Waarom is muziek maken zo vermoeiend?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom is muziek maken zo vermoeiend? En kun je daar iets aan doen? Met een baan en een gezin blijft er weinig tijd over voor muziek en 's avonds heb ik energie voor van alles, maar ben ik vaak te moe voor musiceren :Z

Is muziek maken zo vermoeiend? En zo ja, kun je er iets aan doen (behalve je baan opzeggen)? Gewoon even nieuwsgierig :dubbel:

waarom is muziek maken zo vermoeiend?
misschien kan je er niet genoeg tijd voor uittrekken of ben je niet focussed genoeg?
je moet nutuulk ook nog een goed plan hebben alvorens je bezig gaat, lekker aankloten is nutuulk leuk maar net zo goed vermoeiend en dan heb je nog niets...

gewoon ff doorbijten op dat dooie punt rond (voor mij) 19.30... na een minuutje of 10 bezig komt de energy vanzelf

Ben je wel echt moe?
Of is dat een afleidingsmanouvre van jezelf omdat je motivatie niet overeen komt met de dingen die je doet. Verwacht je teveel van jezelf of verwacht je iets anders van jezelf dan je doet?
Doen wat je leuk vindt geeft je energie
Misschien moet je t luchtiger maken.. Lekker pingelen of koop een gitaar hehe, das helemaal top.

Ik krijg uit jouw openingsbericht het gevoel dat de andere zaken in jouw leven vermoeiender zijn dan muziek maken.

Misschien wil je teveel tegelijk?
In een drukke tijd schieten mijn liefhebberijen (muziek, lezen, fotograferen etc.) er bij in en moet ik de motivatie vinden om dat weer op te pakken. Gewoon gaan zitten en iets doen, zoals Raphie reeds opmerkte, kan helpen.

Ik vind muziek maken niet vermoeiend, eerder ontspannend zelfs. Ik kan erdoor rustig worden, of omgekeerd kan het mij oppeppen voor een avondje uit. Het hangt er misschien ook vanaf hoe jij muziek maakt. Bij mij gaat het alleen maar om het plezier en ik heb genoeg verschillende instrumenten om eens af te wisselen. Als ik bv. eens geen inspiratie heb op de piano, dan komt die vaak wel vanzelf op de gitaar en omgekeerd.

Ik kan aannemen dat het proberen perfect afmixen van hetzelfde nummertje dagen na mekaar vermoeiend werkt, maar daar hou ik mij dan ook niet te veel mee bezig. Het blijft een hobby, dus voor mij moet het plezant blijven. Als ik zin heb om een hardcore polka te maken, dan doe ik dat gewoon, ook al vind niemand (mijzelf incluis) dat goede muziek. Daar gaat het mij om: doen wat je wil doen, niet wat je denkt te moeten doen.

Als je ook een instrument bespeelt kan het kan zeker helpen om eens wat bekende liedjes proberen te spelen via notenbladen of op het gehoor. Daar zit meestal wel iets klein in, waar ik dan weer verder op kan inpikken: een bepaald akkoord, een akkoordprogressie, een bepaalde arpeggio, een bepaalde manier om van akkoord te wisselen via tussennoten, enz. Kleine "vondsten" in bestaande liedjes zijn vaak genoeg om een hele keten van reacties in gang te zetten, waardoor de inspiratie er uit barst en waardoor het dus vanzelf eerder belonend als vermoeiend zal worden.

ja, als je dan op de bank blijft hangen is killer, ga je met leeg gevoel naar bed, niet meer echt moe, slaap je slechter, de volgende dag nog vermoeider etc etc.... i.d.d. op het dooie punt ff doorbijten.

Goede opmerkingen en inderdaad, misschien wil ik ook wel teveel. Er speelt ook mee dat ik beeldschermwerk doe - en al de hele dag naar een schermpje staar - en elektronisch musiceren niet de snelste manier is om ideeën in muziek om te zetten. Gelukkig speel ik ook piano.

Maar het blijft frustrerend, de hele dag uitkijken naar een uurtje boeken en 's avonds de apparatuur na vijf minuten maar weer inspiratieloos uitzetten. Dan toch maar mijn baan opzeggen :)

Muziek maken vermoeiend, hmm.

Als je drummer bent in een speedmetal bent kan ik me dat wel voorstellen, maar sequencen in een comfie stoel is goed te doen vinnik.

Heb je een kantoorbaan toevallig? Mensen met kantoorbanen hebben vaker van alles en nog wat dan mensen die werk doen waarbij je wat meer beweegt, ik word iig compleet braindead van (langdurig) kantoorwerk.

Als je beeldscherm werk doet kun je toch ook gewoon op je werk muziek maken? Audiotool of zo...

Ik automatiseer veel,, vooral overdag,, 's avonds vanaf 22u is't muziek maken,
maar zeker ni elke avond, eerder maximum 2 / week

En een regeltje dat ik gebruik om er aan te beginnen is:
maak gewoon een moment opname, ipv "trying to make the best track ever !!"

Het ligt aan wat voor muziek je maakt en hoe. Voor een deel is het vermoeiend in de zin van: je wilt iets doen maar je voelt gewoon moe, maar ook tijdens het muziekmaken heb je mee te maken met technische dingen. Dus je gaat vanuit een creatief uitgangspunt en vervolgens zit je ergens vast met een van de technische wonderen [...]. Zoals 6 al zegt als je weinig tijd hebt maak je een plan en ga je aan de slag met wat je hebt. En soms moet je accepteren dat full time baan-gezin-muziekmaken niet te combineren is (het klinkt hard maar je moet ook keuzes maken).

Het enige tip wat ik kan geven is: reserveer je tijd voor en zie of je écht dat wilt, ook al 9 van de 10 keer niets uitkomt.

Ik heb precies het omgekeerde, veel vrije tijd en weinig werk uren en heb soms hetzelfde probleem: voor een deel is het ook hard werken. Maar het gevoel van een goede knallende track als je klaar bent is niet te verwoorden! :)

Muziek maken of 'aanzet tot'?

Wil wel geloven dat als je en paar uurtjes diep geconcentreerd en/of intensief bezig bent je toch wel de boel uit kan zetten en het idee hebben dat je 'aan het werk' bent geweest

'Aanzet tot' muziek maken, tja, 'k vind dat dat vaker te maken heeft met hoe de afgelopen week/dag/uren zijn verlopen
niet met de activiteit van muziek maken zelf

Tja muziek (maken) wat is muziek......

Wat ook bevrijdend kan werken = een tijdje niets te doen. Heb 5 jr niets gedaan, nu zie onderstaande

En soms moet je accepteren dat full time baan-gezin-muziekmaken niet te combineren is (het klinkt hard maar je moet ook keuzes maken).voor een deel is het ook hard werken.
+1 eens

Dag allen,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom is muziek maken zo vermoeiend? En kun je daar iets aan doen? Met een baan en een gezin blijft er weinig tijd over voor muziek en 's avonds heb ik energie voor van alles, maar ben ik vaak te moe voor musiceren :Z

Is muziek maken zo vermoeiend? En zo ja, kun je er iets aan doen (behalve je baan opzeggen)? Gewoon even nieuwsgierig :dubbel:

Kort en krachtig, niet janken en gewoon muziek maken!!

Back