Jupiter 80 eerste beelden + info

mja maar die had ook maar 2 oscillatoren en een filter nodig om al dik te klinken

Je moet ze gewoon allebei hebben, de 80 had wat meer sliders moeten hebben, dan had ie net zo'n vintage bak geworden, al die touch screens en menu's zijn leuk.....maar directe knoppen is gewoon makkelijker. maar de Jp8 is gewoon heel iets anders, maar beiden zijn heel leuk....de JP8 is alleen wat overpriced, maar ik heb het idee dat de vintage prijzen alweer wat zakken. Juno 60 of 106 voor 500 euro plus, sorry maar dat is het gewoon niet waard toch?

ik had laatst zo'n D50 aangeschaft, heb hem 2 weken gehad en door verkocht, hij viel mij zo tegen. vroeger kwijlde je erboven toen ie net uitkwam, we zijn verwend met wat allemaal mogelijk is. Leuk he.

De Juno 60 en Jupiters waren kwa kleurstijl helemaal top. Het heeft gewoon wat. Maar klinken, dat ook...maar niet veelzijdig inzetbaar, mits je ook een echt instrumentje nodig hebt. De nieuwe workstations gaan naar het keyboard concept van vroeger. 1 druk op de knop, en gaan met die banaan. Echte synth bestaan toch bijna niet meer?

Je hoeft ook niet echt meer te kunnen spelen, beetje feeling voor muziek en je komt een heel eind.

Maar het blijft leuk, moet nodig is een riedeltje gaan spelen bij feedback of zo. Ben toch wel benieuwd of ie mijn XS8 aankan.....

Keep on playing!!

ja met dikke patches op elkaar stapelen en een lading effecten krijg je natuurlijk ook dit soort dikke geluiden..zo bijzonder is dat niet..
ik heb een v synth 2.0 gehad met ook die over-the-top presets en dat ging me snel vervelen..

ben juist benieuwd hoe 1 patch droog klinkt zonder effecten met 1 osc door 1 filter

Heb een tijdje terug op de 80 gespeelt en vond hem erg lekker klinken, voelde ook goed aan voor wat het waard is. Had een stukke beter gevoel bij de 80 dan bij de kronos.

Wat ik niet begrijp bass... waarom ben je altijd zo nukkig over dit soort dingen? Kan dat het niet je ding is, maar het is geen slecht apperaat, ook niet in vergelijk met een juppie 8. Misschien gewoon is je voor oordelen aan de kant zetten, en is een middag echt met die 80 gaan pielen ipv hem gelijk maar af te doen :luv:

Heb een tijdje terug op de 80 gespeelt en vond hem erg lekker klinken, voelde ook goed aan voor wat het waard is. Had een stukke beter gevoel bij de 80 dan bij de kronos.

Wat ik niet begrijp bass... waarom ben je altijd zo nukkig over dit soort dingen? Kan dat het niet je ding is, maar het is geen slecht apperaat, ook niet in vergelijk met een juppie 8. Misschien gewoon is je voor oordelen aan de kant zetten, en is een middag echt met die 80 gaan pielen ipv hem gelijk maar af te doen :luv:

haha, ach ja nukkig.. valt wel mee hoor ik ben gewoon nogal oude school..daarom heb ik ook alleen oude synths haha...

tegenwoordig zijn geheugens en de processorkracht in synths zo krachtig dat ze dikke geluiden maken door allerlei patches op elkaar te stapelen wat ten tijde van de eerste VA's nog niet kon..
de jupiter 80 moet zn geluid hebben van meerdere patches op elkaar stapelen en vooral veel effecten erover heen voor de wow factor..

o.a. howard jones heeft het op die sonicstate video niet voor niets de hele tijd over "layeren"... dat doet die jupiter 80 in zn presets

3 partials in 1 tone en 4 tonen in 1 patch, en dan meerdere patches layeren... tja dan klinkt alles vet duh

Laatst gewijzigd:
Vroeger moest je in principe ook layeren, maar toen had je gelijk 5 synths nodig. Daarom kan je nu zo'n hoop doen met weinig.... Maar vroeger was het wel gezellig in de muziek winkel, kwam je andere muzikanten tegen, lekker babbelen, doen we nu op een forum, maar in real life heeft ook wat. de ambiance was gewoon geweldig, toen kon je nog een deal maken in de winkel, Nu op het net kijk je gewoon naar de goedkoopste toch?

