Is de 909 vervangbaar: de Poll

Is de 909 vervangbaar: de Poll

• Ja

Stemmen: 97 62,2%
  • Nee

Stemmen: 59 37,8%

• Totaal aantal stemmers
    156
oneens, de vraag is correct, alleen had jij liever een andere vraag gezien :D

Nee wat deMian probeerd te zeggen is (vermoed ik) dat de vraag heel erg gekleurd is, zo dat je alleen JA kan antwoorden en dan zeggen "zie je wel".

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat er nog zoveel mensen NEE stemmen.

Laatst gewijzigd:
Op het moment kun je de Roland TR909 niet vervangen vind ik, omdat naar mijn smaak er geen tofferre drummachines zijn.
Op het moment dat er wat beters verkrijgbaar is, is het vervangbaar.
Moet dus hetzelfde ongeveer kunnen, anders word het appels met peren vergelijken.

Als je een muzieknummer kan leveren, waarin de 909 ook daadwerkelijk klinkt zoals hij klinkt als je hem solo-sec afspeelt is hij misschien wel niet vervangbaar.

... maar omdat je hem zowiezo in je eindmix gaat meetracken onder je effecten, eq-settings, compressie,panning,... en weet ik wat nog allemaal , vervaagt dat originele klankpatroon sowiezo en gaat hij gewoon harmonieus als een lekkere drumsectie volledig op in het nummer.

Gezien het merendeel zo werkt,... resoluut vervangbaar dus.
(zowat dezelfde discussie als bij het al dan niet prefereren van echte analoge-bakken-klanken)

Dus een drummer speelt niet op een echt instrument als hij met verschillende mics op de tafel binnen komt :?

Dus een drummer speelt niet op een echt instrument als hij met verschillende mics op de tafel binnen komt :?

... ik snap het verband niet echt ... is wat naast de kwestie denk ik

Dat de drummer via mics de tafel binnekomt is evident,... maar of het verschil in klank van "snare merk-X " in de eindmix zoveel authetieker zal klinken als de klank van een "snare van het merk-Y" lijkt me beter,.. en ik dacht dat in dit topic de 909 toch vergeleken werd met vervangbare andere drumbronnen.

Ik heb een 909 en gebruik die altijd, zou ook niets anders willen.
Maar is hij vervangbaar? Ja natuurlijk, koop een laptop voor 400 euro knal er wat muziek software op en je kan veel meer doen dan wat je zelf kan bedenken. Dat is alleen niet wat ik doe, ik heb liever zo´n beige doos.

NEE
Er zijn veel andere goede drummachines!

Jomox haalt het niet, niet 100% analoog.
Digitale drummachines halen het ook niet.

Er zijn genoeg goede drummachines ?
Housers zijn gehersenspoeld met 909, die stemmen zoiezo NEE

als er echt geen bestaansreden voor TR-909 zou zijn omdat je via soft toch ongeveer hetzelfde kan bereiken en dit in de eindmix niet te merken zou zijn, dan snap ik niet waarom dit enkel voor de TR-909 geld en niet voor ander analoog materiaal...zeg maar analoge synths ...
Ervan uitgaande dat je dus alle analoge rommel evengoed met software kan emuleren, stel ik het bestaansrecht van dit hardware-synthforum dan wel in vraag.

Als we het over een 'eindmix' hebben waarin 10 geluiden gestapeld staan lijkt het me sowieso sterk dat iemand kan zeggen of daar één geluid wél of niét door een analoge bak werd gegenereerd.
Waarom de topicstarter perse wil bewijzen dat de TR-909 vervangbaar is mij een raadsel. En waarom een TR909 wél vervangbaar, maar een Moog synth niét.
Hardware bijhouden omdat het in de eindmix te merken zou zijn, lijkt mij redelijk onzinnig.
Moeten we nu voor elke analoge synth/drumcomputer ons gaan afvragen of er geen 'softwarevervanger die het in de eindmix even goed doet als het origineel' ? If yes : dan moeten we hier een SOFTsynthforum van maken wellicht. Misschien zijn er voor veel TR-909 freaks andere redenen om hem te houden dan énkel en alleen de klank tout court ?
BTW ik vind de TR-909 dus NIET vervangbaar.

als er echt geen bestaansreden voor TR-909 zou zijn omdat je via soft toch ongeveer hetzelfde kan bereiken en dit in de eindmix niet te merken zou zijn, dan snap ik niet waarom dit enkel voor de TR-909 geld en niet voor ander analoog materiaal...zeg maar analoge synths ...
Ervan uitgaande dat je dus alle analoge rommel evengoed met software kan emuleren, stel ik het bestaansrecht van dit hardware-synthforum dan wel in vraag.

Als we het over een 'eindmix' hebben waarin 10 geluiden gestapeld staan lijkt het me sowieso sterk dat iemand kan zeggen of daar één geluid wél of niét door een analoge bak werd gegenereerd.
Waarom de topicstarter perse wil bewijzen dat de TR-909 vervangbaar is mij een raadsel. En waarom een TR909 wél vervangbaar, maar een Moog synth niét.

Helemaal mee eens. Je moet wel knettergek zijn om nog die oude troep te gebruiken.
Maar toch doe ik dat gewoon omdat ik het met die oude troep leuker vind. En daar gaat het om: Heb je meer lol met of zonder oude troep? Het antwoord op die vraag verschild per persoon. Lekker belangrijk. :okdan:

het gaat er toch niet om of hardware kan worden vervangen met software
het gaat er toch ook niet om of analoog liefhebbende sjaken knettergek zijn...

ik snap niet waar het wél over gaat eigenlijk...
bij mijn weten valt het 'totaalpakket' TR-909 (zijnde : hardware layout & controle/geluid van klanken op zich/geluid van klanken samen/ swing / ease of programming) niét door iets anders vervangen worden.
Trouwens wat is 'vervangen' ? Een laptop kopen, software erop zetten, controller erbij kopen om die soft aan te sturen, een geluidskaart om de boel af te luisteren...is dat 'een TR-909' vervangen ???
In mij visie zoeken we één doos die (minstens) hetzelfde (even eenvoudig) kan als een TR-909.

Sinds het begin van deze discussie is de prijs van een 2e hands 909 met 0,76% gestegen. De sterkste steiging in de afgelopen 10 maanden.

Wat betreft het geluid dan is de 909 vervangbaar , maar ja het oog wil ook wat en dan wordt
het al moeilijker om de 909 te vervangen :)

ja, vervangbaar.
Ik hoor bijna geen verschil tussen m'n zelfgemaakte 24 bit 300+ multisample 909 kit (met verschillende velocities) en het origineel.

Daarnaast werkt drumazon ook leuk, ookal ramt die snare en claps minder.

Back