Melodie vloeiender inspelen

Ensemble

Ouwe rot
Wat ik me nou afvraag he? Je kunt je wel verdiepen in alle theorie over akkoordenprogressies, trappen, toonsoorten etc. Allemaal zeer nuttige informatie! Wat echter niet komt met deze kennis is het vloeiende spel die je wel beoogt. Kijk met akkoorden kan er weinig fout gaan, die pak je vaak op de eerste tel of later maar dat gaat dan nog wel. Maar wat nu als ik een melodie wil spelen die niet al te amateuristisch klinkt? Dus niet ta ta ta ta maar verhalend ingespeeld is? Bestaan er trucjes (behalve veel te oefenen uiteraard) om een melodielijn vloeiender, oprechter en gemeender in te spelen? Moet ik de melodie eerst neuriën of eest verbeelden of wat? Volgens mij bedoel ik dus eigenlijk hoe ik de gekozen melodie-ritme beter leer toepassen?

Tips?

Danke!

Precies! Talent en jarenlange oefening, waar kan ik dat downloaden?

..binnen de door god aan mij geschonken mogelijkheden wil ik er dus wel alles uithalen. Ik ben er dan wel weer van overtuigd dat het dan ook wel goed komt. Als ik zie hoeveel meer ik nu kan dan zeg een half jaar geleden dan blijf ik hoopvol over de progressie. Jij ook over de jouwe?;)

Wat ik me nou afvraag he? Je kunt je wel verdiepen in alle theorie over akkoordenprogressies, trappen, toonsoorten etc. Allemaal zeer nuttige informatie! Wat echter niet komt met deze kennis is het vloeiende spel die je wel beoogt. Kijk met akkoorden kan er weinig fout gaan, die pak je vaak op de eerste tel of later maar dat gaat dan nog wel. Maar wat nu als ik een melodie wil spelen die niet al te amateuristisch klinkt? Dus niet ta ta ta ta maar verhalend ingespeeld is? Bestaan er trucjes (behalve veel te oefenen uiteraard) om een melodielijn vloeiender, oprechter en gemeender in te spelen? Moet ik de melodie eerst neuriën of eest verbeelden of wat? Volgens mij bedoel ik dus eigenlijk hoe ik de gekozen melodie-ritme beter leer toepassen?

Tips?

Danke!

Het hangt wat van je muziek af, als jouw muziek veel handinspeelde elementen vereist, dan moet je misschien maar is wat pianolessen nemen ofzo.
Anders kun je in een sequencer het desnoods 1000 keer opnemen en/of overdoen, da's het mooie van de techniek :) Of gewoon vaak opnemen en dan de beste stukjes eruit pakken.

Verder kun je bepaalde noten quantiseren en andere weer niet bijvoorbeeld. Of alles quantiseren en er een swing overheen halen.

Als je speel techniek slecht is kan je de melodieën maar het beste simpel houden anders klinkt het gekunsteld.
Maar ieder nadeel heb zijn voordeel want simpele melodieën werken vaak het beste, je ziet vaak dat gasten die goed kunnen
spelen ook vaak ingewikkelde dingen neerzetten die dan ook weer gekunsteld klinken.

De melodie in een lager tempo luisteren/inbeelden, met precies alle nuances. Daarna langzaam sneller. Eventueel ook iets trager inspelen.

Bestaan er trucjes (behalve veel te oefenen uiteraard) om een melodielijn vloeiender, oprechter en gemeender in te spelen?
dat gevoel moet je gewoon zelf bezitten en kunnen overbrengen...
het lijkt me niet dat je dat kan aanleren (afgezien van nadoen nutuulk maar dan is het weer een mentaal ding)

Ik denk dat dit erg veel samenhangt met die je je voelt.
Sterker nog: ik denk dat dit MOET samenhangen met hoe je je voelt.