Ik weet nog goed, dat ik als 15 jarige bij staffhorst in Utrecht eens om de paar maanden stond te kwijlen. Daar werkte een vent, die kon lekker spelen, met de anloge bakken (de Jp8-Juno60-Polysix) tijd.
Nu kwam ik er laatst, en ja hoor die kerel werkte er nog steeds, helaas de winkel was 3x niks meer, en die man totaal geen inspiratie meer....probeer een Juno te verkopen.
Helaas zijn die tijden verloren.......maar de herinneringen zijn gelukkig nog sterk.

Inmiddels heb ik de JP80 nu 2 weken in mijn studio staan, ik vind het een super apparaat. De bediening is logisch, overzichtelijk en robuust, en hij klinkt fantastisch. Echt een ideaal instrument voor het podium.:)

Echt een ideaal instrument voor het podium.:)

Dat kan ik me voorstellen. Maar toch vind ik een "echte" synth met knoppen/sliders leuker :)

Ja die prijzen voor die junos :stupid maar ach het is wat een gek ervoor geef he? Ik zal er nooit meer als 200 aan besteden, maar ach wie ben ik :mega:

Ik kan nog ergens begrijpen dat iemand wat meer over heeft voor een synth die een zekere verzamelwaarde heeft. Een ARP2600 bijvoorbeeld, of een Moog Modular.
Als je echter de puur 'muzikale' waarde van die toestellen in acht neemt, dan zijn de prijzen die men ervoor wil neertellen absurd. De markt van synthesizer liefhebbers is dan ook bezaaid met individuen die geloven dat de aankoop van de nieuwste digitale synth Ć  la Jup80, soit een oude vintage bak hun muzikale creaties ten goede zal komen.

Dat idee wordt ook volop gepromoot door de industrie, en 90% trapt hierin.
Om mooie dingen te maken heb je talent en kennis nodig.
Het zou net zijn als geloven dat de aankoop van een gouden pen je ook garandeert dat je mooie poezie gaat schrijven...

Fantastisch, zo een "krgaaaschaattggraaawaaaashhh" sound uit de nieuwste VST of digitale synth. Maar daarmee heb je nog geen liedje gemaakt dat door miljoenen mensen wordt gekocht...
Om het maar met een voorbeeld te noemen : Video games - Lana del Rey.
Super simpel, super compositie en een dikke hit.
Dus inderdaad, de 'muzikale' waarde van al die synthesizer rommel is hƩƩl erg relatief. Een piano heb je nodig. Meer niet.

ik had laatst zo'n D50 aangeschaft, heb hem 2 weken gehad en door verkocht, hij viel mij zo tegen.
Je hoeft ook niet echt meer te kunnen spelen, beetje feeling voor muziek en je komt een heel eind.

D50 blijft een fantastisch apparaat. Net zoals vele andere synths. Misschien, als je wat kennis van akoorden had dan zou je die D50 wellicht niet verkocht hebben.
Als iemand een D50 wil dumpen voor 100€ omdat ie em maar niks vind, ik hoor het graag.

Laatst gewijzigd:
Couldn't agree more met de vorige poster.. het geldt ook voor bijna alles : Als je weet wat je wilt dan lukt je dat met veel minder middelen; en dus minder knaken.. beetje kort door de bocht, maar zo is 't.

Wat je met 1 sample, of 1 vco en wat modulaties (en veel creativiteit!) al kan maken is verbazingwekkend.

Daarom ben ik 't ook zeer met Bass eens, laat maar eens een gortdroge enkele VCO horen zonder poeha.. daar kan je wat mee.
Het is ook een reden waarom ik de DX7 nog steeds een superbak vind, je moet er hard voor werken om een leuke synthpartij mee neer te zetten.. layeren? moet je zelf doen, effecten? moet je zelf doen.. etc.. heerlijk!

Ik haal uit de D50 nog altijd fantastische, tijdloze klanken. Lekker met de PG1000 eraan met" analoge interface eenvoud" de mooiste patches creƫren. En binnenkort nog de Peter Gorges kaart erbij ook! Da's weer een hele collectie mooie patches, die meteen ook weer als basis kunnen dienen voor eigen patches. OK, alles samen ben je dan wel een som geld kwijt, maar je krijgt er een klankpallet voor in de plaats waar zelfs de moderne krachtpatsers angstig naar kijken. Als je hem goed gebruikt.

Het ambachtelijke van een DX7 vind ik ook zo leuk, daarom komt er binnenkort ook weer eentje binnen. Wel niet zo vlot als de PG1000 natuurlijk, maar ja... :) En dan gewoon lekker wat goede synths naar een mengpaneel brengen met wat effectunitsen een multitrack recorder erbij en muziek maken.

