Is muziek niet iets non-verbaals?

code17

Ouwe rot
Ik maak dit forum nu een jaartje mee... en dacht.....vind? wat dan ook.. dat iedereen hier op een manier reageerd op andermans dingen die hun zogenaamde "cup of tea niet zijn" ... (inc ME..)Of dat bepaalde "muziek- soorten niet door de hun zogenaamde beugel cq smaak, hoe je t ook wil noemen..., kunnen. En dan vooral enquettes over: is dit K@t muziek of niet?( bepaalde genres gesproken... dubstep ... DANK 6!)) is dit belangrijk voor jullie forumleden? Vind de vraag zo onbelangerijk namelijk, en erg onbelangrijk in de intresse in synths... of t nu VST of hardware is?( heb ze beide) ... vind t nu een beetje een onzinnig en , ik weet t beter gedoe worden... :o: life and let life? En domme vragen ook serious nemen? (ik zal wel vloeken in de kerk)...8o);)

Live and let live? :geslaagd:

Muziek is nu eenmaal smaak. Daar valt niet over te discussieren vind ik. Net als kunst. Muziek is trouwens een kunst vorm, even daarvan afgezien.

Domme vragen bestaan niet (zeggen ze).
Wel vind ik dat velen tegenwoordig te snel naar de manier van vragen stellen grijpen, zonder eerst echt getracht te hebben er zelf achter te komen. Maar dat ligt denk ik ook vooral aan leeftijd en mentaliteit. Toen ik met mijn 'studio' begon (begin jaren '90), had ik (zoals velen toen) nog geen internet, en moest je het zelf uitvinden door de manuals te lezen, boeken te lezen, cursusjes te volgen en vooral veel te proberen: try and error.
Tegenwoordig is het meer van: weet je het niet? Vragen! Daar is men tegenwoordig wel erg snel mee vind ik. Daar leer je ook niets van. Zelf proberen leer je veel meer van. Dan ben je pas echt met muziek bezig, en kun je ook doorgronden wat je doet/wilt.

Verder vind ik dat sommigen (al dan niet terecht) zeer fel op sommige zaken reageren. Deed ik in het verleden trouwens ook. Maar met de jaren wordt je wel wijzer, en reageer je hoofdzakelijk op threads waar je het gevoel hebt ook een meerwaarde te kunnen leveren, en doe je niet meer aan alle discussies mee.

Interesse in synths (op welke manier dan ook) moet je wel hebben natuurlijk. Het is niet voor niets het SYNTHforum.

Vind de vraag zo onbelangerijk namelijk, en erg onbelangrijk in de intresse in synths... of t nu VST of hardware is?( heb ze beide) ... vind t nu een beetje een onzinnig en , ik weet t beter gedoe worden... :o: life and let life? En domme vragen ook serious nemen? (ik zal wel vloeken in de kerk)...8o);)
De synthforum etiquette is helaas ver te zoeken inderdaad.

We zijn vrijgevochten eigenzinnige Nederlanders/Hollanders/Vlamingen met een zeer uitgesproken mening, luisteren graag naar ons zelf en niet goed naar anderen....

daar begint de ellende meestal mee .. :P

Live and let live? :geslaagd:

Muziek is nu eenmaal smaak. Daar valt niet over te discussieren vind ik. Net als kunst. Muziek is trouwens een kunst vorm, even daarvan afgezien. ...
Nu is het wel heel wat jaartjes geleden dat ik op de kunstacademie zat, dus het zal wel achterhaald zijn, maar daar was de regel: "Over smaak valt heel goed te twisten. Het is het enige onderwerp waarover twisten interessant is!" Men mag zichzelf gerust afvragen waarom iets mooi of lelijk gevonden wordt.

Daarbij vraag ik me de titel van deze thread af...
Ik ga ervan uit dat muziek juist erg verbaal is. Dat het zeer veel met taalstructuren te maken heeft.
Sterker nog, de stelling dat muziek de 'universele taal' is, gaat voor mij niet op.

