Moedig van Arturia om de noodzaak van analoge synthese te duiden door dit apparaat te bouwen.
Echter.. Ik wil geen azijnpisser zijn in deze euforie... maareh...
Ik kan wel een beetje inschatten hoe dit wondertje opgebouwd is, en dat het gewichtloze plastic schatje ongeveer 6 jaar leeft en dat dan de knopjes en electronica (alles smd) het begeven.
Ik begrijp ondanks deze leuke nieuwe speeltjes toch wel heel goed waarom bijvoorbeeld een Korg Mono/Poly dik duizend euro kost.... die is er namelijk al zo'n 30 jaar, en blijft ook nog wel 60 jaar.
Deze Arturia zijn we over 6 jaar al lang vergeten vrees ik.
Ik weet van dichtbij dat knoppen en halfgeleiders in dit soort synths (denk aan novation e.d.) tegenwoordig van een inferieure wegwerp kwaliteit zijn, vooral de elco's (als ze er al in zitten en geen smd zijn)
Daarom zijn synths met encoders bijvoorbeeld altijd bij de reparateur, het is gewoon troep vrees ik.
Moest ff gaan zoeken naar de termen 'smd' en 'elco.' Kom ik een pagina op Wikipedia tegen inzake smd die als volgt luidt:
'Surface-mounted device, afkorting SMD, is een term uit de elektrotechniek en betekent letterlijk oppervlak-gemonteerd onderdeel. In tegenstelling tot een through-hole (doorvoergat) component wordt een SMD-onderdeel niet gemonteerd met behulp van aansluitingen door de printplaat heen, maar tegen de printplaat aan.
De industrie past tegenwoordig meestal SMD toe. Voordelen van de SMD-technologie zijn:
- Gunstiger mechanische eigenschappen waardoor minder ruimte nodig is voor een onderdeel op een printplaat waardoor elektrische apparaten kleiner en/of complexer kunnen worden. Ook kunnen aan beide kanten van de printplaat componenten worden gezet, omdat de aansluitpunten niet door de printplaat heen lopen.
- Gunstiger elektrische eigenschappen, zoals bruikbaarheid bij hogere wisselstroom-frequenties.
- Eenvoudiger en/of minder problemen bij het produceren dan bij through-hole, bijvoorbeeld omdat geen aansluitdraden van de onderdelen door de printplaat gestoken hoeven te worden (naald-en-draadprobleem).
- Minder afval tijdens het produceren en een handeling minder, omdat, anders dan bij through-hole, geen overtollige einden van de aansluitdraden afgeknipt hoeven te worden.
- Lagere kostprijs van elektronische componenten.
Geschiedenis
In de jaren '80 nam de noodzaak tot verkleining van gewone elektrische componenten verder toe. Men kwam op het idee de aansluitdraden van de through-holecomponenten weg te laten en aansluitpunten van deze 'nieuwe' componenten rechtstreeks op de printplaat te bevestigen. Toen bleek dat dit veel gunstige effecten met zich mee bracht, is er een hele nieuwe soort van technologie ontstaan namelijk de surface-mount technology, afgekort SMT. Vanaf het moment dat deze technologie echt begon door te breken is de toepassingsomvang van deze techniek gemiddeld met 20% per jaar toegenomen.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Surface-mounted_device
Ik ben geen electronica nerd maar mij lijkt het dat met die SMD-techniek gemakkelijker is reparaties uit te voeren dan wanneer je die oudere 'through hole' techniek toe past, toch?
Dat er misschien voor SMD is gekozen wil niet per definitie zeggen dat het dus slechter zou zijn.