er gaat niets boven vinyl!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Er is minder vraag naar. Er draaien steeds meer DJ's met CD's of met hun traktor.

En mensen willen nix anders dan 'n SL draaitafel. Het is de feel van die dingen die het um doet denk ik.

Er is minder vraag naar. Er draaien steeds meer DJ's met CD's of met hun traktor.
.

laat maar eens zien hoe...............

hier is de traktor..

traktor.jpeg

:mega:

Geniale compositie, origineel is van Miles Davis en het kronos Quartet heeft er ook een mooi uitvoering van.

Die zou ik wel heeeeeeeeel graag op vinyl willen.

laat maar eens zien hoe...............

hier is de traktor..

attachment.php

Heheh, daar doelde ik op ja. Grapje van Dave Clarke tijdens 'n Serato workshop: "It doesn't matter wat you use, Serato, Traktor, John Deere..."

Na jaren met vinyl te sjouwen gebruik ik nu sinds ruim een jaar traktor. Heerlijk progje, alle platen inclusief kraakjes zowel in wav als mp3 opgenomen, hoop zelfgemaakte loops en tracks erbij en mijn rug die toch al niet al te best is wordt niet meer zo zwaar belast. De cd spelers die bij bijna alle podia staan heb ik voor het gemak maar overgeslagen.
Uiteraard de fijnere platen wel bewaard, als ik dicht bij huis moet optreden dan wil ik best wel eens een keertje platen meenemen.

CD's mp3en kan maar geeft slechter geluid.

als ik echt wil genieten van een CD zet ik de CD zelf op, je merkt zo het verschil t.o.v. mp3 in zowel diepte en ook vooral in het laag.. een CD heeft gewoon meer definitie dus weggooien zal ik nooit doen.

cd's rippen???

Flac is een codec die zonder verlies je nummers kan omzetten.

cdtje word dan ipv 700mb iets van 160 mb.

Als je het weer terug zet naar wav heb je geen verlies.

Er is ook een adobe audition plugin voor,

Free losseless audio codec

een 320 kbps mp3 zit anders verrekte dicht bij CD quali met slechts die paar kb/s aan doorstroom minder...
natuurlijk is de CD beter (feit) maar bij mp3 gaat het nutuulk om de compactheid en past er dus toch al snel 5x zoveel op 1 CD aan Mp3's dan in het uncompressed wave formaat... het is al lang niet meer het 128kbps (wat een jaartje of 10 geleden gewoon acceptable was) tijdperk meer...

wat ik veel kwalijker vind, als we het hebben over geluidsquali, zijn die kleine kut oortjes bij mp3 players...
Free losseless audio codec
ik neem aan dat het renderen/maken van zo'n bestand ook aanzienlijk langer gaat duren dan bij mp3?

En mensen willen nix anders dan 'n SL draaitafel. Het is de feel van die dingen die het um doet denk ik.

Ik moet ook geen klonen hebben, ik hou van het origineel. :) Maar goed, zelfs met echte SL's lijkt het me geen praktisch probleem om alle clubs te voorzien. Dus zal het schoentje elders wringen. Zoals je zelf zegt: minder vraag van de DJ's uit.

Technologisch gezien valt er iets voor te zeggen dat met 120kg kunststof zeulen naar je optreden misschien wat uit de tijd is. Persoonlijk ben ik fan van uit de tijd, maar dat terzijde. :)

CD's mp3en kan maar geeft slechter geluid.

als ik echt wil genieten van een CD zet ik de CD zelf op, je merkt zo het verschil t.o.v. mp3 in zowel diepte en ook vooral in het laag.. een CD heeft gewoon meer definitie dus weggooien zal ik nooit doen.

Daarvoor heb ik dan weer vinyl, wat in mijn gehoor weer beter klinkt als de CD. Voor het gemak onderweg gaat de mp3 uitstekend, op die doppen hoor je toch geen bas...

een 320 kbps mp3 zit anders verrekte dicht bij CD quali met slechts die paar kb/s aan doorstroom minder...
natuurlijk is de CD beter (feit) maar bij mp3 gaat het nutuulk om de compactheid en past er dus toch al snel 5x zoveel op 1 CD aan Mp3's dan in het uncompressed wave formaat... het is al lang niet meer het 128kbps (wat een jaartje of 10 geleden gewoon acceptable was) tijdperk meer...

wat ik veel kwalijker vind, als we het hebben over geluidsquali, zijn die kleine kut oortjes bij mp3 players...

ik neem aan dat het renderen/maken van zo'n bestand ook aanzienlijk langer gaat duren dan bij mp3?

Renderen gaat zeer snel.

http://flac.sourceforge.net/

ik speel gewoon alles op mijn computer direct af. zelfs mijn playstation 2 kan vanaf de hd flac af draaien.

