plaatjes draaien

justin

Shauna
Mischien dat het niet eens op dit forum thuis hoort,maar dacht why not. Zit al een tijdje met de gedachten eens twee draaitafels te kopen,en te beginnen met plaatjes draaien. Omdat ik ook vaak bij mensen in de studio draaitafels zie.
Maar wie kan mij vertellen:

wat is zo leuk aan plaatjes draaien en mixen,en is het zo moeilijk dan,heb zon 8 geleden het begin van de gabberscene meegemaakt en een vriend van me draaide op veel feestje,maar heb me er eigelijk nooit echt in verdiept.(kut)

twee draaitafels kopen en beginnen met plaatjes draaien is een heel erg goed iedee waarvan ik zeker weet dat je er geen spijt van krijgt... gewoon doen dus

wat er zo leuk aan is kom je wel achter als je het eenmaal doet

gisteravond op de vrijmarkt en vandaag de hele dag gedaan in Utrecht met een paar vrienden

er zijn weinig dingen die ik liever doe

Maar wat onderscheid je als dj? de platen keuze je setup je mix.Toch niet zo moeilijk lijkt me als je een beetje ritmisch aangelegd bent.

Ik heb de post verplaatst naar het Algemeen [muziek] forum, vanwege het niet-synth gerelateerde onderwerp !

Draaien is idd te gek!! K heb het een jaartje of 8 geleden ook gedaan maar heb toen alles verkocht. dom dom dom want er zaten geweldige platen bij!!
Ik zat er vandaag ook weer aan te denken om draaitafels te gaan kopen en een bezoekje brengen aan clone om een doos platen te kopen.

Gewoon doen dus, tis een hele leuke bezigheid :dj:

Origineel geplaatst door matt second
Ik heb de post verplaatst naar het Algemeen [muziek] forum, vanwege het niet-synth gerelateerde onderwerp !

Thanx mate

Origineel geplaatst door synthiaks
Draaien is idd te gek!! K heb het een jaartje of 8 geleden ook gedaan maar heb toen alles verkocht. dom dom dom want er zaten geweldige platen bij!!
Ik zat er vandaag ook weer aan te denken om draaitafels te gaan kopen en een bezoekje brengen aan clone om een doos platen te kopen.

Gewoon doen dus, tis een hele leuke bezigheid :dj:

Ja ik hoor dat het leuk is,maar wat is er nou leuk aan,en hoe weet je welke platen je moet kopen,gewoon die jezelf interreseerd en waar aan ben je een goede dj tis toch niet zo moeilijk?

Origineel geplaatst door justin
Maar wat onderscheid je als dj? de platen keuze je setup je mix.Toch niet zo moeilijk lijkt me als je een beetje ritmisch aangelegd bent.

Boeiuh..als je een beetje gevoel voor ritme hebt komt de rest vanzelf wel. als jij draait bepaal jij wat er gebeurt...geen regels:D

Ja ik hoor dat het leuk is,maar wat is er nou leuk aan,en hoe weet je welke platen je moet kopen,gewoon die jezelf interreseerd en waar aan ben je een goede dj tis toch niet zo moeilijk?

Het lijkt mij het leukst als je platen draait die JIJ goed vindt en je bent een goede dj als je platen gelijk lopen en als je altijd lekkere wijven om je heen hebt hangen:P

Origineel geplaatst door synthiaks

ALs je nog even een paar weekjes wacht, kan je allebei m'n platen daar gellijk ook effe kopen :D

Maar idem, platendraaien is ook iets wat mij wel erg trekt.

en waar aan ben je een goede dj tis toch niet zo moeilijk?

tsja...ligt eraan...waar leg je de lat?

In mijn ogen ben je een goede DJ wanneer je meer kunt dan alleen alle bewezen
floorfillers netjes aan elkaar mixen maar het publiek ook kunt blijven boeien met minder
voor de hand liggende platen, je publiek aanvoelt, en in je set mooie progressies en
climaxen kunt aanbrengen. Da's dus nog niet zo makkelijk....

Het mixen kan in principe iedereen die ritme gevoel en geduld heeft leren.

Verder valt mij vaak op dat een heleboel gasten, die op hun zolderkamertje en zo af en
toe een zeer klein feestje bezig zijn, zich afvragen wanneer ze toch ontdekt worden
en de nieuwe Tiesto kunnen worden.....ja duh. Ik denk dat een DJ tegenwoordig
meer in zijn mars moet hebben om een bepaalde status te krijgen. Zo kun je tegenwoordig
als DJ al snel een onderscheid maken als je naast het draaien ook organiseert en
produceert. Als je al muzikant bent, helpt dat ook vaak een bepaalde visie te ontwikkelen
wat betreft waar je naartoe wilt met een set.

just my 2 cents...

