verschil tussen 64 en 128

Origineel geplaatst door STicKX
Trust me, dat heb ik allemaal geprobeert... ennuuuhm, hij neemt wel op tijdens het afspelen, maar dan een aantal KHz lager. Gewoon op k*t kwaliteit dus. Alle instellingen doorlopen. Maargoed, erg offtopic dit.

Die 128 staat niet voor bits toch? Wel een zieke geluidskaart dan voor zooooo weinig. Nee lijkt mij niet het aantal bits.

Het is inderdaad geen Bits. Maar wel de al eerdere genoemde polyfony (of zoiets :)) Als ik me niet vergis is dat het aantal geluiden dat zo'n kaart tegelijk kan afspelen. In games kan dat aantal snel oplopen. Maar het kan ook zijn dat ik nu erg uit m'n nek aan het lullen ben. Het is mijns inziens geen interessant gegeven tegenwoordig.

Origineel geplaatst door Svart Rose
Het is inderdaad geen Bits. Maar wel de al eerdere genoemde polyfony (of zoiets :)) Als ik me niet vergis is dat het aantal geluiden dat zo'n kaart tegelijk kan afspelen. In games kan dat aantal snel oplopen. Maar het kan ook zijn dat ik nu erg uit m'n nek aan het lullen ben. Het is mijns inziens geen interessant gegeven tegenwoordig.
De polyfonie slaat alleen op de wavetable v/d kaart, dus zeg maar het midi gebeuren.
Volgens mij werkt geen hond meer met wavetables, tegenwoordig is het allemaal softsynths wat de klok slaat.

Vanaf de Live! zitten de samples ook niet meer op de kaart maar worden gewoon in het systeem geheugen geladen.
Sja waarom geheugen op de kaart prikken als het vrij weinig wordt gebruikt en geen toegevoegde waarde heeft.

In games wordt hier geen gebruik van gemaakt maar gebruikt men een X aantal audio kanalen om het geluid te mixen(voices), wat ook weer temaken heeft met het 3D surround gebeuren. De Audigy2 kan tot 64 geloof ik, maar verder ook niet interessant. :)

Origineel geplaatst door Unic
dit bedoel ik dus.....
128 is twee keer meer dan 64 en dan....?!?!?!?!

is 2x meer beter. Waar heeft dat 64bit en 128bit mee te maken.

ps: dat deze geluidskaart is niks vergeleken een merk kaart, dat weet ik. Tja mijn geldboom vergeten water te geven. hehehe

het is zo'n creative soundblaster audio pci trouwens

:confused: :confused: :confused:

Origineel geplaatst door Robin
De polyfonie slaat alleen op de wavetable v/d kaart, dus zeg maar het midi gebeuren.
Volgens mij werkt geen hond meer met wavetables, tegenwoordig is het allemaal softsynths wat de klok slaat.

Vanaf de Live! zitten de samples ook niet meer op de kaart maar worden gewoon in het systeem geheugen geladen.
Sja waarom geheugen op de kaart prikken als het vrij weinig wordt gebruikt en geen toegevoegde waarde heeft.

In games wordt hier geen gebruik van gemaakt maar gebruikt men een X aantal audio kanalen om het geluid te mixen(voices), wat ook weer temaken heeft met het 3D surround gebeuren. De Audigy2 kan tot 64 geloof ik, maar verder ook niet interessant. :)

Dat klinkt al logischer! Thanks.

De kwaliteit van de geluidsweergave wordt bepaald door 2 factoren:

- De resolutie bij het digitaliseren van het geluid.
- Drijfsnelheid.

De resolutie:

Stel dat een kabel een spanning van 0 tot 10 Volt geleidt. Bij een resolutie van 8 bits is het resultaat dus 256 (28) deeltjes van elk 0,04 Volt. Spanningsverschillen kleiner dan 0,04 Volt worden niet meer onderscheiden. Bij 16 bits hebt u al 65.536 (216) deeltjes van elk 0,00015 Volt. Hiermee kunt u dus kleinere spanningsverschillen onderscheiden dan bij een resolutie van 8 bits.

De drijfsnelheid:

De drijfsnelheid geeft aan hoeveel keer per seconde het geluid wordt afgetast. Bij 44 kHz is dat om de 0,000023 (1/ 44kHZ) seconden. De helft van de aftastsnelheid geeft de maximale frequentie weer, bij 44 kHz is dat dus 22 kHz. Het menselijke oor hoort in principe slechts tot ongeveer 20 kHz. De aftastsnelheden boven 44 kHz zijn dus overbodig en worden hoogstens door beroepsmusici met een heel fijn gehoor en door honden opgemerkt.

Mag ik daaruit concluderen dat het aantal bits voor de dynamiek zorgt, en het aantal kHz voor het detail? (detail, dat haal ik uit het woord 'loopsnelheid' In jou verhaal lees ik toch net weer wat anders...)

Ik begin me nu wel af te vragen waarom de kaarten van tegenwoordig 96kHz ondersteunen. Marketing en goed voor de CPU verkoop?

Origineel geplaatst door Svart Rose
Mag ik daaruit concluderen dat het aantal bits voor de dynamiek zorgt, en het aantal kHz voor het detail?
Ja en nee...het aantal bits zorgt OOK voor details! Zeker in zachtere passages...daar kan je vaak goed horen hoe slecht 16 bit zelfs kan zijn....(eigenlijk is dit ook het dynamisch bereik) en het aantal Hrz zorgt min of meer voor het frequentiebreik van je geluid...

Origineel geplaatst door Steve303
De aftastsnelheden boven 44 kHz zijn dus overbodig en worden hoogstens door beroepsmusici met een heel fijn gehoor en door honden opgemerkt.

da's niet helemaal waar, bij hogere samplerates kan de energie van de opgewekte ruis naar boven het gehoorspectrum verplaatst worden zodat het geluid luchtiger en helderder klinkt.
maar goed, dat is allemaal overbodige informatie in dit topic dat over 2 slechte geluidskaarten gaat (en ik kan het weten want ik heb ze allebei gehad)

die fwuckin pci128 kreeg ik niet aan de gang met m'n asus moederbord en winXP. Toen maar voor 22,50 een sblive gekocht :)

het verschil

het verschil

Het verschil?? nou ik denk 128 - 64 = 64 verschil is dus 64 Verders geen idee gewoon een Creative kreet denk ik

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
die fwuckin pci128 kreeg ik niet aan de gang met m'n asus moederbord en winXP. Toen maar voor 22,50 een sblive gekocht :)

? die kaartjes worden gewoon standaard herkend door onze oude vertrouwde windows ikspee

windhoows herkende 'm ook wel fijntjes en alles, maar in combinatie met het asus PB6-II moederbord (van een pentium 2) wil 'ie gewoon niet werken onder winXP. en dat was toen toch een toonaangevend moederbord... beetje vreemd

Back