system 100m: toon blijft hangen...

johanz

Gear Professor
Ik heb een paar vragen over de Roland System 100m. Hij blijft bij mij hangen in één toon, klinkt alsof de gate niet meer uit gaat. Ik vraag mij af of dit komt omdat ik met een midi-cv gate en trigger van 5 volt instuur, terwijl hij volgens de handleiding 10 volt moet hebben. Zou dit hierdoor ontstaan kunnen zijn? Helpt niet om het apparaat uit/aan te zetten.

Verder gebruik ik nu de syntecno versie 1, die maar 5 volt gate uitstuurt, zou ik het probleem ook kunnen oplossen met een kenton Pro 2000 mkii? Die kan wel een gate van (meer dan) 10 volt uitsturen...

Ik hoop dat iemand kan mij kan helpen. Hij deed het overigens eerst wel, toen ik de cv gate uitgangen van de MC 202 gebruikte, maar daar reageert hij nu ook niet meer op. In s/h opstelling gaat de oscilator wel alle kanten op en kan hij wel kort worden ge-gate door de s/h... Denk dat er een relais in de behuizing van de modules (bij de cv/gate ingang) open blijft staan, en niet dicht gaat omdat de cv-gate niet luid genoeg is en hier dus niet op reageerd. Kan dat? Het was vanaf het begin echter vrijwel onmogelijk om m direct vanaf de syntecno versie 1 aan te sturen, want reageerde dan alleen af en toe een beetje op de gate, maar geen toonhoogte verschil...

Lang verhaal, maar hopelijk kan iemand mij helpen.

vanuit gaande dat je verder wel begrijpt hoe je patches moet maken
De MC202 behoort 12v uit te spugen, dus als je 100m daar niet op reageert is of de 202 kapot (makkelijk na te meten) of de ingang van je 100m is kapot.
Let wel dat je bijv bij de ENV de schakelaar in de goede positie hebt staan. [GATE+TRIG] als je hem via de main gate-input wil aansturen.

Je kan ook de ENV triggeren via de ext-trig. maar dat heb je vast ook al geprobeert.

Bedankt voor de info! Wist niet dat de MC202 12 volt uit heeft! Vandaar dat ie het daar eerst wel mee deed... Basis patchen snap ik wel, heb ook patchboek, maar ga morgen die GATE+TRIG voor de zekerheid nog even checken als ik in de studio ben. Zou zo'n ingang van de 100m makkelijk te repareren zijn?

Heb dat ding net, en ingang van een filter bleek beetje los te zitten, doet het alleen als je stekker omhoog drukt. Zijn dat soort reparaties makkelijk te doen bij een 100m?

Bedankt voor de snelle reactie!

Opzich is het allemaal wel redelijk goed te repareren maar zelf zou ik er niet aan durven beginnen.

Ik kan evt wel kijken of ik de schemas heb liggen voor je van de modules die je wil fixen.

Ik heb een paar vragen over de Roland System 100m. Hij blijft bij mij hangen in één toon, klinkt alsof de gate niet meer uit gaat. Ik vraag mij af of dit komt omdat ik met een midi-cv gate en trigger van 5 volt instuur, terwijl hij volgens de handleiding 10 volt moet hebben. Zou dit hierdoor ontstaan kunnen zijn? Helpt niet om het apparaat uit/aan te zetten.
...
Bij mijn weten heeft een 100M oscillator geen gate spanning nodig ('t is 30 jaar geleden hoor), maar enkel de controle voltage (CV).=)
Als je toch de gate spanning gebruikt om de oscillator te sturen blijft die uiteraard op eenzelfde toonhoogte werken, die gate spanning dient daar dan ook niet voor.

vanuit gaande dat je verder wel begrijpt hoe je patches moet maken
De MC202 behoort 12v uit te spugen, dus als je 100m daar niet op reageert is of de 202 kapot (makkelijk na te meten) of de ingang van je 100m is kapot.
Dat zou betekenen 12 octaven voor de 100M en wel met een toestel dat ook op een 9 volt batterij werkt ?! :D

Johanz, ik kan er eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen. Ik heb de indruk dat je (de bedoeling van) CV en gate door elkaar haalt. Wat me echter een beetje raar lijkt voor iemand die een 100M bezit.

warrige bedoening
heb je de pots van de vca op 0 staan ?
weet je zeker dat je er geen negatieve / moog-korg style trig-gate aan hebt hangen ?
begin eens met een eenvoudige opstelling : alleen vco uit, vco ->vcf, vco->vca , gewoon zonder envelops etc en kijk eens wat er nou precies wel en niet gebeurd. of leg eens een eenvoudig stroomdiagram voor zodat we beter begrijpen wat nu wel en niet functioneerd.

voordeel van een modulaire synth is toch dat je vrij precies iets kunt vrijpatchen , dus ook een probleem precies kunt aanwijzen. tot nu toe is mij niet duidelijk wat en waar hij het precies over heeft.
wil graag meedenken, maar dan zal eerst de patch duidelijk en misschien wat vereenvoudigd moeten worden.
misschien begrijpt iemand anders er al meer van ...
als het een triggerprobleem is , zou je denken dat het bv in een envelop zit en niet in de ander of, juist wel , of alleen in de vca en niet als de eg op een vcf zit en er helemaal geen vca gebruikt wordt , etc etc.
misschien heeft hij wel een kapot kabeltje, , zoals nu omschreven kan het vanalles of niets bijzonders zijn.
vaag dus voor mij

Ik spreek over een trigger-gate signaal. ik weet niet hoe jij nou opeens bij octaven komt?
En de TS zegt dat hij voorbeeld patches heeft dus dan kunnen wij er wel vanuit gaan dat hij weet hoe die een patch moet maken.
Ik had het tegen TS die n.m.i. de gate-spanning gebruikt om de oscillatoren te controleren (dat is wat ik uit zijn gebrekkige uitleg opmaak).

