Mellotrons

Origineel geplaatst door Cheimoon
MELLOTRON!!!
(zie Watcher of the skies: Banks houdt de akkoorden ongeveer de maximumtijd aan (ik dacht zo'n 8 sec.; maar hij heeft daar een MKII en nog geen M400, de klassieke versie die je op de foto's ziet)).
Het mooiste mellotronvoorbeeld is trouwens de intro van Watcher of the skies van Genesis. Ik heb het even niet online beschikbaar, maar via Kazaa kan iedereen er wel aan komen. Naast Genesis in erg veel van de jaren '70 nummers zijn King Crimson inderdaad ook notoire gebruikers, vooral op In the court of the Crimson King en In the wake of Poseidon. Bij Jarre kan ik ze niet echt duidelijk spotten vaak (in ieder geval niet met de bekende sound).

banks houd dus niet de totale tijd aan om een simpele reden: hij gebruikt 2 tapes maar als hij telkens maximum tijd aanhoud dan heeft de tape te weinig tijd terug te draaien en naja aardig wat noten blijven telkens gespeelt worden. (dus de zelfde 8er elkaar)

voor leden van de music collective:

http://www.music-collective.net/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=206

hier kan men (LEGAAL) watcher of the skies downloaden. Bootleg van de 1973 tour. tis gratis en LEGAAL en erg groot formaat (.shn > 55 MB groot ) en je moet lid zijn maar goed voor de liefhebbers...

Origineel geplaatst door Slipperman
banks houd dus niet de totale tijd aan om een simpele reden: hij gebruikt 2 tapes maar als hij telkens maximum tijd aanhoud dan heeft de tape te weinig tijd terug te draaien en naja aardig wat noten blijven telkens gespeelt worden. (dus de zelfde 8er elkaar)
Daar heb je wel gelijk in; dat moet ik nog 's even nakijken dan.

Wat legaallegaallegaal betreft: even een track downloaden, de intro luisteren en weer wissen is weinig gevaarlijk, toch? Ik zie het probleem niet in ieder geval... (doe ik constant :smeris: )

Heeeeeeeeee wat is dit nu ??

Heeeeeeeeee wat is dit nu ??

die foto met die 2 mellotrons
Waar is dat ???
die eerste met die beschadiging links achter...die komt wel heel bekend voor...
das een Novatron zou best wel eens van mij kunnen zijn gekomen
Hebben we in 1977 of zo persoonlijk opgehaald in engeland in flightcase
met strings, kerkorgel en choirs....door de knop tussen twee standen in te zetten kon je 2 sounds mixen
Uniek
toen..

zal het de onze zijn?????:confused:

wie weet het

over mellotron en novatrons

over mellotron en novatrons

Ik heb net even alle verhaaltjes gelezen en wat opmerkingen plaatsen.
Ik heb zelf in onze band erg lang met de Novatron rond gehobbelt.
Als jullie voorbeelden willen van de sound dan is onze vintage CD wel interessant
"the lost Tapes" dit is de CD versie van originele 4 sporen (eigenlijk 2,5) Teac tapes van een 3 nights at de PAAP kerstmis 1981 of zo.
Ik heb die tapes met heeel veeeeel moeite gedigitaliseerd en gemasterd.
retro hoor

Hier is tie goed in te horen.
Het ding klonk ongehoord vuil als je hem alleen hoorde, maar juist daardoor klinktie zogeweldig in een mix.
Het nadeel van al de zogenaamde namaak samples enzo..is buiten het zweven , pitchen en so
dat er niks van heel blijft als de rest van de instrumenten mee gaan doen.
Wij gebruiken nu zowel de roland vintage cards als Kurzweil K-2500 samples van diverse firma's alsmede een laptop met de VSTi Plug-in
maar het komt in de mix van sounds toch niet in de buurt van de Tron ..
Bij ons was het zo dat de zanger die er op speelde hij kon geen toesen spelen ....eigenlijk drukte hij gewoon op knoppen.
dit in combie met een volume pendaal deed het gewoon helemaal.

