Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

• POLYSIX

Stemmen: 5 41,7%
  • JUNO-60

Stemmen: 7 58,3%

• Totaal aantal stemmers
    12
  • Enquete gesloten .
OK, en zoek nu het verschil tussen:

Een patch bestaande uit de mix van:
osc1-filter1-vca1-lfo1-env1
osc2-filter2-vca2-lfo2-env2

Of:

een huppeldepup bestaande uit de mix van:
patch1: osc1-filter1-vca1-lfo1-env1
patch2: osc2-filter2-vca2-lfo2-env2

Hetzelfde dus, maar met het woord "patch" op een ander level toegepast.

In 1986 bestond het verschil tussen klank, patch en weet ik wat nog niet.
Toen had je een synth met een aantal oscillatoren en dergelijke.
Een patch of een multi was toen amper uitgevonden.
Dus als je toen een heldere bel met een gefilterde pad wilde combineren in 1 synth, moest je uitwijken naar een Synclavier, Fairlight, iets anders duurs, of een goedkope Casio CZ-3000...
Als een synth 2 oscillatoren heeft, vind ik het een beperking als de filters en de amps gedeeld worden. Je kunt dan met de tweede oscillator niet echt een heel andere klank maken...
Dat is wat ik duidelijk wilde maken. In 1986 was dat een issue. Tegenwoordig niet meer, want we kunnen nu onbeperkt en vrijwel gratis plugins en modules stapelen terwijl het in 1986 het de prijs van een een mooie auto zou kosten.

Dus als je toen een heldere bel met een gefilterde pad wilde combineren in 1 synth, moest je uitwijken naar een Synclavier, Fairlight, iets anders duurs, of een goedkope Casio CZ-3000...
Als een synth 2 oscillatoren heeft, vind ik het een beperking als de filters en de amps gedeeld worden. Je kunt dan met de tweede oscillator niet echt een heel andere klank maken...

Uiteraard is het een beperking als een synth maar 1 signaalpad heeft ipv 2 tegelijk, dat lijkt me evident. Het bijkomende prijskaartje ook. Die tweede oscillator zit erin om de klank van het ene signaalpad te veranderen, niet om een tweede signaalpad te maken. Da's een beperking ja, maar als men analoge synths zou bouwen volgens ons complete wensenlijstje dan moesten we ons huis ervoor verkopen.

Dat is wat ik duidelijk wilde maken. In 1986 was dat een issue. Tegenwoordig niet meer, want we kunnen nu onbeperkt en vrijwel gratis plugins en modules stapelen terwijl het in 1986 het de prijs van een een mooie auto zou kosten.
Maar dat probleem ging je dus hoegenaamd niet oplossen in 1986 door een JX8P met een apart signaalpad met oscillator te maken, want dan ging die synth bijna dubbel zo duur worden doordat je bijna alle componenten moest verdubbelen in aantal. Dan kon je net zo goed twee 1-oscillator synths kopen en ze via MIDI of CV/Gate layeren. Die beperking was dus evident in een tijd waarin een analoge synth bouwen sowieso een dure zaak was.

In 1986 bestond het verschil tussen klank, patch en weet ik wat nog niet.
Toen had je een synth met een aantal oscillatoren en dergelijke.
Een patch of een multi was toen amper uitgevonden.
Dit slaat nergens op. De term "patch" komt al voor bij de allereerste synths waarop je letterlijk moest "patchen" met patchkabels om een klank te maken. Ik heb handleidingen en boeken uit de 70's waar je bijna geen zin vindt zonder dat er over patches en klanken gesproken wordt. Verder had je in 1986 al een ruime collectie synths met patchgeheugens waarbij de termen patch en preset breed gebruikt werden, met polyfonie waarbij elke stem een voice genoemd werd, sommige zoals de JX10 met layeringmogelijkheden, maar die had je dus ook al in een CS30 en Maxikorg. En de echte layerkampioenen waren de orgels en stringers van die tijd. En anders kon layeren nog altijd met meerdere synths, via cv/gate, bij sommige via MIDI, of anders gewoon met 2 handjes dan wel 2 keyboardspelers.

