midi is toch klote?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

theriddler

Nieuwkomer
he mensen, ik ben ook nieuw wat betreft synths...ik heb gezocht maar kon niet echt een goed antwoord vinden op mijn vraag. Er wordt veel gepraat over midi.

Mijn ervaringen met midi zijn slecht, tenminste ik heb me altijd al afgevraagd wat je er mee kan/moet....
ik heb zowel op mn keyboard als op mn pc midi-aansluitingen, maar wat moet ik hiermee? Midi zijn toch die geluidjes
op je pc die, tja, niet echt gewelidig klinken?

Maar goed, ik begrijp dat ik het fout heb....maar kan iemand me hier meer over vertellen??

Ik ben trouwens van plan om KORG TRITON LE 76 te gaan kopen....ik weet er nog niet echt veel van...
maar ben er van overuigd dat als ik hem koop het vanzelf ga leren.....en bovendien denk ik dat je hem ook
weer redelijk makkelijk kunt verkopen. Of zit ik verkeerd??

alvast bedankt voor jullie replies

Met midi kun je meerdere instrumenten aansturen dus echt klote is het niet:D

Als je straks je triton hebt kun je met de sequencer van de triton nummers maken. Als je dan de triton met een midikabel verbindt met je ander keyboards kun je al je keyboards besturen met je Triton. Je kan dus de geluiden uit je andere keyboards bespelen met een masterklavier wat in dit geval je triton zou zijn. Er handig dus:D

Ik ben zelf ook zoiemand die gewoon meteen goede spullen koopt en hoopt het te leren. Je kent jezelf het beste, dus ik zou zeggen: kopen die hap en spelen maar!

Wat je ook kan doen is eerst een wat met software spelen. Probeer eens FM7 van Native Intruments bijv. Dan kan je meteen horen dat midi niet per se domme geluidjes zijn. Midi is de manier van geluidjes aansturen. De geluiden zelf kunnen van de hoogste kwaliteit zijn!

Haha, JIJ hebt het over de oude FM-geluidskaartjes / Wavetable synthesizertjes

Da's niet echt een maatstaaf :)

Midi is een protocol om geluiden aan te sturen - of die geluiden goed of slecht zijn ligt aan je apparatuur! :P

Wat jij bedoelt zijn MIDI files die gebruik maken van de ingebakken geluiden van je geluidskaart.

Het enige wat er in deze files zit zijn zeg maar de noten van de piano partij en de noten van de drum partij. Vervolgens wordt het bestandje afgespeeld en gebruikt ie de pianoklank op jouw geluidskaart in je PC. En voor de drums leent ie het "drumstel" van diezelfde geluidskaart.

Deze bestanden klinken op iedere PC (met andere geluidskaart en dus klanken) weer anders. Als jij een simpele geluidskaart in je PC hebt zitten, nou... dan klinken Midi files dus k#t. Maar dat maakt MIDI nog niet slecht.

Waarcshijnlijk zul je het straks allemaal wat beter begrijpen als je met je Korg aan het stoeien gaat.

(zit daar een beetje simpel manual bij? :))

Midi

Midi

Als je alleen samples knipt en plakt heb je inderdaad weinig aan midi,
maar als je keyboard speelt dan onmisbaar voor inspelen van partijen in je sequencer die dan ook nog eens je modules en synthesizers aansturen.

Probeer eens FM7 van Native Intruments bijv. Dan kan je meteen horen dat midi niet per se domme geluidjes zijn. Midi is de manier van geluidjes aansturen. De geluiden zelf kunnen van de hoogste kwaliteit zijn!

Ja joh... laat hem anders gelijk met Wavetable synthese beginnen :stupid . Hij kan beter eerst eens met zijn geluidskaart en een softsequencer gaan stoeien zodat ie niet gelijk verzuipt.

Re: midi is toch klote?

