De grote Euro Rack PSU draad

in mijn zelfbouw geval heb ik nu helaas de eerder besproken brom.
ik gebruik de doepfer a100 kit1 (met de externe 19Vac trafo zeg maar.
en modules Macbeth micromac en MFB Dual LFO brommen niet
maar Doepfer modules wel !!!! (ondervonden met a-188 BBD delay, 125 phaser en 127 VCF)

hoe kan ik nu opsporen waar de waarschijnlijk aardlus ontstaat?
wie kan mij helpen?

Eerst de voeding meten, als deze onder de 12 volt zakt krijg je voedingrimpel en dat hoor je als brom, als dat goed is dan de modules allemaal op de voeding prikken maar niet patchen en dan audio outs luisteren of je zo al brom heb, zo ja, das dan vaag want dan is het een lastig probleem maar zou ik het toch in de voeding zoeken, dus andere proberen.
Heb je geen brom maar pas als je gaat patchen dan heb je waarschijnelijk toch ergens een slechte nul verbinding, en dat hoeft dan niet in die module te zijn waaruit de brom komt, maar waarschijnelijk uit de module die je erbij patcht.

Had zelf ook nog niets en heb wat in elkaar geflanst van een Supermoduul kastje, een (min)PSUtje op een gaatjes print van een trafootje uit een oud Boss mixertje en nog wat electronica die ik hier altijd wel op voorraad heb, ik had nog een zak 20 pins IDC connectors maar daar maak je met een tangetje zo 16 pins van ;)

attachment.php

En je moet het jezelf niet te moeilijk maken dus die pinnen naat de +12 konden er ook wel uit zodat je daar geen last meer van heb als je aan de onderkant een koperdraad tegen die 12v aan soldeerd.

In het kassie,

attachment.php

In een blinplaatje heb ik een schakelaar en LED gestopt zodat je het ook uit kan zetten, altijd handig...

attachment.php

Totaal niet KemaKeur of CE oid natuulk, dus moet ik jullie ook afraden het zo te doen :D
Wat ik dan wel weer heb gedaan op de print, daar gaat de 230 dus ook naar toe, krab minstens 2 banen breed de eilandjes weg rond het 230 gebeuren hou ook voldoende ruimte tussen de 230 zelf en krab daartussen de eilandjes ook weg, dan krijg je niet zo snel doorslag enzo als het een beerje vochtig of condensig wordt.

Zo moet het er dan een beetje uitzien uiteindelijk 8)

attachment.php

Attachments

• PSU.jpg
    PSU.jpg
    131 KB · Bekeken: 118
  • kassie.jpg
    kassie.jpg
    116,7 KB · Bekeken: 120
  • schak.jpg
    schak.jpg
    155,2 KB · Bekeken: 127
  • rack.jpg
    rack.jpg
    100,8 KB · Bekeken: 116
Ik heb vandaag power distroboards binnengekregen die door forumlid jarno ontworpen zijn, als er hier interesse is, ik heb er wat extra.. :)

attachment.php

Attachments

• DSCF6962.JPG
    DSCF6962.JPG
    99,9 KB · Bekeken: 127
Laatst gewijzigd:
"jarno" was al bezet, dus ik heet hier "SRPP"

Ben heel benieuwd naar de boards, ze zien er in ieder geval mooi uit.

Ten aanzien van de features, weet niet of die al elders genoemd zijn:

• Geschikt voor zowel 10-polig als 16-polige IDC bandkabel connectoren.
  • Polariteit is volgens de "Doepfer standaard".
  • Op het board zit een 7805 regelaar voor de +5, stel dat je die nodig hebt.
  • Volgens dezelfde "Doepfer standaard" zijn de resterende pinnen van de 16-polige connectoren met elkaar verbonden, als bus voor zowel gate als CV.
  • Aan elke kant van het board zit een mogelijkheid om deze gate en CV weer door te lussen naar andere boards.

Zelf heb ik geen modules die die bus functie gebruiken, maar op zich is het wel een mogelijkheid om wat kabels te reduceren. Ben wel benieuwd of je een vet klok signaal op de gate bus over heel je modulair ook op plekken terug ziet waar je het niet wil (in de vorm van storing), desnoods nog ergens een Ctje overheen.

Mooie boards, zodra ik er een in elkaar geflanst heb zal ik hier wat foto's posten.

Trouwens, ik lees dat TipTop binnenkort komt met een nieuwe versie van de Zeus genaamd "Studio Zeus".

Nou ik heb de voeding gemeten en dat zit toch heel stabiel op +12.03V en -11.99Vdc.

vreemde is dat als ik alleen maar 1 Doepfer module aansluit bv A125 Phaser dan heb ik op Audio In, CV In en Audio Out de noise. Als ik nu VCO1 Out van Micromac naar Audio In vd A125 patch en Audio Out weer terug de Micromac Ext IN dan heb ik geen Noise
Is dat vreemd of is dat vreemd??????

ik weet het niet meer, Heer Doepfer staat ook voor een raadsel.....
wordt vervolgd.

hhm voor aankomende zaterdag maar even een nieuwe koffer in elkaar gezet... met nieuwe voeding... mooie ringkerntrafo en een 7812 en een 7912... dat ging dus niet lang goed! 25 modules eraan ging ongeveer 5 minuten goed en eindigde in een plof... tja ik wist dat dat ging gebeuren omdat die twee arme voltage regulators dat echt niet aan gingen kunnen. ik ga er nu een grotere bak in zetten en per laag modules eigen voltage regulators... en hopen dat dat wel goed gaat.

eh nee de voeding geeft na afkoeling weer stroom idd... maar ook de ringkerntrafo zelf werd erg warm. gewoon echt overbelast. de ringkerntrafo heeft 30VA verdeeld over twee x 15V AC dus ook ongeveer 1Ampere per dc stroom. hhhm en ik dacht er ruim voldoende aan te gaan hebben (aan die trafo)... ben nu voor optie twee aan t klussen... een grotere voedingstrafo die een mengtafel heeft gevoed van +/-15V en daar ga ik nu 5x 2 regulators aanhangen die worden gekoeld met een blok. of optie 3 en dat zijn 3Ampere voltage regulators met een groot koelblok. moet lukken lijkt me

Niet iedereen is er van gecharmeerd, maar ik heb tot nu toe goede ervaringen gehad met de kant en klare geschakelde voedingen.
Compact, efficient, makkelijk te monteren en niet duur. :eureka:

Back