Ableton 9 - new features

Ik ervaar 9.1 b18 (en 17) als nogal instabiel. Met sommige plugins crasht de Live 9.1 beta direct.
9.06 geen issues.

Vreemd dat de aanpassingen die ze hebben gemaakt dit veroorzaken.....

Ik ervaar 9.1 b18 (en 17) als nogal instabiel. Met sommige plugins crasht de Live 9.1 beta direct.
9.06 geen issues.

Vreemd dat de aanpassingen die ze hebben gemaakt dit veroorzaken.....

Zelfde probleem hier! Ben weer terug gegaan naar 9.06.

Zelfde probleem hier! Ben weer terug gegaan naar 9.06.

Ben dus niet de enige. Je gaat altijd direct bedenken of er niet iets mis is met je systeem.
Ik heb melding gemaakt van dit probleem en gezien de serieuze aard van het probleem neem ik aan dat ze er iets aan zullen doen voor ze 9.1 releasen.

Ben dus niet de enige. Je gaat altijd direct bedenken of er niet iets mis is met je systeem.
Ik heb melding gemaakt van dit probleem en gezien de serieuze aard van het probleem neem ik aan dat ze er iets aan zullen doen voor ze 9.1 releasen.

nee, ligt niet aan jouw systeem. Ik had met .b17 ook grote problemen, .18 is al beter, maar er zitten nog wel bugs in, maar de push integratie zelf werkt tot nu toe behoorlijk goed. Dus voor het testen en spelen met de push is het al wel een aardig inzicht in hoe het uiteindelijk in de final gaat worden.

Maar het echte productiewerk blijf ik gewoon in 9.0 doen voorlopig, daar is 9,1 inderdaad nog te onstabiel voor.

Hmm.. Mn eerste project in Live dat een beetje van de grond lijkt te komen, crashed nu op het moment dat ik hem save. Als ik vervolgens de optie 'Recover project from clipboard' kies, crashed Live meteen weer.

Ik ben aan het project begonnen in de Beta versie, daar had ik regelmatig crashes. Dus ik ben in 9.0.6 verdergegaan en daar heb ik dus dat save probleem. Ik hoop dat het ermee te maken heeft dat ik in de Beta versie begonnen ben....

Hmm.. Mn eerste project in Live dat een beetje van de grond lijkt te komen, crashed nu op het moment dat ik hem save. Als ik vervolgens de optie 'Recover project from clipboard' kies, crashed Live meteen weer.

Ik ben aan het project begonnen in de Beta versie, daar had ik regelmatig crashes. Dus ik ben in 9.0.6 verdergegaan en daar heb ik dus dat save probleem. Ik hoop dat het ermee te maken heeft dat ik in de Beta versie begonnen ben....

ja ik vermoed van wel, ik heb nu toch aardig wat projecten in ableton live 9.0 gedaan en heb echt nooit 1 crash gehad. In 9.1 wel (best veel), maar goed, dat is ook een beta, en daar ga ik niet mijn projecten in maken, alleen maar wat testen.

Je hebt gelijk. Ik heb het project opnieuw opgebouwd in 9.0 (dat was heel makkelijk vergeleken met Cubase) en geen crashes meer. Ik vind 9.0 ook heel stabiel tot nu toe.

Ik hoop vandaag de Push binnen te krijgen, maar ik wacht wel even met 9.1 totdat er een release versie is. Toch genoeg te ontdekken voordat ik toe ben aan de verbeteringen denk ik.

Vind die step sequencing op de push wel erg cool.. veel interessanter dan op Maschine :D
Vond het sowieso met deze template voor de launchpad al stukken interessanter om wat met Ableton te doen :)
Wat ik alleen zo ontzettend balen vind is dat die damn controllers nooit werken als je het rewired.. doet die midi-out het niet.. of is dat met push en Ableton 9 anders geregeld?

Ik hoop vandaag de Push binnen te krijgen, maar ik wacht wel even met 9.1 totdat er een release versie is. Toch genoeg te ontdekken voordat ik toe ben aan de verbeteringen denk ik.

gefeliciteerd :)

je kunt gewoon de stable 9.0 installeren en de 9.1 beta ernaast om de veschillen een beetje te bekijken. Vandaag is de 9.1b19 beta uitgekomen, dus wie weet is die weer iets stabieler.

