Polyfone analoge synths, waarom nauwelijks in de handel?

Waldorf puls, Matrix 1000, Moog Phatty kun je aan elkaar knopen en poly maken.

voyager is een monosynth

inderdaad, voyetra

a8KeEh.jpg

Waarom bestaan er nauwelijks NIEUWE polyfone analoge synthesizers. Ik bedoel 100% analoog.
...
Omdat er met digitaal veel goedkoper, eenvoudiger en beter synthesizers te maken zijn (DSP + software).
Fabrikanten dienen enkel meer knopjes op die digitale bakken te zetten. :geslaagd:
...Voorbeelden in het verleden zijn er genoeg zoals bijvoorbeeld de roland juno 106 6-stemmig, maar ik dacht ook de jupiter 8 en nog vele anderen waar zijn zulk soort synths gebleven NIEUW in de handel. Of zouden ze niet beter klinken dan een virtual analog.
Ze klinken helemaal niet beter dan de goede digitale synth's (bvb. An1x), alleen kunnen veel gebruikers door gemis aan knoppen die dingen niet degelijk bedienen.

Vroeger... grosso modo...
Toen men die analoge synthesizers nog maakte, wenste de klant steeds meer klankmogelijkheden.
De fabrikanten bezorgden dat ook, maar twee dingen gingen om diverse reden moeilijk samen : voor elke mogelijkheid een knopje.
Zo kwam uiteindelijk de DX7, een enorm succes door z'n massa klankmogelijkheden, maar heel weinig knopjes omdat dit praktisch niet haalbaar was (>140).
Omwille van dit succes, bedachten concurrenten synth's, die enkel qua uitzicht de DX7 benaderde en lieten al die prachtige en nuttige knopjes weg. :stupid
Intern werd de boel digitaal gemaakt, wat met het DX-FM systeem moeilijk anders kon. Hetgeen nog overbleef was niet veel beter dan een JP8 zonder knoppen.
Die truk werkte, de klant kocht het 'want ook een digitale synthesizer'. De knoppen en het analoge verdwenen. De markt veranderde.
Eén goede digitale synth, de DX7, veel slechte 'analoge' synth's in gedigitaliseerd vorm.

Nu wil men terug analoog...
De 'vintage' markt van analoge synthesizers draait voornamelijk om het knopjes-ledjes-wow-effect,
de klankbeperkingen van die dingen maken meestal, dat ze volgende maand al weer terug verkocht worden.

De gebruiker bepaald de markt, niet ? =)

een jp8 klinkt beter dan een an1x , jammer maar toch echt waar, helaas pindakaas

1-Omdat er betere synthesizers te maken zijn met DSP + software).

2-Ze klinken helemaal niet beter dan de goede digitale synth's (bvb. An1x),

3-maar twee dingen gingen om diverse reden moeilijk samen : voor elke mogelijkheid een knopje.

4-Hetgeen nog overbleef was niet veel beter dan een JP8 zonder knoppen.

5-De 'vintage' markt van analoge synthesizers draait voornamelijk om het knopjes-ledjes-wow-effect,

6-de klankbeperkingen van die dingen maken meestal, dat ze volgende maand al weer terug verkocht worden.

Ik ben het hier maar liefst 6x totaal niet met je eens.

1- Oja, is dat zo? Wat is er dan beter aan? Het geluid iig niet voor mij.
2- Jij vind een AN1x beter klinken dan bijv. een Jupiter8 ?? roflmao
3- Toch zijn er genoeg synths die wel voor elke functie een knop hebben. ook nieuwe.
4- Dit meen je niet? Zo'n DSP synth moet wel de holy-grail zijn zo te horen?
5- Weer zo iets? waar baseer jij dit op?
6- haha, hou op. Ik krijg nu pijn in mijn buik van het lachen. Moet je een tegen een modulair freak zeggen :P

die omega's dat lijkt me wel wat
OMEGA8_Big.jpg

Maar stel nu dat je maar 2 vco's gebruikt en dat je dan 8 voices door 1 filter en 1 lfo en 1 vca laat gaan dan kan het toch betaalbaar zijn? Het hoeft niet meteen multitimbraal te zijn.