Verder ben ik het er volledig mee eens dat de basis van een goede song niet in een dijk van een synth ligt maar in de compositie. Natuurlijk kan een dijk van een synth helpen om die compositie zo goed mogelijk tot uiting te brengen.

Een juup80 lijkt me daar uiterst geschikt voor, voor zover ik hem heb kunnen beoordelen. Maar dan dus wel in de volgorde ƩƩrst goede compositie, dƠn pas de meerwaarde van de juup80. Hij gaat geen goede song voor jou maken, jij wel met hem.

Dat gezegd zijnde, zoals sommigen hier met de Kronos bezig zijn vind ik ook super. Dat is eigenlijk hetzelfde als vroeger met een hele studio, maar dan in 1 apparaat. En dan echt van de grond op dingen opbouwen en/of dingen naar eigen wens aanpassen, lekker bezig zinj met eigen creativiteit en eigen muziek. Gelijkaardige dingen lukken vast ook met de juup80 hoewel dat natuurlijk minder workstation en meer performance synth is. Maar goed, ik ben niet zo puristisch dat ik iets heb tegen 3 klanken en 2 effecten layeren in 1 apparaat tov met 5 apparaten. Zolang je zelf de creatieve keuzes maakt, is dat equivalent voor mij. En je roadie is je dankbaar. :)

Heeft er iemand nou echt al specifieke info omtrent de modulatie en synthese-mogelijkheden van de Jupiter 80, en in hoeverre ze te kruisen/combineren zijn ?

Ik bedoel:
kan je het SuperNatural principe bijvoorbeeld ook toepassen op het VA gedeelte ? Dat je een lead sound via VA ineen hebt gestoken en die dan "strummend" kan bespelen ? Of zo stapsgewijs kan "benden" zoals een saxofoon ?

Ik neem ook aan dat je VA-sounds kunt layeren met accoustic, maar kan iemand dit 100% bevestigen ?

Het beest staat nu ook in mijn studio :)

Roland_jupiter_80.JPG

ja met dikke patches op elkaar stapelen en een lading effecten krijg je natuurlijk ook dit soort dikke geluiden..zo bijzonder is dat niet..
ben juist benieuwd hoe 1 patch droog klinkt zonder effecten met 1 osc door 1 filter
Ik zie de logica daar niet zo van in.
Als een automerk met een nieuwe wagen op de markt komt die cruisecontrol heeft, superstabilsatie, en weet ik veel wat nog meer waardoor hij rijdt alsof je over de weg zweeft dan ga je toch ook niet zeggen dat je wilt weten hoe hij rijdt zonder schokdempers, stuurbekrachtiging enz?

Ik zie de logica daar niet zo van in.
Als een automerk met een nieuwe wagen op de markt komt die cruisecontrol heeft, superstabilsatie, en weet ik veel wat nog meer waardoor hij rijdt alsof je over de weg zweeft dan ga je toch ook niet zeggen dat je wilt weten hoe hij rijdt zonder schokdempers, stuurbekrachtiging enz?

nee maar hij moet ook goed rijden zonder al die computeringrepen

Even terug komend op de D50, inderdaad een leuke synth voor wat pad sounds etc. Maar veel meer dan dat vond ik hem niet geschikt, dus voor de verkoop maar even wat goede samples hiervan gemaakt ;-) en een lief prijsje voor gevraagd 175,- eurrie...

Ik kan ook redelijk wat akkoorden pakken, dus daar ligt het probleem ook niet. Zonder PG1000 is het een lastige synth om te editen. Zelfde als mijn korg XL, daar heb ik nu een behringer bcr2000 aanhangen, en is meteen geweldige synth. Beetje de oude sound haal je er nu zo uit. Misschien had ik de D50 meer kans moeten geven, maar ik had er veel meer van verwacht. Maar toen ik dat ding echt bekeken had, was ie net uit in de 80's....ja en toen was het natuurlijk het topje van de ijsberg. Herinneringen zijn soms misleidend, aangezien we nu veel verwender zijn, en de techniek veel verder is. Maar het blijft een mooie machine om te zien. Maar er moet wel wat mee kunnen, De JD800 die ik heb hem is veel universeler inzet baar, en lekker te editen......en een beauty om te zien.

De jup80 is ook wel mooi denk ik, zal naast de XS8 wel mooi staan. En dan ernaast een rackje met de XP80-JD-800 en en de XL.......als ik dan nog niks kan maken, kan ik beter stoppen...hahahaha...

enjoy the keys guys ;-)

Back