Jupiter 80 eerste beelden + info

Heb je ook een JP80 Qui?

Ik ga er komende week ook een regelen 2e hands of nieuw (zal wel nieuw worden want echt veel komen ze de laatste weken niet meer voorbij)

@Tom32, veel plezier ermee lijkt me een waanzinnige bak.

nee, ik heb hem gehoord en geprobeerd bij een vriend, maar ik vind hem echt fantastisch dus deze komt er ongetwijfeld begin volgend jaar wel bij, bij mij in de studio.

Maar ik wacht even op die aankondiging van die vsynth collectie die op nam 2013 gaat komen, er schijnt namelijk een soort van (complete package) te gaan komen voor de vsynth GT (net zoiets als de roland integra deal). Heb er laatst wat foto's van die package gezien op synthopia was dat geloof ik.

Dus na de namm 2013 ga ik eens kijken of er weer iets leuks op de markt is. Maar zoals het nu lijkt wordt het de Jupiter 80 dus aangezien ik die echt heel erg goed vind.

Kijk je misschien die demos op youtube?

Want youtube verknalt het geluid behoorlijk als je naar dat soort details gaat luisteren. Die kronos videos van mij ook, die klinken op het eerste gehoor best goed op youtube, maar het haalt het niet bij het echte werk zoals het klinkt in de studio (op dezelfde monitoren).

Ik vond de filter van de Jupiter 80 in eerste instantie ook niet zo goed, maar die drie vintage filters die toegevoegd werden in OS 2 vond ik echt fantastisch klinken in de studio.

Ik zou hem zodra je de kans krijgt in het echt gaan uittesten zodra je de kans krijgt, ik vermoed dat je blij verrast zal zijn.

Meestal Youtube inderdaad, maar bv in de Legends vergelijkingen hoor ik het ook tov de andere synth, in één en hetzelfde videootje dus. Het gaat me hier totaal niet over hoe gelijkaardig ze klinken ofzo, maar ik hoor daar steevast een "woeoeoeoe" filterklank in die me niet bevalt als de JP80 filters een eind dicht staan of sweepen.

Als je echter zegt dat er verschillende vintage filters zijn toegevoegd, moet ik zo te lezen hem inderdaad nog eens in het echt gaan uitproberen met die nieuwe filters. Als die wel het karakter hebben dat ik zoek, dan komt de JP80 terug héééél hoog op mijn lijstje te staan. Dan verander ik gewoon het filtermodel in de patches die nu de woefilter gebruiken. :)

Als je echter zegt dat er verschillende vintage filters zijn toegevoegd, moet ik zo te lezen hem inderdaad nog eens in het echt gaan uitproberen met die nieuwe filters. Als die wel het karakter hebben dat ik zoek, dan komt de JP80 terug héééél hoog op mijn lijstje te staan. Dan verander ik gewoon het filtermodel in de patches die nu de woefilter gebruiken. :)

Ja, dat zou ik zeker doen, de jp80 filter kon mij ook niet zo bekoren, maar die andere 3 wel. Je hebt in os2 de volgende filter types als model zitten:
- JP80
- Jupiter-8
- Minimoog
- Prophet 5

hier zie je de reponse van de filters:
graph_B_L.png

Interessant stukje hierover:
Four types of LPFs with unique behavior
[JP-80, Jupiter-8, MiniMoog, Prophet-5]
The JUPITER-80 and -50 feature four types of LPFs (JP-80, Jupiter-8, MiniMoog, Prophet-5). Each filter behaves differently, even if their cutoff and resonance parameters are the same. The LPF is personalized by its parameter settings and real-time control cutoff frequency and resonance.

Quote JP-80 Parameter Guide:
Analog Feel 0–127
Use this to apply “1/f fluctuation,” a type of randomness or instability that is present in many natural
systems (such as a babbling brook or whispering breeze) and is perceived as pleasant by many
people.
By applying “1/f fluctuation” you can create the natural-sounding instability that is characteristic of
an analog synthesizer.

