Ableton 9 - new features

Max for Live in Live 9 Suite draait volgens mij op Max 6, ik weet niet of het in de Live 8 versie van M4L ook werkt. Ik heb in elk geval niks van Max buiten Max for Live.

Inderdaad, runtime only, je hebt een aparte license nodig als je wilt editen.

Kun je max ook gebruiken in live 9 64 bit?
Begreep op de site dat max alleen in 32 bit werkt,lijkt me een beetje vreemd.

ik heb me gistermiddag eens gefocused op de functionaliteiten van ableton live 9 om deze te leren, ik kende de eerdere versies niet, maar tsjonge dit is toch wel een vet pakket hoor. Je moet wel even wat tijd besteden aan het opzetten van je eigen templates (werkwijze), met name groups, default effect setups en hardware integratie om het afmixen jezelf wat makkelijker te maken, maar dan doet live 9 absoluut niet onder voor wat ik gewend was in cubase 7. Daarnaast vind ik de standaard meegeleverde effecten van live 9 stukken beter dan die van cubase, waar je toch al snel betere effecten moet kopen van third parties.

Maar bij het maken van die templates heb ik toch nog 2 vragen waar ik zo niet uitkom en als ik deze thread zo lees dan weten jullie wel hoe dat moet.

Vraag: Hardware Delay compensation
in deze thread stond iets van dat je de audiobuffer kon delayen zodat al je hardware synths in sync lopen. Hoe doe je dat? Nu stel ik per external instrument een delay compensation in wat helemaal foutloos werkt, maar dat is wat omslachtig en ik doe dan liever die audiobuffer delay truuk die acidfever noemde in deze thread.

Wat is dus de beste methode om al je hardware in sync te laten lopen?

Vraag: CC controlers
Stel ik heb een external instrument gemaakt voor bijvoorbeeld mijn roland jp8080. Is er dan een Midi Plugin die ik kan koppelen aan de 8 macros waarin ik mijn eigen CC's kan toekennen? Ik vermoed dat zoiets via M4L moet waar vast wel een plugin voor beschikbaar is, maar weet iemand hier hoe je dit het makkelijkst kan doen?

Die 8 macro koppeling heb ik het liefst omdat ik daarna gewoon via de push mijn hardware kan laden en automatisch de belangrijkste CC's tot mijn beschikking heb (voor programmeren, live en automation recording).

Dit kan vast maar hoe?

Ja, het is best fijn om weer eens als noob een compleet nieuw pakket te leren ontdekken :D

Vraag: Hardware Delay compensation
....

Vraag: CC controlers
....

bovenstaande vragen hoeven niet meer beantwoord te worden, inmiddels heb ik het uitgezocht en het draait als een zonnetje :)

Die external instruments (hardware) lopen nu sample accurate in sync met de rest inclusief de CC automation (2 weg) op de macro controls wat handig is omdat ik nu de parameters voor automation van mijn hardware ook in mijn arrangement window en in de push op het scherm zie.

Helemaal verrast was ik dat je net zoals met Cubase de hardware tegelijk met de vst's naar een wav kan renderen zonder deze eerst als audio op te nemen in ableton live. Het grote voordeel wat Cubase had is hier mee weg voor mij.

Verder heb ik geen vragen meer, het is mij verder helemaal duidelijk tot nu toe, dus off we go met de projecten in ableton live :okdan:

Hee Quifster.
Wel een mooi progje he'Ableton.
Ik weet niet of je dit filmpje al ben tegengekomen,maar dat is wel een snelle en creatieve manier om door je sample library te gaan terwijl de loop loopt.
https://www.youtube.com/watch?v=2k-efpNImgI

Ik heb die template gekocht. Tot op heden nog niet echt gebruikt, maar het is een indrukwekkende master template. Goed dat ik deed weer lees. Deze week eens even echt gaan uittesten

Het idee was om deze om te gaan buigen naar mijn eigen template.
Het is er nog niet van gekomen.

Paul

Heb je die gekocht joh?
Ik heb m gewoon nagemaakt.gebruik t veel om te tweaken in de loops.erg handig.

Heb je die gekocht joh?

ja inderdaad, ik zal hem ook zelf gaan maken, dat is een goeie tip dit, lijkt me een hele goede manier om snel je kit voor een track samen te stellen.

maar ben tot nu toe zeer tevreden over live 9, ik weet niet wat er allemaal bij is gekomen sinds 8 maar het voelt allemaal compleet aan tot nu toe. Die hardware integratie was uiteindelijk heel simpel te doen als je weet hoe het moet. Het is zelfs simpeler dan in cubase om op te zetten aangezien je daar je automation templates een keer moet ontwerpen. In ableton is dit seconden werk via de remote truuk en macros. Ook mooi dat je niet gelimiteerd bent tot 8 macros maar dat je steeds weer groepen van 8 macros kan toevoegen aan je controllers.