Origineel geplaatst door equate
tsja...ligt eraan...waar leg je de lat?

In mijn ogen ben je een goede DJ wanneer je meer kunt dan alleen alle bewezen
floorfillers netjes aan elkaar mixen maar het publiek ook kunt blijven boeien met minder
voor de hand liggende platen, je publiek aanvoelt, en in je set mooie progressies en
climaxen kunt aanbrengen. Da's dus nog niet zo makkelijk....

Het mixen kan in principe iedereen die ritme gevoel en geduld heeft leren.

Verder valt mij vaak op dat een heleboel gasten, die op hun zolderkamertje en zo af en
toe een zeer klein feestje bezig zijn, zich afvragen wanneer ze toch ontdekt worden
en de nieuwe Tiesto kunnen worden.....ja duh. Ik denk dat een DJ tegenwoordig
meer in zijn mars moet hebben om een bepaalde status te krijgen. Zo kun je tegenwoordig
als DJ al snel een onderscheid maken als je naast het draaien ook organiseert en
produceert. Als je al muzikant bent, helpt dat ook vaak een bepaalde visie te ontwikkelen
wat betreft waar je naartoe wilt met een set.

just my 2 cents...

ben het eens met equate........ als je beetje ritmegevoel hebt kan je wel leren beatmixen, da's nie echt moeilijk..het wordt al lastiger als je ook wat meer "harmonische" muziek gaat mixen, dan krijg je met verschillende toonsoorten ed te maken...... maar het verschil tussen een gewone DJ en een top-DJ is het kunnen lezen van de dansvloer en vervolgens de juiste plaatjes in de juiste volgorde kunnen draaien...... dat kunnen maar weinig mensen kan ik je vertellen...

voor de rest: DJ dat wordt je niet, dat ben je..... als jij het altijd al leuk vindt om andere mensen muziek te laten horen die jij geweldig vindt, dan ben je in principe een DJ, en koop dan maar gewoon die draaitafels (of cdj spelers)... zo niet, dan zou ik er ook niet aan beginnen....... uit je vragen begrijp ik dat het wel meevalt met je drive ;)

als laatste: tegenwoordig kom je er alleen nog maar tussen als je ook echt een paar vette hits scoort onder je DJ-naam, daarmee wordt je nl een publiekstrekker...of je moet idd zelf goede feesten organiseren en daar op draaien en zo bekendheid maken.....en dan komt er nog bij dat in NL helaas de meeste mensen voor de standaard muziek gaan..dus aub niet te ingewikkeld...dus wil je wat meer obscure muziek draaien verwacht dan geen groupies en je naam op grote posters ;)

ik ga geen lang verhaal houden want ik kan hier wel uren over discussieren,praten, fillosoferen, etc

maar er zijn 2 djs.

De technische DJs en dan praat ik over scratchen, beatcuts, mixtricks, beatjugglin', etc

en je hebt de plaatjesdraaiers DJs en dan praat ik over : een plaat helemaal laten lopen en alleen een andere plaat in mixen..

technische DJs: jeff mills, bad boy bill, dave clarke, etc

plaatjes draaiers: tiesto, paul oakenfold, judge jules,

persoonlijk moet ik van de plaatjes draaiers niets hebben , maar dat is puur smaak, ik vind een DJ moet skills hebben en moet een show kunnen neerzetten..

het is aan jou de keuze wat je wilt zijn. waar ligt je hart? wat vind je stoer, wat is jouw muziek smaak.. het is jouw hart en ziel dat jou een DJ maakt omdat je gebruik wilt maken van de tools die je hebt om JOUW ding te laten horen.. dan en alleen dan ben je een DJ .. iemand is een loser als hij toevallig plaatjes kan mixen en daarmee beroemd wil worden.. als je achter je decks staat en je wilt jouw shit doen en dat delen.. jouw ziel in de muziek.. dat is een DJ.

wil jij dat zijn? is dat wat je mist in je leven.. wil je daar hard voor werken en de beste zijn in je eigen stijl? ook al wordt je uitgespuugd door de scene, blijft je dan trouw aan je stijl en blijf je je eigen ding doen.. dan moet je beginnen..

wil je populair zijn, wil je op grote feesten staan, wil je geaccepteerd worden en de faam proeven.. laat die decks dan svp voor wat ze zijn..

