Roken maakt doof

waz

Hobbyhoer
Verbazing wekkend dat ik nog niemand dit heb zien posten, heeft in de krant gestaan. Lezen jullie de krant niet ofzo :P

Ja je leest het goed roken maakt doof. Vrij logisch ook als je onderstaande leest, tja
Het is trouwens ook in verband gebracht met een tinus.

“Hè wat zeg je? Of ik een stuurtje wil? Wáát?? Of ik een vuurtje wil? Oh zeg dat dan”. Ja, misschien is dit wel een scène uit uw toekomst. Van alle nare kwaaltjes, of zeg maar gerust Kwalen met een hoofdletter, die het roken tot gevolg kan hebben is er nog één bijgekomen namelijk ernstige gehoorbeschadiging en zelfs doofheid.

Dit blijkt uit een Europees onderzoek geleid door Universiteit Antwerpen. Hoe kan het een het ander dan beinvloeden? Het heeft uiteindelijk allemaal te maken met je doorbloeding. Door het roken verslechter je de doorbloeding en hierdoor kan het gehoor sterk verminderen. Bovendien, en dit is ook niet onbelangrijk, is gehoorschade onomkeerbaar dit in tegenstelling tot hart- en vaatziekten. In het onderzoek werden ruim 4000 ouderen uit zeven Europese landen ondervraagd over hun leef-, eet- en drinkgewoonten. Wie tien jaar lang een pakje sigaretten per dag rookt, hoort op latere leeftijd vijf tot tien decibel minder.Dat zal maar net het verschil maken tussen het wel of niet zuiver horen van het liedje dat je snoezige kleinkind zingt voor opa of oma.

Niet alleen roken maar ook overgewicht kan permanent schade aanrichten aan je gehoor omdat ook meer gewicht en vet de doorbloeding verminderd. Alcohol is daarentegen goed voor het gehoor omdat het het bloed juist verdunt. Dit betekent natuurlijk niet dat u uw slechte doorbloeding moet gaan compenseren door een fles wijn per dag te drinken want dat is ook niet algemene gezondheid verbeterend.

Geluidsoverlast blijft wel de nummer één op het gebied van ouderdomsgehoorbeschadiging maar rokers die in een lawaaiige omgeving werken, lopen veel meer gehoorschade op dan niet-rokers. Dit blijkt weer uit een Iraans onderzoek van de afdeling arbeidsgeneeskunde van de universiteit van Teheran. Zij maten het gehoor van ruim 400 werknemers van een voedingsmiddelenfabriek in Teheran – de helft roker, de andere helft niet-roker. Ruim 60 procent van de rokers had een gehoordrempel van boven de 25 decibel bij een frequentie van 4.000 Hertz. Dat gehoorverlies was maar bij krap 20 procent van de niet-rokers aanwezig. Een gehoordrempel van 25 decibel betekent dat gefluister niet meer hoorbaar is.

Om te kijken of het gehoorverlies echt aan lawaaidoofheid te wijten was, werd ook het verschil van de gehoordrempels bij 1.000 en 4.000 Hertz gemeten. Bij de rokers had de helft een verschil van meer dan 30 decibel in wat ze bij die twee frequenties nog net hoorden. Bij de niet-rokers had maar elf procent zo’n groot verschil in gehoordrempels bij die twee frequenties. Het Iraanse onderzoek is niet het eerste dat meer gehoorschade bij rokers vaststelde. Eerder bleek dat uit Japans, Amerikaans, Fins, Brits en Koreaans onderzoek.
http://www.eenrookvrijleven.nl/page/1214/roken-maakt-doof.html

Vandaar dat de muziek altijd zo hard stond in disco's !!

Verbazing wekkend dat ik nog niemand dit heb zien posten, heeft in de krant gestaan. Lezen jullie de krant niet ofzo :P

Ja je leest het goed roken maakt doof. Vrij logisch ook als je onderstaande leest, tja
Het is trouwens ook in verband gebracht met een tinus.

http://www.eenrookvrijleven.nl/page/1214/roken-maakt-doof.html

Dus omdat de UvA genoemd wordt en het in de "krant" staat, is het meteen ook waar?

Is het niet zo dat iedereen anders gebouwd is, en dus de een mischien wel sneller doof wordt en een ander minder snel?

Dit is echt typische anti-rook propaganda, ik geloof er iniedergeval he-le-maal niets van...

Ik rook niet trouwens.

