Vermogen versterker <-> monitor

vanZr

Stamgast
Ik had ooit eens een topic geopend over monitoren, maar die kan ik niet meer vinden. En in de search vond ik ook niets hierover, dus maar even een apart topic hiervoor. Ik was dus al een tijdje van plan om te beginnen met hardware, en ga dat nu ook doen.

Mij leek het het beste om eerst eens te beginnen met monitor speakers en bijpassende versterker. Maar wat ik nu dus wilde weten: Ik kan me herinneren dat er in mijn vorige topic werd gezegd dat het vermogen van de monitoren hoger moet zijn dan die van de versterker. Maar weet dit dus niet meer zeker, maar er zit hier vast wel iemand die dat wel weet? :)

Om de zaak maar even wat toe te lichten:
Ik ben dus van plan om de Alesis Monitor 1 MK II aan te schaffen, en die zijn 120 Watt / 4 Ohm. Nu twijfel ik dus of ik als versterker de Alesis RA-150 (4 Ohm / 75 Watt) of de Alesis RA-300 (4 Ohm / 150 Watt) moet nemen?

MOET niet. Als je versterker 'zwaarder' is dan je speakers is dat geen probleem, je hoort vanzelf als 't gaat vervormen en dan zet je 'm zachter. Ik praat hier dus over een niet AL te groot verschil: Als je een versterker van 500 W aan speakers van 15 W elk hangt heeft 't weinig zin.. Maar een versterker van 100 W (per kanaal) en speakers van 75 W eraan hangen moet geen probleem zijn, met dus als opmerking: als het vervormt => zachter zetten! Maar da's andersom ook: als je een versterker van 100 W hebt en je hangt er 500 W speakers aan en het vervormt ( omdat je versterker te ver open staat) moet je 'm ook zachter zetten, al is 't alleen al voor je buren of je eigen oren! :D

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
MOET niet. Als je versterker 'zwaarder' is dan je speakers is dat geen probleem, je hoort vanzelf als 't gaat vervormen en dan zet je 'm zachter. Ik praat hier dus over een niet AL te groot verschil: Als je een versterker van 500 W aan speakers van 15 W elk hangt heeft 't weinig zin.. Maar een versterker van 100 W (per kanaal) en speakers van 75 W eraan hangen moet geen probleem zijn, met dus als opmerking: als het vervormt => zachter zetten! Maar da's andersom ook: als je een versterker van 100 W hebt en je hangt er 500 W speakers aan en het vervormt ( omdat je versterker te ver open staat) moet je 'm ook zachter zetten, al is 't alleen al voor je buren of je eigen oren! :D

Ah prima, dus de Alesis RA-150 monitoren zouden gewoon goed moeten zijn hiervoor, en als ik de RA-300 neemt maakt het ook niet uit, als ik het goed begrijp. :)

Zou geen kwaad moeten kunnen. De meeste (goeie) versterkers/boxen hebben trouwens tegenwoordig een beveiliging tegen overbelasting (ff navragen voor die types?).
Maarre, heb je al eens gekeken voor actieve speakers? Zijn 'perfect' afgesteld => versterker zit in boxen en vermogen wordt optimaal gebruikt en klinkt over 't algemeen als een huis! En in vergelijking met losse versterker en boxen vrijwel even duur (alles afhankelijk van merk & type uiteraard!!)
Zelf heb ik (nog!) een actief Syrincs setje incl. subwoofer, maar DAT klinkt hard zat!! Te hard zelfs=> ik ga ze waarschijnlijk nu al weer verkopen, omdat ik burenruzie heb gekregen hierdoor... hoezo oververmogen..
Affijn, ik zou ZEKER de actieve setjes ook een keer bekijken!

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
Zou geen kwaad moeten kunnen. De meeste (goeie) versterkers/boxen hebben trouwens tegenwoordig een beveiliging tegen overbelasting (ff navragen voor die types?).
Maarre, heb je al eens gekeken voor actieve speakers? Zijn 'perfect' afgesteld => versterker zit in boxen en vermogen wordt optimaal gebruikt en klinkt over 't algemeen als een huis! En in vergelijking met losse versterker en boxen vrijwel even duur (alles afhankelijk van merk & type uiteraard!!)
Zelf heb ik (nog!) een actief Syrincs setje incl. subwoofer, maar DAT klinkt hard zat!! Te hard zelfs=> ik ga ze waarschijnlijk nu al weer verkopen, omdat ik burenruzie heb gekregen hierdoor... hoezo oververmogen..
Affijn, ik zou ZEKER de actieve setjes ook een keer bekijken!

Aktieve monitoren zijn misschien het overwegen wel waard ja. Maar dat hangt er dan ook weer af of mijn financiele toestand meezit. Maar met aktieve monitoren heb je dus ook helemaal geen versterker nodig? Ik ga zowiezo voor aankoop wel even bij de midiboer goed luisteren....Bedankt voor de tip(s) in ieder geval!

Ik heb toch een iets andere mening. Als je versterker 100W levert, en dan bedoel ik RMS, dus werkelijk vermogen, wat een versterker continue kan leveren, (muziek vermogen, is bijv. het vermogen wat de versterker in pieklast kan leveren, dit kan wel enkele malen het RMS vermogen bedragen) moeten je luidsprekers ook minimaal 100W vermogen hebben als je je versterker voluit wil draaien. Liever echter een groter luidspreker vermogen, bijv 150W.

