Kawai K5000R met BCR2000

Johan73

Stamgast
Geen idee of dit al eerder ter sprake is gekomen; de zoekfunctie van het forum leverde in ieder geval niets op.

Heb een paar dagen geleden een Kawai K5000R op de kop getikt. Dit stond al lang op mijn verlanglijstje en ik wacht vol ongeduld op zijn aankomst. Ik heb gekozen voor de rackversie omdat ik geen plaats heb voor een extra keyboard en dus ook niet voor de K5000S (met de editing knoppen).

Ondertussen ben ik zowat aan het rondkijken, want naar het schijnt laat de K5000R zich niet zo gemakkelijk editen. Er is een knoppendoos voor, maar die is heel zeldzaam begrijp ik. Ik hoor hier en daar over gebruikers die hun Kawai K5000 programmeren met een Behringer BCR2000. Zijn er onder jullie die daar ervaring mee hebben? Of werkt het van geen kanten en moet ik toch maar beter op zoek gaan naar die Kawai knoppendoos?

Gefeliciteerd! het is een mooie synth, die een goeie toevoeging is op de andere mooi spullen die je al hebt (heb ff je link gecheckt). Als enige synth zou ik hem verfoeien, maar voor wat hij kan toevoegen is hij onmisbaar :-) 'ethereal' is denk ik de beste omschrijving voor z'n glas-achtige geluiden, maar je haalt er ook hele goeie leads uit en hij is prachtig expressief.
Ik heb een K5000S en een BCR2000 en heb even wat geëxperimenteerd. De controls op de K5000S - en dus ook van het editboxje - sturen MIDI CC berichten uit, bijv. CC 74 = Cutoff en CC 77 = Resonance.
Als ik vanaf m'n BCR diezelfde CCs naar de K5000 stuur, is het net alsof ik de knoppen zelf heb gedraaid. Als je de patch dan opslaat, worden je wijzigingen mee opgeslagen. De controls veranderen dus echt de patch, het zijn niet alleen 'performance controls' zoals bijv. aftertouch of modulation.

Je kan dit op zich met enige MIDI controller doen die CCs uitstuurt - maar met een BCR kan je ook sysex doen en dat kunnen er maar weinig.

De knoppen op de K5000S wijzigen uiteraard maar een selecte subset van de klankparameters van de K5000. Het zijn meer de "globale" parameters. Als je echt diep wil editen zul je aan de sysex moeten gaan, en dat gaat wel ver als bedenkt dat je per patch 4 tones kan gebruiken met tig parameters... daar heeft nog niemand een preset voor gebakken. Wel voor de K4 trouwens!

Op het Yahoo forum voor de BCR staat een preset die de control box emuleert - je kan dat echter binnen no time ook zelf op de BCR instellen hoor :-)
http://launch.dir.groups.yahoo.com/group/bc2000/files/Presets/

Ik ben *super* tevreden met de BCR2000, de volgende synths programmeer ik ermee:
- Roland JX-3P (met Organix mod, MIDI CC)
- Roland JX-8P (sysex, zelf geprogrammeerd)
- Kawai K4 (sysex, preset van de Yahoo group)
- Ensoniq ZR-76 (MIDI CC, zelf ingesteld)

Echt een aanrader, en zeker voor het geld - tussen de 75 en 100 E 2e hands!

Succes ermee :mega:

De K5000R is al binnen. Waanzinnig klinkend ding! En met de floppy drive is het toevoegen en opslaan van klanken erg makkelijk. Op die manier heb je dat (zeldzame en dure) extra geheugen echt niet nodig. Ik ga die floppy's wel moeten catalogeren zodat ik alles makkelijk kan terugvinden.

De standaard synth editing functies (oscillator, filter, adsr) zijn via het voorpaneel te bereiken en aan te passen met het data wheel, dus voor studio gebruik is dat best wel te doen. Maar daaronder zit een bijzonder uitgebreide en ingewikkelde structuur waar ik me echt nog niet op toe heb kunnen leggen. Er zit een heel boekwerkje bij met alleen maar MIDI implementaties.

De BCR zal ik waarschijnlijk ergens volgende maand bestellen.

Doepfer pocketcontrol heeft een template ingebakken waardoor hij hetzelfde wordt als de controller van Kawai zelf ;)

Ik zit er over na te denken om mijn jx3p te programmeren met een bcr. Als je zo'n ding hebt kan je dan gewoon programmeren of heb je die midi expansion-kit nodig?

