Nieuwe Oberheim 2 voice

als je steeds een noot aanraakt speelt hij een andere voice.

zit ook in de kontakt sampler bv handig voor 909 clap sampels, steeds onder de zelfde toets een andere clap sampel.

vind dat een van de grotere zwakheden van kontakt; als je bv een clavecimbel-patch hebt en je twee keer dezelfde noot aanslaat, krijg je 2 noten ipv 1( wat je wel zou verwachten bij een clavecimbel want je kan die snaar maar een keer tokkelen....)
bij een analoge synth is het wel eens handig omdat dan de relaese van de eerste niet wordt afgekapt.
op de jp8 kan je kiezen, zo ook op bv de w30 ( rotate/ fixed )
( bij kontakt heb je die keuze niet )

het is een software iets, voice-allocation
als je een kenton 2000pro hebt kan je , via midi->cv, het zelf instellen. bv 3 voices, roterend aangeslagen / dus de een na de ander 1,2,3,1,2,3etc

vind dat een van de grotere zwakheden van kontakt; als je bv een clavecimbel-patch hebt en je twee keer dezelfde noot aanslaat, krijg je 2 noten ipv 1( wat je wel zou verwachten bij een clavecimbel want je kan die snaar maar een keer tokkelen....)

Je kunt ze in dit geval toch in dezelfde voice group plaatsen?

zodat iedere noot enkelvoudig wordt aangeslagen ?
hoe ?
heb me er eens mee bezig gehouden en kwam niet verder dan allerlei vage scriptjes die niet deden wat ik bedoelde
dus korte en bondige tips zijn welkom, via pb en/ of mail eventueel

Is daar geen ander kastje voor? Een of andere MIDI processor /splitter/geavanceerde thru-box van die obscure AKAI of Roland doosjes waarvan niemand de naam onthoud?

Tja, met een MIDIpal ga je dus wel uit van gebruik met een SEM MIDI of SEM Pro, niet een SEM Patch (want geen MIDI interface, alleen CV/Gate). Of je moet er meerdere MIDI/CV converters tussen prutsen.
Iets minder dure oplossing is de Vermona Quad MIDI Interface (in een simpel Eurorackje) of 'n ouder doosje als Roland MPU-101 met een aantal SEM Patch doosjes (in te stellen van 1 tot 4).

mpu101.jpg

qmi_front_940px-9c098b10.jpeg

http://www.vermona.com/index.php/en_qmi.html

De Vermona da's niks voor ome Smack want modulair Eurorack viesbah, jawel... 'n mid life crisis treintjeshobby... ofzo... toch...

Ja, dat heb ik ook gehad, maar op de één of andere manier werd het er niet simpeler op.
Je bespaart wat CV control modules (als je wilt) maar de complexiteit in draden blijft, en daarbovenop krijg je een (naar mijn smaak niet al te gebruikersvriendelijk - let op ik praat over v1) stuk software om mee te prutsen.
Voor mij betekent modular lekker prutsen los van de computer, dus het lot heeft beslist...

De Vermona da's niks voor ome Smack want modulair Eurorack viesbah, jawel... 'n mid life crisis treintjeshobby... ofzo... toch...

dat is een urban myth ik heb hier een geheim eurorack staan ;p

Maar goed, theoretisch gewoon voor de gein, die 2voice gaat iets van 3600 euro kosten toch? Als je dan:

2xSEM MIDI 999 euro x2 1998
1xMIDI PAL 1 x 129 euro
1xAnaloog sequencertje met MIDI (Doepfer DarkTime ofzoiets) 400 euro
een of ander MIDI controller keyboardje 100 euro
en dan nog wat Wat plankjes voor een omhulsel

Wat zal de echte 2-voice nog meer kunnen nog dan deze setup hierboven genoemd? (gezamenlijke patch memory, sequencer patch memory)

Met een Kenton Pro4 (heb je per stem (max 4) meteen 2 aux CV's) en een Encore Midi Expressionist (geen aux CV's maar max 8 stemmen, of 4 stemmen en 4 aux CV's) kan je ook polyfoon meerdere monofone synths aansturen.
Beide apparaten hebben midi syncable LFO's.

Wat zal de echte 2-voice nog meer kunnen nog dan deze setup hierboven genoemd? (gezamenlijke patch memory, sequencer patch memory)

Weinig meer, als dat je punt is. Je betaalt voor de integratie / gebruiksgemak en de naam.
Misschien moet je het zo zien; ik denk dat -commercieel gezien- Tom O. de SEM's in het recente verleden misschien wel te goedkoop heeft aangeboden.
Een soort van hobby ding waarvan het (voor hem zelf) vrij onverwachte succes 'm boven het hoofd is gegroeid.
Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat het analoge stuk voor hemzelf door en door bekend is. Je merkt het verschil vanaf het moment dat hij een polyfone voice assigner moet gaan sourcen (want buiten z'n eigen comfort zone) - zie daar de verklaring van vertragingen en vapourware de afgelopen jaren (als ik de bronnen moet geloven).
Ik zou er overigens ernstig rekening mee houden dat Oberheim ook al niet de jongste meer is.

Over de verkopen van de two-voice maak ik me eigenlijk geen zorgen.
Zoals gezegd betaal je voor integratie, net zoiets als dat een sportwagen meer is dan vier wielen , een stuur, een big block en wat plaatmetaal her en der.
Beetje Hollandse gedachte dat de prijs der losse delen vrijwel gelijk moet zijn aan het totale produkt. Wat denk je dat een Iphone kost, in onderdelen? ;)

Nog maar eens gevraagd naar een nieuwe 'release' datum, maar die wordt niet meer gebruikt.

Het instrument ready to sell krijgen blijkt lang te duren, maar een email beantwoord -ie gewoonlijk razendsnel.

> " I don't have "release dates". The answer is the same as before: depends on the dealer location, sometime in the first quarter of 2014."

Alsof ik iedere week vraag hoe het er mee staat :P De vorige keer was Nov. 2012! Wat vast lijkt te staan is dat -ie in het voorjaar in de winkel zal liggen. De grote vraag blijft, in welk jaar?

Nog een aanvulling op het eerdere bericht ontvangen.

"It's is looking good for early 2014, but the Two Voice will not be available in all markets in the beginning. I will start with deliveries in the U.S. first, mainly due to the setup of service centers in different areas."

tom o.

Ja, het kan inderdaad halverwege de derde of vierde voice ook zo maar over zijn... Maar voor hetzelfde geld komt er nog een 8-voice over tien jaar.

Ik ken iemand wiens opa anderhalve liter jenever en een doos sigaren per dag... ;)

Op zijn website rept ie nog steeds over "first quarter of 2013". Maar goed te horen dat ie mails beantwoordt. Betekend dat ie er dus bovenop zit. Ik heb er wel vertrouwen in dat de 2Voice er komt.

De 4Voice daarentegen.... :( Ik weet het niet. Zoals Hanz al schreef....Tom is niet meer de jongste!

Back