Ik begrijp je punt over de beperkte mogelijkheden van een JX8P tov modernere synths wel hoor, maar de manier waarop het gebracht wordt...

oke hier komt hij, welke/wanneer van de twee is de polysix of/en is de juno60 in sec.

oke het is niet best opgenomen er zit wat ruis in maar daar moet je maar even door heen luisteren.

Er zit bij allebei een kleine galm op en is ook een beetje op het zelfde spoor ge eq'd zo als je hem zou gebruiken in een nummer, dus niet heel veel.

Attachments

• P6 ju60 verschil.wav
    3,8 MB · Bekeken: 121
Laatst gewijzigd:
nog een ..deze is gemakkelijker.

Attachments

• ju60-p6.mp3
    1 MB · Bekeken: 147
Te moeilijk?

luisteren wat het dikste klinkt en je weet wat de juno is.

hoe lang moet ik wachten voor ik de uitslag bekent maak.... 3 dagen ????

ohh als je raad zeg wel even welke file of het draad nummer er bij.. (63 wave file of 64 mp3)

ik denk de 63 wave file is 1 de juno en de 64 mp3 is 1 de polysix, maar ik ben er niet zeker van :) dit soort geluiden is de juno60 wel sterker in.. ben benieuwt hoe ze klinken met het filter meer open en zonder chorus

naar mijn smaak is de juno dikker in het laag terwijl de poly uitblinkt in strings
de juno60 heb ik wel weggedaan en de polysix gehouden, de vco klinkt lekkerder dan de dco van de juno, naar mijn smaak dan he , ik vind em wat rauwer en zweveriger..
de phaser/ensemble en de chord memory zijn voor mij ook +punten van de poly

ju-60 VS P6 "the battle"

op de helft zit een switch

hier kan je meer zien welke klank kleur je mooier vind. zonder chorus of galm of iets. alleen de zelfde strip met lichte eq gebruikt

Attachments

• ju60-p6.mp3
    3,7 MB · Bekeken: 132
Bij The Battle is volgens mij de tweede de Polysix. Bij de andere 2 bestanden moet ik met mijn laptop al moeite doen om uberhaupt iets te horen, dus daar doe ik geen uitspraak over. :)

nog een dag (morgen om 12 uur maak ik het bekent dus mocht je nog willen kiezen)

nog een hint luister alsjeblieft niet naar andere ;)

k'heb de poly-six nooit gehad maar de 2e klinkt erg als een JU-60, bij het horen van het 1e stukkie kreeg ik niet meteen dat gevoel...
maar beide dinkies zijn te verschillend, als je nu bij beide nagenoeg hetzelfde verloop had gedaan dan was het beter hoorbaar geweest...

ander testje; doe eens ff kale zaagtanden zonder filter cutoff of reso er in en dan alle toetsen afgaan van laag naar hoog...

ik had het even beter moeten uitleggen (de battle) is niet gemaakt om te bepalen welke, welke is ,meer een strijd tussen wat voor jouw goed in het gehoor ligt. btw de sequencer was identiek (zelfde apparaat) daar zit geen verschil in. maar wel hoe de verschillende muziek instrumenten er mee omgaan. ze zijn met midi aangestuurd. ik heb de instrumenten ook geprobeerd een beetje het zelfde geluid te houden. wat niet echt is gelukt

Laatst gewijzigd:
ik had het even beter moeten uitleggen (de battle) is niet gemaakt om te bepalen welke, welke is ,meer een strijd tussen wat voor jouw goed in het gehoor ligt.
dan vinnik beide wel een beetje hetzelfde klinken min of meer... maar eigenlijk hou ik niet echt van dit type sound (qua synthese)...

dan vinnik beide wel een beetje hetzelfde klinken min of meer... maar eigenlijk hou ik niet echt van dit type sound (qua synthese)...

ik zal morgen nog een stukje uploaden met een arpje met blokform.

track 1 0-7 sec juno 7-15 sec p6 15-19 sec juno 19 to end p6
track 2 0-16 sec p6 16-32 sec juno
track 3 p6.... 2de gedeelte juno

Back