Stereo en mono

klaats

Ingeburgerd
Ik zit met een raar probleempje of ja misschien is het doodnormaal maar ik weet het niet. Als iemand een beetje uitleg zou kunnen geven zou heel fijn zijn !

Bij de Novation Drumstation V2 zijn er 2 outputs ( links en rechts )

novation_drumstationv2_rear_lg.jpg

Als ik dan zo een kabel gebruik ->

Procab_CLA721_verloopkabel_Jack_naar_2x_jackmono_3m.jpg

Dan blijkt het volume zeer laag, en dan om iets te horen moet ik dan volume van mijn audio interface volledig open zetten maar dan hoor ik geruis in de boxen van te hoog volume.

Als ik gewoon 2 mono jacks gebruik:

sky190142.jpg

Dan is het volume normaal , het geluid is ook voller. Maar ik verlies 2 ingangen op men interface en ik kan niet precies het volume op de 2 kanalen gelijk zetten want er is geen notatie rond de volumeknoppen.

Kan iemand mij hier wat uitleg over geven zodat ik het begrijp ?

Thanks !

Je geluidskaart ziet een TSR plug en denkt met een balanced signaal te maken te hebben
De kabel die jij laat zien werkt alleen op een insert

Meestal hanteren hardware apparaten nooit stereo als 1 uitgang. Altijd dual mono (dus R en L) = stereo . Waarbij L meestal de mono is (dus als R niet gebruikt wordt). En idd wat Raphie zegt. Dat soort kabels is voor gebalanceerde signalen (TRS). Wat je kan doen. Als de Drumstation ook een mono uitgang heeft gewoon 1 patchkabel (Tip Ring) gebruiken en deze naar je geluidskaart routen. Ofwel een stereobeeld krijgen door, zoals je zegt 2 gewone patch kabels te gebruiken. Daarbij moet ik ook zeggen dat de meeste geluidskaarten geen stereo ontvangen door slechts 1 kabel te gebruiken.

Dual mono is geen stereo. Heb ik van Hanz gehoord dat nog in mijn oor zoemt.

Jah sorry verkeerde woordkeuze. Vergeet dat dual mono. R + L = Stereo it is. Veranderd niks aan je zaak voor je te helpen i.i.g.

Nogmaals je geluidskaart kan niks met het signaal op de ring en dat stoort...

Dual mono is geen stereo.
wanneer beide kanalen een verschillende inhoud hebben en op de mixer maximaal links en rechts zijn gepanned dan wel...

Dus... ik heb een mono track met één zanger.
Dan pak ik nog een andere mono track met één zanger.
Goed, ik pan de beide tracks, één maximaal links en één maximaal rechts.

Is het resultaat dan een stereo track van één zanger?
Of zelfs, een stereo track van twee zangers?
En als ik de panning van de tracks nu aanpas, maakt dat dan nog iets uit aan het verhaal?

Laatst gewijzigd:
Ok, omdat dit onderwerp bestwel gerelateerd is aan mijn vraag, gooi ik 'm hierbij. Is dat ok?

Het is vast geen intelligente vraag, maar ik wil het toch graag vragen:

Wat is het verschil tussen een MONO-patchkabel en een STEREO-patchkabel?

Het lijkt erop dat ze allebei een jack in- en uitgang hebben. Als ik twee mono-kabels kan gebruiken om het geluid door te geven, waarom bestaan er dan Stereo-patchkabels?

Ik wil mijn Electro3 aansluiten aan een Roland Cube lite. Beide hebben een L & R. Dus lijkt mij logisch om daar gebruik van te maken. Of kan ik 'm net zo goed mono versterken? Dus gewoon met 1 kabel. En heb ik dan een patchkabel nodig of is een gewone instrumentenkabel dan voldoende?

ik denk eraan om deze te kopen:
https://www.bax-shop.nl/gitaar-patchkabels/stagg-spc060ls-e-stereo-patchkabel-6-pack-60-cm

Zohee jij vraagt gelijk drie vragen in 1 keer.

Onderscheid

1 echt stereo is als 2 sounds signalen naar twee geluodsbronnen worden gestuurt ze zijn gerelateerd aan elkaar. De ene kant heeft een invloed van de andere op een of andere wijze.

2 gebalanceerde kabel is een ( in de volksmond stereo kabel ) die zorgt dat de ene kant van het spectrum een tegen pool is van de andere , dus als er aan de ene kant iets mis gaat heft de andere kant dat op zoals phase . Maar dan net iets anders.

3 dual mono is eigenlijk een signaal die je dubbelt meestal is dat handig voor een oude fx apparaat.

Wat jij nodig hebt is een Dubble mono kabel omdat ik zeker weet dat jouw electro 3 geen gebalanceerde uitgang hebben maar wel twee want er zit zeer waarschijnlijk een DSP in die een fx over die sound grooit ... gebalanceerde uitgangen op synths is eigenlijk wel zeer bijzonder er zijn er maar een paar ooit gemaakt omdat ze toch wel een harde uitsturing hebben tegen line level en is de vertroebeling wat een mens kan waarnemen Nihil te noemen.
Van deze drie heb jij dus nr1 jij hebt echt stereo maar deze stereo zijn wel in 2 mono kabels uit gevoerd . Niet zoals een koptelefoon kabel. Als jij een mono Cuba hebt is het van belang dat je alle twee de signalen weet te vangen anders mis je sounds. Aangezien je een dual input hebt hebben ze dat voor je geregeld.

Laatst gewijzigd:
De Nord electro heeft 2 unbalanced outputs, 1 voor het linker en 1 voor het rechter.
De roland Cube Light heeft snel gezien 1 input die mono lijkt omdat deze bedoeld is voor een gitaar wellicht (tevens niets vermeld dat dit balanced zou zijn) dit betekend dat je de Nord met links OF rechts met een (mono) instrument kabel kan aansluiten ( 1 zwarte ring).
Nadeel is als er stereo effecten in de nord zitten je 1 kanaal mist wat rare situaties kan opleveren bijvoorbeeld bij een autopanner. Aansluiten zo kan prima maar wees je bewust dat je iets kan missen omdat het stereosignaal niet naar mono omgezet word. Dan zou je een klein mixertje er tussen moeten zetten of een verloopkabel van zo'n hele kleine telefoonaansluiting naar 2x monojack. Deze ingang op de cube is dan wel weer stereo.

Back