De grote Korg Z1 thread

weet iemand toevallig of je de OS van een Z1 kan updaten?

hebje de juiste moederboard ...os waar de arpaggiater meeloopt met midi?

de arpeggiator loopt wel mee met MIDI ja, als ik het tempo van externe clock verander gaat ie ook mee.. maar naar mijn idee beetje sloppy maar dat kan ook aan t geluid liggen ofzo..

De mijne is een laag serie nummer.

Geen problemen met syncen / midi clock ??? :okdan:

Het blijft natuurlijk een heerlijke synthesizer. Speel er bijna elke dag op. Mag het misschien niet zeggen maar ik vind het toonwielorgel heerlijk klinken. Moet ik er wel bijzeggen dat ik tegelijkertijd een Wladorf Micro Q Keys laat lopen die over 17 stemmen beschikt.

Heerlijk ding die Z1. Valt perfect de blues op te spelen 8~

Het blijft natuurlijk een heerlijke synthesizer. Speel er bijna elke dag op. Mag het misschien niet zeggen maar ik vind het toonwielorgel heerlijk klinken. Moet ik er wel bijzeggen dat ik tegelijkertijd een Wladorf Micro Q Keys laat lopen die over 17 stemmen beschikt.

Heerlijk ding die Z1. Valt perfect de blues op te spelen 8~
Ja, dat orgel model wat erin ook inzit is echt super, oa de full bars, klinkt nagenoeg als een super kerk orgel.
Met wat tweaken en wat LFO's aan wat paramters hangen, klinkt het totaal anders en hoor je geluiden die je nog nooit eerder hebt gehoord.
blijft super apparaat. Het handigste vind ik nog wel de berg aan knopjes die erop zitten, 2 filters, het X-Y Pad is ook super.
gewoon een veel expressievere manier van spelen.

Dat moet ik ook maar eens hoognodig gaan doen. Per slot van rekening heb ik een heel behoorlijke PC hier staan met audio in en uit. Ongetwijfeld zal de kwaliteit van de AD converter daarin niet zo goed zijn als in de speciale audiokaarten maar dat kan het plezier in eerste instantie natuurlijk niet teniet doen.

Misschien krijg ik het ook nog wel voor elkaar een sax via een aparte microfoon, die ik ooit mee overnam bij een Korg Prophecy, met die te korte en ook nog eens afgeronde knoppen waardoor je kramp in je vingers krijgt bij het gebruik ervan, via de mixer op te nemen. Moet wel kunnen denk ik want af en toe gebruik ik via die mixer en een koptelefoon tegelijkertijd zowel de Korg Z1, een Waldorf Micro Q Keys als een sax. Apart maar wel te doen.

Enige nadeel is wel dat mijn PC aan de andere kant van de kamer staat. Mede om die reden dacht ik dan ook aan een recorder, zo'n Tascam, Zoom, Roland of i.d. Al liggen de prijzen van die dingen ook weer niet zo laag als ik had gedacht. Zoveel stelt het immers ook weer niet voor wat daar in zit.

Maar ja, heb net een mailtje de deur uit gedaan waarin ik akkoord ben gegaan met een Adler C melody sax. Apart ding wel. Werden in de crisistijd van de jaren 30 nog wel eens gebruikt. De laatste jaren lijkt er een kleine revival te zijn, met name vanuit Azië. Hét voordeel ten opzichte van de gewone sopranen, alten en tenoren is natuurlijk het in C gestemd zijn. Kun je zo mee spelen met piano's etc.

Terug naar de Z1. Dat is een dijk van een synth. Van diegene van wie ik hem heb overgenomen vernam ik dat de toetsen van Yamaha afkomstig zijn. Omdat Korg in de tijd dat de Z1 werd uitgebracht financieel door Yamaha in leven werd gehouden. De VL synthese die de Z1 heeft heeft bijvoorbeeld ook de EX5 van Yamaha en nog wat andere synths van Yamaha. Van origine is die afkomstig van Stanford University (http://www.stanford.edu/dept/news/pr/94/940607Arc4222.html en [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling_synthesis"]http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling_synthesis). Het leuke daarvan is niet eens zozeer dat je echte instrumenten als een trompet, clarinet of saxofoon aardig na kan doen maar veel meer nog dat je die kunt gaan vervormen tot de meest vreemdsoortig klinkende instrumenten.

De Z1 is een muziekdoos van Pandora waarmee je eindeloos veel geluiden kunt maken. Van grommende motoren, tot stampende diesels van een tanker tot krekels in het veld in een avondschemering.

Die tip van het direct opnemen via de geluidskaart van je PC is een goede. Had ik allang kunnen doen natuurlijk, oen die ik ben.

ik was persoonlijk blij dat ik er vanaf was...

geen enkele klank ging uit dat ding samen met andere klanken, een echt raar beest om te masteren qua bediening.

