plugin vervangers voor hardware, richting industrial hardcore

anoniempje

hobby knooier
Hallo mensen,

Ik wil graag mijn laptop klaarmaken om lekker muziek te kunnen maken vanwege tijd gebrek. Ik raak de studio nu al een 2 a 3 jaar niet aan omdat ik geen tijd heb voor hardware en alle leuke dingetjes erom heen. Omdat ik ook niet op de hoogte ben van software en plugins is mijn vraag, wat zijn leuke of betere vervangers voor mijn hardware?

Ik zou graag 1 of 2 goede reverb plugins willen, 1 of 2 goede delay plugins. Een paar goede compressor smaakjes, 1 multiband compressor die er een lekker sausje overheen gooit zoals de mixmaster dat doet naar mijn mening. Paar lekkere distortions, 1 of 2 lekkere filter plugins, en nog wat rand materiaal als chorus/phaser/bitjes verminderen etc... Ik wil geen zee van plugins waar ik niet uit kan kiezen, liefst gewoon 1 of 2 plugins van elk soort waar ik alles mee moet doen zonder eerst door een zee aan plugins te gaan zoeken.

Fabfilter pro c heb ik al en dat is als eerst al een goede vervanger van m'n compressors. Nu de rest nog.
Ik hoor wel eens wat over camel crusher, is dat leuk? Ik gooi alles graag door distortions gecombineerd met filters om dat lekkere randje eraan te krijgen.

Dan kwa synths, sylenth, zeta, predator? Daar moet ik een heel eind mee komen toch? Of is er meer interresant materiaal wat ik niet ken?

Bedoeling is een template in ableton te maken met reverb en delay en andere interesante send effecten op de sends en een paar compressors op mixbussen zodat als ik zin heb ik meteen kan beginnen.

Alvast bedankt.

Edit, kan misschien titel aangepast worden in: plugin vervangers voor hardware, richting industrial hardcore?

Laatst gewijzigd:
Hallo mensen,

Ik wil graag mijn laptop klaarmaken om lekker muziek te kunnen maken vanwege tijd gebrek. Ik raak de studio nu al een 2 a 3 jaar niet aan omdat ik geen tijd heb voor hardware en alle leuke dingetjes erom heen. ?

Even advocaat van de duivel spelen:
Denk je dat software geen tijd kost?

Ik denk zelfs dat sogftware veel meer tijd kost vanwege de veel grotere keuze en ook het werken ermee vergt veel emer tijd denk ik. Hardware beperkt je op een bepaalde manier, waardoor je gedwongen word het te doen met de dingen die je hebt.

Ik wil alleen maar zeggen dat als je denkt dat het door tijdgebrek komt dat je geen muziek meer maakt dat je dan van een koude kermis thuis komt.

Paul

Hoi paul, ik heb een laptop draaien met ableton met wat basis plugins en het kost me gewoon 3 keer minder tijd om daar te maken wat ik in me hoofd heb, dan heb ik het nog niet eens over het onthouden van de kabel patches die ik maak die ik allemaal weer opnieuw moet uitzoeken als ik een tijdje de studio niet in ben geweest.

Ik weet wat ik wil, ik wil software voor het gemak, ik ben met software begonnen en vanaf daar overgestapt met hardware omdat ik hardware leuk vond en ik een zee van tijd had. Nu wil ik met software muziek maken omdat ik geen zee van tijd meer heb en mijn hardware studio eigenlijk 4 hobby's tegelijkertijd is geworden (lees verzamelen, onderhoud, het omprikken van kabels, en het opnieuw instellen van hardware en vast nog een hele hoop dingen meer)

Als ik de studio aanknal en ik daadwerkelijk muziek maak ben ik 15 minuten verder. Software kost zeker tijd, daardoor wil ik mij ook beperken tot een paar enkele goede plugins! En dwing ik mezelf om met weinig plugins de dingen te doen die ik wil. Laptopje opstarten, sends en bussen met compressors al gereed in een template en knalle met die hap!

Zo deed ik het voor de hardware periode ook en dat werkte prima.

wat zijn leuke of betere vervangers voor mijn hardware?

Wat was die hardware ook al weer; heb je een opsomming?

Ik zie in je verkoopthread een foto van een 707/727 en een OB-12 staan. Wil je dan specifiek een vervanging voor de OB-12 zoals 'ie klinkt of meer zoals 'ie eigenlijk zou hebben moeten klinken? Een 727/707 kun je vervangen met Geist, of je kunt de Push-controller kopen en Ableton zelf gebruiken om dat soort sequences/patterns op te bouwen.

Wat heb je zo nog meer staan?

de 707 en 727 waren hebben dingentjes. die heb ik weg gedaan.

heb nu

virus c
jp8000
ion
ob12
rozzbox
sh101
909

2 x tc m-one
lexi 550
v verb
digitech weet niet welke

2 x compounder
drawmer
dbx 166
la audio
mixmaster
2 x akai filter mfc 42
distortion pedaal

sndcraft ghost.
en samplers die wel te vervangen zijn

en nog wel meer maar dit is toch wel de basis die ik graag in software wil

dank u

Ik raad je zeker de plugins van Valhalla aan en dan bijvoorbeeld de ValhallaUberMod en de ValhallaRoom.

