Ableton 9 - new features

naar mijn weten is live 9 ook 64 bit.

Ik heb alvast 2 reepjes van 8GB ram bestelt en ga mijn OS nog upgraden.

Win 8 weet ik niet, misschien OSX.

hey dacide, leuk dat je een beta tester bent van 9.
ik ben vooral benieuwd naar de midi opties en vooral de audio engine.
ben een gebruiker vanaf de eerste versie van 6 en heb geupgrade naar 8 paar jaar geleden.
echt een enorm verschil tussen 6 en 8 (7 heb ik expres mee gewacht)

is 9 ook 64 bit?

Ableton 9 is 64 en 32 bit ja. Enkel, de BETA is beperkt in 64 bit (max4live integratie is er nog niet). Ik werk nu bewust in de 32 bit versie (omdat die nagenoeg full options heeft)

Waar doel je op met midi opties?

Ik heb zelf geen ervaring met Live 7. Ben ingestapt bij Live 8.

Iemand ervaring met de external instruments feature van Ableton?
Werkt deze net zo vlot (of nog vlotter?) als in Cubase (dus met automatische latency compensatie zodat de externe synths mooi synchroon draaien met de softsynths)?
Nu Ableton 64 bit is overweeg ik om naast Cubase ook Live te gaan gebruiken en dus 9 aan te schaffen, maar die external instruments zijn voor mij wel essentieel...

Latency compensatie zit er geloof ik wel in, maar ik heb hier niet echt ervaring mee. Ik werk wel al jaren zonder problemen met software en hardware door elkaar heen icm Ableton Live.

Maar volgens mij kun je gewoon Live 8 downloaden als demoversie om het uit te proberen (30 dagen trial).

Iemand ervaring met de external instruments feature van Ableton?
Werkt deze net zo vlot (of nog vlotter?) als in Cubase (dus met automatische latency compensatie zodat de externe synths mooi synchroon draaien met de softsynths)?
Nu Ableton 64 bit is overweeg ik om naast Cubase ook Live te gaan gebruiken en dus 9 aan te schaffen, maar die external instruments zijn voor mij wel essentieel...

External instruments zijn bij Live erg goed geimplementeerd. Kwestie van 1x je input en midi channel etc selecteren, opslaan en voortaan heb je je external instrument beschikbaar als opgeslagen setup.

Latency enzo gaat allemaal vanzelf.

Latency vanzelf bij external instrument? Hoe weet Ableton Live wat de latency moet zijn. Misschien heb je wel een patch met lange attack.

Je kan ook zelf de latency handmatig instellen:
Ableton_Live_External_MIDI_instrument_parameters.png

Latency vanzelf bij external instrument? Hoe weet Ableton Live wat de latency moet zijn. Misschien heb je wel een patch met lange attack.

volgens mijn moet je je een beetje meer in latency verdiepen. Het gaat om de audio buffer.

volgens mijn moet je je een beetje meer in latency verdiepen. Het gaat om de audio buffer.

Latency van je midi device en evt van het apparaat zelf komt er nog bij. Vandaar dat je het ook handmatig kan instellen.

Daarnaast zijn er ook nog issues met plugin delay compensation ook in Live9. Ik weet niet of dat ook voor External Instrument device geldt. Het geldt zeker niet alleen voor VST's. Zie pdc topic op Live forum.

de totale audio buffer word iets vertraagd zodat de input latency opgeheven word en alles in sync de output verlaat.

Je hebt dus input en output latency.

Je kan de plugin buffer ook verkleinen en zo heb je minder plugin latency maar wel meer cpu load.

(zie instelling)

External audio en external midi instruments werken voor mij in 8 zeer goed.

Wat is er btw met hun website gebeurd en het nieuwe logo???

Damn, wat ziet dat er slecht uit. Kleuren passen totaal niet bij elkaar, lelijk font, opmaak ziet er niet uit :r

Niemand zegt dan ook dat het altijd perfect is echter werkt het in de praktijk eigenlijk altijd goed. De truuk is natuurlijk, zoals flyweight al aangeeft, de totale audio buffer iets vertragen zodat hardware en software gelijk lopen.

Daarnaast heb je inderdaad nog de mogelijkheid dit wat extra te tweaken via elke individuele external instrument zodat je bijvoorbeeld een externe reverb unit met een wat hogere latency extra kunt finetunen.

Back