De eerste indruk en geluiden geven me wel kippenvel en oohs en aahs en wat een klank enz.. maar later bleek dat het net niet te zijn , ik kan het nog altijd niet plaatsen maar iets in mij zegt: een ijle klank heeft die engine en daar is niet vlug vanaf te komen in je mengapparatuur, hopelijk zeik ik de bak niet te veel af voor de liefhebbers van deze maar een persoonlijke eerlijke ervaring van mijzelf alleen...

groeten uit synthland eiland van mijzelve :)

ik was persoonlijk blij dat ik er vanaf was...

geen enkele klank ging uit dat ding samen met andere klanken, een echt raar beest om te masteren qua bediening.

De eerste indruk en geluiden geven me wel kippenvel en oohs en aahs en wat een klank enz.. maar later bleek dat het net niet te zijn , ik kan het nog altijd niet plaatsen maar iets in mij zegt: een ijle klank heeft die engine en daar is niet vlug vanaf te komen in je mengapparatuur, hopelijk zeik ik de bak niet te veel af voor de liefhebbers van deze maar een persoonlijke eerlijke ervaring van mijzelf alleen...

groeten uit synthland eiland van mijzelve :)
Hallo Prophet,
Ik herken jou ervaring. Net als de filters, die filters gaan echt tot in het extreme. Dit kan soms storend zijn, tot aan het snerpende. Ik heb zelf ook een Cs1x en een AN1x, en een MC808, die filters gaan stukken minder diep. Ik heb die korg Z1 nu bijna 3 jaar, maar begin het steeds meer te waarderen, juist om dat je met de filters de meest extreme geluiden kunt maken. In eerste instantie lijkt dat een nadeel, maar nu ik eraan gewend ben, mis ik juist dat laatste stukje als ik op de AN1x zit bijvoorbeeld.

Verder kun je de master equalizer gebruiken om het geluid bij te stellen, dit kan ook een groot verschil maken. Super zijn de 2 filters, waarbij de ADSR per filter ingesteld kunnen worden, die geven enorm veel mogelijkheden. De Korg Z1 geluiden kunnen echt complex zijn. De expressie mogelijkheden zijn dan ook niet te vergelijken met een rompler. Het heeft de nodige tijd geduurd voor dat ik dat ding een beetje onder knie kreeg, en ik ging wennen aan oa de filters, en de master Equalizer, waarmee diep laag tot scherp hoog kunnen worden ingesteld.
Na zoveel jaren ben ik dat ding steeds meer gaan waarderen, de toetsten spelen super, X-Y pad is super.
De korg Z1 bevat geen piano, en ook geen samples. Verder blijft het een uitzonderlijk apparaat, waarmee de meest extreme geluiden gemaakt kunnen worden.
Ik ben eraan :verkoght:

Prophet heeft natuurlijk wel gelijk in die zin dat je door nogal wat stappen in de menu's moet gaan, zelfs voor de meest basale instellingen als die van je golfvormen. Voor osc2 moet je zo uit mijn hoofd toch 6 of 7 stappen nemen om maar een voorbeeld te noemen.

Die vermeende schelheid is in mijn ogen echt een kwestie van instellingen. Hetzelfde wordt door sommigen beweert van de Waldorf Q. Terwijl het ook daar een kwestie van instellen is.

Maar het is wel een ingewikkeld ding met een bediening waar je echt aan moet wennen. Dat kan niemand ontkennen.

Qua bediening zou ik het liefst iets hebben als die Korg SV-1 stage piano's. Helemaal geen LCD of iets dergelijks maar enkel en alleen maar draaiknoppen en een paar drukknoppen. Lijkt me heerlijk. Al is die vergelijking ook weer niet helemaal eerlijk omdat die SV-1 ongetwijfeld een software editor heeft waarmee klanken zijn te maken en up te loaden naar de SV-1.

als je een echte synthesizer (in deze zeker daar geen enkele sample) wil met extreme klankmogelijkheden, ja dan ben je jaren zoet, geloof me... maar ik wou toen echt een trancebeest en dat werd dan jp8080 en ook de Nordlead 1 destijds, heb nu niks meer, buiten de Korg Radias keys, droomde van de kronos, maar eigenlijk vergelijk ik nu ook de kronos en de jupiter 80 met vsti's van nu deze tijd en echt...als je geen keyboard zoekt ben je zoet met al die VSTi en plugins zoals Aether enz..., maar kom die passen ook op de Z1 misschien extra nieuwe mogelijkheden, dus, gaan met die banaan zouk zo zeggen...

toytoy!:okdan:

:mega:

Back