman dan weer beter.

Origineel geplaatst door Toon
Een nadeel van de Sherman is wel dat ie veel bijgeluiden geeft (o.a. kloksignaal) waardoor hij in sommige knob posities gewoon niet bruikbaar is

Eeeh..

Nou ik vind dat juist bijdragen aan het karakter van het ding...dat kloksignaal is juist erg uniek in dit geval dan..

heb geen beat bij de hand maar allen dit nog eiguluk..:

Origineel geplaatst door Toon
Het gewone filtertje open en dicht zwieren over bv. een drumloop kun je IMO even goed met een plugin doen (en niet zo direct met een Sherman), maar het analoger/vetter maken doet de Sherman dan weer beter.

Kijk das nou precies wat ik bedoel, dat kan mijn Evolver of MonoMachine ook.
Ik zoek dus iets dat er totaal iets anders van maakt.

Net zoals deze demo van de originele Sherman site:
Demo van originele website
(zit volgens mij wel galm bij, dat zit er toch niet op?)

Ronald.

PS. Thanx Bas!

Origineel geplaatst door Roonan
I'm with Sherman!
Dit is echt een apart geval, kraakt, ruist en stotterd, geweldig!
Geeft echt leven aan alles wat je er doorheen gooit.
Is zeker geen makkelijke bak en het zal wel even duren voordat ik er helemaal thuis op ben.
Het is wel aan te raden om de (bizarre) manual te lezen.

Ronald

Gefeliciteerd natuurlijk met je aanwinst.... en nu wacht ik op MM + Sherman en MD + sherman demo's ! :P

even tussendoor:

Is er nou zoveel verschil tussen de sherman filterbank 1 en 2, want de prijzen liggen toch wel uit elkaar.

Voor een nieuwe FB-2 betaal je 550 euro (2de hands zie je ze niet veel, dan misschien rond de 450), een FB-1 zie je ze al 2de hands voor rond de 350 euro weggaan.

Waarom zou ik de FB-2 boven de 1 uitkiezen. Ik weet dat ie minder ruis heeft een octave switch, enz...
Maar in principe zou ik toch hetzelfde geluid uit een FB-1 kunnnen krijgen,

(Ik wil m gebruiken voor drumloops, dx7 geluiden, muziekstroming: electro, techno, breakbeat, d&b)

Chrizz

Origineel geplaatst door chrizz
Voor een nieuwe FB-2 betaal je 550 euro (2de hands zie je ze niet veel, dan misschien rond de 450), een FB-1 zie je ze al 2de hands voor rond de 350 euro weggaan.

Ik kon alleen dit vinden op de site van Sherman:

The FB V2 is improved in sound and noise behaviour,
and has extra functions added on the left : bright boost/cut,
limit/sensitrig, tracking and an kind of monophonic octaver function.
The LFO has sawtooth and a AR trigger option.
Most of this is derived from the QMF.

There is also a bypass/effece footswitch input (pedal) + indicaiotn LED on the right.

On the white FB1, the printing came loose somtimes, the painting
of the FB2 doesn't has this problem anymore.

Of er veel verschil is durf ik niet te zeggen, hij is idd niet goedkoop in vergelijking met de 1ste (2e hands).
Als je alleen wilt filteren is de 1ste denk ik net zo bruikbaar.
Ik geloof wel dat de 2e meer controle over de input geeft wat enorm veel invloed op de resultaten heeft.
btw 550 nieuw? Waar? Ik heb er 650,- voor betaald....

Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan
Ik kon alleen dit vinden op de site van Sherman:

btw 550 nieuw? Waar? Ik heb er 650,- voor betaald....

Ronald.

Op deze website heb ik m gezien voor 550 euro
http://www.muziekwessing.nl/toetsen/randapp.html

ik denk dat ik nog even wacht, misschien daalt de prijs van de versie 2 nog wat, of iemand bied m tweedehands goedkoop aan.

Origineel geplaatst door chrizz
Op deze website heb ik m gezien voor 550 euro
http://www.muziekwessing.nl/toetsen/randapp.html

ik denk dat ik nog even wacht, misschien daalt de prijs van de versie 2 nog wat, of iemand bied m tweedehands goedkoop aan.

Hmm, das idd goedkoop.
Direct bij Sherman kosten ze nog € 660,- en ik verwacht niet dat ze snel of veel zullen zakken.
Hij heeft daar zo zijn eigen theorie over omdat de FB niet gebouwd is rond DSP's.

Ronald.

Origineel geplaatst door Catscan
Het verschil tussen een sherman 1 en een 2 is dat de 2 minder ruis door laat en er zit een octaaf schakelaar op....voor het filter....

oww.....

Ben nog wat tegen gekomen.....

De sherman filterbank2 heeft, las ik net in de handleiding, meer resonatie!

Tussen de MFC en de Sherman, zou ik gaan voor de Sherman omdat die toch wel iets extra toevoegd. En het is altijd leuk om een Belg te steunen (zeker als hij dezelfde voornaam heeft :D )

Maar persoonlijk verkies ik boven alles de mutronics mutator. Heb die al eens in actie gehoord en klinkt toch echt wel heel goed.

Hier trouwens een Sherman filterbank te koop: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/20108.htm

€275

Eh, de "printing" komt in ieder geval niet van elke FB1 los.....ik heb de mijna al 6,5 jaar, geen problemen...:)

Wat betreft die bijgeluiden, kloknoise enzo, da's inderdaad "part of the charm", maar soms ook wel erg irritant....
Als je bijvoorbeeld een te gekke bass sound maakt, met de cutoff vrij laag, word je soms gek van dat gepiep, wat dan ook nog eens lekker van toonhoogte verandert als je aan de cutoff draait...je hoort bijna meer piep dan bas.

En dan is de tip van Herman: draai de hi-eq op je mixer dicht, want basgeluiden bevatten toch vnl. lage frequenties....
DUH !!!! :Z Waarom gaat die bas zo lekker klinken als je 'm door de Sherman haalt ? Juist ! Boventonen aka harmonischen !

...............anders kun je net zo goed een sinusbasje gebruiken..........

Maar verder ben ik heel tevreden met m'n Sherman hoor !! :W

En zo klinkt dat dan....

En zo klinkt dat dan....

ff een heel klein stukje voor wie het horen wil.
Eerst droog (wel door sherman heen)
Daarna volledig door beide filters met een breakbeat op de trigger voor de ADSR.
Je hoort een heleboel bijgeluiden, deze komen allemaal uit de sherman, als je een nette filter zoekt moet je hem niet hebben dus :D
Hij kan wel zonder overdrive als het moet btw :engel:

Ronald.

Bypass sherman....

Bypass sherman....

Deze week was ik nog bij Social Narcotic (van 't forum) en die was tijdens het luisteren naar een van z'n tracks trots aan het vertellen hoe dat een sherman gewoon de sound lekker vet maakt. Hij laat 't me horen en idd het klonk lekker vet en analoog. Dus ikke naar die sherman kijken, beetje instellingen tjekke voor thuis (:)) en zie ik tot mijn verbazing dat het outputsignaal van de sherman zo staat ingesteld dat de filtersectie gebypassed word.
Ik had echt geen idee dat een sherman in bypassed positie je geluid toch een stuk lekkerder (imho) laat klinken.

Dit schoot me te binnen bij het horen van het audiofragment van de vorige post hier.

Je kan de sherman wel subtiel gebruiken maar je gaat al snel over the top, z'n sterkste kant is dan ook het betere scheurwerk.

Back