FLAC stands out as the fastest and most widely supported lossless audio codec, and the only one that at once is non-proprietary, is unencumbered by patents, has an open-source reference implementation, has a well documented format and API, and has several other independent implementations.
:duivels:

Na jaren met vinyl te sjouwen gebruik ik nu sinds ruim een jaar traktor. Heerlijk progje, alle platen inclusief kraakjes zowel in wav als mp3 opgenomen, hoop zelfgemaakte loops en tracks erbij en mijn rug die toch al niet al te best is wordt niet meer zo zwaar belast. De cd spelers die bij bijna alle podia staan heb ik voor het gemak maar overgeslagen.
Uiteraard de fijnere platen wel bewaard, als ik dicht bij huis moet optreden dan wil ik best wel eens een keertje platen meenemen.

toen ik een keer in een befaamde koffieshop in amsterdam waar ik een 3 vaste avonden in de maand cill lounge en downtempo moest draaien, en met mijn laptop binnen kwam werd ik een keer weggesturd door een een of andere muts die door moest gaan voor de nieuwe bedrijfsleidster..
ja met een computer ben je geen echte dj, zei het stuk pratend vlees!
ik moest lullen als brugman en zelfs de organisator er bij roepen om te overtuigen dat je toch echt bepaalde tracks uitkiest na gelang de sfeer en de drukte in de tent.
uiteindelijk konden we haar toch nog overtuigen

Ik denk dat de opmerking hier dat DJ's overstappen op CD omdat de 1200's slechter worden een gevalletje is van de kar voor het paard spannen. Ik bedoel maar, er zijn 3 miljoen (jawel!) 1200's verkocht. Wil je een nieuwe, kost hij je geen 500€. Als je geen nieuwe vindt, zijn er duizenden en duizenden perfect werkende tweedehandse. Vind je geen goede tweedehandse, koop je een slechtere en bestel je via bv KABUSA de nodige onderdelen nieuw.

Geef me een jaar en ik heb honderd perfect werkende 1200's bij elkaar. Mogen klonen erbij, dan koop ik er 100 nieuwe op een dag. Dan kan een club dat toch ook. En als een echte een probleem wordt, bestaan er tig klonen waarvan een deel ook heel fatsoenlijk is. Al heb ik liever de originele, maar dat is meer nostalige/verzamelaarsmentaliteit.

Dus als de 1200's achteruit gaan in de clubs, lijkt me dat niet omdat men niet meer voor een fatsoenlijke 1200 (alike) KAN zorgen, maar omdat men er niet meer voor WIL zorgen. Er lijkt me trouwens even veel of weinig onderhoud aan een fatsoenlijke/recente draaitafel dan aan een CDJ speler.

Waarom sommige clubs niet meer willen zorgen voor goede platenspelers weet ik niet. Vragen er meer DJ's om CD dan om vinyl? Is het makkelijker voor de club? Maar een zuivere slijtage/schaarste reden lijkt me niet aan de orde hier.

Helemaal mee eens. Mijn 1200's heb ik zeker al een jaar of 24, en dan heb ik ze nog tweedehands gekocht ook. Ze werken nog perfect en zijn wat mij betreft ook eventueel onderhoud meer dan waard (niet dat het nodig is geweest).

Het enige wat ik heb laten doen is witte leds laten zetten in de pop-up lights, voor beter licht dat practisch niet meer vervangen hoeft te worden. Hier in Alkmaar zit een knaap die 1200's helemaal kan herstellen / onderhouden / modificeren / spuiten etc; voor mij lekker dichtbij als het nodig is.....

In tegenstelling tot veel andere apparatuur is een 1200 zo ongeveer gemaakt om een leven lang mee te gaan, robuuster kan bijna niet. Al begrijp ik dat ze in een club natuurlijk veel meer voor hun kiezen krijgen dan bij iemand thuis :)

Mensen hebben ook niet meer de know how om 'n SL op te lappen. Technics bestaat niet meer... dus zullen er wel geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. Maar ja, Panasonic is nu Technics.. die van mij doen et ook al zo m'n halve leven, en ik ben geen 3 meer, al gedraag ik me meestal wel zo :D

Maar ik geloof dat de discussie om aan het slaan is van de geluidsdrager naar de afspeler ervan.

Ik heb net Peter en de Wolf op gezet, op CD, want ik heb de vinyl helaas niet.

War OF The Worlds, het hoorspel, heb ik op CD en op LP, maar de LP luistert toch fijner weg... al is het omdat de verteller ergens halverwege begint te rappen omdat er 'n klein tikje in de pla pla pla pla pla pla pla pla pla pla pla plaat zit.