Origineel geplaatst door djsirjamez
ik ga geen lang verhaal houden want ik kan hier wel uren over discussieren,praten, fillosoferen, etc

maar er zijn 2 djs.

De technische DJs en dan praat ik over scratchen, beatcuts, mixtricks, beatjugglin', etc

en je hebt de plaatjesdraaiers DJs en dan praat ik over : een plaat helemaal laten lopen en alleen een andere plaat in mixen..

technische DJs: jeff mills, bad boy bill, dave clarke, etc

plaatjes draaiers: tiesto, paul oakenfold, judge jules,

persoonlijk moet ik van de plaatjes draaiers niets hebben , maar dat is puur smaak, ik vind een DJ moet skills hebben en moet een show kunnen neerzetten..

ff wat nuancering: je praat hier boven qua technische DJ's meer over techno DJ's..... ik draai zelf vnl vocale US Garage/house en dat zijn meestal gewoon "liedjes" met een kop, staart, brug, verse, chorus etc..... niets ergens dan een DJ die daar verschrikkelijk mee gaat lopen freaken.....EQ'en is tot daar aan toe, kan prima om bepaalde elementen wat duidelijker naar voren te brengen.....effecten is al iets minder, maar kan soms ook nog wel, 2 kopieen en re-edits on the fly, voila.....is altijd leuk, vooral met de dubs erbij...maar dat soort muziek moet je echt niet gaan lopen scratchen, dan verdwijnt de essentie en het gevoel van de nummers...... bij (loop)techno enzo kan het idd weer wel heel goed......voegt het wat toe....

en je hebt ook het verschil tussen turntablism en DJ'ing natuurlijk...2 verschillende dingen......

Origineel geplaatst door olafmol
ff wat nuancering: je praat hier boven qua technische DJ's meer over techno DJ's..... ik draai zelf vnl vocale US Garage/house en dat zijn meestal gewoon "liedjes" met een kop, staart, brug, verse, chorus etc..... niets ergens dan een DJ die daar verschrikkelijk mee gaat lopen freaken.....EQ'en is tot daar aan toe, kan prima om bepaalde elementen wat duidelijker naar voren te brengen.....effecten is al iets minder, maar kan soms ook nog wel, 2 kopieen en re-edits on the fly, voila.....is altijd leuk, vooral met de dubs erbij...maar dat soort muziek moet je echt niet gaan lopen scratchen, dan verdwijnt de essentie en het gevoel van de nummers...... bij (loop)techno enzo kan het idd weer wel heel goed......voegt het wat toe....

en je hebt ook het verschil tussen turntablism en DJ'ing natuurlijk...2 verschillende dingen......

bad boy bill is totaal geen Techno DJ! :D die draait vocale house, pop, punk, etc..
laidback luke draait ook geen techno maar scratcht en cut wel.. zo zijn er natuurlijk vele vormen van als dj zijn je skills tonen .. ik krijg gewoon een slappe van de plaatjes plak DJ houding en dan zeggen dat je skills hebt.. iedereen kan plaatjes plakken en daarom hebben we nu een vervuiling van de DJ scene met al die commerciele dildos die denken dat ze DJ zijn..

ik geef je gelijk als je praat over garage en house (op lounge nivo) dan moet je niet gaan scratchen nee hahaha

bad boy bill is totaal geen Techno DJ! :D die draait vocale house, pop, punk, etc..
laidback luke draait ook geen techno maar scratcht en cut wel.. zo zijn er natuurlijk vele vormen van als dj zijn je skills tonen .. ik krijg gewoon een slappe van de plaatjes plak DJ houding en dan zeggen dat je skills hebt.. iedereen kan plaatjes plakken en daarom hebben we nu een vervuiling van de DJ scene met al die commerciele dildos die denken dat ze DJ zijn..

