bandopnemer

microphlexx

Affected user
In deze koude winterdagen ben ik op zoek naar een beetje warmte. Ik heb de bandopnemer Teac 3300 SX op het oog. Zou dat een goede keuze zijn om wat warmte toe te voegen aan mijn producties? Ik kan die kopen voor 150 euro is dat een goede prijs?

Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je doel precies is? Ga je bijv. de drums er doorheen gooien of een bepaalde synth waar nodig als effect, misschien je hele mix?

Oke, lijkt me nogal een flink verschil mbt het eindresultaat uit een DAW te worden. Ik heb er echter geen ervaring mee dus ik denk dat je even moet wachten op reacties van gebruikers van dergelijke apparatuur. Tape compressie krijg je er in ieder geval gratis bij en hij ziet er ook nog wel leuk uit vind ik...

150 euro is netjes als hij in goede staat is, zeker voor Belgie waar alles duurder lijkt. Die op marktplaats is goedkoop, want heeft een afstandsbediening en (belangrijker) NAB adapters. De 3300 serie zie je best vaak en onderdelen zijn redelijk makkelijk te krijgen.
Een goede keus? Tja, waarom niet. Het is niet zo dat alle taperecorders hetzelfde klinken, dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat alle analoge synths hetzelfde klinken. Maar Teac maakte goede machines. Helaas zijn ze inmiddels wel erg oud en goed onderhoud is belangrijk; op tijd het snaartje vervangen, tape transport schoon en gedemagnetiseerd houden, etc. Maar als dat consequent is gedaan en de koppen zijn niet te zeer versleten, dan kun je er best wat lol aan beleven.

Maar verwacht geen wonderen.

er zijn adressen ( die ook opsturen ) waar je een opgeknapte/ gereviseerde a77 of beter b77 voor ca 350 euro krijg. daar zou ik voor gaan, ook gezien de mogelijkheden voor eventueel onderdelen , er is een bloeiende markt voor.
die adapterspoelen gebruik ik nooit, leg er gewoon normale spoelen op.

als het is voor een "randje", of voor analoge echo/overdub effecten , is akai ook voldoende vaak. geluidskwaliteit wat minder, iets meer kleuring, maar vaak wel ijzersterk, inclusief de koppen. altijd natuurlijk voor een 3 kopsmachine gaan.
ander idee: fostex r8, tascam a8, tascam 4 sporen recoders , allemaal met 1/4 inch tape en een boel lol mee te maken. prijs vanaf 175 euro en meer.

Heb vorige week een Revox A77 voor een klein prijsje gekocht (ben er wel vanuit Gent naar Arnhem om gereden).
Service manual er ook bij.
Er zat een hoge frequentie storing op en alles diende gereingd te worden.
Dus..... opengooien die handel en met de luchtcompressor voorzichtig beetje bij beetje het stof uitblazen. (Stof van waarschijnlijk 3 eeuwen! :dubbel: ) Alles maar dan ook alles is uitgeblazen (ook de potmeters).
Koppen en loopwerk gereinigd en nu ...
Geen kraakje meer, niks van storing ook... warmte en analoge tape compressie!
Tja, ik heb het ook meer voor tape (alhoewel ik ook digitaal opneem hoor).
Als je echt je eindmix kraaknet op tape wilt zal je natuurlijk naar de duurdere Tascams (Teac was de consumer serie, net als Revox dit was van Studer), Otari's, Studers e.a. dienen te gaan :P. (evt. met bijhorende DBX systeem)
Het is natuurlijk te zien hoever je het wilt drijven en of het enkel voor je plezier (hobby, amusement) is of niet.
Niettemin, ik ben met m'n Revox een gelukkig mens en ik denk dat jij dat met je TEAC ook zult zijn :)

P.S. Probeer de koppen zeer goed te bekijken, zelfs met een vergrootglas.
Lees eerst deze pagina meer dan een keer om er een goed idee over te hebben.
http://www.analogrules.com/badheads.html :r:r:r
Test ook de spoelsnelheid met volle spoelen (helemaal laten op en afspoelen!) ;).
Grtz,
Exo.

Ik ben hem toch maar gaan ophalen. Hij klinkt heel lekker moet ik zeggen op het eerste gehoor. Ik heb wel nog iets moeten bijbetalen voor die dingen (de naam ben ik kwijt) waarmee je de banden vastzet die zaten er niet bij en nog een extra band. Maar de koppen zijn net vernieuwd en het is iemand die eraan kan werken. Ik mag altijd teruggaan naar hem als er iets is en hij heeft ook nog alle soorten onderdelen liggen. Die gast had een hele kamer vol met oude bandrecorders en radio's. Er zaten volgens mij wel hele dure spullen tussen. Ik ben er wel blij mee.

nou dat klinkt eigenlijk ook best wel heel oke,
succes en veel plezier ermee.
er is trouwens ook ooit ergens een prisma pocketje verschenen " de bandrecorder " misschien een tip..

Maak niet mijn fout om té goede tapedecks te kopen, want dan hoor je dus eigenlijk geen verschil met de bron (tenzij je bewust bv overstuurd gaat opnemen). :) Die decks heb ik dus weer verkocht.

Veel plezier met de tapedecks!

Attachments

• prismatape.jpg
    prismatape.jpg
    65,8 KB · Bekeken: 92
die ja, alhoewel ik een goedkopere voorkant heb

heb deze versie:

1370240740_5ce4bc5241.jpg

Back