@154: Bedankt! De Pocket Controls zijn jammer genoeg niet meer verkrijgbaar. Ik ga de tweedehandskanalen eens in het oog houden.

@kevinarnold: aangezien de JX3P een heel beperkte MIDI implementatie heeft (note on/off) en de programmer een aparte interface gebruikt, vrees ik dat programmeren via MIDI niet mogelijk is, zelfs met de expansion kit. Maar misschien hebben anderen daar wel ervaring mee?

@ Johan73: ik heb voor mijn K5000 eigenlijk nog geen enkel geluid zelf gemaakt, heb er wel een paar gedld, maar hij vind dat het geheugen vol is als ik ze wil laden - terwijl slechts patch 1-63 gevuld zijn? zijn de patches die er nu in zitten te groot?
Je beschrijft het gebruiken van de floppy voor sounds; bedoel je dat je gewoon iedere keer dat je een specifieke sound nodig hebt je die van floppy gaat laden, waarbij je bestaande sounds wellicht overschrijft? ik zou graag meer sounds willen hebben, sommige kunnen ook weg (@Kawai: echt, programmeer een synth waar die GOED in is en probeer niet een TB5005 te maken :erm: - serieus, die sound zit erin). Ben benieuwd hoe jij ermee gaat werken.

@kevinarnold
Standaard JX-3P MIDI implementatie is idd bagger.
D'r zijn twee kits, eentje van Organix (uit NL), maar die ga je iig dit jaar niet meer krijgen (zie http://organix.inque.org/index.php?page=jx-3p-upgrade )
Die kit heb ik in mijn oorspronkelijke JX-3P gebouwd en zorgt ervoor dat je alle parameters middels MIDI CC kan editen, en dat hij naar MIDI velocity luistert.

Dan komt deze maand de fantastische JX-3P upgrade van Kiwi Technics uit oftewel de Kiwi Kit :biertje:!
http://www.kiwitechnics.com/jx3pupgrade.htm

Zie ook mijn andere post hierover:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1350842&postcount=14

Oftewel: met een van beide kits is de 3P totaal programmeerbaar via MIDI, waarbij de Kiwi Kit hem echt tot een helemaal up-to-date ding maakt met 2 LFOs, 2 ENVs en een heleboel andere extra's zoals een arpeggiator (zie de site of die andere post hierboven).
Enne met BCR maak je zo een template - of je dld hem van de BCR Yahoo group omdat ik die dan al gemaakt heb ^^ kan niet wachten tot ik hem binnenkrijg!

@DIno Jay:
Die originele knoppenbak doet alleen MIDI CC. De K5000 kan je voor de rest natuurlijk ook helemaal via Sysex programmeren, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan voor de knoppenbox parameters?

De plaats die een sound inneemt in het geheugen hangt natuurlijk af van de bronnen die hij gebruikt. Een korte bass sound zal minder geheugen innemen dan een uitgebreide ambient pad. Vandaar dat de ene meer dan 80 klanken in het geheugen kan stoppen en de andere maar een 60-tal.

Zodra ik de K5000 in het rack had geschroefd, heb ik backups gemaakt van alle klanken en het nieuwste OS geïnstalleerd (dat alle klanken in het geheugen overigens vervangt door nieuwe). Vervolgens heb ik selecties gemaakt en de klanken die ik niet zo denderend vond overschreven. Zo heb ik een eigen selectie van voor mij bruikbare klanken in het geheugen zitten en nog wat vrij geheugen om eventueel een klank of drie toe te voegen van floppy disk.

In principe kun je dus klankensets gaan samenstellen op floppy disk en die inladen wanneer je ze nodig hebt: een disk met ambient sounds, eentje voor techno,... en aangezien je de klanken individueel kunt opslaan en weer opladen, hoef je ook niet iedere keer weer alles te overschrijven.
Op die manier lijkt het meer op werken met een sampler dan met een synth maar, voor mij althans, niet echt onpraktisch.

Ik heb trouwens ook ergens gezien dat de mogelijkheid zou bestaan om pcm samples toe te voegen in een klank en die vervolgens naar de K5000 op te laden. Hoe dat in zijn werk gaat, heb ik nog niet kunnen vinden. Vermoedelijk moet er een manier zijn om de K5000 sound files op de PC te bewerken.