Je projecten kun je tot die tijd gewoon doen in 9.0. Maar die melodic sequencer is gewoon megavet, zeker als je hem aan je hardware koppelt dan heb je gewoon ineens visuele stepsequencers voor je hardware. ik gebruik hem al voor de virus ti, de jp8080 en de kronos hier. Dat werkt tot nu toe allemaal foutloos met de push in 9,1. Maar dan gooi ik er verder geen rare dingen van 9.1 of M4L dingen in. Ik gebruik hem dan gewoon even puur voor de fun om te stepsequencen.

echt een aanrader hoor :)

hier een demootje van iemand die die stepsequencer laat zien (niet echt een goede demo, maar als je er doorheen kijkt dan zie je wel de mogelijkheden), erg vet is dat je bijvoorbeeld 8 patterns van 1 length kan maken en zo dynamisch kan schakelen, of je maakt ze langer. Je maakt dan een soort van dynamische loopmarkeringen in je pattern via die selectie (live), echt handig!

't Is allemaal erg verleidelijk zo met die mogelijkheden die Push biedt.. ik ga mijzelf nog een keer niet kunnen beheersen en het gewoon kopen denk ik!! :D

Ben alleen bang dat je er gewoon helemaal niets aan hebt als je em binnen Cubase oid via rewire draait aangezien het net als een Launchpad via midi werkt (??) .. correct me if I'm wrong :engel:

't Is allemaal erg verleidelijk zo met die mogelijkheden die Push biedt.. ik ga mijzelf nog een keer niet kunnen beheersen en het gewoon kopen denk ik!! :D

Ben alleen bang dat je er gewoon helemaal niets aan hebt als je em binnen Cubase oid via rewire draait aangezien het net als een Launchpad via midi werkt (??) .. correct me if I'm wrong :engel:

klopt, het is voor andere daw's gewoon een simpele midi controller. Dus elke knop heeft een CC of note waarde in user mode. Voor cubase heb je er op dit moment weinig aan.

Ah thanx.. was er al bang voor.. net als de launchpad ook gewoon een midicontroller.
Ken Ableton 9 niet qua rewire mogelijkheden dus had op dat vlak nog wat stille hoop.

Maak binnen Cubase nog gebruik van een 01x.. old fashioned.. 'k weet het.. maar ben ik toch een beetje aan gehecht geraakt.. :)

Vind sowieso dat dedicated Controllers van grote toegevoegde waarde zijn binnen DAW's.. vandaar dat ik Push ook helemaal zie zitten.. (wat een controle :engel:)
Het liefste had ik ze dus allemaal draaiend.. maar moet daarin toch een keuze maken vrees ik..

Heb al wel een template kunnen vinden voor de 01x wat redelijk werkt binnen Ableton :)

Zie ik het nou verkeerd? Is toch gewoon steps over de x as en pitch over de y as en wanneer een matrixje klaar is kan je ze achter elkaar zetten en een transpose waarde geven? Wat is hier nu anders aan dan bijv de pian roll in cubase en in arrangement view de blokjes achter elkaar zetten en een transpose waarde geven?

Behalve dan het feit dat je dit nu allemaal via de push controller kan doen, zonder de muis aan te raken in ableton?

Zie ik het nou verkeerd? Is toch gewoon steps over de x as en pitch over de y as en wanneer een matrixje klaar is kan je ze achter elkaar zetten en een transpose waarde geven? Wat is hier nu anders aan dan bijv de pian roll in cubase en in arrangement view de blokjes achter elkaar zetten en een transpose waarde geven?

Behalve dan het feit dat je dit nu allemaal via de push controller kan doen, zonder de muis aan te raken in ableton?

dat zie je goed, dat is precies wat het is, met als aanvulling dat elke step je een enorme hoeveelheid extra control mogelijkheden hebt voor die step, dus bijvoorbeeld:
- je synth parameters per step laten veranderen
- de positie veranderen
- de lengte van de step veranderen
- de panning voor die step veranderen
- automation in de step zelf (dus bijvoorbeeld een cutoff sweep in de step) en ga zo maar door. En dat alles inderdaad zonder ook maar 1 keer je muis aan te raken.

Dit werkt dus voor elke hardware of vst synth, of zelfs effecten, want je kunt uiteraard ook step patterns maken die puur alleen effecten manipuleren, of alleen synth parameters wijzigen terwijl je speelt, of Gate patterns op je hardware synth, en nog heel veel meer.

Whoooot, Komt dit in de nieuwe ableton 9.1 versie? Dan gaat ik zeker me push weer terug halen!

yep,
dit zit op dit moment allemaal al in de beta van 9.1. Wel moet je een nieuwe firmware downloaden in je push om dit mogelijk te maken, maar dat gebeurd automatisch als je de beta voor de eerste keer opstart.

Back