Ik ben nog druk bezig met het verkennen van de Jupiter, dus ik heb de filters nog niet heel specifiek aandacht gegeven.

Ik vind de interface heel prettig.
De interface is ook datgene dat mij uiteindelijk de JP-80 boven de Kronos deed verkiezen.

Hoewel ik ook erg gecharmeerd ben van de klanken van de Kronos vind ik de interface een stuk minder intuïtief. Natuurlijk heeft de Kronos veel meer mogelijkheden en zijn ze dus slechts tot op zekere hoogte te vergelijken, maar ik had met de JP-80 gelijk een 'band' terwijl de kennismaking met de Kronos een stuk moeizamer verliep.

Ik vind de klanken tot nu toe erg indrukwekkend.
De Super Natural acoustic tones zijn voor mij niet de hoofdmoot, maar ze klinken naa rmijn mening zeer goed. In ieder geval veel beter dan vergelijkbare klanken uit andere instrumenten die ik heb.
De kern is voor mij toch de Super Natural synth en daarvan vind ik veel klanken fantastisch.
De synthese mag dan misschien niet zo heel spannend en uitgebreid zijn, het stelt je toch in staat om snel een goed klinkende sound te maken. Bovendien is er op de hogere niveaus ook veel te regelen en aan te passen, dus ik denk niet dat ik er snel uitgekeken raak. Ook met de PCM samples die je naast de traditionele golfvormen kunt selecteren is veel leuks mogelijk.

Interessant vind ik het ook om synth en acoustic klanken te combineren.
Een ruimtelijke piano met een pad of string eronder en je hebt al snel een Enya-achtige sound te pakken.

Ik vind het een inspirerend instrument waar ik voortdurend ideeën op doe.
Mijn vrouw zat gisteravond even een voor haar uit te spelen en kon ik een kwartier lang luisteren naar een improvisatie à la Blade Runner.

Tot zover mijn eerste indruk. ;)

Ik vind het een inspirerend instrument waar ik voortdurend ideeën op doe.
klinkt goed tom, en deze quote is natuurlijk een top reden om voor een synth te kiezen :okdan:

Tom, wat jij zegt is ook exact de tweestrijd die ik heb. De Kronos heeft fantastische mogelijkheden en een ongelooflijke klank, maar die interface heb ik mijn twijfels bij. De JP80 heeft een fantastische interface, wat minder mogelijkheden maar wel bv heel leuk layeren. En bij mij komt daar dan enige twijfel over de klank van het filter bij. :)

Nu moet ik zeggen, in een demootje van de vintage filters hoorde ik niks verkeerd. Maar ik heb daarin ook geen sweeps gehoord, dus ik ben nog niet overtuigd.

En zodus blijven beide opties mogelijk. Of eerder onmogelijk: financiën... :)

De grootste moeilijkheid voor ons was dat je er uiteindelijk toch één moet kiezen.
Mocht het schip met geld binnen komen varen is een Kronos ook zo gekocht natuurlijk. ;)

Ik heb nu een aantal weken de Jupiter 80 in bezit en vond het aardig een tussentijdse balans op te maken.

Ik vermaak me nog steeds prima met deze synthesizer en ben erg blij met de aanschaf ervan.
Naarmate ik er meer mee speel begin ik hem ook steeds meer te waarderen en de sterke en zwakke punten te kennen.
Om te beginnen, maar wat minpunten.

Op de diverse fora wordt vooral het gemis aan een software editor en librarian gemeld.
Toegegeven, librarian software zou zeker handig zijn, maar ik vind de interface niet direct een editor nodig maken. Ik kan tot nu toe alles prima via het scherm af en zelfs de iPad editor heb ik nog niet serieus gebruikt.
Zoals gezegd zou librarian software erg prettig zijn. Met zoveel registrations, live sets en tones wil je overzicht weleens kwijt raken. Toch vind ik de Jupiter zelf wel over handige zaken beschikken aangaande het bewaren en organiseren van klanken. Zo kun je registrations exporteren en worden dan automatisch de bijbehorende live sets en tones mee geëporteerd.
Importeer je een Registration, dan worden de bijbehorende live sets en tones op de eerste beschikbare geheugenplaatsen gezet. Dat dit andere geheugenplaatsen zijn dan in de oorspronkelijke registrations maakt verder niet uit.