Hierbij moet je even de volgende zaken bedenken:
- Veel synthersizer geluiden zijn continue geluiden, dwz. geen pieken maar strakke constante toon.
- Veel versterkers worden ingestuurd met teveel signaal, doordat men het mengpaneel oneigenlijk gebruikt. Ik lees hier vaak dat bijv. een Mackie weinig headroom heeft, dus snel vervormt. Nu heeft een Mackie juist uitgesproken veel headroom, mits goed gebruikt, dus alles ongeveer 0 dB. Draai je een goede versterker met het goede ingangssignaal helemaal open, zul je wel vervorming krijgen, maar dit nauwelijks horen. De vervorming ontstaat veel eerder, als het ingangsignaal te hoog is.

Een simpele toepassing van de wet van Ohm leert dat wanneer een versterker 100W kan leveren aan bijv. 4 Ohm, en je luidspreker is 4 Ohm, maar 50 W, je gewoon je luidspreker opblaast, zonder dat je echt achteroverslaat van de vervorming. (Dit in tegenstelling van bijv. een gloeilamp van 40W, deze neemt maar 40W vermogen op. Eenversterker levert echter bij meer vermogen gewoon een hogere spanning, waar de luidspreker dan dus niet tegen kan.)

Conclucie: Zorg dat je luidsprekers altijd meer vermogen hebben als je versterker!

Ik ben hierboven vergeten te vermelden dat ik over echt professionele spullen praat. Je Sony HIFI seje zal gewoon veel eerder vervormen, ook al heb je zwaardere speakers erbij gekocht. Dit ligt echter aan het ontwerp van de spullen. Bij de consumenten elektronica gaat het meer om verkoop specificaties dan om echte kwaliteit.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Conclucie: Zorg dat je luidsprekers altijd meer vermogen hebben als je versterker!

Theoretisch klopt het wel. Alleen als je versterker te veel moeite moet doen om die luidspreker van stroom te voorzien dan gaat hij vervormen. En dan zakt het laag in als een baksteen en krijgt het hoog ook minder om het deftig weer te geven. En als je dan wat over houd met die versterker heb je daar geen last van. Alleen moet je niet die knop helemaal naar links draaien want dan heb je een probleem. (of liever gezegd twee) :)

Theoretisch klopt het wel. Alleen als je versterker te veel moeite moet doen om die luidspreker van stroom te voorzien dan gaat hij vervormen. En dan zakt het laag in als een baksteen en krijgt het hoog ook minder om het deftig weer te geven. En als je dan wat over houd met die versterker heb je daar geen last van. Alleen moet je niet die knop helemaal naar links draaien want dan heb je een probleem. (of liever gezegd twee)

De versterker is de energiebron. Als die 10 W kan leveren aan 4 Ohm, en je luidsprekers kunnen dit vermogen aan, dan heb je een heel slechter versterker als ie gaat vervormen, als hierboven omschreven. Hij kan dan gewoon geen 10 W leveren!

Nou ja, we zitten wel op de goede richting maar het net even anders.

Maar qua versterkers kun je tweedehands kwaliteits hifi versterkers kopen die ongeveer net zo duur zijn als die RA150's en nog eens beter presteren ook. (zag laatst nog een paar Quad303's op marktplaats staan voor rond de 200€ en da's dikke pret om te hebben IMO)

En het hangt er maar net vanaf hoe laag hij nog kan versterkerken (was het meeste vermogen kost) zonder de rest van het spectrum al teveel te benadelen. Monitors gaan over het algemeen lager dan hifi boxen omdat het nog rauwe onbewerkte muziek is tijdens het mixen. Dus is het niet meer dan logisch dat die versterkers ook wat meer op dat vlak helpen.
Daarom zijn aktieve speakers ook wel prettig omdat die daar speciaal op afgestemd zijn.

Maar als je kijkt naar vermogens is er dus wel een verschil tussen piek vermogen en RMS vermogen. En mocht je in de winkel zijn gewoon het kousje van de naad vragen. ;)

Bedankt voor de tips...Ik kan in het geval van de Monitor 1's dus toch beter voor de RA-150 gaan. 't Is mij in ieder geval weer wat duidelijker.

even nog opmerken.. Watts zeggen niet al te veel
mijn versterker is maar 1 W in klasse A .. imho het meest gebruikte ;)

Als je kan ... kies voor Klasse A..
het is veelweg natuurlijker aangezien bij een kalsse A schakeling je stroomtoevoer genoeg blijft. Dit kan zich terugverdienen in de 'decay' van je instrumenten. Wat tot positief gevolg heeft dat je mix veel natuurlijker wordt.
Echter als je niet te dure monitoren neemt.. is het opzich niet nodig.
Dit was tip 1 :D

over vermogen..
Je kan beter meer versterkervermogen hebben (rms allemaal) dan monitoen.. dat is puur omdat als je speaker erom 'vraagt' (theoretisch doet ie dat niet) de versterker het kan geven.. anders heb je de kasn dat de versterker gaat vervormen en gelijkspanning gaat produceren zodat je je monitoren toch nog molt ;)
Dit was tip 2 :D

btw..
een Tannoy system x00a is nie taan te raden.. dit komt door de ondervoedde versterking hierin.. even op letten :) de niet actieve met losse versterker vind ikzelf een heel mooi dingetje..
dit was tip3 :D

Back