Mijn knuppel in het hok :)

Wout

Je geeft precies het probleem aan, vooral hoe wij hier in Nederland er tegen aankijken.
Hier heerst de angst persoonlijk te worden. Gewoon iemand een 'lul' vinden is not done, tenzij dat door iedereen wordt gevonden, of tenminste gebracht wordt alsof iedereen dat zo vindt: "Het is algemeen bekend dat ... een 'lul' is." Werkelijke communicatie over zulke zaken kan alleen plaatsvinden als er op persoonlijke basis wordt gehandeld, dus als er volledige aanspreekbaarheid aanwezig is.
Op dit forum heerst die 'blijf onpersoonlijk' houding erg sterk.
Slecht voor een echte discussie en goed voor gemeenplaatsen cq spreekwoorden/tegeltjes waarheden :)

Wout

Eh....wat lul je nou ?!8~

Is het ook niet persoonlijk iemand een lul te vinden dan ?
Misschien is iemand voor de grotere mainstream een lul , maar is het dan gelijk een lul ?
Het zelfde geld voor muziek die haast niemand kut vind.

Hier in nederland is ook heel iets anders dan daar in nederland en dat kan de buurman al zijn.

Persoonlijk hou ik van kut muziek.8)

Het synthforum kan soms best wel een hoge zuurtegraad hebben vind ik.

Zeker als je dit vergelijkt met internationale fora.

Over het "not my cup of tea" ding, dit zou waarschijnlijk liggen aan het feit dat veel sf leden een heel uitgesproken mening hebben als het om muziek stijl, arrangementen ect gaat.

En wat mij betreft mag alles ter discussie staan.

Zelfs het gebruik van synthesizers in elektronische muziek(:

Als je zegt "niet iets non-verbaals", is dat dan gelijk aan "iets verbaals"? ;)

Dat zijn een hoop vragen tegelijk waarbij het zou helpen als je ze even in een lijstje zet in plaats van in een stream of consciouness :P.

- manier van reageren op andermans smaak
- genres die met de nek worden aangekeken
- waarom hard/soft zoveel uitmaakt
- domme vragen serieus nemen

1) Het internet geeft je de mogelijkheid om alleen rond te hangen met mensen die hetzelfde denken als jij. Het is de ultieme kliekjesvormer waarbij je specifieke "fandoms" hebt. Je wordt nooit meer geconfronteerd met iets dat je niet aanstaat als je dat niet wil. Dat betekent dat alles dat "vreemd" is gelijk veel harder eruit wordt getrapt.

2) je noemt dubstep. Nou wil het zo zijn dat je om de zoveel tijd een genre of artiest hebt die iets maakt en het blaast op - het wordt ontzettend groot. Gelijk daarna krijg je een hele horde mensen die het horen en het ook willen maken, de naieve vraag "hoe maak ik dit" stellen en in 9 van de 10 keer er de moeite niet voor willen doen. Dat soort vragen beantwoord je de eerste keer, maar na de 5e keer komt 't je de strot uit en bij de 10e keer ga je gewoon schoppen. Het geeft ook gelijk een vieze smaak in de mond als je de term ziet omdat je het associeert met die onprettige personen. Op het moment dat een genre wordt opgepikt en mensen proberen zo snel mogelijk iets uit te persen zonder te letten op enige kwaliteit of originaliteit, dan ben je snel geneigd te zeggen dat het allemaal zuigt.

3) het maakt ook geen zak uit, maar men moet wat hebben om over te kissebissen. De enige persoon die uiteindelijk gelukkig moet zijn met een bepaalde setup, dat ben jezelf, daar veranderen honderd forumposts (en posters) niks aan.

4) there are no stupid questions, but there are lots of inquisitive idiots ;). Doordat je in tekstformaat geen stemtoon en gezichtsuitdrukkingen hebt is het een heel stuk lastiger om uit te vinden of iemand iets serieus zegt.

Persoonlijk hou ik van kut muziek.8)

een kut is positief! ( vind ik)...dus positieve muziek is wel iets waar ik van hou....maar ja er zijn mensen die houden van lullen ipv kutten. Dus dan is lul muziek ook te horen....