Origineel geplaatst door theriddler

Mijn ervaringen met midi zijn slecht, tenminste ik heb me altijd al afgevraagd wat je er mee kan/moet....
ik heb zowel op mn keyboard als op mn pc midi-aansluitingen, maar wat moet ik hiermee? Midi zijn toch die geluidjes
op je pc die, tja, niet echt gewelidig klinken?

hoi,

check www.midipage.nl maar eens.
staat duidelijk uitgelegd wat je met midi kan, en is ook nog in het nederlands :eureka:

succes,

Vins.

Origineel geplaatst door Mike-E
Ja joh... laat hem anders gelijk met Wavetable synthese beginnen :stupid . Hij kan beter eerst eens met zijn geluidskaart en een softsequencer gaan stoeien zodat ie niet gelijk verzuipt.

LOL, dat bedoelde ik nou ook weer niet :)

Je had vroeger eerst de fm-geluidskaartjes, en daarna de wavetable geluidskaartjes. De laatste klinkt net iets minder beroerd, maar nog steeds om te huilen :)

Stoeien met wavetable synthese was dus niet wat ik bedoelde :)

Origineel geplaatst door Mike-E

Uhm, ik begrijp wat je bedoeld, maar hoe denk je dat ik begonnen ben? Mijn eerste prog was ook FM7. Zo moeilijk is dat toch niet? Je begint gewoon met presets, die verander je een beetje. Etc, etc.

Oke, ik ben begonnen met een hoop computer kennis en een beetje midi-kennis.

Als je het lef hebt om meteen een triton te kopen, dan moet pielen met FM7 ook lukken toch? Ik hoor wel vaker dat FM7 zo moeilijk gevonden wordt... ik snap dat niet hoor. Tja, het valt niet mee om er een super mooi geluid uit te krijgen, maar met een doorzettingsvermogen kom je een eind.

:stupid :stupid :stupid ;)

Het mooie van jezelf in het (hele) diepe gooien is dat je een eigen leerweg krijgt, waar een eigen stijl uit kan vloeien. Dat is belangrijk in de muziek.

...waarmee aan zowel "fm geluidskaart" als "wavetable geluidskaart" een andere betekenis is gegeven :D

1) fm geluidskaart = fm7
2) wavetable kaartje = wavetable synthese waar je vet diep in moet duiken :)

Ik ga eten. :W

Re: midi is toch klote?

Origineel geplaatst door theriddler
Midi zijn toch die geluidjes op je pc die, tja, niet echt gewelidig klinken?

een keer in de zoveel tijd komt hier iemand onder een nieuwe naam om ons allemaal eens goed te flessen.
dat is mijn theorie.

of google is stuk, dat kan ook.

Damn, het zou toch niet waar zijn..... :o:

wavetable's op een geluidskaart. de enigste kaart die ook echt wavetable syntthese aanboord heeft is volgens mij de microwave adon kaart voor de terratec ews64xl

waarom ze de andere ook wavetable noemen, tja ziet er wel interrsant uit maar als dat wavetable is mijn tr 505 ook wavetable

midi is trouwens verrekte handig

Om even op het FM verhaal in te haken:
De OPL chips op de PC zijn altijd al slecht gebruikt. Je kunt er verdomd mooie geluiden uithalen, alleen zijn de programmeurs altijd te lui geweest om er wat voor te schrijven. De OPL3 is een volledige 4-operator FM synth met 20 stemmen. Op de MSX hebben ze OPL4 cartridges (= OPL3 + 18 WAVE kanalen) en daar worden uit de FM heel wat betere geluiden gehaald dan ik op de PC ooit heb gehoord. Sterker nog: Zelfs op de OPLL (een light versiemet slechts 9 kanalen 2 operator FM) zijn muziekstukken gemaakt waar je op de PC alleen maar van kan dromen.