Verder :
Module 140 Dual EG & LFO : Gate/Trig Input 3V Min.

audiocollage: je kunt mijn opmerking verkeerd lezen, maar wat ik zeg is dat het gaat om 12v trigger/gate die de 202 uitstuurt en het Control Voltage (CV) is 1 volt per octaaf

de gate/trigger blijkt nu wel te werken met de 5 volt uit de syntecno (v1), maar de CV ingang reageert niet en als de 100m geen trigger/gate krijgt blijft hij hangen in een toon...

de patching is verder niets mis mee, de ENV uit zit in de VCO input onderin... (een van de drie ingangen, geactiveerd doordat de schuif omhoog staat)... enveloppe staat op gate/trigger...

ben bang dat ie naar de maker moet... heb dit overigens ook wel eens met 202 gehad als ie werd aangestuurd via de syntecno (mk1), dat hij blijft hangen in een toon... moest ik m even uitzetten en was het klaar... lijkt hierbij niet de remedie... vraag mij af of het misschien door de syntecno is gekomen, heb geen idee

het effect van de trigger/gate, die de doorlopende toon onderbreekt, heeft overigens wel iets weg van wat je hoort als je een gate output op een inversed gate input van bv een MS 20 zet

voor mensen die denken dat ik niet kan patchen:

VCO uit -> Filter in-> Filter uit -> VGA in (schuifjes omhoog, jawel)
ENV1 uit -> VCO input (één van de drie) onderin in. schuif omhoog, knop bij ENV op trig/gate

wellicht moet ik mij even introduceren, heb ongeveer 20 jaar ervaring met analoge synts en de aansturing hiervan in zowel live als studio-situaties

Verder heb ik de Module 112 (http://analoghell.com/studio/100m/m112/)
Control Sens: 1/Volt
Gate/Trig Input? (ik vermoed ook 3v dan)

Nog iemand een geniale opmerking? Of zal ik m maar gewoon wegbrengen?

Johan, sorry, maar ik ben het wel met de andere reacties eens dat je het een beetje erg onduidelijk opschrijft.
En inderdaad, je wekt de indruk dat je (ondanks wat je schrijft) niet helemaal 100% weet hoe dit soort dingen werken.
(Dat is geen schande, overigens, zolang je wilt bijleren - daar is dit forum ook voor...)

Maar misschien moet je even aangeven wat je wilt horen. Want je gaat er nu wel erg sterk van uit dat je zelf geen fouten hebt gemaakt;
de patching is verder niets mis mee, de ENV uit zit in de VCO input onderin... (een van de drie ingangen, geactiveerd doordat de schuif omhoog staat)... enveloppe staat op gate/trigger...

Als je van plan was de ENV 140 te gebruiken om de lengte/volume van de toon te sturen dan moet je bijv. de ENV 140 CV output niet onderin de VCO 112 input steken (waarmee je de VCO pitch aanstuurt), maar onderin ('mod in') de VCA 130 (waarmee je het volume aanstuurt).
Dat lijkt me al een heel stuk van het probleem wat je beschrijft.

voor mensen die denken dat ik niet kan patchen:

VCO uit -> Filter in-> Filter uit -> VGA in (schuifjes omhoog, jawel)
ENV1 uit -> VCO input (één van de drie) onderin in. schuif omhoog, knop bij ENV op trig/gate

Je vergeet aan te geven hoe je de trigger/gate patched.
Daarbij heb ik het sterke idee dat je de VCA 'initial gain' gewoon (te ver) hebt opengedraaid (met de knop).

wellicht moet ik mij even introduceren, heb ongeveer 20 jaar ervaring met analoge synts en de aansturing hiervan in zowel live als studio-situaties

Ik heb 12 jaar ervaring, en ook ik maak wel eens een denkfoutje... :)

Verder heb ik de Module 112 (http://analoghell.com/studio/100m/m112/)
Control Sens: 1/Volt
Gate/Trig Input? (ik vermoed ook 3v dan)

De 112 *is* de VCO module. En het principe van een VCO in modulaire synths, is dat de VCO freerunning is.
Daar valt niets aan te triggeren. CV input bepaalt de pitch (samen met stand van de knoppen).
Dus hoe je er nu bij komt (...'ik vermoed'...) dat er een Gate/Trig input op zou zitten, dat sluit niet echt aan bij je veronderstelde niveau van begrip.

Nog iemand een geniale opmerking? Of zal ik m maar gewoon wegbrengen?

Je kan 'm altijd wegbrengen, natuurlijk. Mijn grote teen zegt dat het daar echter niet aan ligt.
(en mijn grote teen heeft bijzonder vaak gelijk, weet ik uit ervaring).

Maar ik wil de 100m anders wel van je overnemen hoor. Aangezien hij toch defect is, wat dacht je van 50 euro, om te beginnen? :P

Laatst gewijzigd:
Dan je Boelie :-) Levendige boel hier, dat zeker. Snelle reacties! Iedereen bedankt voor het meedenken. Morgen krijg ik een Kenton Pro 2000 MK II binnen, ga daar eerst nog mee testen, maar verwacht hier weinig van. Zou m wellicht eens een inversed gate kunnen geven om m dusdanig in de war te brengen dat ie het gewoon weer doet :-)

a

Daar gaat het dus waarschijnlijk toch al mis. Die moet dus in de VCA input.
Ik zie nu dat Hanz het al beter heeft uitgelegd. :)

Misschien dan toch nog eens goed kijken naar die patches die je op papier hebt staan.
En ik denk dus ook dat Hanz z'n grote teen gelijk heeft :P

Back