NAMM 2011: DSI / Roger Linn Tempest

Wat kan een Tempest wat een Spectralis niet kan? Die pads (a la MPC) en ribbons zijn wel handig maar volgens mij kan een Spectralis voor de rest hetzelfde of meer (sowieso meer voices en wel sampling). Of zie ik dat verkeerd?

nee dat je 6 keer dezelfde synthvoice hebt die allen een zeer groot parameterbereik hebben betekent juist dat je heeeeel veel mogelijke geluiden hebt en dat is juist een kracht van deze machine. je kunt er dus ook basses, leads, fx, pads en wat nog meer mee maken.

Hier gaat het dan helemaal de verkeerde kant uit, als je ook nog leads en fx ermee kan maken.
Voor mij zeer zeker een ongeschikte drummachine.

Je tweakt je basskick en ineens klinkt er een lead of FX, whahahaha
niet echt bepaalde finetuning he ?

synth makers hebben hier allang wat op gevonden en ook op de davesmith bak zal wel een handige programmeerfunctie zitten hiervoor.

zoals dat je slechts kleine veranderingen (finetuning) hebt als je een pot gewoon draait maar dat je grotere sprongen krijgt als je een shift knop erbij ingedrukt houdt. dat is maar een van de mogelijkheden om daar mee om te gaan.

die hebben daar echt wel over nagedacht. ik zou het niet meteen afschrijven zonder dat het ding op de markt is of iemand er een paar uur mee heeft kunnen werken...

synth makers hebben hier allang wat op gevonden en ook op de davesmith bak zal wel een handige programmeerfunctie zitten hiervoor.

zoals dat je slechts kleine veranderingen (finetuning) hebt als je een pot gewoon draait maar dat je grotere sprongen krijgt als je een shift knop erbij ingedrukt houdt. dat is maar een van de mogelijkheden om daar mee om te gaan.

die hebben daar echt wel over nagedacht. ik zou het niet meteen afschrijven zonder dat het ding op de markt is of iemand er een paar uur mee heeft kunnen werken...

Zo simpel is dat niet, denk maar aan de prophet08 zonder analoge potjes.
Ik hoop dat ze dat in al hun synths ooit bouwen, een finetunemogelijkheid, dan koop ik ze!!!

Ik heb het wel gezien, nu afwachten tot iemand die hem heeft, mijn verhaal bevestigd.

Wat bedoel je in vredesnaam met een finetunemogelijkheid? Volgens mij kan je alle oscs detunen, et voila ;)

Wat een gaaf ding zeg. Wel aardig aan de prijs, trouwens. Ik verwacht daarom wel dat deze topic wordt gevuld met filmpjes van de jullie ervaring met dit wonderlijke apparaat voordat ik besluit om er ook één te bestellen! :)

Wat kan een Tempest wat een Spectralis niet kan? Die pads (a la MPC) en ribbons zijn wel handig maar volgens mij kan een Spectralis voor de rest hetzelfde of meer (sowieso meer voices en wel sampling). Of zie ik dat verkeerd?

Heeft de Spectralis wel specifieke drumsynthese eigenlijk? Of is dat puur gericht op het sampler-gedeelte?

Spectralis heeft geen specifieke drumsynthese.
Er zit een hybride synth in, met 4 voices welke elk afzonderlijk gesequenced kan worden......de rest zijn samples/waveforms/soundfonts.
Je kan er wel drums op maken, maar het komt kwa specs niet overeen met de Tempest (voorzover daar genoeg info over te vinden is).

@Portable studio, ik snap je punt echt niet......met mijn modular maak ik ook drumgeluiden, dit is veel fine tunen van modules en dat zie ik hier ook terug. Dus wat is je punt?

Volgens mij is PortableStudio niet de doelgroep... hoewel het ontwerp best portable is

Volgens mij ligt Portable studio al een paar pintekes voor op ons allemaal vandaag :)

Ik vertel gewoon de realieteit, vul me aan als ik iets vergeet of verkeerd heb, dank U.

je hebt realiteit verkeerd geschreven..........en je vergeet dat je poep praat.....

je hebt realiteit verkeerd geschreven..........en je vergeet dat je poep praat.....