Ontopic: Indien iemand wel weet hoe internet een beetje in elkaar zit, leg ik MIDI als volgt uit. MIDI is eigenlijk het TCP/IP voor synthesizers. Het protocol zegt alleen wat er moet gebeuren, de browser (in dit geval de synth) zorgt er uiteindelijk voor dat de informatie op het scherm komt. Hoe het op het scherm komt, is afhankelijk van je browser.
Ofwel: MIDI is een datastream met opdrachten als 'sla noot x aan', 'zet controller x op y op MIDI kanaal z', enz. De uiteindelijke klank wordt door je synthesizer bepaald.

Geneuzel over deltatimes (zoals in het MID formaat wordt gebruikt) laat ik maar achterwege.

Origineel geplaatst door MSXUser
Om even op het FM verhaal in te haken:
De OPL chips op de PC zijn altijd al slecht gebruikt. Je kunt er verdomd mooie geluiden uithalen, alleen zijn de programmeurs altijd te lui geweest om er wat voor te schrijven. De OPL3 is een volledige 4-operator FM synth met 20 stemmen. Op de MSX hebben ze OPL4 cartridges (= OPL3 + 18 WAVE kanalen) en daar worden uit de FM heel wat betere geluiden gehaald dan ik op de PC ooit heb gehoord. Sterker nog: Zelfs op de OPLL (een light versiemet slechts 9 kanalen 2 operator FM) zijn muziekstukken gemaakt waar je op de PC alleen maar van kan dromen.

Ontopic: Indien iemand wel weet hoe internet een beetje in elkaar zit, leg ik MIDI als volgt uit. MIDI is eigenlijk het TCP/IP voor synthesizers. Het protocol zegt alleen wat er moet gebeuren, de browser (in dit geval de synth) zorgt er uiteindelijk voor dat de informatie op het scherm komt. Hoe het op het scherm komt, is afhankelijk van je browser.
Ofwel: MIDI is een datastream met opdrachten als 'sla noot x aan', 'zet controller x op y op MIDI kanaal z', enz. De uiteindelijke klank wordt door je synthesizer bepaald.

Geneuzel over deltatimes (zoals in het MID formaat wordt gebruikt) laat ik maar achterwege.

beetje rare vergelijking en maakt het nou niet echt makkelijker om het midi protocol te begrijpen
kan je net zo goed centrale verwarming als vergelijking gebruikens

Re: Re: midi is toch klote?

Re: Re: midi is toch klote?

Origineel geplaatst door cyan_circle
een keer in de zoveel tijd komt hier iemand onder een nieuwe naam om ons allemaal eens goed te flessen.
dat is mijn theorie.

of google is stuk, dat kan ook.

Misschien dat de heren moderators dan even het IP adres van dit lid willen vergelijken met de overige in de database, om te kijken of deze user wel echt nieuw is.

Zo niet, dan maar gelijk sluiten deze topic. Als dit een geintje is gaat de behulpzaamheid van leden op den duur achteruit.

Origineel geplaatst door MSXUser
....
...

nou dat lijkt me eigenlijk best interresant. want dat is dus een een gebied waar naar mijn weten erg weinig info over te vinden is, en ik ben toch echt behoorlijk intensief op zoek geweest. zelfs het grote midi boek geeft niet echt duidelijke en vooral praktische informatie. dus van mij mag je uitgebreid neuzelen..graag zelfs.

Hoewel midi al even bestaat en tussen de pentium IV's en virtual modeling synths wellicht oud lijkt omvat het protocol... exact wat je nodig hebt om ermee te doen waarvoor het bedoelt is, nix minder en een klein beetje meer dan dat. Midi communiceert just about alles wat je handen met een toetsenbord "communiceren" naar een ander apparaat.

En voor drums kan het ook handig zijn.

Triton is een goeie standaard bak die je ongetwijfeld in veel huidige top 40 en dance en arrenbie hits hoort momenteel. Je zult al even rond hebben gekeken op dit forum en veel synths voorbij hebben zien komen die ouder zijn. Als je ff met synths bezig bent komen veel mensen er toch op dat bepaalde van die oudere dingen toch iets meer hebben dan die nieuwe dingen. Ze zijn iedergeval stabieler in waarde.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back