Zulke synth bestaan toch gewoon ? Korg Delta, de Polymoog en de Roland rs505 kennen dat principe, word ook wel parafonisch genoemd als ik het goed heb. Het werkt wel, maar het is toch niet helemaal ideaal omdat als je bijvoorbeeld al 3 toetsen in hebt gedrukt en nog een extra toets aanslaat je alle tonen "opnieuw" hoort.

De ouwe anapoly's zijn veel te goed gebouwd. Er zijn nog zoveel goede anapoly's dat er geen reden is om er nog meer te maken. Of de synthmakers zijn te dom om nog iets origineels te maken. De A6 is geweldig maar vooral een optelsom van alles wat al eerder gedaan was. De PolyEvolver idem. Om nog eens iets nieuws tegen te komen moet je naar Modularland, en daar is polyfoon vrijwel onbetaalbaar.

Ik ben het hier maar liefst 6x totaal niet met je eens.

1- Oja, is dat zo? Wat is er dan beter aan? Het geluid iig niet voor mij.
2- Jij vind een AN1x beter klinken dan bijv. een Jupiter8 ?? roflmao
3- Toch zijn er genoeg synths die wel voor elke functie een knop hebben. ook nieuwe.
4- Dit meen je niet? Zo'n DSP synth moet wel de holy-grail zijn zo te horen?
5- Weer zo iets? waar baseer jij dit op?
6- haha, hou op. Ik krijg nu pijn in mijn buik van het lachen. Moet je een tegen een modulair freak zeggen :P
1) Beluister ze eens naast elkaar op eenzelfde degelijke installatie...
2) Ik heb beiden jaren gehad (AN1x nog steeds) JP8 heeft meer knoppen en polyfonie maar veel minder klankmogelijkheden.
3) De meeste hebben knoppen met veel meer dan één funktie (menu struktuur dus).
4) DSP en ingebakken software geeft bvb. die PLG_VL_Saxophones.mp3, laat dat eens horen uit zo'n modulair ?!
5) Ervaring, kennis en objectief luisteren en beoordelen.
6) Ik heb ook jaren met o.a. System 100M gewerkt. Dat is nu oude rommel. :D

Attachments

• PLG_VL_Saxophones.mp3
    535 KB · Bekeken: 136
1) Nu weet ik nog niet wat er volgens jou beter aan is?
2) Sorry hoor, maar omdat de AN1x meer klankmogelijkheden heeft is die toch niet automatisch beter?
3) Nou idd, en dat zijn allemaal digitale synths met die menutjes. dus :doei: argument.
4) Als ik een saxophone zoek neem ik wel een saxophone ipv een software clone. En vergis je niet in de nieuwe modular modules. Zou mij niks verbazen als er gekken zijn die het voor je namaken.
5) En dat in je eentje? nou lekker objectief maar niet heus.
6) Volgens mij ben jij gewoon een preset-skipper en was die system100m iets teveel van het goeie met al die moeilijke kabeltjes enzo, duurde natuurlijk te lang en je moet er niet teveel over na willen denken natuurlijk. Ja, ik begrijp wel dat JIJ dat oude rommel vind.

Zo'n omega lijkt mij ook wel wat btw..!

Maar voor het geld.. koop ik liever een va'tje..

of deze :

Holy shit, die 4 voice is wel een dikkerd zeg, en zn tijd ver vooruit met die blauwe lampjes. Of is dat een mod haha ?

haha wat een ouwe troll die audiocollage......

AN1x als benchmark nemen voor VA synths is al een hele grote broek aan trekken en dan zeggen dat dat beter klinkt dan bv een jp8........ hehe, dream on.

Back