Compressor aansluiten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

dr00p

Stamgast
Dag iedereen,
Ik heb een vraagje over hoe ik m'n compressor moet aansluiten op de rest van m'n spul, k had al wat gekeken en gezocht maar kon niet echt vinden wat ik zocht alhoewel het er vast wel ergens staat want volgens mij is t een vrij simpele vraag.. Ben ook maar een simpele ziel :)..

In ieder geval, Ik heb een Oberheim OB-12, Korg EM-1 en een Yamaha RM1X en dat staat aangesloten op een Phonic MM1202 mengpaneel en nouw heb ik sinds kort een T.C. Elecronic Triple C maar zit me nou toch wel een beetje te verdwazen over het aansluiten van de hele zooi.
Natuurlijk wil ik alles erdoorheen stouwen aan geluid want alles moet vet! :D Ik gebruik ook geluiden van alledrie me apparaten (niet dat ik me Rm1X alleen als sequencer gebruik o.i.d. bedoel ik).

Om even gewoon rechtoerechtaan aan me puntje te komen: Ik heb geen recieve op me mengpaneel!
Met m'n Phonic heb ik 4 mono en 4 stereo kanalen, en op die 4 monokanalen zit dan ook een insert en over alle kanalen heb ik nog een AUX send en een EFX send maar geen return.

Ik kan dus bijvoorbeeld mijn RM1X stereo op 2 mono kanalen gooien en dan met 2 insert kabels een volledig sterio gecompreseerde RM1X bedoeling kweken.
Of op 1 mono kanaal mono mijn RM1X aansluiten en een 2e mono kanaal mono m'n OB12 en dan via de inserts een mono bedoeling krijgen. (Maar mijn OB heeft 4 uitgangen dus dat is ook niet helemaal de bedoeling. Plus dat ik me Korg dan geeneens compress dus..)
Of ik kan me compressor gewoon tussen me mengpaneel en me versterker hangen (wat overigings wel een normale sony versterker is!.. kweetniet of dat uitmaak... alhoewel dat niet echt zou mogen uitmaken volgens mijn..). . . .

Maar goed, wat is dan de hele bedoeling van die AUX send's?? Als het dan zonder return is. Want daar kan ik 'm op aansluiten.. T singaal komt alleen nooit meer terug en dat is wel een beetje de bedoeling heel eerlijk gezegd.
En mijn mixertje is niet de engiste zonder recieve, waarom? Hoe werkt het dan? En waarom hebben sommige maar een mono send en recieve? Mijn compressor is bijvoorbeeld stereo dus...

Volgens mij word de vraag steed waziger naarmate we meer het einde naderen maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Ik wil gewoon weten hoe ik t aansluit en daarbij alles, of dan zoveel mogelijk, gebruik wat erin zit..

In ieder geval bedankt voor reacties enzo!!
Ohoi!.. en eetse, das wel gezond =].. dr00p

Als je toch alles door je compressor gaat gooien moet je hem gewoon tussen je mixer en je verterker/monitors zetten.

Zo heb ik hem ook staan.

Bedenk alleen wel dat het simpelweg aansluiten van een compressor geen garantie is voor supervette instant dance tracks. :)

Op de triple-c zit ook een DRG functie, dat is een soort buizen emulatie, daar kan je ook leuke resultaten mee halen qua vetheid.

suc6

Als je hem op 'mijn' manier aansluit, moet je wel ff rekenig houden dat je je signaal zo hard mogelijk de compressor instuurt (niet clippen uiteraard) en dan met de gain functie van de compressor het signaal weer naar het juiste nivo brengen.

Ik ken die Phonic niet, maar heeft die niet toevallig ook insert-channels op de main-out? Want dan moet je de TC daar op in pluggen met zgn. insertie-kabels.

BTW: Je hebt geen returns, omdat ze ervanuit gaan bij Phonic dat je je effecten laat terugkomen op een van de stereokanalen. Maar een compressor aansluiten op de aux-send is niet handig.

Dus: ofwel je hebt ook inserts op je main out en sluit je de TC daar op aan, of je sluit hem aan tussen je Sony Amp en de Main out van je Phonic.

nou, suk6!

Dankjewel allebei! Dan is t hele verhaal inderdaad niet zo moeilijk meer. :)
Ik heb geen insert's over mijn main out's dus ik zal 'm maar erachter moeten hangen. Maar noem eens een mengpaneeltje die dat wel heeft? Dat was me nog niet echt opgevallen moet ik zeggen....

Maar, nou heb ik toch nog een vraagie over :), hoe zit dat dan met die send? Want een effectenbak (wat ik voor de rest niet heb (nog :)) heeft toch ook 2 input's en output's? (toch???) Waarom dan maar 1 send? Want een effect terug laten komen op een stereo kanaal vind ik wel een klein beetje de richting opgaan van valse reclame soort van...
Trouwens, monos end en dan op een stereo kanaal terug.. dan zou ik ook maar 1 kanaaltje gebruiken van me stereo?

Vragen, vragen..
Weet niemand een goed boek? :D (serieus eigenlijk :))

Phonic is trouwens zoiets als behringer qua prijs en opzet zeg maar.. Niets mis mee voor de rest.. Opzich zwaar degelijk apparaatje!.. Bij Feedback hebben ze hier spullen van...

In ieder geval alvast bedankt!
Hoi! dr00p

Origineel geplaatst door dr00p
Maar, nou heb ik toch nog een vraagie over :), hoe zit dat dan met die send? Want een effectenbak (wat ik voor de rest niet heb (nog :)) heeft toch ook 2 input's en output's? (toch???) Waarom dan maar 1 send? Want een effect terug laten komen op een stereo kanaal vind ik wel een klein beetje de richting opgaan van valse reclame soort van...
Trouwens, monos end en dan op een stereo kanaal terug.. dan zou ik ook maar 1 kanaaltje gebruiken van me stereo?

In de meeste studio-setups is het gebruikelijk om een signaal mono "te senden" naar een effectsprocessor, omdat het vaak om individuele instrumenten gaat, bas, drum, synth-lead etc, die je zelf in het stereobeeld plaatst met de balans-knop. Meeste EFX zijn echter stereo, stereo-delays bijvoorbeeld, dus die laat je dan op een stereokanaal terugkomen, als je mixer niet over aparte aux-returns beschikt. Dus nee, je gebruikt dan wel degelijk Links en Rechts van je stereokanaal.

In ieder geval zwaar dankjewel man!!!
En als iemand anders een boekie weet :).. schroom niet :)....
mazzel! dr00p

Die mixer van je heeft geen insert slots. Want anders kon je met twee insertkabels (vraag uw lokale kabelboer voor raad) je compressor op de master inserts aansluiten.

En via de FX bus kan ook niet want die is mono. Dus zul je hem tussen de main out en je versterker of computer moeten hangen.
Maar als je hem gebruikt voor je versterkers en dus je boxen kun je dat niet opnemen en dan kun je het alleen horen.

mooie van de triple-c is dat tie analoog en digitaal uit heeft...

dus als je de digitaal uit op je soundcard input aansluit en de analoog naar je versterker kun je dus opnemen wat je hoort!

Origineel geplaatst door dr00p

Weet niemand een goed boek? :D (serieus eigenlijk :))

Volgende keer graag nieuwe vragen in nieuwe threads beginnen, voor de overzichtelijkheid

Ik sluit deze thread. Bij vragen of opmerkingen graag een PB sturen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back