=)

Ik maak dit forum nu een jaartje mee... en dacht.....vind? wat dan ook.. dat iedereen hier op een manier reageerd op andermans dingen die hun zogenaamde "cup of tea niet zijn" ... (inc ME..)Of dat bepaalde "muziek- soorten niet door de hun zogenaamde beugel cq smaak, hoe je t ook wil noemen..., kunnen. En dan vooral enquettes over: is dit K@t muziek of niet?( bepaalde genres gesproken... dubstep ... DANK 6!)) is dit belangrijk voor jullie forumleden? Vind de vraag zo onbelangerijk namelijk, en erg onbelangrijk in de intresse in synths... of t nu VST of hardware is?( heb ze beide) ... vind t nu een beetje een onzinnig en , ik weet t beter gedoe worden... :o: life and let life? En domme vragen ook serious nemen? (ik zal wel vloeken in de kerk)...8o);)

Volgens mij dek je jezelf in door te zeggen dat iets niet je cup of tea is. Als je dan commentaar krijgt op jouw reactie 'echt bullshit', dan kun je er altijd op terugvallen 'ja weet ik veel ik zei toch dat het niet mijn cup of tea was'. :koffie:

Denk dat het voor sommigen wel belangrijk is. Als je tegen de 40 loopt, dag in dag uit op zolder ingewikkelde synthesizerpatches zit te ontwerpen, zonder verder iets noemenswaardigs te bereiken, dan doet het wel veel pijn als een paar knulletjes van begin 20 met een nieuw genre opeens veel succes hebben. Terwijl synths jouw ding zijn. En jij zo je best doet om iets bijzonders te maken. En zij mischien zelfs wel gewoon presets gebruiken. En allemaal dezelfde. En nog software synths ook.

Maar dat moet je dan wel even bevestigd zien door anderen, dat het echt kut is wat zij doen. Dan is je wereldbeeld weer bevestigd, en kun je met een gerust hart doorwerken aan je verantwoorde, intelligente, onluisterbare gerommel in de marge.

:duivels:

Denk dat het voor sommigen wel belangrijk is. Als je tegen de 40 loopt, dag in dag uit op zolder ingewikkelde synthesizerpatches zit te ontwerpen, zonder verder iets noemenswaardigs te bereiken, dan doet het wel veel pijn als een paar knulletjes van begin 20 met een nieuw genre opeens veel succes hebben. Terwijl synths jouw ding zijn. En jij zo je best doet om iets bijzonders te maken. En zij mischien zelfs wel gewoon presets gebruiken. En allemaal dezelfde. En nog software synths ook.

Maar dat moet je dan wel even bevestigd zien door anderen, dat het echt kut is wat zij doen. Dan is je wereldbeeld weer bevestigd, en kun je met een gerust hart doorwerken aan je verantwoorde, intelligente, onluisterbare gerommel in de marge.

:duivels:

Maar het omgekeerde klopt natuurlijk ook. Als je tegen de 17 loopt, op school de bink uithangt met je instant muziek, overal schijt aan hebt en later fulltime heftruckchauffeur en parttime dj gaat worden dan moet je je natuurlijk ook afzetten tegen de oude garde. Die kamer vol met peperdure mooie spulletjes om lekker te fröbelen in de marge zal er voor jouw nooit komen. Dan wil je ook je wereldbeeld bevestigd hebben dat je daar toch niks aan mist.

Maar het omgekeerde klopt natuurlijk ook. Als je tegen de 17 loopt, op school de bink uithangt met je instant muziek, overal schijt aan hebt en later fulltime heftruckchauffeur en parttime dj gaat worden dan moet je je natuurlijk ook afzetten tegen de oude garde. Die kamer vol met peperdure mooie spulletjes om lekker te fröbelen in de marge zal er voor jouw nooit komen. Dan wil je ook je wereldbeeld bevestigd hebben dat je daar toch niks aan mist.
Mjah die zijn toch wat ondervertegenwoordigd op synthforum hoor...Zeker in vergelijking met die andere groep...

(of heb ik de "Hardware synths zijn kut!"/"Waarom altijd die Lately Bass?"/"Vroeger was alles minder!"/"JMJ is nep!"-topics allemaal gemist?)

Back