Dis nouw weer echt een geweldig voorbeeld van onzin die er soms wordt uitgekraamt in kranten.

Ik hoor ook niet al te best, maar verwijt dat meer aan et fijt dat ik sins mn 16 in metal bandjes heb gespeelt en nooit gehoor bescherming heb gedragen... das natuurlijk stom maja van achtere he.

Dus mensen kijk uit! muziek maken is kei link, et maak je zekers doof :D

Ik had het ook gelezen ja, met een lach op mijn gezicht. Wat Major zegt; Anti-rook propaganda. Waarom zou je hier uBerhaubt onderzoek naar doen, geef ons geld maar aan nuttige dingen uit. Dit is trouwens Amerikaans onderzoek en dat vertrouw ik al helemaal niet. Waarschijnlijk zijn ze uit op een algeheel rookverbod, dus binnen en buiten en in je eigen huis.

Uiteraard om zelf de centjes op te strijken met illegale overheidshandel.

en ik rook wel. 6 euro per anderhalve dag, en schadelijk is het wel... maar niet voor je oren.

Men denk bij zo'n onderzoek altijd snel dat men een oorzakelijk verband heeft gevonden. Maar misschien gaan rokeres gewoon vaker uit, of beter gezegd: misschien beginnen "uitganers" vaker te roken? En worden ze dus vaker blootgesteld aan luide muziek? Misschien hebben ze wel gelijk hoor, maar je moet wel alles met wat gezond verstand interpreteren.

een "nieuwsbericht" van de site: eenrookvrijleven.nl waarin alcohol opeens goed voor je gehoor is....yeah right.....

...dus stop met roken en ga meer drinken.....? O.k.

Voor een beetje evenwicht kun je je als kettingroker dus het beste knetterzat zuipen dagelijks. Cool... ga ik aan mijn werkgever voorleggen dit.

Wat een onzin.

Eén hardstyle party is dan gelijk aan 10 jaar roken denk ik.

Wat is dit nou weer voor een onzin? ;{

Ha ha!
En dan te bedenken dat roken juist gezond is!
Net een boekje gelezen dat aantoont dat 'het rooken der tabac de gesondhijt ten goede keert, juist die der zintuijgen'. Naast het vrij houden van de luchtwegen door het bestrijden van verkoudheden heeft het een gunstig effect op de gehoorgang. Ook traanbuisjes blijven open. Slechts de prijs van het middel is een belemmering voor het algemeen gebruik.
Dit aldus een Amsterdams chirurgijn uit 1714.
Zelfs toen wist men het al!
Het idee dat roken schadelijk is voor het lichaam. Dat bepalen we toch immers zelf wel :D
Ik zal laten zien dat ik geen risico loop op kwaaltjes en een ijzersterke conditie heb.
Een hardloopwedstrijd met de TGV. Op de rails voor de trein uit rennend.

En alcohol?
Goed voor de pisbuis, die zodoende schoongespoeld wordt van het aan de binnenzijde plakkend sperma...

Wat een onzin dat die kranten in de komkommertijd toch schrijven...

Wout

Eén hardstyle party is dan gelijk aan 10 jaar roken denk ik.

nee jôh, een hardstyle party staat gelijk aan de heledag naar een grasspriet staren om te kijken of hij groeit
net zo saai :Z

Dit had net zo goed in de draad kunnen staan "weinig opzienbarends"

Dit is toch een lekkere zeur thread, dus waarom ook niet.

Een lans breken voor Ron of-te-wel R-on-d (of zo..)
In Nederland en veel delen van het Nederlands taalgebied bestaat de voorkeurspelling. Het woord zegt het al: een voorkeur. Deze is bij de wet geregeld. Maar het blijft een voorkeur. Alleen in het onderwijs, rechtspraak ambtelijke stukken is de voorkeurspelling een plicht. De rest van de geschreven teksten is volledig vrij! Er bestaan geen overtredingen mbt spelling. Er bestaat geen spellingspolitie! Niemand gaat de gevangenis in wegens een 'dt'-foutje.

Wei zein frei om te schreifen en te bleifen!
Dat deed men in 1700 ook.
En R-on-d mag het helemaal.
Hij dient er zelfs voor betaald te worden!
Een post van hem lezen kost je € 0,01!

En praten (dialect, zoals het Fries...) is volledig vrij.
Laten we blij zijn dat we R-on-d z'n dialect of ideolect niet hoeven aan te horen :)

Wout

Back