Is muziek niet iets non-verbaals?

Tja, ik denk dat als je wat jaartjes meegaat, je veel meer een soort overzicht krijgen van muziek. Dan bedoel ik dat je goed weet waaruit een stijl ontstaan is, en dan niet altijd even enthousiast bent over the latest fad.

Dubstep is daar voor mij een mooi voorbeeld van, ik ken een boel D&B DJ's en muzikanten die ineens helemaal overstag zijn gegaan, en die in mijn ogen voordien gewoon veel betere muziek maakten. Maar ja, sommigen kiezen ervoor iets te maken wat aanslaat, en anderen om iets te maken waar ze zelf (bijna) 100% achter staan. Dat kan je gefriemel in de marge noemen, maar het heeft voor mij ook wel iets met zelfrespect te maken. Of alleszins respect voor de muziek die je graag hoort.

Nou niet dat populaire muziek slecht is, verre van, ook Frans Bauer zit erg goed in elkaar, dat kan je helemaal objectief bekijken. Zeker als je kijkt naar 'het product' dan is een hoop top 40 muziek echt prima gemaakt. Het functioneert.

de meute gaat mee met de trends
of de meute bepaald de trent en de muzikant loopt er achteraan... dakkenooknog...

jip en janneke moeten gewoon aan de ontbijttafel zitten te vreten, die hoeven verder niet te weten hoe die tafel in elkaar steekt...

Laatst gewijzigd:
Overigens sluit je met die bewering dat goede composities ook op gitaar of piano gespeeld kunnen worden wat kort door de bocht, volgens mij sluit je daarmee een heleboel niet-westerse muziektradities buiten...

ja het is kort door de bocht. maar in de daw wereld van synthforum?
denk dat de meerderheid op het forum,en zeker de beginners geen .tun files gebruiken.
niet westerse daw muziek, das toch voor 30+ wiskundigen.

en je hebt nog Prepared piano...........en die gast die sitar speeld op zijn gitaar.:okdan:

Nou niet dat populaire muziek slecht is, verre van, ook Frans Bauer zit erg goed in elkaar, dat kan je helemaal objectief bekijken. Zeker als je kijkt naar 'het product' dan is een hoop top 40 muziek echt prima gemaakt. Het functioneert.

vergeet pierre kartner niet.
of je er nu van houd of niet, of je nu vind dat het eenvoudige accoordjes en nootjens zijn, hij geeft per nummer wel iets mee wat zeker zeer muzikaal is en het essentiele gevoel weet te raken bij zeer velen. en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan

is het niet simpel zo dat over persoonlijke voorkeuren niet te twisten valt. dat is subjectief.

als ik blauw een mooie kleur vind en rood niet, dan is daar weinig meer tegenin te brengen dan:
"nee, rood is mooi en blauw is een een vreselijk lelijke kleur". of: "precies! blauw is prachtig en rood is lelijk". Zo ook bijvoorbeeld met combinaties van kleuren. Dat zijn puur emotionele en persoonlijke keuzes. tja, zonde van de tijd en energie om daar nog over te mieren-copuleren.

maar als je gaat hebben over wat je technisch kan doen met die kleuren, dan valt er wel over te twisten. dat is objectief:
"de blauwe muur moet wat lichter zodat die andere muur wat naar voren komt".
"de compositie van het schilderij is niet in balans. Het rode vlak overheerst het kleine blauwe vlak".
Dit overlapt natuurlijk wel weer snel de persooonlijke voorkeur, maar misschien kan je zeggen: alles wat je kan leren is objectief. techniek. truken...

zo is het dan ook met muziek denk ik.
als ik persoonlijk echtl niet van smartlappen hou dan kan ik nog wel puur objectief luisteren naar de tekst, vorm, muzikale bouwstenen en opname/mix-technieken.

en dat is dan waarschijnlik wat kunst is en een kunstenaar/muzikant doet:
iets persoonlijks subjectiefs plaatsen/koppelen in/aan een bekende objectieve wereld....

enzovoort...wat een fijn gezwetz! 8>

geldt in de muziek/popwereld niet:

" niet lullen, maar spele!'

nog ff een toevoeging, de muziek van bouwer en pierre kan je ook in een jazz of funk punk fidget dub house jasje steken, en het werkt nog steeds. maar dan wel voor een andere doelgroep. (hardstyle is hier een mooi voorbeeld van)
bovenstaande geld voor 99% van de evergreens.....die leunen nooit voor 100% op de sound.

de sound is een middel om muziek te maken maar hoort nooit het doel te zijn. daar heb je compositie voor.
en krijg ik een pm als die poing op gitaar af is? ben benieuwd

nog ff een toevoeging, de muziek van bouwer en pierre kan je ook in een jazz of funk punk fidget dub house jasje steken, en het werkt nog steeds. maar dan wel voor een andere doelgroep. (hardstyle is hier een mooi voorbeeld van)
bovenstaande geld voor 99% van de evergreens.....die leunen nooit voor 100% op de sound.

de sound is een middel om muziek te maken maar hoort nooit het doel te zijn. daar heb je compositie voor.
en krijg ik een pm als die poing op gitaar af is? ben benieuwd

Compositie, klank/uitvoering en niet direct muziekgerelateerde aspecten als imago, mode, distributie en geluk bepalen gedrieƫn even veel of iets een hit wordt of niet.

bikkel ja precies.

ytse, ik maak/luister zelf ook graag noise.
of iets vet klinkt kan ik voor jou niet beoordelen. daar begint dus al het forum gezeik....