In het kort vind ik hier erg veel zinnigs verteld...
Maar het blijft een geweldig COOL BEEST

hoewel je dr anders over denkt als je hem s'nachts om 6 uur na een optreden 3 hoog over smalle trappen de oefenruimte terug in moet sjouwen....pppppppfffffff dan toch maar dat laptopje

Overigens ben ik heel benieuwd naar de VSTi plug in....MEGATRON van de zelfde GMedia

Als iemand nog een tron te koop heeft hoor ik het graag...
Ik heb eventueel ook nog wel wat anders ouds te ruilen :engel:

hastalavista

:mexico:

Ik zal je vanavond het email adres geven van die gast met die twee melletrons. Dan kun je kijken of het die uit 77 is.. Toch altijd leuk om te zien waar je synths blijven.

p.s. Misschien kun jezelf voorstellen als je zin hebt bij nieuwe leden: https://www.synthforum.nl/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=36 aangezien het allemaal heel spannend klinkt wat je post... 1977 melletrons importeren, Mooger als nick, taurus... wat ouds....

Origineel geplaatst door ZmokE
Maar heeft er wel één, ik dacht de M400.
In Oxygene 8 is hij m.i. wel duidelijk te horen.

Yep, dat typische koor-geluid wordt op Oxygene een paar keer gebruikt. Op Oxygene 7-13 gebruikt hij ook het strijkers-geluid met een paar effecten erover.

Maar heeft er wel één, ik dacht de M400.

Hij sampeld ze nu ook ook om ze wat voller te krijgen.

Ik heb ze nog nooit aangeraakt maar ze schijnen nogal zwaar bespeelbaar te zijn.
Die tape's rollen alle kanten op en je moet laten inzetten om nieuwe geluiden te krijgen
(vergeef me als ik het fout heb)
Daarom vind ik het zo knap van jarre (en andere artiesten) toendertijd alles zelf inspeelde.
Sterker nog, hij nam ze zelfs mee tijdens zn optredens. (m'n rug...)

Maar wat een heeeeerlijk geluid komt er uit die (speel)doos.

Origineel geplaatst door Googol
Sterker nog, hij nam ze zelfs mee tijdens zn optredens. (m'n rug...)
Nou, niet alleen je rug: Mark Kelly van Marillion heeft er één gehad in de begindagen (nog vóór het eerste album), en die maakte zijn tron voor elk optreden helemaal schoon van binnen, omdat-ie anders te vaak vastliep. En King Crimson had er voor de zekerheid maar een paar bij om geen last van vastlopers te hebben...

Handig zeg!

Origineel geplaatst door Googol
En toen was er de verlosser...De digi-sampler!
En weg was de hernia!:D
En weg geluid.. ;)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Nou, niet alleen je rug: Mark Kelly van Marillion heeft er één gehad in de begindagen (nog vóór het eerste album), en die maakte zijn tron voor elk optreden helemaal schoon van binnen, omdat-ie anders te vaak vastliep. En King Crimson had er voor de zekerheid maar een paar bij om geen last van vastlopers te hebben...

Handig zeg!

bij genesis dito. in de lijst met errors en fouten of gebeurtenissen tijdens concerten is in de jaren 70 het merendeel mellotron problemen waarbij de meeste power out problemene zijn. is de stroom voorziening zo brak van een mellotron?

(btw.: met de polymoog had hij ook enorm veel problemen...)

Gebruikte Doe Maar niet een Mellotron ?Of was het Novatron ?
Een raar flight-case type orgel in elk geval. . .

Interessante discussie

Interessante discussie

Interessante discussie ! Leuk om te zien dat er toch veel meer kennis/weet van mellotrons onder de leden zit dan ik verwacht had.

Beetje voorspelbaar dat er een discussie zou komen over origineel/samples/software-plugin .. maar hoe je er ook over denkt.. het staat als een paal boven water dat dit bizarre apparaat veel stof heeft doen opwaaien.. en nog steeds doet.

Als ik zo naar "Watcher of the Skies" zit te luisteren lopen de rillingen over mijn rug.. en hoor ik ook hele stukken ELO voorbijdrijven. Machtig! Nooit geweten dat die rare zwevende krakende ouwe opwindplatenspelersound een mellotron was.