Oei, nu word ik aangevallen.
Sommigge mensen hebben verstand van Drumcomputers.
Maar jij komt niet eens met argumenten waarom ik poep praat.
Dus met andere woorden...... je raad het al.
Zomaar zinloos zonder reden dingen neerzetten op internet is heel erg storend voor mensen die feiten zoeken.

Drie Keer Hoera! Een nieuwe analoge drummachine !

In geen 2000 jaar dat ik die ga kopen...
Betaal ik voor disco lampjes?

Verder heb ik kunnen concluderen uit het filmpje op youtube :
De geluidjes hebben dezelfde opbouw.
U kunt dus van alle geluidjes elk geluidje maken, als dit zo is, heb je dus meerdere malen hetzelfde geluidje :
BassDrum : zelfde geluid dan SnareDrum, alleen je moet hem zelf finetunen dat het een bassdrum of snaredrum word, of tom of whatever.
Dat is 1 ding wat me erg tegenstaat samen met de prijs en alle lampjes.

Wedden dat dave shit zelf geeneens muziek ermee maakt, dat ie hem puur voor de verkoop heeft gemaakt!

Het klinkt vast heel vet in het youtube filmpje, alleen zolang je hem zelf niet hebt kunnen testen kun je daar niets over zeggen,
mischien is het het digitale gedeelte wel wat zo vet klinkt.

Sorry maar dat is toch juist krachtig? Ik neem aan dat je iets van drumsynthese weet en dat juist drumgeluiden bijzonder dicht bij elkaar liggen wat betreft synthese, waarom zou je daar restricties gaan inbouwen? Omdat een TR909 dat heeft?

Verder heb je 2 analoge en 2 digitale osc per voice. Je kunt dus uit 2 osc's een bassdrum met zowel hoge attack als de benodigde *tik* kleien en daar bovenop nog 2 samples layeren voor een hele mooie volle sound.
Je zult door de digitale aansturing gewoon startpunten hebben per type instrument, het enige verschil met iets als een TR909 is dat daar de parameters die je ter beschikking hebt ook echt gelimiteerd zijn tot bepaalde settings en je dus weinig "out of the box" kunt.

Echter is de charme bij drumsynthese juist dat parameters niet gelimiteerd zijn en je dus wat meer kunt dan een standaard 808 of 909 bassdrum of snaredrum.
Als ik de filmpjes kijk verwacht ik dat dit één van de meest potente nieuwe drumcomputers is die de wereld in een aantal jaar heeft gezien, juist door die vrijheid die jij zo negatief aanhaalt.

Wat jij beschrijft wat je verwacht van een drumcomputer kan prima met een sampler of groovebox. Waarom zou Dave Smioth er per definitie eerst muziek mee moeten maken voor dit apparaat in de verkoop gaat. Dave Smith Instruments is een bedrijf dat commercieel electronische muziekinstrumenten maakt, wat had je dan verwacht?

Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience.

Tog doe ik het.
Zeg wat nieuws ? , ok het woord 909 is nieuw in deze discussie.

Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience.

Het valt niet mee een normale discussie met jou te voeren geloof ik. Goed voor de begripvorming en reacties van overige forumleden. :okdan:

Sorry maar dat is toch juist krachtig? Ik neem aan dat je iets van drumsynthese weet en dat juist drumgeluiden bijzonder dicht bij elkaar liggen wat betreft synthese, waarom zou je daar restricties gaan inbouwen? Omdat een TR909 dat heeft?

Waarom zou je geen restricties inbouwen?
Omdat je dan 6 keer hetzelfde erinkan proppen.
Ook de support voor reperaties word stukken makkelijker.
De mensen kopen het tog wel, met die extra lampjes.
Vergemakkelijkt het ontwerp aanzienlijk.
Zoals het nu lijkt heb je : dat ene goede basje, dat ene goede snaretje, en die goede hihat, die je kan kiezen.

( Die samples die je erbij kan laden is omdat ze onzeker zijn over hun analoge gedeelte, wat anders , een losse samplespeler zou meer gewardeert worden ,niet gecombineerd, kan altijd nog via midi )

Waarom zou je wel restricties inbouwen :
Finetunebare geluiden.
Basskick blijft een basskick, snare blijft een snare, etc..
Je hebt dus heel veel goede basskicks,
Ook heb je heel veel goede snaredrums, etc etc.

Restricties wil ik het niet eens noemen, het is : andere onderdeeltjes uitkiezen.

Back