Buren klagen al vrij snel.

Ik woon zelf ook in een gehorig huis dus daar moet je rekening mee houden, maar af en toe en in goed overleg moet het kunnen op normale tijden, om bv je mix te checken en dat hoeft zeker geen uren te duren, kwartiertje is voor mij meestal wel genoeg.
Gelukkig heb ik makkelijke buren, en het enigste waar ik echt rekening mee moet houden is het jonge zoontje van mijn buurvrouw, die heeft natuulk precies zijn slaapkamer aangrenzend aan mijn herrie hok.
En het is echt niet moeilijk, werk bijna nooit met een koptelefoon maar heb mijn monitors heel dicht bij mijn hoofd staan, dat heeft ook het voordeel dat je het niet zo hard wil zetten.
Kortom je zal er toch rekening mee moeten houden, mooi voorbeeld ik heb 3 huizen verderop een (hobby) timmerman wonen, ga er maar vanuit dat zijn gezaag en geschuur net zo klinkt als jouw muziek in iemand anders zijn oren....

bepaalde zaken zoals hobo's violen en piano's moet je niet in appartementen of vooroorlogse rijtjeshuizen doen. PUNT gezond verstand heet dat. Ben je van mening dat dat allemaal maar moet kunnen, verhuis dan naar een dubbel geisoleerde VINEX van 300K of koop een kavel.

Precies, toen ik klaar was met m'n studio als eerste een geluidstest gedaan op 75db (staat m'n monitor controller op gecalibreerd via reference level knop) indien ik deze knop dus indruk dan heb ik m'n maximale volume (voor zowel m'n oren als de buren)

ik heb dit met de buurman getest met roze ruis, sweeps en muziek en ze horen niks.

daar luister je natuurlijk niet continue op en is natuurlijk gemeten op 1m maar is bijv wel referentie volume voor Katz K system

Zorg dat je speakers niet tegen de muur staan of helemaal in een hoek. (dit scheelt behoorlijk)

Isoleren is duur en 1 muur isoleren is vrij zinloos (geluid vind wel een andere weg om te ontsnappen)

Opties zijn:

- koptelefoon gebruiken
- zachtjes je speakers aan (op lager volume kun je sowieso beter mixen.)
- kamer volledig isoleren (duur)
- verhuizen (volgende lokatie mss zelfde probleem)
- met de buren tijdstippen afspreken (iedereen heeft recht op zijn hobby en sommige woningen zijn gewoon echt crappy geïsoleerd)

Je kunt ook het bier van je buurman in beslag nemen. Je zei eerder dat ie meer klaagt wanneer hij dronken is.

hij moet gewoon ophouden met 'produceren' en muziek gaan maken :eureka:
Je kunt ook het bier van je buurman in beslag nemen. Je zei eerder dat ie meer klaagt als ie dronken is.
en als het dan nog niet helpt de buurman met zijn eigen bier bombarderen;
drank maakt meer kapot dan je lief is :geslaagd:

hij moet gewoon ophouden met 'produceren' en muziek gaan maken :eureka:

en als het dan nog niet helpt de buurman met zijn eigen bier bombarderen;
drank maakt meer kapot dan je lief is :geslaagd:

Of... afpersen en bedreigen. SOLVED!

als je "produceert" hoor je telkens weer hetzelfde, totdat je de mix goedhebt. De oplossing daarvoor: niet doen! Maak je track eerst af, het arrangement, en dan als alles min of meer staat, dan ga je eens mixen (en niet "masteren" wat je hier ook vaak hoort...hahaha masteren....eerst muziek maken en masteren kan wel als je plaat noh uitkomt). Je muiek staat en valt niet met die plusmin 3db op de sublaag...anyway, repetitief stoorgeluid is voor elke buur doodirritant.

waarom ga je je eindmix niet in een oefenruimtetje doen? huur eenofandere kelder, dikke sloten erop, klein verwarminkje erin, of een garage of watdanook. Check je buurt-jongerencentrum! Pas op, je loopt de kans ook nog andere muzikanten te o ntmoeten die zomaar gaan meespelen!

Twee dingetjes die ik graag zou willen inbrengen:

1
Het geheel zit in de communicatie met de buren. Natuurlijk zijn er mensen met problemen, vooral van psychische aard, en die kunnen zelfs het tikken van een lekkende kraan van de buren niet verdragen. (75 dB vind ik eigenlijk in mijn situatie onmogelijk...)

In een gesprek is het belangrijk onderscheid te maken tussen 'last' en 'overlast'. Het ene veroorzaakt irritatie, maar het tweede maakt het normale functioneren onmogelijk. Tien minuten een boomin' bass moeten horen is heel wat anders dan een uur of nog langer. Dan gebeurt er iets in de psyche van een mens: denkvermogen gaat achteruit, emoties komen naar boven, slapen gaat slecht, eetlust verdwijnt en ga maar door. Dan kom je in het gebied van de overlast.

Overlast is geen vast gegeven. Een verpleegster zal tijdens overdag slapen wegens nachtdiensten eerder overlast ervaren dan iemand die zelden overdag thuis is. Migraine is een ramp...

Overlast werkt ook sociaal erg slecht, want de buren gaan jou ook mijden. Soms zo ver dat de politie NIET gebeld wordt wanneer een inbreker bij de overlast veroorzaker naar binnen gaat! Echt, niemand heeft het gezien...

Hou er wel rekening mee dat niet alles moet kunnen. Is het reëel een studio te gebruiken in een woonwijk, vooral in nieuwbouw? Ieder weldenkend mens weet dat er veel jongetjes voor hun hobby graag voetballen, maar om dan meteen een elftal in de voorkamer te gaan trainen..? In dergelijke gevallen zo ik de scheiding tussen last - overlast veel lager laten uitvallen.

2
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar vaak speelt de gedachte door m'n hoofd waarom er niet een speciale studio gebouwd kan worden buiten een woongebied. Het grootste obstakel is de psyche van de 'amateur' producer: die wil alleen werken en nooit met anderen. Bandjes hebben dit probleem niet en wat is het resultaat: veel meer mogelijkheden om zonder overlast muziek maken. Wanneer de producer uit het isolement weet te komen (dit forum zou een hulpmiddel kunnen zijn, maar het geeft ook vaak weer hoe egocentrisch de makers van dance muziek soms kunnen zijn :D), dan kunnen collectiefjes worden gevormd. Dat heeft voordelen. Het realiseren van de studio is veel goedkoper (endorsement is dan gemakkelijker te verkrijgen), de Gemeente kan ruimte beschikbaar stellen, er kan samengewerkt worden en er is geen overlast voor de buren, want daar wordt wel voor gezorgd.

Ik vrees dat zulke zaken heel erg moeilijk te verwezenlijken zijn…

Wout

Samen met de buurman een collectief beginnen. Gesampled geschreeuw en geklaag van hem mixt goed in jouw muziekstijl. Geef hem royalty's, kan hij weer bier kopen.

Back