Enige nadeel wat ik tot nu toe ontdekt heb is dat als ik automatiseer via de push dat de controller waardes op dat moment niet direct doorgestuurd worden naar de midi port van de hardware maar een soort van latency hebben van een aantal ms , als ik het via de macro op het scherm zelf doe dan werkt het foutloos. Het opnemen van de automation voor hardware via de push werkt wel goed, maar je hoort het op dat moment niet op je hardware omdat hij die midi poort blokkeert of zo. Pas als je de knop loslaat hoor je direct het opgenomen automation resultaat vanuit je clip of arrangement window. Daar moet ik nog even induiken, lijkt me een bug of een instelling in het midi gedeelte, maar dat komt wel goed als ik er nog even wat verder induik.

Heb je die gekocht joh?

Wel via een maandlidmaatschap en niet de 1 malige aankoop. En en passant ook nog een maandje tutorials bekijken. Sinds gisteravond ben ik nu ook bezig mijn eigen template in elkaar te zetten.

Paul

ik val van de ene verbazing in de andere, ik ontdek allemaal dingen in ableton waar ik nog nooit iets over gelezen heb hier of op andere forums.

Zoals bijvoorbeeld de Render to Loop functie waarin je je instrument of sample clip inclusief de volledige effect chain kan renderen naar een looped sample voor je eigen sample library. Dan doet die een 2 pass rendering waarin die de tail van het effect toevoegt aan het begin van je loop.

Of de warp functie waarbij je 2 markers zet en dan de eind marker verplaatst totdat de complete track in sync loopt, dat gaat met name voor vocals en het remixen van complete tracks (dj stijl) echt snel. Je hoeft dan niet meer elk warp element afzonderlijk te behandelen. Ik had een beetje een aparte vocal en met die slide functie had ik hem in korte tijd in sync. Daarna probeerde ik het met een willekeurig nummer en die was net zo snel in sync. Wel bijzonder want de handleiding doet het via het warpen van vele tussenpunten, terwijl het met 2 markers in de praktijk kan (was een youtube tutorial van iemand waarin dit getoond werd). Met name voor vocals vind ik dit toch wel een erg handige functie :)

ook vet dat je die grafische schermen kan inzoomen van effecten naar je volledige project window. Zoals de EQ waar je het grafische gedeelte schermvullend maakt in dat project stuk door er even op te klikken en daar je finetuning te doen.

het midi editing gedeelte kan nog wel wat uitgebreid worden maar ze zijn goed op weg, maar dingen als bijvoorbeeld noten even snel fixed length maken of fixed velocity missen volgens mij nog, tenzij ik het over het hoofd zie :D

Jouw midi spullen lopen sample accurate in ableton: hoe doe je dat dan? zo strak kan midi toch helemaal niet?

natuurlijk kun je hardware sample accurate krijgen, je moet het alleen even 1 keer (eenmalig dus) handmatig instellen. Dat doe je als volgt:

stap 1:
de eerste stap is de afwijking van je driver latency van je audio kaart zeer nauwkeurig bepalen. Dit doe je door het instellen van de "driver error compensation", ga hier niet zelf zitten gokken maar doe dit volgens de ingebouwde ableton handleiding die ook een sample project bevat. (zie help - lessons - driver error compensation

stap 2:
maak van je hardware een external instrument, dit is belangrijk omdat external instruments de driver error correction gebruiken om de latency compensation uit te voeren zodat je hardware in sync loopt met je samples en vst's. Daarnaast is het gewoon handig dat de audio automatisch afgehandeld wordt in dat external instrument. Alhoewel je er ook voor kunt kiezen om deze door audio groups heen te gooien maar goed dat zal voor iedereen hier wel gesneden koek zijn :)

stap 3:
dit is meer een finetuning stap. Hardware heeft zelf ook een latency, dus om het sample accurate te krijgen moet je nog 1 keer een finetuning uitvoeren. Doe dit door 4 noten te tekenen in je zojuist gecreeerde external instrument. Pak een preset in je hardware met een korte decay en extreem snelle attack (0).
Bounce nu de clip naar een wav file en open die in live in de clip editor. Kijk naar de noten of die precies samenvallen met de beat markers waarop je je 4 noten hebt gezet. Meestal zal dat een heel klein beetje afwijken.
Verander dan het laatste blokje van start waarde in het blokje links van de sample (Waar start boven staat) zodat je sample precies op de lijntjes staat. Vul deze waarde met een - ervoor, dus negatief) bij je hardware latency in van het external instrument.
Save nu je external instrument.

Done :)

Nu hoef je nooit meer wat te doen, heb je je hardware nodig dan sleep je hem in je ableton live set en doe wat je moet doen en hij loopt helemaal perfect in sync.

Als je meer hardware hebt dan hoef je uiteraard daarna alleen step 2 en step 3 te doen. Uiteraard kun je de macro's van je external instrument ook nog even programmeren naar de CC codes om je hardware te automatiseren. dat heb ik wel eenmalig gedaan zodat ik gewoon cutoff en reso en envelopes in mijn scherm kan tekenen of automatiseren via de midi controllers.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ableton nog maar net een weekje heb, dus het zou best kunnen zijn dat er veel betere methoden zijn die mensen hier gebruiken, maar ik kon er verder weinig over vinden en deze methode werkte hier als een trein en lijkt op wat ik gewend was in cubase.

Back