Een minpunt dat mij zelf opviel is de polyfonie.
Roland beweert dat de Jupiter 256 stemmig is, maar wat de verdeelsleutel is in dezen is nergens te vinden. Er zijn live sets waar je stemmen (of delen daarvan) weg hoort vallen als je met beide handen speelt. Goed, tot echte problemen leidt dit muzikaal niet bij mij, maar het is lastig dat het zo schimmig is waar de polyfonie aan ‘opgaat’.
Ik snap dat meer partials, meer stemmen gebruiken en functies als Unison zullen er ook geen goed aan doen, maar dit verklaart volgens mij niet volledig het wegvallen van stemmen. Ik vermoed om te beginnen dat elk part maar 64 stemmen tot zijn beschikking heeft, maar dit is speculatief en de rest blijft helemaal gissen. Op het forum van Rolandclan beschreef iemand dezelfde vermoedens.

Een ander zwak punt is het toekennen van parameters aan modulation en aftertouch.
De mogelijkheden hiertoe zijn nogal karig of er moeten nog mogelijkheden zijn die ik nog niet heb ontdekt.

Voorts is het goed om te weten dat het Percussion en Solo part niet echt volledige parts zijn zoals het Lower en Upper part dat zijn. Ten eerste kun je slechts 1 tone toekennen i.p.v zoals bij het Lower en Upper part, en bovendien kun je een tone niet bewerken als deze in het Percussion of Solo part zijn geselecteerd.
Dat is niet heel lastig en al helemaal niet onwerkbaar, maar soms is het enigszins onhandig.

De pluspunten.

Ten eerste is er de bouw.
Het is een zeer stevige, robuuste bak met op het oog weinig plastic.
Hij maakt een solide en degelijke indruk. Hoe zich dat op termijn gaat bewijzen weet ik uiteraard niet, maar het is qua bouw wel de meest gedegen bak in mijn hok denk ik.
Het toetsenbord heeft een prettige aanslag en vind ik erg prettig spelen, maar daar zal smaak en persoonlijke voorkeur ook een rol in spelen. Het toetsenbord is net iets groter dan de meeste van mijn instrumenten en ook dat vind ik een prettige eigenschap. Het mag misschien niet veel lijken, maar die 15 toetsen extra geven toch net even iets meer speelruimte....letterlijk.

De interface vind ik erg fijn.
Het is even wennen, maar als je de structuur van de Jupiter een beetje doorhebt vind je zo je weg op het touchscreen. De vier knoppen zijn aan allerlei parameters toe te wijzen en zeker in combinatie met de ToneBlender valt er een hoop te draaien.

Aan de Super Natural Acoustic tones valt op het eerste gezicht niet veel te editen.
Je kunt wat specifieke elementen van het betreffende instrument aanpassen zoals bijvoorbeeld: hammer noise bij een piano, strum speed bij een gitaar en roll speed bij een pauk, marimba of vibrafoon.
Het tonewheel orgel is hierop een uitzondering. Hier kun je alle drawbars aanpassen en percussie knoppen bedienen. In het pro edit scherm kun je ook de leakage instellen.

Op Live set niveau kun je echter ook nog wel het een en ander aanpassen.
Zo kun je voor elke laag cutoff, resonance, attack, decay en release instellen.
Dit werkt overigens niet allemaal bij elke Super Natural Acoustic tone.