Dat klinkt wel als een nuttige werkwijze, in ieder geval omdat je daarmee de geheugenbeperkingen omzeilt.
Een paar vraagjes:
Heb je die backups naar floppy gemaakt? kan dat in één keer?
En wat doet dat nieuwste OS?
Hoeveel klanken heb jij ongeveer 'vast' in het geheugen? Ik was eerlijk gezegd nogal verbaasd dat ik er niet meer bij kon laden gezien het aantal beschikbare patchnummers.

De backups heb ik allemaal op floppy gemaakt. Je hebt twee mogelijkheden om backups met de floppy drive te maken op de K5000R: meteen de hele bank opslaan of de sounds individueel opslaan. Met de eerste mogelijkheid krijg je 1 bestand op je floppy disk. Dat gaat snel, maar dat bestand kun je alleen maar integraal weer terugzetten over de hele patch bank. Dus enkel nuttig als je een veiligheidsbackup wil maken van het geheugen.

De tweede mogelijkheid is tijdrovender omdat je iedere klank apart gaat opslaan op de floppy disk (dat gaat wel heel vlot). Je krijgt dan een hele rits bestanden met de namen van de klanken, die je achteraf ook individueel weer in de K5000 kunt inladen, in een patch nummer naar keuze.

Daar ik had gehoord dat een oudere K5000 OS (ik weet niet meer dewelke) niet erg stabiel was, heb ik de nieuwste geïnstalleerd (versie 4.03). Het vreemde was dat ik ineens bijna 90 klanken had, hoewel ik met de meegeleverde oude OS maar net aan 62 kwam (bij 63 kreeg ik een 'out of memory' error). Nu zit ik aan 79 klanken in de A-bank en heb nog steeds geen 'out of memory' melding gekregen. Het is dus best mogelijk dat OS v.4.03 het geheugen van de K5000R op een andere manier beheert, waardoor je meer klanken kunt opslaan. Op de downloadpage van Kawai staat echter geen informatie over wat deze versie juist doet.

Ik heb een paar geluiden op floppy gezet, maar als ik die vanaf die floppy naar m'n PC probeer te kopiëren als backup lukt dat niet. Ik alle bestanden zien in de Explorer, ik kan ze selecteren en slepen naar de map waar ze naartoe moeten, maar zodra hij dan gaat kopiëren zegt hij dat hij het bestand niet op de brondisk kan vinden, ik gebruik Vista. Ook als ik het in een dosbox onder Vista doe met xcopy werkt het niet. Heel vreemd - heb jij dezelfde ervaring? de flop is gewoon DOS geformatteerd, en van m'n ZR leest hij de bestanden wel gewoon...

Heb nog niet geprobeerd om K5000 bestanden van floppy naar mijn pc te kopiëren. Voorlopig werkte ik alleen nog maar met sounds die ik van de Kawai website had geplukt. Daar staat overigens dat je de bestanden in de zip file rechtstreeks naar een op de K5000 geformatteerde diskette moet uitpakken. Als je in Explorer of DOS (vanuit een FAT of NTFS omgeving) werkt, zal het volgens mij inderdaad problemen geven.

Ik zie echter dat het ook mogelijk is om de sounds via MIDI over te brengen van en naar de K5000 met de eMagic SoundDiver K5000 editor. Info en links: http://stereoroid.wordpress.com/music/k5000/

Ik kan zonder enig probleem bestanden op een disk zetten vanaf m'n pc die ik vervolgens in de K5000 kan inlezen, maar *andersom* lukt dus niet. Echt heel vaag. Ik wil dus juist de dingen van m'n K5000 backuppen zonder MIDI, want mijn hele synth setup is niet via MIDI op m'n PC aangesloten... ik sequence op de MPC.
Als mijn AMT-8 nou op Vista werkte was alles wel in een keer aangesloten, nu werkt die echt alleen als MIDI router...

Ik heb het net nogmaals geprobeerd, hij kan sommige files wel lezen, maar het lijkt erop dat zodra er een bestand met een bepaalde naam in de index van de disk staat, hij vanaf die index alles niet meer kan lezen. Op je K5000 kan je bestanden nl. ook namen geven met tekens die in Windows niet toegestaan zijn, zoals * of / (die zitten er alleen niet in...). Ik ga het nog ff verder onderzoeken!

Als je de geheugenuitbreiding ME-1 te koop vindt, ben je meteen van die 'out of memory' issues af, naar mijn ervaring. Je krijgt er dan ook 2 banks voor patches bij, maar zoals gezegd dat staat los van de werkelijke hoeveelheid geheugen.

Back