Arturia MiniBrute analog synthesizer

Moedig van Arturia om de noodzaak van analoge synthese te duiden door dit apparaat te bouwen.

Echter.. Ik wil geen azijnpisser zijn in deze euforie... maareh...

Ik kan wel een beetje inschatten hoe dit wondertje opgebouwd is, en dat het gewichtloze plastic schatje ongeveer 6 jaar leeft en dat dan de knopjes en electronica (alles smd) het begeven.
Ik begrijp ondanks deze leuke nieuwe speeltjes toch wel heel goed waarom bijvoorbeeld een Korg Mono/Poly dik duizend euro kost.... die is er namelijk al zo'n 30 jaar, en blijft ook nog wel 60 jaar.

Deze Arturia zijn we over 6 jaar al lang vergeten vrees ik.

Ik weet van dichtbij dat knoppen en halfgeleiders in dit soort synths (denk aan novation e.d.) tegenwoordig van een inferieure wegwerp kwaliteit zijn, vooral de elco's (als ze er al in zitten en geen smd zijn)
Daarom zijn synths met encoders bijvoorbeeld altijd bij de reparateur, het is gewoon troep vrees ik.

Moest ff gaan zoeken naar de termen 'smd' en 'elco.' Kom ik een pagina op Wikipedia tegen inzake smd die als volgt luidt:

'Surface-mounted device, afkorting SMD, is een term uit de elektrotechniek en betekent letterlijk oppervlak-gemonteerd onderdeel. In tegenstelling tot een through-hole (doorvoergat) component wordt een SMD-onderdeel niet gemonteerd met behulp van aansluitingen door de printplaat heen, maar tegen de printplaat aan.

De industrie past tegenwoordig meestal SMD toe. Voordelen van de SMD-technologie zijn:
- Gunstiger mechanische eigenschappen waardoor minder ruimte nodig is voor een onderdeel op een printplaat waardoor elektrische apparaten kleiner en/of complexer kunnen worden. Ook kunnen aan beide kanten van de printplaat componenten worden gezet, omdat de aansluitpunten niet door de printplaat heen lopen.
- Gunstiger elektrische eigenschappen, zoals bruikbaarheid bij hogere wisselstroom-frequenties.
- Eenvoudiger en/of minder problemen bij het produceren dan bij through-hole, bijvoorbeeld omdat geen aansluitdraden van de onderdelen door de printplaat gestoken hoeven te worden (naald-en-draadprobleem).
- Minder afval tijdens het produceren en een handeling minder, omdat, anders dan bij through-hole, geen overtollige einden van de aansluitdraden afgeknipt hoeven te worden.
- Lagere kostprijs van elektronische componenten.

Geschiedenis

In de jaren '80 nam de noodzaak tot verkleining van gewone elektrische componenten verder toe. Men kwam op het idee de aansluitdraden van de through-holecomponenten weg te laten en aansluitpunten van deze 'nieuwe' componenten rechtstreeks op de printplaat te bevestigen. Toen bleek dat dit veel gunstige effecten met zich mee bracht, is er een hele nieuwe soort van technologie ontstaan namelijk de surface-mount technology, afgekort SMT. Vanaf het moment dat deze technologie echt begon door te breken is de toepassingsomvang van deze techniek gemiddeld met 20% per jaar toegenomen.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Surface-mounted_device

Ik ben geen electronica nerd maar mij lijkt het dat met die SMD-techniek gemakkelijker is reparaties uit te voeren dan wanneer je die oudere 'through hole' techniek toe past, toch?

Dat er misschien voor SMD is gekozen wil niet per definitie zeggen dat het dus slechter zou zijn.

Nee, omdat je voor SMD speciale apparatuur nodig hebt en voor through-hole niets meer dan een goeie soldeerbout (en evt. een desoldeerstation).
Kortom met through-hole heb je meer kans dat een goedbedoelende DIY'er of wat meer ouderwetse reparateur er nog iets aan kan repareren in geval van defect.
Met SMD is het hoogstens de fabriek (en die staat in China, dus waarschijnlijk wordt het hele bord wegeflikkerd, veel goedkoper om een nieuwe te laten maken onder supervisie van een Chinese kleuter...).
Waarschijnlijk zullen de betere reparateurs op termijn ook wel SMD kunnen maken, neem ik even aan. Maar SMD houd je echt niet tegen doordat een handje synth-hobbyisten daartegen zijn op basis van discutabele argumenten ('klinkt beter' etc.)

Mmm... Ben ik de eerste hier die 'm heeft gepreorderd? :D
Musician's Friend (USA) heeft een fijne aanbieding...
Internationale shipping erbij valt reuze mee, misschien heb ik ook es geluk bij de douane (laat ik er maar niet op rekenen...)

http://www.musiciansfriend.com/keyboards-midi/arturia-minibrute-monophonic-analog-synthesizer

Met coupon code 15offnow (geldig alleen tot 22/1, dus moet je er echt rap bij zijn) wordt dat 425 dollar.
Shipping is 25 dollar. Afrekenen op het moment dat hij wordt verscheept, hopelijk kakt de euro niet veel verder in t.o.v. De dollar.
Importheffing / BTW komt er dan nog bij, tenzij je veel geluk hebt...