Hier trouwens een oude thread over de "nieuwe" mellotrons.. de Mark VI's : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4886&highlight=mellotron

Mellotron Rules

Mellotron Rules

Ik weet ook niet wat dat is met die mellotrons, ze zijn magisch, een half jaar geleden heb ik er een aangeraakt en opengemaakt, hij staat in die grote muziekzaak in Ippenburen (D), komt daar in het museum maar staat nu nog gewoon live in het gangpad.
Ik heb er live nog nooit een gehoord, misschien leuk om te tippen op dit forum als er ergens een band speelt die er nog een op het podium gebruikt. (Tony & de hernia's of zo:) )
Ik vind zelf in het Roland 60's 70's exp. board de samples van de Tron's heel aardig, ik combineer deze met de free samples van mr. Hovecraft (http://tinpan.fortunecity.com/aphex/113/index.html) (beetje mixen en wat galm erbij) en ben tevreden over het eindresultaat. Mijn bandleden vinden dat ik het Mellotrongeluid te pas en te onpas gebruik, maar ja, het is gewoon de mooiste sound!
Er is op Amazon ook een boek te koop over Mellotrons, is dit wat?
P.S. Ik hoop dat deze thread nog een aantal jaren doorgaat, wat is ie leuk !!!!

leuke Mello

leuke Mello

bij genesis dito. in de lijst met errors en fouten of gebeurtenissen tijdens concerten is in de jaren 70 het merendeel mellotron problemen waarbij de meeste power out problemene zijn. is de stroom voorziening zo brak van een mellotron?

(btw.: met de polymoog had hij ook enorm veel problemen...)

Ter herrinering wij hadden een Novatron Mark IV...zelf gehaald in de UK.

In de tijd dat wij hem gebruikte hebben we eigenlijk weinig problemen gehad..Je moest wel erg oppassen met temperatuur en vochtigheid...maarja das logisch he..tis tenslotte een taperecorder..
De oplossing die wij daar voor gevonden hebben was de simpelheid zelve.
We hebben er een haarfohne ingebouwd (gat door de zywand) met een temperatuurmeter...deze zorgde ervoor dat de fohne afsloeg als de juiste temp bereikt was :z
Tja het gewicht...in die tijd waren wij nog beren, ondanks 9 rodies sjouwden we zelf ook vollop mee..
De Nove was een eitje vergeleken met de Hammond en de Yamaha Vleugel...

Nu is zelfs het Notebook nog te zwaar...hahahahhahhahhahha

Hastalavasta:mexico:

Pfoei, een Mellotron live... Da's weer wat anders! Ik vond het al apart Wurlitzers te zien bij Beck (ja toch?), maar trons...

De enige echte die ik ooit gezien heb is de M400 die in de etalage staat bij Feedback Rotterdam Heiligschenners trouwens om dat ding daar neer te zetten! Hele hordes toetsenisten willen 'm betasten (maar ja, dat heb je ook bij sommige vrouwen... ;) ). Wat doet een Mellotron tegenwoordig eigenlijk op de markt? Duurder dan een Minimoog?

Re: Interessante discussie

Re: Interessante discussie

Origineel geplaatst door CraZ
Interessante discussie ! Leuk om te zien dat er toch veel meer kennis/weet van mellotrons onder de leden zit dan ik verwacht had.

Beetje voorspelbaar dat er een discussie zou komen over origineel/samples/software-plugin .. maar hoe je er ook over denkt.. het staat als een paal boven water dat dit bizarre apparaat veel stof heeft doen opwaaien.. en nog steeds doet.

Als ik zo naar "Watcher of the Skies" zit te luisteren lopen de rillingen over mijn rug.. en hoor ik ook hele stukken ELO voorbijdrijven. Machtig! Nooit geweten dat die rare zwevende krakende ouwe opwindplatenspelersound een mellotron was.

Hier trouwens een oude thread over de "nieuwe" mellotrons.. de Mark VI's : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4886&highlight=mellotron

andere nummers zoals dancing with the moonlight knight waar de choir tapes worden gebruikt zijn anders ook erg machtig. als je de goede akkoorden gebruikt dan klinkt het hemels...

Re: Re: Interessante discussie

Re: Re: Interessante discussie

andere nummers zoals dancing with the moonlight knight waar de choir tapes worden gebruikt zijn anders ook erg machtig. als je de goede akkoorden gebruikt dan klinkt het hemels...
Ah, de verkeerde verwijzing natuurlijk. Dat had Entangled moeten zijn! (ook choir) Prachtig, vooral tegen het einde rond 5:15, als het geluid vol wordt, bass pedals erbij, hemel bringt open, ik zink op mijn knieën in stille aanbidding... Ja, dat stuk ja. (ha, even luisteren!)

Back