De Super Natural Synth biedt genoeg mogelijkheden om mooie geluiden te maken.
Het is misschien niet de meest uitgebreide VA synth, maar dat vind ik niet perse een nadeel. Je kunt snel aan de gang. Elke synth tone heeft 3 partials met elk hun eigen filter, envelopes en LFO. In feite bestaat elke synth tone dus uit drie synthesizers.
Er zijn geen uitgebreide modulatiemogelijkheden. Een LFO kan slechts pitch, filter en amp aansturen.
Buiten de gebruikelijke golfvormen (die je in een aantal variaties hebt) kun je ook een PCM sample als golfvorm kiezen. Er zijn er 363. De één is wat bruikbaarder dan de ander, maar over het algemeen vind ik ze goed klinken en kun je er mooie klanken mee bouwen.
Handig is dat je partials en layers kunt kopiëren.
Bij synth tones valt er ook op Live set nivaeu veel aan te passen, veel meer dan bij acoustic tones.
Omdat je zoveel kunt aanpassen op verschillende niveaus is het soms lastig te achterhalen waar een bepaald effect ‘em in zit, maar bij het beluisteren en ontleden van presets kan dat erg leerzaam zijn.

De effectsectie is een hoofdstuk apart.
De Percussion en Solo tones hebben elk een eigen comp, eq en delay en delen samen een Reverb effect.
De Lower en Upper tones hebben elk de beschikking over 4 MFX effecten en elk hun eigen reverb.
De MFX effecten kunnen in verschillende configuraties geschakeld worden en voor elke tone in een Live set kun je bepalen in hoeverre je elk van deze 4 effecten toepast.
Je kunt uit een hele lijst effecten kiezen en elk effect heeft een uitgebreid palet aan instellingen die naar wens zijn aan te passen.
Overigens zijn er voor het rotary effect speciale drukknoppen boven het toetsenbord om het effect aan te zetten en te schakelen tussen ‘slow’ en ‘fast’.

De arpeggiator biedt de mogelijkheden die je mag verwachten op een synth, maar daarnaast kun je ook eigen patronen importeren. Dat is een erg handige functie, maar minder handig is dat je de arpeggiator niet kunt toepassen op het Percussion en Solo part. Vooral bij het Percussion part is dat een gemiste kans omdat je dus geen drum arpeggio’s hebt. Het maakt het Percusion part voor het bespelen van drums dus moeilijk te gebruiken naar mijn mening. Gelukkig kun je ook alle andere klanken van de Jupiter toewijzen aan het Percussion part.

Dan is er nog de songplayer.
Dat is een handige functie waarbij je je spel kunt opslaan op een USB stick.
Het is niet meer dan een muzikale memo recorder. Het is geen sequencer en meersporen heeft het ook al niet, maar ik vind het wel handig om zo snel een ideetje vast te leggen.
Het gespeelde wordt als WAV opgeslagen.

Een ijzersterk punt is de klank.
Daar kun je hele discussies over voeren (en dat is ook al gebeurd), maar uiteindelijk komt het er op neer of je ervan houdt of niet.
Ik houd ervan!
Ik vind de Jupiter 80 erg goed klinken.
De Super Natural Acoustic klanken zijn niet primair de klanken waarvoor ik deze synth heb aangeschaft, maar dat neemt niet weg dat ik ze over het algemeen erg goed vind klinken.
Ik gebruik zo nu en dan weleens een piano of strijkers en ook weleens een blaasinstrument en de Acoustic tones zijn op dat gebied de beste die ik op het moment in huis heb.
De Super Natural Synth is wat mij betreft het kloppende hart van de Jupiter en deze biedt meer dan voldoende mogelijkheden tot het maken van mooie klanken en raak ik niet snel uitgekeken op de klanken en mogelijkheden van deze synthesizer.

Daarmee kom je dan vroeg of laat toch bij de naam van dit instrument.
Op zich is een naam voor mij nooit een reden een instrument aan te schaffen dan wel af te wijzen, maar zijn klank en mogelijkheden de zaken waarop ik een synthesizer beoordeel.

