dat gevoel moet je gewoon zelf bezitten en kunnen overbrengen...
het lijkt me niet dat je dat kan aanleren (afgezien van nadoen nutuulk maar dan is het weer een mentaal ding)
Ik denk dat je dat wel kunt aanleren, de een wat beter dan de ander. De
electronische dansmuziek is nu eenmaal niet zo heel erg melodie krachtig, dus daar vind je erg weinig 'scholingsmogelijkheden'. De rest van de dansmuziek - en dat is heel erg veel muziek, wereldwijd - barst van de melodiën, waarvan er erg veel alleen uit melodie bestaan.
Ga je op die ´etnische zoektocht´, dan leer je heel erg veel over dynamiek, versieringen en vooral het gebruik van intervallen, dus de stapjes tussen de aparte tonen. Maar die zoektocht heeft heel veel tijd nodig en het liefst ook professionele begeleiding
Zelf zoek ik het graag in de praktijk. In huis, auto en werkplek slingeren muziekinstrumentjes rond, waarop je alleen maar melodietjes kan spelen: ze hebben slechts
1 snaar!
Zie:
http://www.smokeymountaindulcimer.com/other.htm
De Canjo is eigenlijk een instrument dat langs de Mississipie door de straatarme negers werd bespeeld, zonder frets. Spotgoedkoop te maken en je kan er heel goed de blues op spelen. Maar iedere melodie is mogelijk. En door de eenvoud dwingt het de speler meer aandacht te geven aan de melodie: waar harder of zachter, een loopje tussendoor, een vibrato (met de ringvinger aan de blikrand trekken) en noem maar op. Na een uurtje proberen ga je vanzelf over tot een soort van interessant maken van de muziek. € 10,60 + € 4,- zijn de kosten niet (thuisbezorgd) en het is lollig...
Blaine Horlocker heeft er eentje met een piezo element uitgerust (heeft een aantal voordelen) en daarmee heb ik van de week nog een paar stukjes mee uitgevoerd.
Hij maakt ze ook voor linkshandigen
Wout
PS de meeste muziek op de wereld, vroeger en nu, is er om op te dansen.
Concertmuziek en gelegenheidsmuziek (bv kerkgezangen) is maar een deel...