Wel kan je muziek (al is het jouw stylo niet) wel beoordelen op compositie en/of techniek....dat zouden we wat vaker moeten doen...he, antwoorden geven waar je mee aan de slag kan.

Poing poing poing poing poing ect......... House hitje uit de jaren 90 gemaakt door rotterdam termination source.

Rotterdam Termination Source - Poing - YouTube

Nog eens geluisterd en er zit ook helemaal niets in.
Geen bas, geen begeeliding anders dan wat kale drums en dat is het.

Ongelooflijk dat we hier 20 jaar later nog steeds over praten

Wss ooit gemaakt door een jochie van 15 ofzo die geen kaas gegeten gad van akkoorden e.d. en dus daar ook maar niets aan deed. Drums en lead: altijd goed........

Paul

Nog eens geluisterd en er zit ook helemaal niets in.
Geen bas, geen begeeliding anders dan wat kale drums en dat is het.

Ongelooflijk dat we hier 20 jaar later nog steeds over praten

Wss ooit gemaakt door een jochie van 15 ofzo die geen kaas gegeten gad van akkoorden e.d. en dus daar ook maar niets aan deed. Drums en lead: altijd goed........

Paul

Wel....
https://www.synthforum.nl/forums/member.php?u=13065

https://partyflock.nl/artist/24156:Maurice_Steenbergen.html <-- 20 jaar dus

Ja ik voel me in 1 klap 10x ouder worden als ik dit lees..........

Paul

ik denk dat ik misschien wel ouder ben dan jou, Ptaurus! 8o)

in 1992 was ik niet bezig met zulke geestdodende muziek als dit pliong-nummer en
luisterde naar hele andere dingen. klassiek, jazz, complexe pop, enzovoort....

ik ben niet zo'n liefhebber van die simpele boink ploing boem boem boem boem muziekjes...

:mexico:

ik denk dat ik misschien wel ouder ben dan jou, Ptaurus! 8o)

in 1992 was ik niet bezig met zulke geestdodende muziek als dit pliong-nummer en
luisterde naar hele andere dingen. klassiek, jazz, complexe pop, enzovoort....

ik ben niet zo'n liefhebber van die simpele boink ploing boem boem boem boem muziekjes...

:mexico:

Ik bedoelde ermee: het feit dat ik het nummer ken (en zelfs heel bewust heb mee gemaakt) en iemand geeft met "het "? " het niet te kennen voor aangeeft dat hij vrij jong is. Je moet wel heel wereldvreemd zijn geweest (denk ik) het nummer niet te kennen als je van deze tijd was. Dat is m.i. ongeveer hetzelfde dat je iemand als Lady gaga niet kent als je in deze periode jong bent. Dat wil niet zeggen dat je het ook geod vindt, maar er is dusdanig veel aandacht voor dat je heel veel moeiet moet doen om er geen kennis van te nemen.

En natuurlijk ben ik ook geen liefhebber van dit soort eenvoudige muziek, maar ik vind het wel fascinerend dat zoiets de geschiedenis ingaat als klassieker in het genre.

En ik ben 46. En da's oud...... (zeker in vergelijking met al die jonge honden hier)

Paul

Poing is ook geen nummer wat je op retro-feesten hoort, terwijl talloze andere platen uit die tijd wel steeds terug blijven komen. Het is gewoon een gimmick-plaatje, net zoals heel veel platen uit die tijd. Al vind ik veel andere gimmicky hardcore platen uit die tijd toch wel heel goed, al blijf je je altijd afvragen of de makers destijds het zo serieus namen als ik het nu neem.

Gewoon de pure bruutheid en schijt aan alle regels maken een hoop goed ;) Wel jammer dat nummers als "Poing" en "Ruffneck rules the hardcore scene" voor het grote publiek staat voor de kwaliteit van alle hardcore uit die tijd.

Ik bedoelde ermee: het feit dat ik het nummer ken (en zelfs heel bewust heb mee gemaakt) en iemand geeft met "het "? " het niet te kennen voor aangeeft dat hij vrij jong is. Je moet wel heel wereldvreemd zijn geweest (denk ik) het nummer niet te kennen als je van deze tijd was. Dat is m.i. ongeveer hetzelfde dat je iemand als Lady gaga niet kent als je in deze periode jong bent. Dat wil niet zeggen dat je het ook geod vindt, maar er is dusdanig veel aandacht voor dat je heel veel moeiet moet doen om er geen kennis van te nemen.

En natuurlijk ben ik ook geen liefhebber van dit soort eenvoudige muziek, maar ik vind het wel fascinerend dat zoiets de geschiedenis ingaat als klassieker in het genre.

En ik ben 46. En da's oud...... (zeker in vergelijking met al die jonge honden hier)

Paul

we zijn dan even oud ! :geslaagd:

nee, ik ken dat nummer echt niet. ik volgde dat soort muziekstromingen ook helemaal niet.
ik ving misschien wel eens wat op via MTV. maar dat was puur commercieel en geen underground...

Back