Prijs in Europa zal wel 499 euro worden. En ik gok erop dat de Amerikanen 'm eerder krijgen... :D

De eerste upgrade van een dac is het vervangen van de smd componenten (elco's) rondom de dac, dat doet iedere high end technicus, en niet voor niks. Een meetbaar en hoorbaar verschil.

Geen discutabel argument, gewoon een feit.

Nee, omdat je voor SMD speciale apparatuur nodig hebt en voor through-hole niets meer dan een goeie soldeerbout (en evt. een desoldeerstation).
Kortom met through-hole heb je meer kans dat een goedbedoelende DIY'er of wat meer ouderwetse reparateur er nog iets aan kan repareren in geval van defect.
Met SMD is het hoogstens de fabriek (en die staat in China, dus waarschijnlijk wordt het hele bord wegeflikkerd, veel goedkoper om een nieuwe te laten maken onder supervisie van een Chinese kleuter...).
Waarschijnlijk zullen de betere reparateurs op termijn ook wel SMD kunnen maken, neem ik even aan. Maar SMD houd je echt niet tegen doordat een handje synth-hobbyisten daartegen zijn op basis van discutabele argumenten ('klinkt beter' etc.)

Een DAC is toch een Digital Analog Converter ? Die zal er bij de Arturia denkn ik niet opzitten toch ?
Of heeft dat bij pure analoge synths ook effect ?
Hoe dan ook, ik ben geen technicus maar maar mijn Polivoks van 25 jaar oud heeft ongetwijfeld zeer discutabele componenten die niet state of the art zijn (toen niet en nu al helemaal niet), maar juist dat maakt hem totaal onvoorspelbaar.
Dingen moeten het uiteraard wel blijven doen maar soundwise lijkt het mij niet altijd een aanbeveling om een zo clean mogelijke synths te engineeren.
Ach nogmaals, ik ben geen technicus, ik moet er misschien niets over zeggen, feit is uiteraard wel dat dit ding natuurlijk wel goedkoop is, dus dan zal er vast hier en daar een kwaliteitsbesparing zijn doorgevoerd.

http://www.musiciansfriend.com/keyboards-midi/arturia-minibrute-monophonic-analog-synthesizer

Met coupon code 15offnow (geldig alleen tot 22/1, dus moet je er echt rap bij zijn) wordt dat 425 dollar.
Shipping is 25 dollar. Afrekenen op het moment dat hij wordt verscheept, hopelijk kakt de euro niet veel verder in t.o.v. De dollar.
Importheffing / BTW komt er dan nog bij, tenzij je veel geluk hebt...

Prijs in Europa zal wel 499 euro worden. En ik gok erop dat de Amerikanen 'm eerder krijgen... :D

Heeft dat ding een stekker of moet je er dan nog een 230V adapter bij rekenen? Ja, er zijn hollanders in de zaal.

Kwam ik toch een best wel uitgebreide handleiding inzake SMD waarin het wordt voorgesteld als wel te doen: http://www.sparkfun.com/tutorials/36

als deze synth 30 jaaar geleden was gemaakt was dat nu een classic
ben er zeker van dat het het over 6 jaar nog altijd overgespraat wordt, of de grote moesten op zelfde lijn gaan denken zoals dit ontwerp en nog verder gaan

De prijs van de Arturia Minibrute is 499 euro. Het staat zo officieel op de website van Arturia http://www.arturia.com/evolution/en/products/minibrute/intro.html en verkrijgbaar vanaf april 2012.
En waarom zou deze synth van slechte bouwkwaliteit zijn? De MicroKorg is ook een "budget synth" en die viert dit jaar zijn 10 jarig bestaan. De MiniBrute ziet er alleszins beter gebouwd uit dan de Roland SH-201.

Wooow! Deze heb ik helemaal gemist de laatste dagen, ik had nog steeds geen kleine analoge monosynth gekocht en deze staat meteen bovenaan de lijst voor deze prijs!!

Stuurt hij ook cv/gate uit als hij midi ontvangt? Dan is het meteen een midi/cv omvormer.

En de arpeggiator is ook een simpele 12-note sequencer.
En de gate input kan ook werken als eenvoudige envelope follower.

De prijs van de Arturia Minibrute is 499 euro. Het staat zo officieel op de website van Arturia http://www.arturia.com/evolution/en/products/minibrute/intro.html en verkrijgbaar vanaf april 2012.
En waarom zou deze synth van slechte bouwkwaliteit zijn? De MicroKorg is ook een "budget synth" en die viert dit jaar zijn 10 jarig bestaan. De MiniBrute ziet er alleszins beter gebouwd uit dan de Roland SH-201.

Zag onder het subgedeelte 'resources' van de pagina waar jij naar linkt een paar heerlijke oldskool sjablonen staan voor diverse geluiden: http://www.arturia.com/evolution/en/products/minibrute/resources.html

Al is het nemen van een fotootje met een telefoontje ook mogelijk natuurlijk.

Back