De Decimort van D16 is een lekkere Bitcrusher (natuurlijk smaakafhankelijk).

Overigens heeft Vengeance ook net een FX bundel uitgebracht (tijdelijk voor €99). Geen idee hoe die is, maar meestal is de kwaliteit van de plug-ins goed.

Naast de synths die je noemt zou je ook kunnen denken om NI Komplete aan te schaffen, dan ben je mijns inziens in 1x klap klaar. Wellicht nog Sylenth er bij.

Het zijn maar wat ideetjes.

p.s. je hebt wel een mooi rijtje hardware, zal ik niet wegdoen :)

Waarom niet gewoon eerst de DAW plugs verkennen? Alles wat je al zit al in de DAW
En verder zijn alle eq/comressor/distortion plugs dezelfde wiskunde met een ander plaatje... Zonde van je geld

Laatst gewijzigd:
En dan is wellicht deze quote van hem wel erg interessant in hetzelfde artikel:

"One of my biggest tips would be to restrict your gear choice, because there’s so much out there; restriction is good! The technological possibilities available are humungous, and they’re actually too big for your own good. Twenty years ago your Juno 106 had just 32 presets, so you had to be much more creative with what you had. Right now you can buy a Virus TI with 16 oscillators and 12 distortions, so you can press one note and it goes ‘Reeeoh’ and arpeggios are going everywhere, but it can actually very much limit your creativity. If I really look at the essential stuff that we use, it’s all about ES1, ES2 and EXS24, and that’s it! It’s so amazing what you can do with stuff like that. I’m lucky enough to have a lot of other synthesizers here, but those are just for inspiration. Just as it was in the hardware MIDI days, you really have to invest time in knowing your equipment, so choose your plug-ins carefully and don’t buy too much. Every day I’m still learning, and I always read the Logic section in Sound On Sound. I’m just starting to use groups after reading one of the articles recently, for instance — I’d never used groups"

Overigens denk ik dat de meeste daar vroeg of laat wel achter komen :)

Ik denk dat de topicstarter niet zit te wachten op zulke op- en aanmerkingen / tips. Hij is waarschijnlijk volwassen genoeg om dat zelf te kunnen beseffen. Help de beste jongen en ga in op zijn vraag 8). Scheelt weer heel veel discussies. En daar wil ik het verder bij laten :D.

het antwoord is dus gebruik de standaard plugs en vallen deze je tegen kijk dan pas verder

Ik denk dat de topicstarter niet zit te wachten op zulke op- en aanmerkingen / tips. Hij is waarschijnlijk volwassen genoeg om dat zelf te kunnen beseffen. Help de beste jongen en ga in op zijn vraag 8). Scheelt weer heel veel discussies. En daar wil ik het verder bij laten :D.

Mijnheer Toulmin denkt daar toch echt anders over ;)

tsja hoef je geen nieuw topic over aan te maken natuurlijk, wat zijn goede soft: eq`s, delays, distortions, reverbs etc. en welke softsynths deugen. staat t hier vol mee. misschien beter om industrial hardcore makers te volgen op de meer op hun tak van sound gerichte forum. dus: wat is een goed productieforum voor mijn stroming? daar zul je een antwoordd vinden, ontloop je ook die aloude hard zacht discussie. ben t trouwens ook niet mee eens dat hardware langer duurt dan soft. in tegendeel zou ik zeggen. en die drawmer heb je niks meer aan, duurt veel te lang allemaal. gewoon lekker goedkoop wegdoen ben je m snel kwijt, pm me maar.

virus c --> NI massive, Rob Papen Predator
jp8000 --> iets wat jp6k heet o.i.d, een supersaw VST
ion --> pass, weet ik zo snel niet
ob12. --> pass
rozzbox --> pass
sh101 --> hier is een freeware clone van, van TAL, maar eigelijk alles met een diepe bass voldoet
909 --> spul van d16, of de adm van Audiorealism

Ik heb ook al meerdere malen geprobeerd muziek te maken op de laptop, maar op 1 of andere manier heeft dit toch niet de charme van in een studio zitten. Ik zou eerst maar eens een tijdje op die laptop gaan produceren voor je al je gear verkoopt.....

virus c
jp8000
ion
ob12
rozzbox
sh101
909
Ik zou de 909 en de 101 houden omdat die niet zo makkelijk te krijgen zijn en ze stijgen nog steeds in waarde.

Ion en OB12 zou ik vervangen door U-He DIVA (mits je computer het een beetje kan trekken).

Virus C: weet niet of ik die zou vervangen, ben heel erg gecharmeerd van de klank - maar er zit ook een mooie distortion in, jaag je de 101 er wel eens door? Zo niet, proberen!

JP8000 vind ik makkelijk vervangbaar door iets als Sylenth, maar het is wellicht ook een optie om die gewoon te houden als masterkeyboard.

Alles wat in racks zit is makkelijk weg te moffelen; wat je ook zou kunnen doen (maar dan moet je productie-workflow dat wel toelaten) is je ris effecten en compressors verkopen en er 1 goeie voor terughalen met karakter (Distressor, UBK Fatso of zo). Je moet dan wel elke keer pluggen als je het er door wil jagen maar je zou er meer plezier mee kunnen hebben. Of een UAD, kan ook.

Back