Muziek = gevoelsuitdrukking.
Als je dat omdraait krijg je: gevoel = muziakele expressie.
Dus al je je melodieen porecht en vloeiend wilt spelen, dan moet je je eerst voelen zoals je wilt dat de muziek gaat klinken.

Mijn advies zou dan ook zijn: probeer juist minder vast te klampen aan theorie, les en oefeningen.
Maar laat gebeuren wat je gevoel je opdraagt.

Bovenstaande is geen zwart/wit bewering. Oefeningen, les en theorie vind ik ook belangrijk.

dat gevoel moet je gewoon zelf bezitten en kunnen overbrengen...
het lijkt me niet dat je dat kan aanleren (afgezien van nadoen nutuulk maar dan is het weer een mentaal ding)
Ik denk dat je dat wel kunt aanleren, de een wat beter dan de ander. De electronische dansmuziek is nu eenmaal niet zo heel erg melodie krachtig, dus daar vind je erg weinig 'scholingsmogelijkheden'. De rest van de dansmuziek - en dat is heel erg veel muziek, wereldwijd - barst van de melodiën, waarvan er erg veel alleen uit melodie bestaan.
Ga je op die ´etnische zoektocht´, dan leer je heel erg veel over dynamiek, versieringen en vooral het gebruik van intervallen, dus de stapjes tussen de aparte tonen. Maar die zoektocht heeft heel veel tijd nodig en het liefst ook professionele begeleiding :)

Zelf zoek ik het graag in de praktijk. In huis, auto en werkplek slingeren muziekinstrumentjes rond, waarop je alleen maar melodietjes kan spelen: ze hebben slechts 1 snaar!
Zie: http://www.smokeymountaindulcimer.com/other.htm
De Canjo is eigenlijk een instrument dat langs de Mississipie door de straatarme negers werd bespeeld, zonder frets. Spotgoedkoop te maken en je kan er heel goed de blues op spelen. Maar iedere melodie is mogelijk. En door de eenvoud dwingt het de speler meer aandacht te geven aan de melodie: waar harder of zachter, een loopje tussendoor, een vibrato (met de ringvinger aan de blikrand trekken) en noem maar op. Na een uurtje proberen ga je vanzelf over tot een soort van interessant maken van de muziek. € 10,60 + € 4,- zijn de kosten niet (thuisbezorgd) en het is lollig...
Blaine Horlocker heeft er eentje met een piezo element uitgerust (heeft een aantal voordelen) en daarmee heb ik van de week nog een paar stukjes mee uitgevoerd.
Hij maakt ze ook voor linkshandigen :D

Wout

PS de meeste muziek op de wereld, vroeger en nu, is er om op te dansen.
Concertmuziek en gelegenheidsmuziek (bv kerkgezangen) is maar een deel...

Attachments

• CANJO%20003.jpg
    CANJO%20003.jpg
    77,3 KB · Bekeken: 54
Gebruik je de-quantizer :P

Tips?

Danke!

hmmm...

nou goed, het is denk ik dan relevant waarom je uberhaupt muziek maakt. wat is je motivatie, is 't om lol te hebben, om te ontspannen, om iets moois te maken, om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. dit zijn allemaal constructieve motivaties en daar zijn er nog meer van te noemen natuurlijk.

maar als muziek maakt om interessant, intellectueel of hoogwaardig over te komen. om nare denkbeelden te verspreiden of een negatieve invloed te hebben op de maatschappij dan zijn dat destrucieve motivaties. ook daar zijn er meer van te noemen.

als je constructieve motivaties hebt zul je altijd oprechte, originele, expressieve, kortom artistieke muziek maken. die gemeend is en ook ritmisch interessant en niet alleen intellectueel/technisch interessant.

je vraagt eigenlijk is er een techniek om de niet technische aspecten van muziek te leren. antwoord is nee, want dat is een paradox.

