Tuurlijk heb ik ook geen echte problemen met m'n headroom in het digitale domein, ik zorg altijd netjes dat niets in het rood komt en tuurlijk werken de DAW's van tegenwoordig intern op een zeer hoge (floating point) bitrate.
Hm, hieronder zeg je toch duidelijk dat het om headroom ging.
... maar puur de headroom, de summing.
In theorie hebben jullie natuurlijk gelijk. Digitaal lijkt ideaal en probleemloos. Maar wie wat dieper de materie induikt zal erkennen dat digitaal summen wel degelijk problemen met zich meebrengt.
Sorry maar je komt niet echt geloofwaardig over. Eén pagina terug zat je nog op één lijn met de kul van cubermax die zij dat "sommige tracks met een 3 of 4 bit dynamiek in je mix" zaten als je in het digitale domein je faders omlaag haalt.
dB-afronding bij optelling, noodzakelijke dithering en noem het maar op.
In eerste instantie lijk je dit niet te horen, maar als het eenmaal gaat om hoge kwaliteit mixen, dan komen dit soort zaken juist heel nauw.
Er zijn al zoveel blind summing tests gedaan met daartussen DAW's en analoge SSL tafels waaruit bleek dat er totaal geen consensus was over wat nou het beste klonk. Sterker nog, de verschillen waren zo marginaal dat dezelfde persoon niet twwe keer de test hetzelfde kon maken.
Daarbij, aan het einde van de rit word alles weer 16Bit gemaakt, en in de meeste gevallen zelfs mp3.
Dat is iets wat je wel echt gaat horen in tegenstelling tot digitaal summen.
Het is immers niet voor niets dat er door grote studio's geinvesteerd wordt in mixers die tonnen kosten en dat is niet alleen voor de kleuring van de EQ's of iets in die geest.
Als ze het al doen is dat puur voor gebruiksgemak, echt niet om de klank.
Noem me één studio die onlangs tonnen heeft geïnvesteerd??
Als je in het digitale domein te maken hebt met een zeer groot aantal tracks, een zeer volle mix met een behoorlijk hoeveelheid goed te verdelen energie, dan smeert elke digitale summer als snel dicht, hoe goed je ook mixt. Alles moet nu eenmaal door een digitale trechter van een gelimiteerd aantal dB's. Hoeveel dB's ook, er is een limiet en die is er niet in het analoge domein!
Wat een onzin...als je mix dichtsmeert heb je dat volledig aan jezelf te danken. En daarbij, als je analoog mixed zal het nog eerder dichtsmeren maar dat is juist iets wat soms wenselijk is.
Analoog domein heeft dus wel een gelimiteerd aantal db's. Ter vergelijking, 32 bits (niet 32 bit float dus) heeft een dynamic range van 192dB. Geen analoog apparaat wat ik ken heeft dat. Sterker nog, dat zal ook nooit gaan lukken aangezien je dan PSU nodig hebt die 245760 Volt leverd (ongeveer).
Reken maar na, een verdubbeling van het voltage levert 6dB extra headroom op in het analoog domein....
Als je dan even wil gaan analoog summen moet er eerst met de Nuon worden gebeld of ze de capaciteit wel hebben ...en alleen in de avonduren waarschijnlijk...
High-end analoge equipment telt audio signalen vele malen lekkerder op dan de beste digitale summer. Dat is nu eenmaal zo.