Met de naam Jupiter verwijst Roland uiteraard naar zijn illustere voorgangers.
Er is al veel gezegd en geschreven over de naamgeving en daarin werd niet zelden de vergelijking gemaakt tussen de Jupiter 8 en de JP80.
Die vergelijking ga ik niet maken. Ik heb nu eenmaal geen Jupiter 8.
Toch roept ook de naam Jupiter bij mij associaties op met de andere Jupiters.
Bij de naam Jupiter denk ik aan bepaalde klanken en in de Jupiter 80 hoor ik die klanken terug. De Jupiter produceert klanken die ik met de naam Jupiter associeer. Of dat dat dan slechter of beter klinkt dan in een andere Jupiter vind ik niet interessant. Ik heb geen andere Jupiter en met wat er uit deze komt ben ik ruimschoots tevreden.
Wat mij betreft is de JP80 dus een echte Jupiter.

Groet

Tom

goede eerlijke review, thanks tom :okdan:

Heel waardevolle review!

Kan je iets dieper ingaan op de pianoklank, vind je die goed genoeg voor solo piano?

Ik zoek nog altijd een gelegenheid om de 2.0 filtermodellen eens aan een uitgebreide sweeptest te onderwerpen, want dat blijft voorlopig nog een twijfelpunt voor mij.

Ik vind de piano 'goed genoeg', maar dat is natuurlijk niet echt een antwoord op jouw vraag.
Mijn referentie is de piano's die ik reeds in mijn arsenaal instrumenten heb zitten en dan zijn die van de JP de beste die ik heb en zeer zeker goed genoeg voor de dingen die ik ermee wil.
Ik combineer graag een piano met een pad en dan veel reverb om een Enya achtige klank te krijgen. De kwaliteit van de piano hoeft dan uiteraard niet van Steinway niveau te zijn.

Ik zoek nog altijd een gelegenheid om de 2.0 filtermodellen eens aan een uitgebreide sweeptest te onderwerpen, want dat blijft voorlopig nog een twijfelpunt voor mij.

Ik weet niet waar je woont en hoe bereisbaar de Zaanstreek voor je is, maar als je eens wilt luisteren of dingen uitproberen dan ben je van harte welkom.

Ik combineer graag een piano met een pad en dan veel reverb om een Enya achtige klank te krijgen. De kwaliteit van de piano hoeft dan uiteraard niet van Steinway niveau te zijn.
klinkt goed, ik weet niet of je dat durft maar zou je daar eens een soundcloud of mp3 demootje van willen posten hoe zoiets klinkt op de jp80?

Ik ben niet zo'n beste performer, maar wil wel proberen iets in elkaar te flansen. ;)

Ik ben niet zo'n beste performer, maar wil wel proberen iets in elkaar te flansen. ;)

top :okdan:

je hoeft wat mij betreft ook geen top demo in elkaar te gooien, ik luister toch alleen maar naar de sound zelf, dat vind ik veel belangrijker dan een liedje luisteren als het gaat om de sound van een synth .

Super Tom!

Ook hier is momenteel de klank voor mij van belang, of je nu gewoon 3 willekeurige noten of iets van Beethoven speelt maakt me niet uit.

Ik kijk er naar uit!

Zal je net zien dat ik ineens een paar drukke dagen heb.
Morgen heb ik tijd om eens wat op te nemen.
Wat wil je precies horen van die filters Nicolas?

Als het dan toch a la carte mag: :) een aangehouden sound met het filter een heel eind open, en dan het filter dicht draaien tot het helemaal dicht staat. Eerst een keer het filter langzaam dichtdraaien, de volgende keer wat sneller. En dat dus voor de verschillende filtermodellen (JP80,JP8,Moog,Oberheim,Prophet). Dit klinkt als veel, maar het hoeft maar even te zijn. Gewoon voor elk filtermodel even piiiiiiiiioooooooooeeeeeeeeee piiooe.

Het gaat me erom dat ik het JP80 filtermodel lelijk vind klinken als het dicht gaat, en ik ben benieuwd of de andere modellen hier beter in zijn. En aangezien ik de juup bij de muziekwinkel (nog) niet kan testen...

Oké, zal eens kijken wat ik kan doen.
Overigens staat mijn uitnodiging om te luisteren/spelen nog steeds en strekt deze zich ook tot Quif uit. ;)

Back