Draai ook nog steeds vinyl, heb laatst nog een nieuwe speler gekocht, na advies en luistertests bij de lokale kringloopwinkel is het een flips 877 geworden, me 209 was echt oud en moe.
big_7898160_0_830-768.jpg

Kost gemiddeld 12.50 naalden zijn nog gewoon te koop en is gewoon een goeie speler, nadeel is wel nu dat ik nog beter hoor dat sommige platen helemaal grijs gedraaid zijn.

Oude muziek die orgineel op plaat was klinkt voor mijn gevoel toch beter op plaat, het is ook toen gemasterd voor een plaat en dat hoor je wel.:dj:

Laatst gewijzigd:
het is ook toen gemasterd voor een plaat en dat hoor je wel.:dj:
dat is idd ook het verschil, bij muziek die ook echt uit die tijd kwam is het op plaat idd meer zoals het destijds bedoeld was aangezien er minder laag in een voor vinyl bestemde master zit dan 1tje voor CD... sommige CD's die midden jaren 80 direct van de vinyl master af kwamen klonken daarom ook erg blikkerig... en geremasterde tracks klinken dan ook vaak weer te opgepompt...

toen ik een keer in een befaamde koffieshop in amsterdam waar ik een 3 vaste avonden in de maand cill lounge en downtempo moest draaien, en met mijn laptop binnen kwam werd ik een keer weggesturd door een een of andere muts die door moest gaan voor de nieuwe bedrijfsleidster..
ja met een computer ben je geen echte dj, zei het stuk pratend vlees!

De rol van de DJ is uiteindelijk heel eenvoudig: drankjes verkopen. Dat mensen staan te huppelen in de zaal, dat betaalt de huur niet, maar 5 piek voor een 200 ml glaasje water plus siroop en ijsklontjes met 400% winst - dat wel. Dat heeft die bedrijfsleidster dus niet begrepen.

De reden om voor een DJ te kiezen is ook eenvoudig: minder gedoe dan een complete band, minder kans op foutjes omdat je niet met een hele groep mensen te doen hebt (en de risicomomenten zijn grotendeels gereduceerd tot de overgangen).

@Richard2000: het zijn natuurlijk vijgen na Pasen, maar op een platenspeler met goede arm en echt goed (geslepen) element is de tracking beter (indien ook heel goed afgesteld), en ga je je platen dus minder snel grijsdraaien. Je huidige philips speler is niet slecht en er bestaan zeker grotere platenslopers dan deze speler met Philips element hoor. Zorg wel dat hij perfect afgesteld staat! Dan is deze nog redelijk lief voor je platen en kom je er mee weg als je ze niet al te vaak speelt. Als mijn platen me dierbaar zijn en ik draai ze veel, zou ik echter toch voor een nog verfijndere combi kiezen.

Ik heb platen van mensen die ze 10 keer op de stock speler van een midisetje hebben gedraaid (met veredelde spijker als naald) en die zijn grijs. Ik heb platen die honderd keren door een fatsoenlijke naald in een degelijke arm gekieteld zijn, hoor je niks mis aan. Over DJ ploegnaalden begin ik niet eens. :)

Nu hoeft het geen fortuin te kosten om een speler te kopen die je platen niet sloopt. Een Technics direct drive jongetje (nee geen 1200, ze hebben tig goedkopere types) vind je in "elke" kringloop en bij bosjes op MP, kost je 50 voor een simpel model en 100 voor een mooie. Nu nog een leuk instapmodelletje element erbij. Wil je laid back geluid? Grado Green. Mag het ietsje pittiger? AT 95. Kosten je beiden minder dan 60€. Zorg dat alles perfect is afgesteld, en je platen zullen nog maar héél weinig slijten van ze af te spelen. Klankmatig klinkt dit zeker OK. Kan altijd beter natuurlijk, maar dan lopen de prijzen op. (goede tweedehands 1200 gaat richting de 300, goed element 160€ ofzo. Nog beter kan ook, dan gaat het financiële hek echter van de dam dus dat is je eigen keuze.).

Je zal mij niet horen zeggen dat die flips een topspeler is maar het is zekers geen slechte speler en ook geen platensloper zoals die USB intertoys dingen van tegenwoordig, de GP412 element van flips staat nog steeds goed en flips bouwde best redelijke spelers.
Bovendien heb ik voor de rest ook geen hi-end spul maar allemaal ouwe troep dus is die flips goed genoeg.:)

Ik heb 2 jaar geleden dees bij de reineging gevonden. echt een top ding. heefd dezelde motor als een sl1200.
Ze staan wel eens op mp er is ook een versie zonder programmer.

Daarnaast heb ik ook 2 sl1200
daar heb ik ooit alle chips uit gesoldeert en hij doet het weer ook.

Best goed voor een niet electronicus:P

Attachments

• 78464046-technics-sl-15-turntable-vintage.jpg
    78464046-technics-sl-15-turntable-vintage.jpg
    27,7 KB · Bekeken: 85
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back