Zal de Yamaha Tenori On revolutionair worden?

Child of arT

Ouwe rot
Er zijn van die apparaten die mensen niet meteen doorhebben of doorhadden.

Kijk naar de Roland TR-909 bijvoorbeeld. Toen die uitkwam begin jaren tachtig snapte niemand waar Roland mee bezig was, kijk nu wat dat ding te weeg heeft gebracht. Ik heb hetzelfde met de Yamaha Tenori On als ik naar de geschiedenis van de 909 kijk. De Yamaha Tenori On is een grote flop op dit moment, maar ik krijg niet te pakken hoe de Tenori On werkt. Maar als ik dan kijk hoe Yamaha de Tenori On promoot dan sla ik door kijkende naar de 909. Yamaha geeft bij de marketing van de Tenori On nota bene toe dat ze snappen dat veel mensen de Tenori On nooit zullen gaan snappen, en daar zit ik verdomme bij. Yamaha promoot de Tenori On aan als een sequencer. Maar, een sequencer met een totaal nieuwe benadering van sequencing, en die nieuwe benadering krijg ik niet te pakken. Maar kijk nou eens naar de sequencer van de 909. Er zou geen housemuziek zijn geweest zoals die nu bestaat als de sequencer van de 909 er niet was geweest.

Stelling : de Yamaha Tenori On is een hele nieuwe benadering van muziek maken.

Als je dit niet ontkent, dan is Yamaha de pionier van iets nieuws mensen.

greetz,
Child of arT.
februari 2013.

p.s. Waarom 2013? Omdat 2033 eraan komt ;-)

Laatst gewijzigd:
Mijn antwoord op de stelling is: "nee".

Een tenori on is een oude manier van muziek maken met veel nieuwe flitsende lampjes.

Of ik gelijk heb moet natuurlijk blijken uit de toekomst. ;)

Ik ga even iets toelichten dat jullie mij snappen : ik zal nooit de stelling verdedigen. Of beter gezegd, het is niet mogelijk om een eigen stelling te bevestigen of te ontkennen.

Er zijn van die apparaten die mensen niet meteen doorhebben of doorhadden.

Kijk naar de Roland TR-909 bijvoorbeeld. Toen die uitkwam begin jaren tachtig snapte niemand waar Roland mee bezig was, kijk nu wat dat ding te weeg heeft gebracht. Ik heb hetzelfde met de Yamaha Tenori On als ik naar de geschiedenis van de 909 kijk. De Yamaha Tenori On is een grote flop op dit moment, maar ik krijg niet te pakken hoe de Tenori On werkt.

Stelling : de Yamaha Tenori On is een hele nieuwe benadering van muziek maken.

Als je dit niet ontkent, dan is Yamaha de pionier van iets nieuws mensen.

Iedereen die in de tenori-on geinteresseerd is kan in een minuut of twintig leren hoe het apparaat werkt. Er zijn best veel guides online op youtube waarin de stappen even doorgenomen worden.

Het is zeker geen nieuwe manier van muziekmaken. Het is gewoon een stepsequencer namelijk. En in deze stepsequencer heb je layers (sporen) die een bepaalde functie vertegenwoordigen in de stepsequencer. Dus je hebt note layer, een bounce layer een random layer enzovoort. Je kunt uiteraard de primaire functie van een layer veranderen, dus als je 16 bounce layers wilt hebben dan kan dat.

Natuurlijk zitten er wat geavanceerde features in waardoor je bijvoorbeeld nooit een verkeerde noot in de toonsoort kan aanslaan. Daardoor kan je zelfs met weinig muzikale kennis al snel een resultaat halen.

Dus eigenlijk is het simpel:
- je kiest een layer en programmeer je nootjes in de stepsequencer van die layer.
- dan kies je de volgende layer en programmeer je het 2e spoor, etc...
- Als je dan een pattern vol hebt maak je de volgende pattern totdat je er een song mee kunt chainen en klaar.

of te wel, niets revolutionairs, dat kan bijna elke pattern sequencer wel. Enige verschil is inderdaad dus dat ze die lampjes tonen van alle layers en dan ze wat leuke features hebben zoals die bounce en random note generatoren.

Als je de interface kent na het kijken van die tutorial dan heb je ook eigenlijk wel direct resultaat.
Ik draai de tenori-on op de ipad (TNR-I), en bestuur daar dan meerdere synths mee (hardware en vst).
Werkt prima, strak en foutloos en is gewoon leuk om te doen doordat je snel resultaat hebt door de interface.

dus revolutionair nee, dikke fun, ja dat wel :D

@PietjePieter: Nee, die sequencers hebben een swing waar je U tegen zegt. Zelfs als je de swingfunctie nog niet eens gebruikt weet je niet wat je meemaakt met een 909. De ellende is dat je een 808 of een 909 heel moeilijk kan integreren met de hedendaagse technologie. Maar als je de 909 kick afspeelt met de sequencer van de 909 op een housefeest, dan danst iedereen mee.

Natuurlijk zitten er wat geavanceerde features in waardoor je bijvoorbeeld nooit een verkeerde noot in de toonsoort kan aanslaan. Daardoor kan je zelfs met weinig muzikale kennis al snel een resultaat halen.

Lees ik dit nou goed, met weinig muzikale kennis resultaat halen?

Het is gewoon een stepsequencer namelijk. En in deze stepsequencer heb je layers (sporen) die een bepaalde functie vertegenwoordigen in de stepsequencer. Dus je hebt note layer, een bounce layer een random layer enzovoort. Je kunt uiteraard de primaire functie van een layer veranderen, dus als je 16 bounce layers wilt hebben dan kan dat.

Note, bounce, random... dit is in de basis een gewone stepsequencer.

@PietjePieter: Nee, die sequencers hebben een swing waar je U tegen zegt. Zelfs als je de swingfunctie nog niet eens gebruikt weet je niet wat je meemaakt met een 909. De ellende is dat je een 808 of een 909 heel moeilijk kan integreren met de hedendaagse technologie. Maar als je de 909 kick afspeelt met de sequencer van de 909 op een housefeest, dan danst iedereen mee.

Was de 909 niet ook beroemd vanwege zijn "retestrakke" timing?

Lees ik dit nou goed, met weinig muzikale kennis resultaat halen?

klopt, zelfs als ik mijn neefje van 7 een pattern in laat programmeren klinkt het gewoon goed, die heeft geen idee wat die doet, maar wat die op dat moment maakt klopt met de toonsoort waarin de song is gezet.

drums programmeren was na een korte uitleg over een 4/4 beat ook goed te doen door hem. Door de kleurtjes en vakjes te tellen kon hij gewoon beats programmeren na een korte uitleg.

Bijzonder? Welnee, hij weet niet wat die doet, maar de tenori-on fixt het gewoon voor je :D

Gaaf.

het is echt gaaf in de praktijk als je live speelt, ik speel dan bijvoorbeeld op de kronos, en laat een aantal sporen meelopen in de TNR-I, als ik wat extra melodietjes wil horen over wat ik speel die gekoppeld zijn aan andere midi channels als dat ik op dat moment speel, dan raak ik gewoon een paar van die knopjes aan op dat midi kanaal en het klopt altijd met wat ik doe, terwijl ik eigenlijk niet eens kijk welke knopjes ik activeer.

Dikke fun dus :D

Was de 909 niet ook beroemd vanwege zijn "retestrakke" timing?

Ja, daarmee bedoelen ze dus die sequencer van de 909, niet de geluiden.

EH??!?

1148_1253230725640.jpg

Back