een goeie metafoor is denk ik: stel je bent geen muzikant maar een spreker. dan zou je denk ik ook niet vragen aan andere sprekers: 'Hoe kan ik nou oprecht overkomen en overredingskracht hebben en niet alleen maar een verzorgd geschreven verhaal afsteken?'
ook daar is namelijk het antwoord op die vraag: 'Als je oprecht bent en iets te melden hebt wat je meent, dan komt het oprecht en gemeend over. Als je iets meld waar je niet in gelooft of achter staat dan komt dat ook zo over'.

en als je denkt of gelooft dat daar wel technieken voor zijn dan wordt het resultaat alleen maar erger. kijk maar naar een willekeurige woordvoerder of politicus die iets moet verkondigen wat ie eigenlijk niet gelooft of waarvan hij weet dat het een leugen is. als ze dan technieken gaan gebruiken door dom te glimlachen en postuur enz dan komt het alleen maar nepper over.

Dank voor alle reacties. Zitten erg bruikbare tips bij.
@hand klap ka: Ik vraag juist wel naar de technische aspecten van muziek dus zie je paradox niet helemaal. Daarnaast maak ik muziek om iets moois te maken waar ik zelf en de door mij gewaardeerde mensen van genieten, that's it, hoogwaardig ben ik al.

oprechtheid, hoe gemeend de muziek is. dat zijn geen technische aspecten

"Bestaan er trucjes (behalve veel te oefenen uiteraard) om een melodielijn vloeiender, oprechter en gemeender in te spelen?"

aan de hand daarvan zeg ik, nee daar zijn geen trucjes/technieken voor. want dat zijn geen technische aspecten. vloeiender dat kan met technische aspecten te maken hebben.

Natuurlijk zijn er tal van mogelijkheden om e.e.a. te verbeteren, het is wel lastig advies geven als je niet specifieker bent over je "probleem". Kan je meer vertellen waar je tegenaan loopt en misschien zelfs een voorbeeld MP3-tje plaatsen?

Ens! Ik heb je gewaarschuwd voor lieden die je aanraden theorie uit je hoofd te zetten he :D

Theorie heeft hier toch niets mee te maken?
Of zijn hier mensen die het contrapunt gebruiken?
Of these versus antithese in de vorm?

Spelen en het liefst zonder begeleiding, dus met maar één vingertje en het liefst op een zo expressief mogelijk instrument...

Wout

Grappig, ik heb juist problemen om bij pianospel de akkoorden vlot bij de melodie te spelen (en ik ben linkshandig dus het is dan nog mijn betere hand...). De akkoorden komen er bij mij nogal BAM BAM BAM uit, niet echt lief. :) Met melodieën gaat het me beter af om ze vloeiend in te spelen, maar nog lang niet zo goed als ik zou willen. En naast talent kan ik daar maar 1 ding over zeggen: oefenen, oefenen, oefenen. Ik ben na jaren nog niet waar ik wil zijn. Wat ik (onbewust) doe is de melodie in stilte zingen terwijl ik ze speel. De synth is mijn stem. Een beetje zoals een gitarist die in stilte iedere noot die hij aanslaat staat te kelen, maar dan sexy en niet zo aanstellerig. ;)

Oh, ik dacht dat de drum het hoofdinstrument was :D
Zowiezo is die drum veel te druk bij zo'n eenvoudige melodie. Eigenlijk heeft de melodie helmaal geen drum nodig. En ook niet die scherpe geluiden in de harmonie.

De dubbele noot aan het begin in de maat. Alles gaat lekker op de tel en hier is een soort hikje. Dat loopt nooit erg lekker. Rust in de begeleiding is hier juist heel belangrijk. De melodie rust slechts op de eerste drie noten, dus dat tegenloopje (anti-thesis) mag wel een andere dynamiek hebben. Ik zou de melodie in een hoger octaaf spelen, want nu is het wel erg vaag. Misschien het geluid van de harmonie wisselen met die Rhodes? Die dan wel het tegenloopje speelt...

Tot zover mijn kritiek.

Wout

Back