ik geef je gelijk als je praat over garage en house (op lounge nivo) dan moet je niet gaan scratchen nee hahaha

boehoe! waarom denkt iedereen in NL altijd dat house en garage lounge-muziek is! fucking hell...... the sanctuary of the shelter zijn toch wel echt voorbeelden van tenten waar het dak eraf gaat op vette house en garage platen...en als cassie6 of the rushhour boyz in paradiso draaien gebeurt het gelukkig ook.... dat is zowel de vloek als de zegen van house...draai je het zacht, dan kan het hele prettige luistermuziek zijn...maar knal je het volume naar 11 dan kan het dak er van emotie en gevoel afknallen...zweet van de muren...... maarja.....ik denk gewoon dat de echte goeie house en garage dingen helaas te "zwart" zijn voor het grote nederlandse publiek...en verder hebben we ook niet veel goede DJ's die dat soort muziek draaien...... ik krijg wel eens reacties van organisaties die pretenderen "House" te organiseren dat ik teveel house draai in mijn mixen..eh ja...eh..sorry?

ohja..en over skills gesproken: de gemiddelde dave clarke dj-sets vinnik verschrikkelijk irritant........ a-ritmisch gescratch enzo......kan allemaal wel heel ingewikkeld zijn maar als het ritme verdwijnt dan haak ik af...... en voor mijn gevoel heeft een DJ die oude disco-track naadloos in een set aan mekaar kan mixen nog het meeste skills...... dat is zo ontzettend moeilijk.......

boehoe! waarom denkt iedereen in NL altijd dat house en garage lounge-muziek is! fucking hell...... the sanctuary of the shelter zijn toch wel echt voorbeelden van tenten waar het dak eraf gaat op vette house en garage platen...en als cassie6 of the rushhour boyz in paradiso draaien gebeurt het gelukkig ook.... dat is zowel de vloek als de zegen van house...draai je het zacht, dan kan het hele prettige luistermuziek zijn...maar knal je het volume naar 11 dan kan het dak er van emotie en gevoel afknallen...zweet van de muren...... maarja.....ik denk gewoon dat de echte goeie house en garage dingen helaas te "zwart" zijn voor het grote nederlandse publiek...en verder hebben we ook niet veel goede DJ's die dat soort muziek draaien...... ik krijg wel eens reacties van organisaties die pretenderen "House" te organiseren dat ik teveel house draai in mijn mixen..eh ja...eh..sorry?

hee dat denk ik helemaal niet hoor! ik zeg alleen.. als je lounge achtige house draait dan is scratchen niet zo cool, maar bij een vette house zet kan dat toch zeker wel :D!!!

enne juist die amerikaanse house vind ik chill .. euh ik bedoel ill ;-) .. maar zo'n DJ sneak bijv. vocale US house met scratch.. man dat is toch 100x beter dan dat plaatjes plak gedoe van de gemiddelde nederlandse of UK dj!!?

ohja..en over skills gesproken: de gemiddelde dave clarke dj-sets vinnik verschrikkelijk irritant........ a-ritmisch gescratch enzo......kan allemaal wel heel ingewikkeld zijn maar als het ritme verdwijnt dan haak ik af...... en voor mijn gevoel heeft een DJ die oude disco-track naadloos in een set aan mekaar kan mixen nog het meeste skills...... dat is zo ontzettend moeilijk.......

een oude disco track mixen is per definitie moeilijk om dat die gasten toen geilde op dat alles niet gelijk liep.. een collega van me maakt Italo.. man, hij werkt soms weken om de beats enzo NIET gelijk te krijgen, de timing van de snare net voor de kicks enzo.. pff.. mix dat maar eens ja.. en als je pech hebt dan zijn de drums enzo live gespeeld

hee dat denk ik helemaal niet hoor! ik zeg alleen.. als je lounge achtige house draait dan is scratchen niet zo cool, maar bij een vette house zet kan dat toch zeker wel :D!!!

enne juist die amerikaanse house vind ik chill .. euh ik bedoel ill ;-) .. maar zo'n DJ sneak bijv. vocale US house met scratch.. man dat is toch 100x beter dan dat plaatjes plak gedoe van de gemiddelde nederlandse of UK dj!!?

mmmm..ik denk dat we wat verschillende termen gebruiken..ik vindt dj sneak geen vocale house..dat is echt filter-disco/cutup house...dat is idd prima om echt mee te freaken en mee los te gaan..... als ik vocale house zeg bedoel ik meer dingen van bv blaze, mateo&matos, kerri chandler, dennis ferrer, MAW, knee deep, matthias heilbronn etc. misschien moet ik dat dan eigenlijk US garage noemen...echt dingen die uit de disco en gospel komen....

ik denk dat we hetzelfde bedoelen..maar techno en die harde house varianten zijn gewoon niet (meer) mijn ding....ben gewoon een saaie ouwe lul ;)

Back